برترین های یازدهمین جشنواره تئاتر استان معرفی شدند حمایت تمام قد استاندار از برنامه های فرهنگی نمایشنامه های «این مرد» و «کشتارگاه» جواز حضور در جشنواره دهه فجر را دریافت کردند

نفرات برتر یازدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی معرفی شدند.
استاندار خراسان جنوبی در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره تئاتر استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در حال حاضر جامعه نیاز به شادابی و نشاط دارد و این زایده تفکر و اعتقاد هنرمندان است، گفت: هنر و هنرمند امروز فضای بانشاط را می توانند برای هر جامعه ای فراهم کنند. مروج الشریعه با بیان اینکه از تمام برنامه های توسعه فرهنگی و هنری موجود در خراسان جنوبی تمام قد حمایت خواهم کرد، ادامه داد: خود را موظف می دانم به عنوان استاندار به دستورات مسئولان قبلی استان پایبند باشم.
خراسان جنوبی به خاطر فقدان آب رنجش بیشتری دارد
وی با اشاره به اینکه پهنه هایی از کشور با محدودیت توسعه ای به دلیل فقدان زیرساخت های مناسب مواجه هستند، افزود: یکی از مهمترین مسائل آب است و خراسان جنوبی برخلاف خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان رنجش بیشتری به خاطر فقدان آب دارد در حالی که آب مهمترین عامل توسعه در همه زمینه ها است.
استاندار خراسان جنوبی به وجود استعدادها و ظرفیت های بسیار استان اشاره کرد و گفت: در یک منطقه کوچک کویر نوردی از کرمان با حمایت مسئولان سالانه ۵ میلیون نفر گردشگر دارد در حالی که خراسان جنوبی استعدادهای فراوانی برای کویر نوردی دارد. وی با بیان اینکه توریست و گردشگر یعنی تولید و درآمد و ایجاد اشتغال، تصریح کرد: باید در این جهت از ورود توریست و گردشگر به خراسان جنوبی استقبال کنیم.
اختصاص اعتبار برای حضور اصحاب هنرخراسان جنوبی در جشنواره های ملی
مروج الشریعه بیان کرد: چهره های گران قدر اصحاب هنر استان خراسان جنوبی را باید با تمام وجود قدرشناسی کرد از این جهت که برای حضور آنان در جشنواره های کشوری برنامه ریزی شود و قطعاً مورد حمایت من است و برای انجام آن از تمام جوانب و هزینه‌ها اعتبار اختصاص خواهم داد. استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: این کمک برای این است که هنرمندان زیادی به استان ورود کنند و به تبع آن چهره استان و قدردانی از هنر و هنرمند در تابلوهای ملی معرفی می شود و این کافی نیست و در گام بعدی برای استفاده از گروه های موجود در کشورهای اسلامی باید تلاش کنیم چرا که می تواند در ادبیات مشترک شکل های متعددی از هنر و هنرمند را به نمایش بگذارند.
وی با بیان اینکه مبادلات و تبادل فرهنگی و هنری میدان وسیعی دارد، عنوان کرد: باید به سمتی برویم که جشنواره های بین المللی را در رشته های مختلف در مرکز استان خراسان جنوبی پایه گذاری و اجرا کنیم.
مروج الشریعه به راه اندازی تعاونی چند منظوره فرهنگ و هنر در استان اشاره کرد و گفت: در عرصه فرهنگ و هنر نیازمند اشتغال زایی های بسیار وسیع هستیم و این پتانسیل وجود دارد بنابراین تقاضا دارم به سمت پروژه های اشتغال زا در عرصه فرهنگ و انواع و اقسام آموزش های هنری و هنرمندپروری و تولید تجهیزات هنری بروید.
حمایت از تعاونی فرهنگ و هنر استان
در عرصه تولید برای اشتغال
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: شعار امسال مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و همه کیان نظام فصل الخطاب رهبری است پس چرا در عرصه فرهنگ وهنر از این موضوع غفلت کنیم بنابراین از تعاونی فرهنگ و هنر استان در عرصه تولید برای اشتغال حمایت خواهم کرد. وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی می تواند بزرگترین مرکز تولید ابزار و تجهیزات هنری باشد، افزود: تعاونی فرهنگ و هنر می تواند این مهم را انجام دهد بنابراین با شرایط مناسب و تسهیلات یارانه دار از این تعاونی برای ایجاد فرصت اشتغال زایی جدید و کاهش نرخ بیکاری در استان حمایت می شود. مروج الشریعه با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی در بسیاری از حوزه های خدماتی می توان به عرصه های جدید اشتغال زایی پرداخت، اظهار کرد: باید به عرصه هنر و فرهنگ بیشتر ورود پیدا کنیم و باید هنرمندان ایده های خود را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منعکس کنند و بنده تا هر زمانی که باشم پشتیبان همه هنر و هنرمندان خواهم بود.
رشد ۴۰۰ درصدی تماشاگران تئاتر در استان
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار کرد: باید هنرمندان از لاک خود بیرون بیایند و از محدوده جغرافیایی استان خارج شوند و در جشنواره های ملی و خارجی حضور یابند. احمد محبی با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی تماشاگران تئاتر در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته، افزود: برابر آمارها ۶ هزار تماشاگر سال گذشته از نمایش های استان دیدن کردند اما از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳ هزار بلیت نمایش تئاتر در سراسر استان به فروش رسیده است. وی با تاکید بر اینکه باید نمایش ها هم دیده شود و هم آن را ببینیم، گفت: باید گروه های نمایشی کارهای خود را در قالب جشنواره های استانی و کشوری عرضه کنند تا کارشان دیده شود و سال گذشته اولین حضور عرصه نمایش در خارج کشور را داشتیم.
محبی با بیان اینکه مثلث طلایی نمایش «آموزش، پژوهش و آفرینش» است، تصریح کرد: اگر به این سه مهم پایبند و براساس آن برنامه ریزی کنیم آینده خوبی برای نمایش استان رقم خواهد خورد. وی با اشاره به اینکه باید کارهای نمایشی همراه با پژوهش و آموزش باشد و در این مقوله هر چه هزینه شود سرمایه است، گفت: بستر و انگیزه در جوانانی که کارهای نمایشی انجام می دهند وجود دارد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: حرکت در مسیر بالندگی نمایش جاده یک طرفه است که توقف در آن ممنوع است. محبی از رسانه ها درخواست کرد برای نمایش استان مطالبه گری و فضای نقد داشته باشند چرا که در فضای نقادی رقابت های سالم رقم می خورد. وی با بیان اینکه در حوزه نمایش ظرفیت های بسیار خوبی داریم و هنر نمایش بر خلاف سینما و فیلم می تواند خود را بهبود کیفیت دهد، عنوان کرد: در نمایش بالندگی و شکوفایی وجود دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تاکید کرد: در هر رتبه علمی قرار داشته باشیم اما همواره نیاز به آموزش است و باید مطالب جدید را فرا گیریم.
مجوز راه اندازی شرکت تعاونی چند منظوره
فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گرفته شد
محبی با بین اینکه تیرماه امسال پلاتوی نمایش قاین کلنگ زنی شد که ظرفیت خوبی برای هنرمندان ایجاد می کند، گفت: همچنین مجوز راه اندازی شرکت تعاونی چند منظوره فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گرفته شد که از امروز به منظور حمایت و توسعه اقتصادی اصحاب فرهنگ و هنر استان کار خود را در استان آغاز می کند. به گفته وی بزرگترین مشکل در بحث فرهنگ و هنر این بود که نمی توانستیم محصولات تولیدی را به بیرون عرضه کنیم اما می توان از این تعاونی در این جهت بهره برد.
برترین های جشنواره
در این جشنواره براساس رأی هیات داوران نمایش «این مرد» به کارگردانی «سید فرید فرساد و سید محمد حسین خراشادی زاده» و نمایش «کشتارگاه» به کارگردانی « رسول رنجبر و محمد حسین پور ابولی» به عنوان آثار برتر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. همچنین برای رتبه سوم بخش کارگردانی از « مهدی سروری و عارف موحد» برای کارگردانی نمایش«کافه سایه» با اهدای لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال تجلیل شد. «میثم صدرا»، «رضا عبداللهی » و «سید رضا قالیبافان» به ترتیب به دلیل نمایش های «این مرد»، «کافه سایه» و « طهران معجزه ندارد» رتبه های اول تا سوم بازیگر مرد را کسب کردند. «فهیمه هرمزی»،« ریحانه سادات حسینی» و «پروین طالبی و الهام پدید» به ترتیب بازیگر نمایش های «این مرد» ، «این مرد» و «طهران معجزه ندارد» به عنوان سه بازیگر زن رتبه اول تا سوم این جشنواره انتخاب و معرفی شدند. همچنین « زهرا دلیر» برای طراحی لباس نمایش «عمارت کادری»، «طاهره محمدزاده و شهلا قربانی برای گریم نمایش «کافه سایه»، «امیر شرکت» برای طراحی پوستر نمایش «طهران معجزه ندارد» و «مجتبی عدل» برای موسیقی نمایش «کافه سایه» برگزیده شدند. « میثم صدرا» برای طراحی صحنه نمایش «این مرد»، «محمد حسین پورابولی» برای طراحی صحنه نمایش «کشتارگاه» و «مهدی سروری و عارف موحد» برای طراحی صحنه نمایش «کافه سایه» به ترتیب به عنوان نفرات رتبه اول تا سوم این بخش موفق به دریافت جایزه شدند. در بخش نمایش نامه نویسی نیز «سید فرید فرساد و سید محمد حسین خراشادی زاده»، «محسن براتی و رسول رنجبر» و «باقر بارانی» به ترتیب رتبه های اول تا سوم را برای نوشتن نمایش نامه های «این مرد» ، «کشتارگاه» و «پنج وارونه» کسب کردند. همچنین هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از حضور بازیگران نوجوان « آریا عبداللهی» و «محمد علی محسن زاده» تقدیر به عمل آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*