صادرات ۲۵ میلیون دلاری تعاونی های استان

اولین جلسه ستاد هماهنگی و توسعه تعاون استان با حضورمعاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ،جمعی از مدیران اقتصادی استان ،رئیس و اعضای اتاق تعاون و جمعی از تعاونگران استان برگزار شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و رییس ستاد هماهنگی و توسعه تعاون استان از همکاری و پیگیری مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تحقق برنامه های دولت قدردانی کرد و به تبیین جایگاه تعاونی ها پرداخت. بی بی عصمت سرفرازی بابیان اینکه بستر و شالوده تعاونی ها  بر مبنای سرمایه اجتماعی و انسان مداری است، گفت: در حوزه اقتصادی بسیاری از مسائل و مشکلات پیشروی فعالین این عرصه، عدم توجه به سرمایه های اجتماعی است. وی عنوان کرد: مسئولیت پذیری،عدالت، انصاف و برابری، عدم وابستگی، مردم سالاری و توجه به مردم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد؛ فعالیت تعاونی ها را به عنوان یک پشتوانه و ظرفیت از سایر فعالیت های اقتصادی متمایز می کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری پیگیری جدی در تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون در اقتصاد استان را خواستار شد و بر رویکرد کارآفرینی و اشتغال زایی و توجه به مباحث دانش بنیان تاکید کرد.  سرفرازی ضمن اشاره به بند ۵ و ۸ سیاست های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تقویت فرهنگ تعاون در بین مردم و مسئولین را موجب توجه مضاعف به بخش تعاون دانست و گفت:ارتقای بهره وری و توجه به کیفیت تعاونی ها باید جایگزین توسعه کمی در این حوزه گردد و مورد نظر مسئولین قرار گیرد.  وی با بیان اینکه موضوع تعاونی ها حرکت در بستر اقتصادی است و افزود: کسب توانمندی های لازم توسط تعاونی ها در جهت بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده مورد تاکید است و ایجاد فضای ارتقای توانمندی تعاونی ها برای بهره مندی از ظرفیت های تعاون را باید مدنظر قرار داد.
سرفرازی شبکه سازی تعاونی ها و اتحادیه ها و ارتقای قدرت چانه زنی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها را در خصوص موضوعات مربوط به تعاون موثر دانست و بر همراهی و تعامل دستگاه ها در توسعه و ارتقای چایگاه تعاون تاکید کرد.
بخش تعاون یکی از راهکارهای اجرایی
در حل چالش فقر و بیکاری در کشور است
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر ستاد هماهنگی و توسعه تعاون استان نیز، با بیان اینکه بخش تعاون یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور و دارای جایگاه رفیع همراه با پشتوانه های قانونی ارزشمند در قانون اساسی، سیاست های کلی ، قوانین توسعه سالیانه کشور و قوانین بودجه است، گفت: نگاه ارزشی ذولت تدبیر و امید به بخش تعاون فارغ از وجه اقتصادی آن، بر نقش تعاون در توسعه عدالت اجتماعی، کاهش فقر و فاصله طبقاتی، توزیع عادلانه ثروت در بین اقشار جامعه و به عنوان بخشی برخاسته از ارزش های اسلامی مورد نظر می باشد. محمد سنجری توجه به بخش تعاون را یکی از راهکارهای اجرایی در حل چالش فقر و بیکاری در کشور دانست و تاکید کرد:توسعه فعالیت ها در قالب تعاونی می تواند موجب ایجاد اشتغال ، کاهش فاصله طبقاتی و کاهش فقر گردد. وی دستیابی به این مهم را مستلزم اجرای صحیح سیاست های اقتصاد مقاومتی، تمرکز و توجه بر اقتصاد مردمی و تلاش در جهت جذب سرمایه های خرد مردم در سرمایه گذاری و تولید دانست.
فعالیت ۹۹۲ تعاونی در خراسان جنوبی
سنجری از ۹۹۲ تعاونی فعال در سطح استان خبر داد و گفت: ۷۴۸هزار نفر عضو این تعاونی های می باشند و سرمایه گذاری بالغ بر ۲۸۵هزار میلیون ریال توسط تعاونی ها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه  هم اکنون ۱۱هزار و ۹۱۷ نفر در بخش تعاون استان مشغول فعالیت هستند بیشترین تعداد تعاونی ها را مربوط به خدمات، صنعت و کشاورزی عنوان کرد و گفت: صادرات تعاونی از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۵ به ۲۵میلیون و ۲۴۹هزار دلار رسید. وی به استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی در توسعه و توجه به بحث تمرکز زدایی و جذب سرمایه خرد تاکید کرد و گفت: این بخش باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. وی در ادامه به برخی انتقادها از بخش تعاون اشاره کرد و گفت: فعالیت تعاونی ها بر مبنای کار و خرد جمعی استوار است ، کار جمعی در ایران تا حدودی با مشکل رو به روست با وجود این ۱۶هزار واحد مسکن مهر در قالب ۲۰۰شرکت تعاونی در استان احداث شد. سنجری تشکیل تعاونی های جدید بر اساس نیازهای تشخیص داده شده و سیاست های دولت با توجه به رویکرد کیفی سازی تشکیل تعاونی ها مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به رشد صادرات تعاونی ها در نتیجه رفع محدودیت های ناشی از تحریم های کشور، از ۲۵ میلیون دلار صادرات توسط تعاونی های استان خبر داد واظهار کرد: رویکرد برنامه ششم در توسعه بخش تعاون و رسیدن به سهم ۲۵ درصدی در اقتصاد؛ رویکرد کارآفرینی ، اشتغالزایی و حمایت از کسب و کارهای کوچک، متوسط و دانش بنیان است.
مشکلات مالیاتی و نبود سرمایه در گردش
از مهم ترین چالش های تعاونی های استان است
رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: این اتاق از مجموع ۱۶، اتحادیه تشکیل شده و با چالش هایی رو به روست. اسعدزاده این چالش ها را نواقص قانونی، نبود معافیت مالیاتی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، نبودن باور به آن در زندگی مردم و نبود حمایت از بخش تعاون، عنوان کرد. به گفته وی:با تغییر نگاه ها به این بخش در اینده افق روشنی در پیش روست که در سایه وحدت، همدلی و تقویت روحیه تعاونی شاهد رونق و تحول چشمگیری در این بخش خواهیم بود که نتایج آن رضایت مندی عمومی خواهد بود. اسعد زاده برنامه امسال اتاق تعاون استان را ایجاد وحدت در زنجیره گسسته آن و شناخت تعاونی گران از یکدیگر عنوان کرد و افزود: باید استفاده از مجموعه این زنجیره متصل شود. رئیس اتاق تعاون استان خراسان جنوبی با اشاره به حساسیت مرزها و  وجود قومیت‌ها، اقوام، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف در مرزهای استان گفت: فعالیت تعاونی‌های مرزنشین در تحکیم مرزها و جلوگیری از قاچاق کالا نقش مؤثری دارد. در ادامه این نشست، سه نفر از نمایندگان اتحادیه و شرکت های تعاونی خراسان جنوبی به طرح دیدگاه های خود در مورد چالش ها و راهکارهای پیش روی بخش تعاون پرداختند و عنوان کردند مشکلات مالیاتی مهمترین چالش پیش روی تعاونی های استان است. آنها ضمن انتقاد از سازمان امور مالیاتی خواهان خرید دستگاه های اجرایی استان از تولیدات شرکت های تعاونی خراسان جنوبی شدند و برخورد برخی دولت ها با بخش تعاون را به خودزنی تشبیه کردند و بعضا از بالا بودن قیمت برخی کالاها به میزان ۹درصد نسبت به بازار آزاد در تعاونی ها انتقاد کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*