اوضاع خاک هم بحرانی شد

میزان فرسایش خاک در استان بیش از ۵ برابر فرسایش مجاز شرایط زمین شناسی اقلیمی است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اعلام اینکه فرسایش خاک که توسط روان آب ها ایجاد میشود، در محاسبات با نام فرسایش آبی مطرح می شود گفت:بر اساس محاسبات انجام شده متوسط فرسایش آبی حدود ۹٫۳ تن در هکتار در سال است. مهندس نصرآبادی افزود:این میزان فرسایش بیش از ۵ برابر فرسایش مجاز در شرایط زمین شناسی اقلیمی استان است.
وی درباره میزان خسارتی که بر اثر این فرسایش در دشت های استان ایجاد می شود تصریح کرد:میزان خسارت سالانه ناشی از فرسایش آبی در استان خراسان جنوبی حدود ۶۹۹ میلیارد ریال است.
به گفته نصرآبادی اعتباراتی که  در این زمینه به بحث آبخیز داری تعلق می گیرد بسیار اندک است تا جایی که سالانه فقط حدود ۴ درصد یعنی ۲۸٫۲ میلیارد ریال از این خسارت توسط اقدامات اجرایی مدیریت و کنترل می شود. وی درباره راهکارهای اساسی جلوگیری از این نوع فرسایش در استان گفت: حفظ توان تولید خاک ،رعایت اصول حفاظت خاک و اقدامات آبخیزداری از جمله راهکار های اساسی در این باره است.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان موضوع فرسایش خاک در این استان با اقلیم خشک و شکننده آن بسیار حادتر است و به دلیل فرسایش شدید خاک در زمین زراعی و غیر زراعی استان باید هر ساله برای حفظ توان تولید خاک مبالغی را صرف کود دهی زمین ها کرد. این در حالی است که مصرف کود شیمیایی ضریب فرسایش پذیری خاک را افزایش می دهد و در واقع یک دور باطل در حال تکرار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*