پای لنگ خدمات رفاهی در ناوگان حمل و نقل شهری

زن جوان صندلی اش را عوض می کند تا نزدیک یک پنجره قرار بگیرد. با تکه ای کاغذ فرزندش را باد می زند و از آبی که در شیشه اش ریخته روی صورت قرمز شده اش می ریزد، بغل دستی با حرکت گوشه چادر تلاش می کند هوا راکمی متراکم کند. اما این گرما در ماه رمضان انگار طاقت فرسا ترشده است.فضای اتوبوس با حجم مسافرانی که سوار شده اند خفه کننده شده است.
روزانه بیش از چند هزار نفر برای تردد از اتوبوس‌های برون شهری استفاده می‌کنند. در حالی که دمای هوا گاهی به حدود ۴۰ درجه  سانتی گراد می‌رسد، نشستن در اتوبوس بدون کولر و تهویه که به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ مسافر در آن حضور دارند، امری طاقت فرساست.
با اوج گرفتن گرمای هوا، آغاز ماه رمضان و پایین آمدن آستانه تحمل مسافران در اتوبوس های گرم و شلوغ، خاموش ماندن کولر اتوبوسها تبدیل به معضلی شده که تحمل مسافران را به صفر رسانده است. درحالی از کولر در اتوبوس ها استفاده نمی شود که بیش از ۹۰ درصد اتوبوس ها دارای تجهیزات خنک کننده هستند. از طرف دیگر شهروندان انتظار دارند با توجه به اینکه کرایه ها در بیرجند چندان تفاوتی با شهر های دیگر ندارد در مقابل اتوبوس ها از حداقل امکانات رفاهی و سیستم های خنک کننده در این روزهای گرم برخوردار شوند!
یک شهروند بیرجندی می‌گوید: اغلب اتوبوس‌های شهر، فرسوده است و افراد به ویژه بانوان، سالخوردگان و کودکان به دلیل نبود سیستم خنک کننده دراغلب اتوبوس‌ها دچار مشکل می‌شوند.
یکی از مسافران خط ابوذر –امیر آباد که بیشتر اتوبوس‌های آن فاقد کولر و مسیر آن نیز طولانی است در حالی که به شدت عرق می‌یزد، در این باره می‌گوید: گرمای داخل اتوبوس با وجود انبوه مسافران طاقت فرساست به حدی که افراد دچار گرمازدگی می‌شوند.
وی می‌افزاید: مسئولان یک بار هم در گرمای هوا سوار اتوبوس‌های بدون کولر شوند تا ببینند چقدر این ناوگان عذاب آور و غیر قابل تحمل است.یکی دیگر از شهروندان خانم که اکثر اوقات از خطوط اتوبوس رانی استفاده می‌کند، می‌گوید: سوار شدن به اتوبوس‌های بدون کولر در تابستان زجرآور است.
وی می افزاید: اگر مجبور نباشم حاضر نیستم حتی یک دقیقه در این وضعیت قرار بگیرم. چرا مسئولان به فکر تعویض این اتوبوس ها یا مجهز کردن آن ها به سیستم خنک کننده و تهویه نیستند؟ تحمل این شرایط برای بانوان به ویژه در مسیرهای طولانی سخت است.
شهروند دیگری با اشاره به اینکه اتوبوس های جنوب شهر از موقیعت بهتری برخوردار است می گوید: اتوبوس های مسیرهای شمال شهر و حاشیه شهر بیشتر از اتوبوس های فرسوده تر انتخاب می شود البته گاهی آفتاب از غرب غروب می کند و چند سرویس تغییر می کند اما دوام چندانی ندارد.خراشادی می افزاید: بیشتر اتوبوس های این مسیر بدون دستگاه تهویه و کولر است، اما خودم در خط های دیگر سوار شده ام که هوای آن مطبوع بوده است و همان طور که گفتم مربوط به خط های مدرس، معلم و . . . بوده است البته برخی از مسافران این خطوط هم ادعا می کنند روشن بودن کولر همیشگی نیست.
علی سبزه کار یکی از مسافران اتوبوس در این باره می گوید: من مسافر همیشگی اتوبوس ها هستم اما با وجود گرمای هوا، کمتر راننده ای کولرهای اتوبوس را روشن می کند. البته چندین بار به رانندگان خطوط مختلف اعتراض کرده ایم اما پاسخی نمی دهند.
یک خانم که بچه ۷ ماهه ای را در آغوش دارد نیز می گوید: گرمای هوا سبب شده تا از ترس بیمارشدن کودکم نتوانم از اتوبوس برای رفت و آمد استفاده کنم چرا که اتوبوس ها سیستم خنک کننده برای مسافران ندارند و تنها خود از کولر استفاده می کنند.
به همین دلیل مجبورم چند برابر کرایه اتوبوس هزینه کرایه تاکسی پرداخت کنم اما آسیبی به کودکم وارد نشود.
یک شهروند دیگر نیز دراین باره می گوید : علاوه بر آنکه اتوبوس ها با کولر خاموش به شهروندان خدمات می دهند، فاقد امکانات دیگر از قبیل پرده هم هستند تا حداقل با استفاده از آنها از ورود آفتاب تند به درون اتوبوس جلوگیری شود.
با وجود پیگیری چندباره خبرنگار ما برای بررسی بیشتر موضوع و رساندن صدای مردم به گوش مسوولان شهری، مسوولان اتوبوسرانی زمانی برای پاسخگویی اختصاص ندادند.
به نظر می رسد مسوولان شهری باید تأمل بیشتری در خدمات رسانی به شهروندان در این روزهای گرم و ساعات روزه داری داشته باشند و اجازه ندهند مسایلی غیر از خدمت رسانی دامن گیر شهروندان شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*