دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره): مراسم بزرگداشت امام(ره) بعد از ظهر ۱۴ خرداد در مرقد برگزار می شود

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) روز ۱۴ خرداد ماه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری روز یکشنبه در نشست خبری در ستاد مرکزی جماران، به تشریح فعالیت کمیته ها و جزییات برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) پرداخت.
وی افزود: مراسم امسال به جهت تقارن با ماه مبارک رمضان از قبل نماز مغرب و عشا و با سخنرانی مقام معظم رهبری در مرقد مطهر آغاز خواهد شد.
انصاری گفت: این مراسم همه ساله با حضور مردم و شخصیت ها سیاسی، روحانی، لشکری و کشوری و سفیرای کشورهای اسلامی در مرقد مطهر از ساعت ۹ تا ۱۱ برگزار می شد اما امسال به خاطر تقارن با ماه مبارک رمضان، این مراسم بعد از ظهر روز ۱۴ خرداد آغاز می شود و در پایان با قرائت نماز مغرب و عشا و پذیرایی از زئران و مهمان های حضرت امام(ره) به پایان خواهد رسید.
وی گفت: بر همین اساس دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) کمیته هایی را برای برگزاری این مراسم پیش بینی کرده که از آن جمله می توان به کمیته های اجرایی، کمیته فرهنگی و تبلیغات، کمیته اقلیت های دینی و درنهایت کمیته نیروهای مسلح اشاره کرد.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: در مراسم امسال ۲۵۰ هزار نفر از تهران بزرگ و استان های همجوار از جمله البرز، قم و همچنین شهرهای استان مرکزی و سمنان شرکت خواهند کرد.
وی افزود: همه ساله ۷۰۰ هزار نفر برای حضور در مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) به تهران سفر می کردند.

** با تعابیر حلال و حرام انتخابات را مخدوش نکنیم
انصاری همچنین حضور حماسی ملت ایران در صحنه انتخابات را نشات گرفته از آگاهی و رشد سیاسی آنان و بزرگترین دستاورد نهضت امام خمینی(ره) و بالاترین سند مردم سالاری دینی کشور برشمرد و ضمن تبریک این حماسه افزود: این انتخابات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در نوع خود بی نظیر بود.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) افزود: بدون تردید خلق حماسه ای که مردم از کارگزاران پیشی گرفتند را باید یکی از افتخارات ملت ایران در پیروی از آرمان های امام راحل و دفاع از کیان نظام اسلامی و تبعیت از خلف شایسته امام راحل حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب دانست.
انصاری گفت: این انتخابات پشتوانه ای ملی برای دولت تدبیر و امید در ارائه خدمت به ملت آگاه و تمامی آحاد مردم برای دفاع از ارزشهای ناب انقلاب اسلامی است. وی ادامه داد: این حماسه بزرگ را نمی توان به راحتی تحلیل کرد که چگونه تک تک مردم و اقشار مختلف جامعه نسبت به سرنوشت کشور و انقلاب حساسیت دارند و نباید آن را در تحلیل ها، نشات گرفته از رقابت های سیاسی و جناح بندی ها در رقابت های انتخاباتی دانست و این انتخابات را با تعابیر حلال و حرام، تند و کند، الهی و غیرالهی مخدوش کرد.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: وحدت ملی، اجماع ملی و رای دادن به کسی که از کانال تایید شده شورای نگهبان گذشته و حمایت از منتخب ملت، وظیفه ای است که پیروان امام(ره) و رهبری بر دوش خود احساس می کنند و دولت و ریاست جمهوری بار سنگین مسئولیت آن را نسبت به بیش از ۷۰ میلیون جمعیت ایران بر دوش می کشد.
وی افزود: رئیس جمهوری منتخب پاسخگوی همه مخاطبان و اقشاری که در انتخابات شرکت کردند و یا حضور نیافتند، است و یکی از نشانه های مخفی بودن آرا همین است که آرای مردم را هیچ کسی نمی داند و بر همین اساس مردم مستقیما مطالبان خود را از منتخب ملت مطرح می کنند و بدین طریق مشخص نمی شود که به چه کسی رای داده اند.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) گفت: ایام سالگرد حضرت امام(ره) امسال مصادف شده با ماه مبارک رمضان و فرصتی طلایی است تا مردم دیدگاه های حضرت امام(ره) به ماه رمضان، لیالی قدر، نزول قرآن، ضیافت الله و لقاالله را درک کنند.
وی افزود: بر همه جوانان، روزه داران، محققان و دانشگاهیان است که در این ماه آثار حضرت امام(ره) بخصوص کتاب «آداب صلوات» و «چهل حدیث» را بخوانند و سخنرانی هایی درخصوص شخص امام(ره) و دیدگاه های ایشان را در خصوص ایام رمضان تحلیل کنند.
انصاری گفت: امام راحل چهار عنصر مهم برای ماه رمضان از جمله وقت شناسی در این ماه پر خیر و برکت و شناخت آفت و آسیب های درونی که در کتاب «جهاد اکبر» امام(ره) به خوبی بیان شده، را برشمرده اند، از این رو امام(ره) را باید مظهر مبارزه با آسیب های نفسانی دانست. دو عنصر دیگر همچون عنصر آسیب های بیرونی و عنصر احیا و بیداری در تمام شب های ماه رمضان به ویژه سه شب ۱۹، ۲۱ و ۲۳ را نیز امام(ره) تاکید داشتند که انسان را از انحراف بازخواهد داشت.
انصاری گفت: با توجه به پیش بینی صورت گرفته برای حضور ۲۵۰ هزار نفر در مراسم امسال ، پس از پایان مراسم پذیرایی مفصلی از زوار روزه دار خواهد شد و در این رابطه طبق هماهنگی های صورت گرفته در سراسر کشور در مساجد ، حسینیه ها و محل های برگزاری مراسم بزرگداشت امام راحل از میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم
پذیرایی خواهد شد.
انصاری گفت: در روز ۱۴ خرداد ماه ۱۵۰ دستگاه ون از سه راه باقرشهر مردم را به حرم مطهر انتقال خواهند داد ، خطوط مترو و شرکت واحد اتوبوس رانی از ۲۵ مسیر مردم تهران را به حرم مطهر انتقال خواهند داد.
دبیر ستاد مرکزی سالگرد بزرگ داشت امام راحل گفت: برای افراد معلول اتوبوس ویژه در نظر گرفته شده است و ستاد گمشدگان با مسئولیت هوافضای سپاه کار رسیدگی به امور گمشدگان را انجام می دهد. درمانگاه هلال احمر و وزارت بهداشت در حاشیه حرم مطهر استقرار یافته اند و تمامی زائران در این روز از مبدا تا مقصد تحت پوشش بیمه
عمر و حوادث قرار دارند.
انصاری افزود: امنیت و ترافیک مراسم از نکات قابل توجه می باشد و لذا با توجه به اینکه در بیست و هفت دوره گذشته مراسم بزرگداشت امام تا کنون هیچگونه حادثه ای را شاهد نبودیم باید ازنیروهای اطلاعات و امنیت سپاه و بسیج که این مهم را برعهده دارند تشکر و قدردانی کرد و اممیدواریم مراسم امسال هم بدون دغدغه و با تکریم احترام زائران حضرت امام به نحو مطلوب برگزار شود.
وی مساله تامین ترافیک و تردد وسایل نقلیه را نیز قابل توجه دانست و افزود: با و جود حضور چندین هزار وسیله نقلیه شخصی در مراسم سالگرد نیروهای راهور آمادگی خود را برای جابجایی وسایل نقلیه از مبادی ورودی برابر سنوات گذشته تا حرم برعهده گفته اند و جایگاههای برای پارک خودروها در نظرگرفته اند که تا پیش از روز برگزاری مراسم به آگاهی مردم و زوار حضرت امام خواهد رسید.
انصاری گفت: با توجه به پیش بینی صورت گرفته برای حضور ۲۵۰ هزار نفر در مراسم امسال، پس از پایان مراسم، پذیرایی مفصلی از زوار روزه دار خواهد شد و در این رابطه طبق هماهنگی های صورت گرفته در سراسر کشور در مساجد، حسینیه ها و محل های برگزاری مراسم بزرگداشت امام راحل از میهمانان و شرکت کنندگان در این مراسم پذیرایی خواهد شد.
وی افزود: در روز ۱۴ خرداد ماه، ۱۵۰ دستگاه ون از سه راه باقرشهر مردم را به حرم مطهر انتقال خواهند داد، خطوط مترو و شرکت واحد اتوبوس رانی از ۲۵ مسیر مردم تهران را به حرم مطهر انتقال خواهند داد.
دبیر ستاد مرکزی سالگرد بزرگ داشت امام خمینی (ره) گفت: برای افراد معلول اتوبوس ویژه در نظر گرفته شده و ستاد گمشدگان با مسئولیت هوافضای سپاه کار رسیدگی به امور گمشدگان را انجام می دهد. درمانگاه هلال احمر و وزارت بهداشت در حاشیه حرم مطهر استقرار یافته اند و تمامی زائران در این روز از مبدا تا مقصد تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند.
انصاری افزود: امنیت و ترافیک مراسم از نکات قابل توجه است، از این رو با توجه به اینکه در بیست و هفت دوره گذشته مراسم بزرگداشت امام(ره) تا کنون هیچگونه حادثه ای را شاهد نبودیم باید از نیروهای اطلاعات و امنیت سپاه و بسیج که این مهم را برعهده دارند تشکر و قدردانی کرد و امیدواریم مراسم امسال هم بدون دغدغه و با تکریم و احترام زائران حضرت امام(ره) به نحو مطلوب برگزار شود.
وی مساله تامین ترافیک و تردد وسایل نقلیه را نیز قابل توجه دانست و افزود: با وجود حضور چندین هزار وسیله نقلیه شخصی در مراسم سالگرد، نیروهای راهور آمادگی خود را برای جابجایی وسایل نقلیه از مبادی ورودی برابر سنوات گذشته تا حرم برعهده گفته اند و جایگاه های برای پارک خودروها در نظر گرفته شده که تا پیش از روز برگزاری مراسم به آگاهی مردم و زوار حضرت امام(ره) خواهد رسید.
انصاری از برپایی کمیته فرهنگی و تبلیغات در مراسم امسال خبر داد و اظهار کرد: این کمیته مسئولیت کارهای تبلیغاتی اعم از برپایی مجالس سخنرانی در زمینه آشنایی با اخلاق و معارف و اندیشه های حضرت امام(ره) در سراسر کشور، هماهنگی با رسانه ها، چاپ و تولید و توزیع ۱۰ عنوان کتاب از آثار و اندیشه های امام(ره) به زبانهای انگلیسی، عربی و اردو، هفت کتاب برای دانشگاهیان، کودکان و نوجوانان، حوزه و روحانیت، برگزاری مسابقه کتاب خوانی از وصیتنامه امام(ره)، چاپ بروشور، بنر، مسابقه نمایشنامه نویسی، تولید و تکثیر سی دی، دی وی دی از زندگی و دیوان حضرت امام(ره) ، برپایی نمایشگاه عکس در دانشگاه، مدارس، مساجد، خانه هنرمندان و کارهای بزرگ هنری و حمایت از ناشران حوزه اندیشه امام(ره)، مستند سازی از زندگی حضرت امام(ره) و فراخوان جوانان برای حوزه عکاسی، برگزاری نشست علمی پیرامون حضرت امام(ره) در دانشگاه ها، محافل انس با قرآن و برگزاری همایش زندگی به سبک روح الله را برعهده دارد.
دبیر ستاد مرکزی برگزاری بزرگداشت سالگرد حضرت امام(ره) همچنین از اجرای ارکستر سمفونیک روح الله طی دو شب در تالار وحدت تهران در روزهای هشتم و نهم خرداد ماه خبر داد که بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
وی افزود: کمیته اقلیت های دینی به مانند همه ساله حضوری جدی در مراسم
بزرگداشت حضرت امام(ره) خواهد داشت و و بر همین اساس این کمیته در معابد زرتشتیان، کلیسای ارامنه و مسیحیان و کنیسه یهودیان در شب های ماه مبارک رمضان برنامه های ویژه ای را با حضور شخصیت های دینی واقشار مردم برگزار می کند.
انصاری گفت: از فردا(دوشنبه) حسینیه جماران پذیرای مشتاقان و علاقه مندان به حضرت امام(ره) خواهد بود و برنامه هایی در این خصوص در نظر گرفته شده که با سخنرانی نوه امام راحل و برپایی نماز جماعت مغرب و عشا و پذیرایی افطاری از روزه داران همراه خواهد بود.
وی افزود: همچنین برنامه هایی در مرقد امام راحل برای حضور گسترده شخصیت های کشوری و لشکری، سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران، کارداران و رایزنان فرهنگی، سازمانها و ارگانها برای تجدید میثاق با امام راحل، با هماهنگی های لازم در نظر گرفته شده که طی این ایام تا روز مراسم ۱۴ خرداد ماه به مورد اجرا
گذاشته خواهد شد.
انصاری گفت: سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسن خمینی نوه امام راحل در روز ۱۴ خرداد ماه هنوز مشخص نیست و چنانچه شخص ایشان تشخیص دهند، به مانند همه ساله پیش از سخنرانی رهبر معظم انقلاب برای شرکت کنندگان در این مراسم سخنرانی خواهند کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*