بروکراسی اداری سد راه سرمایه گذاران در استان

دومین کمیته تخصصی بهبود فضای کسب و کار استان در سال جاری با محوریت بررسی تصویب نامه هیات وزیران که در راستای تکالیف دستگاه های اجرایی برای ارتقای جایگاه ایران در شاخص های بین المللی ارزیابی محیط کسب و کار  در ابتدای خرداد ماه ابلاغ شده برگزار شد.
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه دولت تلاش دارد در سال جاری و بر اساس این تصویب نامه در زمینه سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار تسهیلات خوبی را فراهم کند، گفت: رویکرد برنامه ششم مبتنی بر سرمایه گذاری است که  رقم سرمایه گذاری خارجی از ۱۱ به ۶۰ میلیارد دلار در آن پیش بینی شده و رشد اقتصادی نیز ۸ درصد درنظر گرفته شده است.
حذف فرآیندهای مزاحم کسب و کار
جعفری گیو با تاکید بر اینکه در این برنامه پیش بینی شده فرآیندهای مزاحم کسب و کار حذف و شرایط برای سرمایه گذاری تسهیل شود، افزود: تا پایان سال سوم برنامه توسعه در همین راستا تمامی دستگاه های اجرایی باید بصورت الکترونیکی فرآیندها ی خود را انجام دهند بنحوی که سرمایه گذار بطور مثال  از منزل استعلامات لازم را پیگیری و به جواب برسد.
پیش بینی رشد سرمایه گذاری در سال جاری
وی با اشاره به مفاد مختلفی از برنامه ششم توسعه در راستای بهبود فضای کسب و کار و تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید آنها را مطالعه کنند، اذعان داشت: در سال گذشته در زمینه سرمایه گذاری در کشور توفیق های خوبی حاصل شد که پیش بینی ما برای سال جاری شرایط بهتری است.
ادارات روی بخشنامه ها و جزئیات زوم نکنند
وی با تاکید بر ابنکه در زمینه سرمایه گذاری ادارات نباید بر بخشنامه ها و جزئیات زوم کنند، گفت: ما سرمایه گذاران را بر گوشه  رینگی برده ایم که هر کسی به سمت او شلیکی انجام می دهد.
در برخی استان ها خود مسوولان برای سرمایه گذار مجوزها را می گیرند
وی با اشاره به اینکه در سایر استان ها با سرمایه گذار اینگونه برخورد نمی شود، افزود: در سایر استان ها سرمایه گذار را با سلام و صلوات وارد می کنند و تمام مجوزها را مسوولان می گیرند اما در جلسه کارگروه گردشگری در دو روز گذشته شاهد اعلام شرایطی از سوی ادارات مختلف برای عدم همکاری با سرمایه گذار این حوزه بودیم .
وی ادامه داد: در این جلسه هر کسی به بخشنامه ای استناد می کرد و من اگر بخواهم به این بخشنامه ها استناد کنم چون اشراف کاملی به ذی حسابی دارم برای هر پرداختی حداقل ۲۰ خلاف قانون می توانم عنوان کنم.
ضعف قانون گذاری در کشور
رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر اینگونه عمل شود کارها قفل می شود، اذعان داشت: ما در کشور قانون گذاری های زیادی داریم که گاها دو قانون متناقض با هم در یک زمینه بوجود می آید بنابراین ما بجای اینکه به قانون مبهم استناد کنیم باید به قانونی استناد کنیم که در راستای تسهیل امور برای سرمایه گذار است.
عبور سرمایه گذار از ۴۰۰ فرآیند استعلام
جعفری گیو با انتقاد از زیاد بودن استعلامات دریک سرمایه گذاری و اینکه گاها این فرآیندها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد هم افزایش می یابد گفت : در زمینه معافیت های مالیاتی کتابی منتشر شده که گاها ادارات مربوطه از آن اطلاعی ندارند.
عدم همکاری ادارات در ارائه طرح های فاینانسی
معاون اقتصادی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان نیز به مصوبات جلسه گذشته کمیته اشاره کرد و گفت: در زمینه ارائه طرح هایی که  امکان فاینانس برای آن وجود دارد فقط  از شرکت های آبفا و آبفار و سازمان صنعت، معدن و تجارت طرح هایی ارسال شده که انتظار می رفت شهرداری ها طرح های خوبی ارائه کنند.
بروکراسی اداری فراروی سرمایه گذاری در استان
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه در استان با بروکراسی اداری در زمینه سرمایه گذاری روبرو هستیم، گفت: سرمایه گذار خوبی در زمینه حمل و نقل هوایی وارد استان شده ولی موانعی که در استان وجود دارد باعث دلسردی او شده و امکان دارد از استان برود.
تزریق ۵ درصد اعتبارات تملک استان به صندوق حمایت از بخش کشاورزی
در ادامه حلقه معاون سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان به بیان قوانین مزاحم سرمایه گذاری در این مجموعه در قالب ۴۳ مورد پرداخت و گفت : ۵ درصد اعتبارات تملک دارایی استان به صندوق حمایت از بخش کشاورزی تزریق می شود که با توجه به اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی تملک استان شاهد تزریق ۵ میلیارد از این اعتبار به صندوق خواهیم بود.
اجرای مر قانون در تسهیلات بانکی تهدید برای سرمایه گذار
بهدانی با بیان اینکه منابع بانکی هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود، افزود: اگر مر قانون در این منابع اجرا شود این تهدید به شمار می رود.
پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به طرح های توجیه دار با سود ۱۲ درصد
معاون مدیریت  امور شعب بانک ملی در استان نیز با بیان اینکه در حال حاضر چالش نظام اقتصادی کشور به شبکه بانکی بر می گردد، گفت: نواقصی در قوانین بانکی وجود دارد و الان بحث تعدیل نرخ سود بانکی کلید خورده است. زرنگ از اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی در استان از اردیبهشت ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: اعتبار این طرح در کشور هزار میلیارد ریال با سود ۱۲ درصد است که تاکنون طرحی در استان به ما معرفی نشده و به نظر طرح توجیه داری در استان نداریم. وی ادامه داد : این طرح تا مهر ۹۷ اجرایی می شود و سقفی برای استان ها تعریف نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*