اصلاح نظام جامع اداری در دستور کار دولت

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: اصلاح نظام جامع اداری کشور در دستور کار دولت دوازدهم قرار دارد.

اصلاح نظام جامع اداری در دستور کار دولت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جمشید انصاری در جمع خبرنگاران گفت: بر این اساس قرار است ما به سمت جوان‌تر کردن مدیریت کشور در همه سطوح پیش برویم.
وی با بیان اینکه در سطح ادارات کشور حدود ۹۰ هزار مدیر در سطوح مختلف وجود دارد گفت:اگر ۵ سال سن مدیریت کشور را جوان‌تر کنیم شاهد تحرک، پویایی و ابتکار عمل بیشتری خواهیم بود.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی افزود: بهره گیری بیشتر از ظرفیت زنان بخصوص در پست‌های مدیریتی از دیگر محورهای این برنامه است و قرار است ظرفیت مدیران زن در ادارات کشور به ۲۰ درصد و در یک زمان مشخص دیگر به ۳۰ درصد برسد.
وی با بیان اینکه مقررات زدایی، حذف مقررات زائد، توسعه دولت الکترونیک از محورهای دیگر این طرح است افزود: افزایش بهره وری و استفاده از حداکثر ظرفیت اداری و انسانی دستگاههای اجرایی از محورهای اجرایی این برنامه خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کسانی که معافیت پزشکی دارند برای استخدام شدن در ادارات دولتی و خصوصی دچار مشکل می‌شوند گفت: استفاده از کسانی که دارای معافیت پزشکی هستند و این معافیت مانع انجام وظیفه شغل تخصصی آن‌ها نمی‌شود در دستگاه دولتی منع قانونی ندارد و ما در اعلامیه‌های استخدامی خود یکی از شروط متولدین مرد متقاضی را داشتن کارت پایان خدمت، معافیت پزشکی و یا کفالت اعلام می‌کنیم.
وی گفت: البته ممکن است کسی دچار کم بینایی باشد و طبیعی است که برای مشاغلی نظیر تایپ مناسب تشخیص داده نشود و بهتر است از این شخص در مشاغل متناسب با شرایط جسمانی وی استفاده شود که البته این موارد بسیار محدود است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیروی خود را با ضوابط خاص خود بکار می‌گیرد و ما نمی‌توانیم به آن‌ها امر و نهی کنیم گفت: اتفاقا یکی از مشکلات ما با بخش خصوصی بکار گیری فراریان از خدمت است.
انصاری افزود: ما همچنین در دولت بر اساس قانون باید سه درصد سهمیه استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهیم که این اتفاق در دولت می‌افتد.

ادغام وزارت خانه‌ها در سال ۹۰ کارشناسی نبود

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با اشاره به تصمیم دولت برای تفکیک دو وزارت خانه گفت: ادغام این وزارت خانه‌ها در سال ۹۰ کارشناسی نبود.
جمشید انصاری در نشست با خبرنگاران گفت: دولت تصمیم دارد وزارت بازرگانی را از وزارت صنایع و معادن و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی را از وزارت راه و ترابری تفکیک کند و به این ترتیب این دو وزارت خانه به چهار وزارت خانه تبدیل شود.
وی افزود: همچنین دولت با توجه به اینکه امور جوانان مربوط به بخش‌ها و وزارت خانه‌های مختلف و فرابخشی است تصمیم دارد امور جوانان را از وزارت امور ورزش و جوانان تفکیک و تحت عنوان یک سازمان زیر نظر رئیس جمهور تشکیل دهد.
وی گفت: دولت لایحه تفکیک را آماده کرده و با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد تا مجلس با فوریت آن را بررسی و رئیس جمهور به هنگام معرفی وزرای کابینه دوازدهم برای این وزارت خانه‌ها در واقع چهار وزیر معرفی کند.
وی با بیان اینکه مجلس با دو فوریت این لایحه مخالفت کرده و رای به یک فوریت آن داده است گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس پس از تعطیلات این لایحه را بررسی و مجلس قبل از تیرماه آن را نهایی کند تا بهنگام معرفی کابینه وزیر مستقل برای این وزارت خانه‌ها معرفی شود.
وی با بیان اینکه خود بنده در هنگام ادغام وزارت خانه‌ها در سال ۹۰ در مجلس حضور داشتم و از نزدیک شاهد جزئیات آن بودم گفت: ادغام وزارت خانه‌ها در آن زمان هیچ مبنای کارشناسی نداشت و فقط به دولت اعلام شد که چهار وزارت خانه را در هم ادغام کند که دولت وقت تصمیم گرفت این چهار وزارتخانه را در دو وزارت خانه تبدیل کند.
وی گفت: همان موقع وزیر وقت فناوری اطلاعات تعریف می‌کرد دولت از ما خواسته‌ای داشت که ما مخالف بودیم و در زمان ادغام به ما اعلام کردند اگر خواسته دولت را قبول نکنید وزارت خانه شما را با وزار تخانه راه و ترابری ادغام می‌کنیم و ما از ترس ادغام آن کار دولت را انجام دادیم و از ادغام شدن وزارت خانه خود جلوگیری کردیم.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود تفکیک وزارت خانه‌ها با کوچک سازی دولت مغایر است افزود: کوچک سازی دولت با ادغام وزارت خانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
انصاری گفت: وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد و همین طور وزارت معادن در وزارت صنایع سنگین ادغام شد، اما نه تن‌ها کارمندان آن‌ها و سازمان‌های تابعه آن‌ها کاهش نیافت بلکه در مواردی افزایش نیز داشت.
وی گفت: ما در تفکیک این وزارت خانه‌ها قید کرده ایم که نه ساختار و نه منابع انسانی آن اضافه نشود.
وی گفت: دولت مدل جدید سامان دهی وزارت خانه‌ها را در نظر دارد که با این تفکیک این اتفاق نیز خواهد افتاد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*