هیچ بیماری مشترک انسان و دام طی سال ۹۵ دراستان ثبت نشد

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از صادرات ۲۷ هزار تن خوراک طیور به ارزش ۱۳ میلیون دلار از استان به افغانستان در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم در سال ۹۴ بیش از ۲۱ هزارتن و به ارزش ۱۰ میلیون دلار بوده است. دکتر علیرضا رفیعی پور روز گذشته در جمع خبرنگاران در تشریح عملکرد فعالیت های دامپزشکی استان در سال ۹۵ با اشاره به اینکه عمده صادرات خوراک طیور به کشور افغانستان بوده است افزود: تلاش داریم در سال جاری این محصول را به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر کنیم. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال ۹۵ از انواع بیماری های دام و طیور، زنبور عسل و… در امان بوده است، اذعان داشت: با توجه به اینکه کنترل و مبارزه با انواع بیماری های دام و طیور و آبزیان بر عهده دامپزشکی است سال گذشته سال پاکی در خراسان جنوبی بوده است. وی با اشاره به اینکه ۲۴ استان کشور به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا شده اند ولی خراسان جنوبی جزو ۸ استان پاک در این بیماری بود، ادامه داد: برون رفت از این بیماری کار کوچکی نبوده چرا که بسیاری از استان ها و کشورهای هم جوار ما به این بیماری مبتلا بوده اند. وی به کمک ۱۲۰ میلیون تومانی ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کشور برای تجهیز ،تکمیل و خرید اقلام مورد نیاز برای پیشگیری از این بیماری در استان خبر داد و بیان کرد: تاکنون این بیماری ۴۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است. وی تعداد پرسنل بخش دولتی دامپزشکی استان را ۱۸۰ نفر و تعداد پرسنل بخش خصوصی را ۱۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: با این تعداد نیرو نظارت مستمری بر کلیه مراحل تولید در سراسر استان وجود دارد.
رشد ۲۰ درصدی مراجعه مردم
به کشتارگاه های استان
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی به رشد ۲۰ درصدی مراجعه مردم برای کشتار به کشتارگاه ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این رقم از ۵۵ هزار کشتار دام سبک و سنگین در سال ۹۴ به ۷۲ هزار راس افزایش یافته است. دکتر رفیعی پور از جوجه ریزی ۲۵ میلیون قطعه در سال گذشته خبر داد و افزود: از این میزان ۱۰ میلیون قطعه در استان کشتار شده و مابقی به سایر استان ها از جمله بصورت زنده به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
موضوع مرغ هورمونی به افسانه تبدیل شده است
وی به انجام ۴۵ هزار مورد آزمایش برای تشخیص بیماری ها در سال گذشته اشاره کرد و اذعان داشت: ۲ میلیون کیلوگرم گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در این مدت در استان تولید شده و می توان گفت مرغ هورمونی موضوعی بی اساس، غیر علمی و قدیمی است که به افسانه تبدیل شده است. وی با بیان اینکه ۲۵ واحد مرغداری در استان مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید می کنند، گفت: ۳۶۰ تا ۴۰۰ واحد مرغداری در استان فعال است که با واحدهای غیر مجاز به ۷۶۰ واحد می رسند که البته نظارت و سرکشی در  تمامی این واحدها انجام می شود و در سال گذشته تعداد ۳ واحد غیر مجاز در استان تعطیل و برای آنها پرونده تشکیل شده است. مدیرکل دامپزشکی  خراسان جنوبی با تاکید براینکه ۹۵ درصد محصولات تولیدی در استان در سال گذشته عاری از باقیمانده ها بوده است، افزود: ارزش تولیدات طیور گوشتی در استان ۲۵۰ میلیون تومان، مرغ تخمگذار ۱۳ میلیون تومان ، مرغ مادر ۵ میلیون تومان ، شتر مرغ ۱۲ میلیون تومان، کبک و بلدرچین یک میلیون تومان و بوقلمون هم یک میلیون تومان بوده است.
اخذ کد حلال برای تولیدات دامی استان
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان نیز در ادامه این جلسه به اخذ کد حلال برای استان بعنوان یکی از ۵ استان دارای این کد اشاره کرد و گفت: با کسب این کد میزان صادرات دام و طیور به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی افزایش خواهد یافت. حجت الاسلام والمسلمین حیدری تعداد ناظرین ذبح دائمی و  تمام وقت را در کشتارگاه های استان ۹ نفر شامل ۵ نفر در کشتارگاه های طیور و ۴ نفر در کشتارگاه های دام اعلام کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*