اخبار کوتاه

کد خبر: ۶۸۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۶:۳۹ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۱۳۴۷
فرمانده یگان ویژه استان خراسان رضوی گفت: حادثه گروگانگیری مشهد با اقدام سریع نوپو و آزادی گروگانها خاتمه یافت.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا شریفی فرمانده یگان ویژه استان خراسان رضوی درباره جزئیات حادثه گروگانگیری در مشهد مقدس، اظهارداشت: در ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه ( ۲۲ فروردین ماه) حادثه گروگانگیری منطقه “همت آباد” مشهد مقدس به یگان ویژه ابلاغ شد، واحد رهایی گروگان این یگان در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حادثه حضور یافت و فرماندهی صحنه مأموریت را بر عهده گرفت.

وی افزود: فرد گروگانگیر با گروگان گرفتن ۶ نفر از اعضای یک خانواده و با شلیک به مادر خانواده و تهدید به قتل سایر افراد، از نیروهای پلیس حاضر در محل خواست تا صحنه را ترک کنند؛ با توجه به خونریزی شدید مادر خانواده که از ناحیه بازو مورد اصابت گلوله گروگانگیر قرار گرفته بود و با صحبت های متقاعد کننده، فرد مصدوم آزاد و جهت مداوا در اختیار عوامل اورژانس حاضر در محل قرار گرفت.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در ادامه عملیات با صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته، گروگانگیر تعداد ۳ نفر از افراد گروگان گرفته شده را آزاد کرد اما همچنان تهدید و اقدام به تیراندازی به سمت مأموران می کرد؛ با ورود غافلگیرانه واحد رهایی گروگان، گروگانگیر که راهی برای فرار نمی دید در اقدامی ناگهانی با اسلحه خود اقدام به خودکشی کرد که با حضور عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شد؛ در حال حاضر وضعیت عمومی وی رضایت بخش است.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه در بررسی های اولیه مشخص شد که متهم در پی جواب رد از سوی خانواده دختر مورد علاقه اش اقدام به گرونگیری کرده است، گفت: پس از پایان مأموریت، جمعی از اهالی محل و همسایگان افراد گروگان گرفته شده از حضور پلیس در کوتاه ترین زمان ممکن و برقراری امنیت، تقدیر و تشکر کردند.

کد خبر: ۶۸۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۴:۲۴ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۸۴۱۴
سخنگوی شورای نگهبان گفت: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای جایگزین سیدابراهیم رئیسی در هیئت نظارت بر انتخابات شد.

به گزارش تسنیم عباسعلی کدخدایی با اشاره به جلسه امروز این شورا، گفت: با توجه به استعفای آیت‌الله رئیسی از عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزین وی برای این هیئت انتخاب شد.

وی افزود: در این جلسه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه‌ قضائیه با اکثریت آراء جایگزین آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جموری شد.

کد خبر: ۶۸۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۳:۱۳ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۱۷۲۸
طبق اعلام سازمان حج و زیارت، ودیعه‌گذاران حج تمتع که در اولویت اعزام قرار گرفته‌اند از امروز (۲۳ فروردین) به مدت ۱۰ روز فرصت دارند تا برای پرداخت مبلغ علی‌الحساب هزینه سفر خود اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، دارندگان فیش‌های ثبت نامی حج تمتع تا تاریخ ۳۱ تیرماه سال ۱۳۸۵ در اولویت اعزام به حج تمتع امسال قرار گرفته‌اند که سازمان حج و زیارت از آن‌ها درخواست کرده؛ از امروز چهارشنبه (۲۳ فروردین‌ماه) تا ۱۰ روز آینده، با در دست داشتن اصل قبض ودیعه‌گذاری، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه و نسبت به تکمیل حساب ودیعه و واریز مبلغ علی‌الحساب هزینه سفر خود اقدام کنند.

شعب بانک ملی ایران با مراجعه این متقاضیان، پس از بررسی لازم درباره‌ی محاسبه اصل و سود تعلق گرفته به مبلغ ودیعه‌گذاری (به صورت روزشمار تا تاریخ مراجعه متقاضی) اقدام و مبلغ مابه‌التفاوت تا سقف ۱۰ میلیون تومان را دریافت و پس از واریز به حساب سازمان، رسید آن را به متقاضی ارائه می‌کنند.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت متقاضیانی که دارای اسناد ثبت‌نامی سال‌های ۱۳۶۰، ۱۳۶۳، ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ هستند لازم است برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه‌گذاری ۱۰ میلیون ریالی و استفاده از تسهیلات مربوطه اقدام کنند که جزییات بیشتر آن در اطلاعیه قبلی سازمان حج آمده است.

این سازمان همچنین در آخرین اطلاعیه‌اش تاکید کرد؛ «با شروع ثبت‌نام در کاروان‌های حج (در سطح شهر و شهرستان‌ها)، اولویت با آن دسته افرادی خواهد بود که در این مرحله به واریز هزینه اولیه سفر اقدام کرده باشند. »

متقاضیان اعزام به حج تمتع امسال باید دارای گذرنامه بین‌المللی انفرادی معتبر با حداقل اعتبار تا تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ باشند.  درغیر این‌صورت لازم است تا هر چه زودتر نسبت به دریافت گذرنامه جدید اقدام کنند.

سازمان حج و زیارت همچنین اطلاع داده؛ «اسامی مدیران و مشخصات کاروان‌ها، هزینه قطعی کاروان‌های حج پس از اجاره کامل منازل در مکه مکرمه و مدینه منوره و هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل، تغذیه، تدارکات و تامین ارز مربوطه، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.hajnews.ir  و دیگر رسانه‌ها به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.»

در توافق ایران و عربستان آمده است که امسال حدود ۸۶ هزار زائر ایرانی به حج تمتع مشرف می‌شوند و عربستان موظف به حفظ شأن آن‌ها است.

هشدار روزنامه دولتی چین به کره‌شمالی:

یکی از روزنامه‌های دولتی و پر نفوذ چین با تاکید بر اینکه آمریکا قصد “همزیستی” با کره‌شمالی هسته‌ای را ندارد، هشدار داد پیونگ‌یانگ باید برای امنیت خودش تمام فعالیت‌های اتمی و موشکی‌اش را متوقف کند.

کد خبر: ۶۸۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۱:۴۹ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۴۷۲۴
یکی از روزنامه‌های دولتی و پر نفوذ چین با تاکید بر اینکه آمریکا قصد “همزیستی” با کره‌شمالی هسته‌ای را ندارد، هشدار داد پیونگ‌یانگ باید برای امنیت خودش تمام فعالیت‌های اتمی و موشکی‌اش را متوقف کند.
به گزارش ایسنا، روزنامه گلوبال تایمز در سر مقاله‌ای نوشت، شبه‌جزیره کره هرگز از زمان اولین آزمایش هسته‌ای خود در سال ۲۰۰۶ تا این حد به یک “درگیری نظامی” نزدیک نبوده است. این روزنامه که با نظارت روزنامه خلق، ارگان رسمی حزب حاکم کمونیست چاپ می‌شود، نوشت: نه تنها واشنگتن پس از حملات موشکی به سوریه سرشار از اعتماد به نفس و غرور شده، بلکه ترامپ هم تلاش می‌کند به عنوان فردی که به وعده‌هایش عمل می‌کند، شناخته شود.
در این سرمقاله آمده است: آمریکا تصمیم خودش را گرفته تا جلوی آزمایش‌های هسته‌ای بیشتر کره‌شمالی را بگیرد. آنها نمی‌خواهند با یک پیونگ‌یانگ مجهز به تسلیحات هسته‌ای همزیستی داشته باشند. پیونگ‌یانگ اکنون نباید مرتکب اشتباه شود.
گلوبال تایمز که موضعش چندان با سیاست دولت چین برابری نمی‌کند، گفت پکن نیز به هرگونه آزمایش جدید کره‌شمالی قاطعانه واکنش نشان می‌دهد. این روزنامه نوشت: اگر کره‌شمالی این ماه اقدام تحریک‌آمیز دیگری انجام دهد، جامعه چین مایل است که شورای امنیت تدابیر سختگیرانه‌تر بیشتری اتخاد کند که پیشتر صورت نگرفته است؛ از جمله محدود کردن صادرات نفت به کره‌شمالی.
کد خبر: ۶۸۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۱:۳۰ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۲۳۵۳
DNA حاوی تمامی اطلاعات مربوط به سلامت و احتمال ابتلا به برخی بیماری ها بوده و تمامی ویژگی ها، خصوصیات، مهارت ها و آسیب پذیری های ما بر روی آن حک شده است.

به گزارش مهر، آزمایش ژنتیک می تواند نشان دهد که شما دارای چه ژن های احتمالی مرتبط با ابتلا به برخی بیماری ها هستید. در برخی موارد این آگاهی می تواند به شما در مورد تصمیم گیری در مورد پیشگیری از آن بیماری کمک کند. اما برخی از بیماری ها نظیر هانتینگتون، پارکینسون یا آلزایمر قابل پیشگیری نیستند.

در حال حاضر دانشمندان موفق شده اند با استفاده از تکنیک جدید ویرایش ژن موسوم به CRISPR، DNA حیوانات و گیاهان یا حتی سلول های انسانی را در محیط کشت لابراتوار بازنویسی نمایند.

تقریبا هر سلول موجود در بدن دارای یک ژنوم است. ژنوم مجموعه کاملی از DNA است که شما را منحصربه فرد می کند. برای ویرایش DNA، دانشمندان از فرآیندی که در باکتری E.coli مشاهده کردند استفاده نمودند.

باکتری E.coli دارای یک سیستم ایمنی است که قادر به نابودی ویروس های است که سعی دارند به آن حمله کنند. CRISPR به توالی DNAهای موجود در ژنوم باکتری اشاره دارد که به تشخیص ویروس های تهدیدکننده کمک می کند.

زمانیکه سیستم ایمنی شروع بکار کند، باکتری ها DNA ویروس مهاجم را از وسط قطع می کنند. حال دانشمندان از همین فرآیند برای قطع بخش های از DNA در سلول های گیاه، حیوان و انسان استفاده می کنند تا بخش های که می توانند موجب بیماری یا سایر مشکلات شوند را ویرایش کنند.

بعد از قطع DNA، سلول ها تشخیص می دهند که DNA شان آسیب دیده و شروع به ترمیم آن می کنند. سپس دانشمندان می توانند از این مکانیسم ترمیم DNA استفاده کرده و تغییراتی را که می خواهند در آن ژنوم ایجاد نمایند.

اخیرا محققان با این روش توانستند نوعی اختلال نادر کبدی را در موش ها از طریق ویرایش ژن جهش یافته ای که موجب بیماری می شود درمان کنند.

کد خبر: ۶۸۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۱۰:۱۰ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۵۹۱
وزیر بهداشت، گفت: برای نوجوانان زیر ۱۵ سال همه خدمات دندانپزشکی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم «وارنیش فلورایدتراپی دانش‌آموزان ابتدایی» که صبح چهارشنبه در مدرسه امام مهدی(عج) منطقه ۱۱ برگزار شد، افزود: امروز شاهد آغاز دومین مرحله طرح «پیشگیری از پوسیدگی دندان» برای هفت میلیون دانش‌آموز هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ هزار خدمت دندانپزشکی در ۶۰ هزار دبستان در روستاها و شهرها انجام شده است.

وزیر بهداشت افزود: طرح «پیشگیری از پوسیدگی دندان» در مقطع دبیرستان نیز از امسال آغاز می‌شود و امیدواریم تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان به حداقل برسد.

هاشمی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید توانسته‌ایم خدمات دندانپزشکی را در بخش دولتی گسترش دهیم و سهم خدمات را از ۵ درصد به ۱۳ درصد افزایش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سن ۶ تا ۱۲ سال برای دندان‌ها حساس است، گفت: باید تدبیری اندیشیده شود تا پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها انجام گیرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برای نوجوانان زیر ۱۵ سال همه خدمات اعم از پر کردن، کشیدن و کارهای تخصصی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

هاشمی یادآور شد: دندان‌های خراب در دهان ایرانیان بسیار بیشتر از افرادی که در کشورهای پیشرفته زندگی می‌کنند، است؛ تقریباً آنان در سن ۳۵ سالگی زیر ۵ عدد دندان کشیده یا پر شده دارند اما برای ما بیش از ۱۳ دندان است.

وی تأکید کرد: در بسیاری از کشورها مردم دندان خراب ندارند چرا که آموزش صحیح داده شده است؛ یعنی از سن ۶ سالگی که دندان‌های شیری می‌افتد، آموزش صحیح مراقبت از دندان را می‌دانند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مسواک زدن باعث می‌شود که حداقل از ۴۵ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری شود.

کد خبر: ۶۸۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۰۹:۲۴ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۹۵ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۷۹۴۲
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر علت اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج از سوی دولت هستیم، گفت: هر دقیقه ۹ طلاق در کشور ثبت می شود.

به گزارش خانه ملت، سلمان خدادادی با تاکید بر اینکه همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم، افزود: با وجود تصویب قانون مذکور در سال ۸۴ اما بعد از گذشت ۱۲ سال همچنان بلاتکلیف مانده و دولت تنها از این قانون به اجرای چند ماده در حوزه وام ازدواج اکتفا کرده این در حالی است که بانک ها به گونه ای در پرداخت وام ازدواج به زوجین تعلل می کنند که زوجین از اخذ آن پشیمان می شوند.

وی با یادآوری پیگیری مکرر کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با علت عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت در سال گذشته، ادامه داد: از آنجایی که پیگیری این قانون در مجالس گذشته و دولت ها مغفول مانده بود بنابراین به دلیل اهمیت موضوع ازدواج جوانان در کشور برآن شدیم علت عدم اجرای قانون مذکور را از دولت جویا شویم که در این راستا در سال گذشته نامه نگاری هایی را با رئیس جمهور و همچنین جلساتی را با حضور مسئولان بانک ها و دولت برگزار کردیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سازوکارهای لازم را برای تسهیل ازدواج جوانان در لایحه برنامه ششم اتخاذ کردیم، تصریح کرد: همچنان پیگیر اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان از سوی دولت هستیم زیرا جوانان کشور در امر ازدواج با مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی مواجه هستند که بی توجهی نسبت به رفع این مشکلات افزایش طلاق و کاهش ازدواج در کشور را به دنبال داشته است.

خدادادی با یادآوری اینکه بندهایی از سیاست های ۱۶ گانه کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در قانون تسهیل ازدواج جوانان آمده است، ادامه داد: ازدواج جوانان، دغدغه و اولویت جدی مقام معظم رهبری است و برای رفع دغدغه معظم له باید نسبت به اجرای قوانین مصوب و همچنین مشکلات سد راه ازدواج جوانان اقدام کرد.

نماینده مردم ملکان با یادآوری قانون حمایت از خانواده، گفت: در جهت حمایت از خانواده این قانون در سال ۹۱ توسط مجلس تصویب شد که بر اساس آن قوه قضائیه موظف شدظرف ۳ سال از تاریخ مصوب برای حمایت از خانواده ها در تمامی شهرستان ها نسبت به تشکیل شعب رسیدگی به دعاوی خانوادگی با محوریت خانواده اقدام کند اما متاسفانه این شعب حتی در پایتخت کشور هم تشکیل نشد؛ درست است کشور با کمبود قاضی مواجه است اما باید تمهیدات لازم از سوی قوه قضائیه برای تشکیل این شعب اتخاذ شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه زیرساخت ها برای ازدواج جوانان در کشور فراهم نیست، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و بیکاری مهمترین عامل بی رغبتی جوانان به امر ازدواج است.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد افزایش طلاق، افزایش سن ازدواج و کاهش طول سال های زندگی هستیم، افزود: در گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال رسیده که جای بسی نگرانی است.

خدادادی، از وجود بیش از ۲.۷ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد و با هشدار نسبت به اینکه هر دقیقه ۹ طلاق در کشور ثبت می شود، گفت: متاسفانه در تهران ۵۰ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود، البته طی یک سال گذشته در برخی استان ها با توقف رشد طلاق روبرو بودیم که جای خوشحالی دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه با اقدامات مناسبی که در کشور انجام شد در ۱۲ استان کشور با توقف رشد طلاق مواجه هستیم، ادامه داد: در استان یزد به دلیل فرهنگ سازی، انجام مشاوره و توجه به مشکلات اقتصادی با توقف رشد طلاق روبرو بوده ایم که می طلبد با رفع مشکلات اقتصادی و مشکلات سد راه ازدواج جوانان و زندگی زوجین در جهت توقف آمار طلاق و افزایش ازدواج در کل کشور گام برداشت.

کد خبر: ۶۸۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ – ۰۹:۳۰ ۱۲ April 2017
امتیاز خبر: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۳۰۲۰
شورای اروپا، تحریم‌های خود علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر در این کشور را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی شورای اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این شورا در یازدهم آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی، تدابیر محدودیت‌زای خود را به بهانه نقض حقوق بشر در ایران، تا سیزده آوریل ۲۰۱۸ تمدید کرد.

این تدابیر متشکل از موارد زیر است:

ـ ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌ها علیه ۸۲  شخص (شخصیت حقیقی) و یک شرکت (شخصیت حقوقی)

ـ ممنوعیت صادرات تجهیزاتی به ایران که ممکن است از آن‌ها برای سرکوبِ داخلی استفاده شود و همچنین تجهیزات برای نظارت بر ارتباطات از راه دور (مخابرات)

این تدابیر نخستین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی، وضع شد. اقدامات قانونی در ژورنال رسمی به تاریخ دوازده آوریل سال ۲۰۱۷ منتشر می‌شود.

رویه تصویب این اقدامات به شکل مکتوب بوده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بروکسل درباره این تحریم ها نوشت: اتحادیه اروپا پس از موافقت‌نامه بین تهران و قدرت‌های جهان درباره برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۵ یعنی از زمان امضای موافقت‌نامه هسته‌ای، روند نزدیک شدن به ایران را دنبال کرده است. از آن زمان مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا به تهران رفت‌وآمد داشته‌اند و معمولا هیأت‌های تجاری اروپایی نیز آن‌ها را در این سفرها همراهی کرده‌اند.

اما اتحادیه اروپا ممنوعیت سفر و مسدود بودن دارایی‌های ۸۲ شهروند و یک شرکت ایرانی را به همراه ممنوعیت صادرات تجهیزات نظارت مخابراتی و دیگر تجهیزات را، برای یک سال دیگر تمدید کرد.

تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تعامل دوباره با ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دشوارتر شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*