آسوشیتدپرس اعلام کرد؛ قرارداد سه میلیارد دلاری بوئینگ با شرکت هواپیمایی آسمان ایران

شرکت بوئینگ از امضای قراردادی سه میلیارد دلاری با شرکت هواپیمایی آسمان ایران خبر داد.

قرارداد سه میلیارد دلاری شرکت هواپیمایی آسمان ایران با بوئینگ
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، شرکت هواپیماسازی بوئینگ روز سه شنبه اعلام کرد قرارداد سه میلیارد دلاری جدیدی را با شرکت هواپیمایی آسمان ایران درخصوص فروش ۳۰ فروند هواپیمای  ۷۳۷ مکس «۷۳۷ MAX » به این شرکت هواپیمایی امضا کرده است که نخستین فروش عمده یک شرکت آمریکایی به ایران در دروه ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا به شمار می رود.
این قرارداد جدید اضافه بر قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری قبلی شرکت بوئینگ با ایران است که پس از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده بود. ترامپ همواره از منتقدان سرسخت این توافق بوده است.
شرکت بوئینگ که مقر آن در شیکاگو است اعلام کرد این قرارداد جدید همچنین شامل حق خرید ۳۰ فروند دیگر هواپیمای ۷۳۷ مکس برای شرکت آسمان مستقر در تهران است که پروازهای داخلی و بین المللی را پوشش می دهد. بوئینگ همچنین اعلام کرد نخستین مرحله از تحویل این هواپیمای تک راهرو  به شرکت آسمان از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
بوئینگ اعلام کرد این شرکت همکاری با شرکت های هواپیمایی ایران را ادامه خواهد داد و هرگونه قرارداد با شرکت های هواپیمایی ایران مشروط به صدور مجوز از سوی دولت آمریکا است.
امیر رضا مصطفوی، سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت این قرارداد پس از چند مرحله مذاکرات بین آسمان و بوئینگ طی یک سال گذشته امضا شد.
وی افزود شرکت آسمان این قرارداد را ۱۸ مارس امضا کرد و نخستین هواپیما سال ۲۰۱۹ تحویل ایران خواهد شد. این در حالی است که شرکت بوئینگ اعلام کرده بود تحویل هواپیماهای جدید به ایران از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.
اتحادیه اروپا دسامبر گذشته به علت نگرانی ها در زمینه ایمنی ، نام شرکت هواپیمایی آسمان را در فهرست سیاه قرار داد و آن را از پرواز در آسمان های اروپایی محروم کرد و به این ترتیب هواپیماهای متعلق به شرکت آسمان اجازه پرواز به مقصد کشورهای اروپایی را نداشتند.
در حالی که کمتر از یک هفته از این تصمیم اتحادیه اروپا می گذشت، شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی را در خصوص اجاره هفت فروند هواپیما ساخت شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس امضا کرد. پیش بینی می شود این هواپیماها از ماه آینده وارد ایران شوند.
این قرارداد جدید شرکت بوئینگ در چارچوب توافقنامه هسته ای ایران و قدرت های جهانی امضا شده است. بوئینگ پس از این توافق، ماه دسامبر قراردادی را با شرکت «ایران ایر» درخصوص فروش ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار امضا کرد. ایران ایر نیز ۲۹ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اجاره خواهد کرد.
ایران ایر ماه ژانویه قراردادهایی را درخصوص خرید ۱۱۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس به ارزش حدود ۲۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار امضا کرد.
واشنگتن ماه سپتامبر به بوئینگ و ایرباس مجوز فروش هواپیما به ایران را داد. هر دو این شرکت های هواپیماسازی برای فروش هواپیما نیازمند تایید وزارت خزانه داری آمریکا هستند زیرا دست‌کم ۱۰ درصد از قطعات هواپیماهای آنها آمریکایی است. وزارت خزانه داری آمریکا این قراداد جدید را نیز باید تایید کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*