دستیار رئیس جمهوری: زنان و مردان در کار مساوی، بایداز حقوق مساوی برخوردار شوند

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی می گوید، زنان و مردان در برابر کار یکسان باید از حقوق مساوی برخوردار باشند. در منشور حقوق شهروندی نیز بر استیفای حقوق زنان تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، « الهام امین زاده » روز سه شنبه در دومین همایش ملی بانوان فرهیخته صنعت آب و برق که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت: مسائلی نظیر خانواده، اشتغال و حقوق زنان با هماهنگی پیش نرفته است که این امر تغییر در ملاک های همسر گزینی ایجاد کرده است. در برخی استان ها آمار طلاق افزایش یافته و این زیبنده نظام اسلامی نیست.
دستیار ویژه رئیس جمهوری تاکید کرد: جامعه ایران بسرعت در حال جلو رفتن است و باید از نیمی از جمعیت کشور که زنان هستند بدرستی برای تحقق توسعه یاری گرفت. در برنامه پنجم و لایحه برنامه ششم توسعه اولویت اشتغال به زنان سرپرست خانوار داده شده است.
وی همچنین در خصوص زنان کارآفرین گفت: دولت می تواند با حذف مالیات از زنان کارآفرین آنها را مورد حمایت قرار دهد.
امین زاده گفت، سازمان ها باید شرایطی فراهم کنند که زنان پس از شش ماه مرخصی زایمان که به سر کار بر می گردند درباره فرزندان شان نگرانی نداشته باشند.
وی با اشاره به برق رسانی به برخی از خانه هایی که متعلق به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) در استان خراسان رضوی است ، گفت:این پانل ها موجب شده هزینه برق خانوار صفر شود و حتی برخی از خانوارها بتوانند برق خود را بفروشند که این موجب کسب درآمد برای آنها شده است.
امین زاده گفت: درصدد هستیم برق رسانی از طریق پانل های خورشیدی را در استان سیستان و بلوچستان که ۳۰۰ روز آفتاب دارند، راه اندازی کنیم. نصب این پانل ها هزینه دارد و سلول های خورشیدی را باید از خارج وارد کنیم ، در صورتی که مهندسان ایرانی همت کنند می توانیم این سلول ها را در داخل کشور تولید کنیم.

**پرکارترین کارکنان سازمان ها زنان هستند
«سهیلا جلودارزاده» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به اینکه پرکارترین نیروی کار در سازمان ها و وزارتخانه ها به طور معمول زنان هستند، افزود: متاسفانه در سال های نخست انقلاب تلاش می کردند مردان و زنان را در محیط کار جدا کنند که این امر به جایی نرسید.
وی ادامه داد: هر چند هنوز هم این تفکر در برخی از افراد دیده می شود اما براستی جامعه ایران دیگر افراط و تفریط را بر نمی تابد.
جلودارزاده گفت: در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاعات است، این موضوع می تواند برای زنان بسیار مفید باشد.
نماینده مردم تهران با توجه به اهمیت نقش خانواده، گفت: تردیدی نیست بدون خانواده به ویژه خانواده های دلسوز و مهربان جامعه نمی تواند به توسعه برسد.
وی تساوی حقوق زنان با مردان در برابر کار یکسان را در بنگاه های اقتصادی حق زنان دانست و گفت: اشتغال و کسب درآمد حق هر زنی است و اسلام هم در ابتدا با پول حضرت خدیجه(س)توسعه یافت و این از افتخارات دین اسلام است.
جلودارزاده با تاکید بر اینکه باید قوانین حمایتی از زنان شکل بگیرد، زنان را ضد خشونت عنوان کرد و گفت: حضور زنان نه تنها در خانواده بلکه در سازمان های اداری موجب تلطیف و پرهیز از خشونت می شود.

**مذاکره برجام اقدامی شجاعانه بود
در ادامه این همایش، ‘علی اکبر مهاجری’ معاون وزیر نیرو ضمن تقدیر از نمایندگان ایران در مذاکرات هسته ای گفت: هیچوقت جنگ با جنگ تمام نمی شود، بلکه مذاکره لازم است و در نشست های برجام شاهد اقتدار و شجاعت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بودیم.
وی همچنین با قدردانی از حضور زنان فرهیخته در سازمان ها و وزارتخانه ها گفت: وزارت نیرو به حضور زنان مسئول ،دلسوز و کارآمد مفتخر است.
به گفته معاون وزیر نیرو، هم اکنون تعداد زنان دانش آموخته نه تنها کمتر نیست بلکه ممکن است از تعداد مردان هم بیشتر باشد.
مهاجری گفت: در برخی از رشته های تحصیلی فقط مردان پذیرفته می شوند و این نه به دلیل آن است که زنان نمی توانند، بلکه این تفاوت به دلیل تبعیض مثبت است که زنان بتوانند حضور بیشتر در محیط خانواده داشته باشند.
معاون وزیر نیرو تاکید کرد: هیچ زنی محدود نیست و می تواند خود را تا مراجع بالای علمی و شغلی ارتقا دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*