یادداشت امروز / مالیات اصناف، قسم روباه یا دم خروس

چندی پیش خبری در رسانه ها چاپ شد که ۸۶ درصد اصناف خراسان جنوبی از مالیات معاف هستند، این که خراسان جنوبی در جذب مالیات بین ۳۱ استان رتبه ۳۰ را دارد، رسانه ها هم همان را نوشتند نه اینکه جزو شنیده ها باشد، بلکه جزو مستندات بود، که در جلسه ۲ ساعته ای که قرار بود گزارش اقتصادی بدهند همه آنها که دستی بر آتش اقتصادی استان دارند اعلام شد.
گاهی بعضی از حرف ها را باور می کنید و انتقال می دهید اما گاهی با اینکه باور نکرده اید مجبورید انتقال دهید درد زمانی زجر آور می شود گاهی همه می دانند که دروغ است اما زمان می گذرد و هیچ نمی گویند که مبادا گوشه ابروی مسئولی بالا برود و خدای ناکرده صندلی شان نصیب زبان گزیده دیگری شود.
اما از آنجا که ماه هیج گاه پشت ابر نمی ماند و همیشه آمار نادرست یک جای کارش می لنگد، با دو دو  تا چهار تای ۲۷ هزار واحد صنفی معلوم شد آن ۸۶ درصد انگار اصناف فضایی استان بوده اند چرا که به ادعای رئیس اتاق اصناف که انتظار می رفت همان روز چاپ خبر دست اعتراضش به حمایت اصناف بالا برود گفت: « اصناف استان مالیاتی معادل ۷ میلیارد تومان پرداخت کرده اند» و این رقم یعنی رشد ۱۰ برابری مالیات.
سوال اینجاست پس آن ۸۶ درصد کجای خراسان جنوبی فعالیت می کنند که از مالیات معاف اند و از همه مهمتر این رقم میلیاردی از چند درصد غیر معافی گرفته شده است. برای پاسخ به این پرسش نمی خواهد اقتصاد دان باشی یا هوش ریاضی داشته باشی پاسخ این است که منظور آقای مدیر کل این بوده است که طی خود اظهاری ۸۶ درصد از اصناف معلوم شده که آنها معاف از مالیات هستند و این به معنای معافیت آن ها نیست.
خوب در این میدان بگیر و ببر باید حالا یک دیوار پیدا کنیم تا بگوییم مقصر آمار نبوده مقصر برداشتی که شنونده ها داشته اند است. هر چند رسانه ها هم گاهی آن صادق درستکار نبوده اند آن هم به دلیل آمار نادرست و نا صادقی که بعضی ها گفته اند اما باید بگویم آقای مدیر کل اگر ما اشتباه کردیم اصلاحیه می دادید. به راستی مثل ما شده است مثل اینکه قسم روباه را باور کنیم یا دم خروس را .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*