نمایندگان خانه ملت مطرح کردند؛ بلاتکلیفی معیشت فرهنگیان در پیچ و خم تصمیمات مدیریتی


نمایندگان مخالف و موافق با دستور جدید وزیر آموزش مبنی بر “تشکیل کارگروه‌هایی به منظور تغییر روال‌های معیشتی فرهنگیان در دراز مدت” این موضوع را مورد بررسی قرار داده و نسبت به موازی کاری در اجرای برنامه‌ها هشدار می‌دهند.
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲

بلاتکلیفی معیشت فرهنگیان در پیچ و خم تصمیمات مدیریتی

خبرگزاری خانه ملت، گروه فرهنگی- تغییر وزیر هم وزارتخانه پرحاشیه آموزش و پرورش را از دردسرها نَرهانید و انتقادها به عملکرد این وزارتخانه همچنان ادامه دارد، در این بین دستور جدید وزیر آموزش‌ وپرورش مبنی بر “تشکیل کارگروه‌هایی به منظور تغییر روال‌های معیشت فرهنگیان در درازمدت” موافقان و مخالفانی در میان نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشت.

دوری از موازی کاری، پیگیری درست و اصولی برنامه‌های موجود، اهمیت ویژه به اجرای برنامه ششم توسعه و قانون نظام رتبه‌بندی معلمان جزو مسائلی است که مخالفان این دستور به دانش‌آشتیانی توصیه می‌کنند و در عین حال معتقدند تدوین برنامه‌های جدید در شرایطی که همه آن‌ها در بطن برنامه ششم آورده شده‌اند، پذیرفتنی نیست و اگرچه بر اعتقاد دارند؛ نمی‌توان از قانون نظام رتبه‌بندی معلمان انتظار حل تمامی مشکلات فرهنگیان را داشت اما تاکید می‌کنند؛ تشکیل کارگروه‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش با هدف تغییر در روال معیشت فرهنگیان نیز راه به جایی نخواهد برد و بیشتر جنبه شعار و تبلیغات برای امیدوار کردن معلمان دارد.

البته برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند؛ نباید اقدام وزیر آموزش وپرورش در این زمینه را موازی کاری با قوانین قبلی همچون نظام رتبه‌بندی معلمان دانست چراکه احتمالا یکی از کارهای این کارگروه ایجاد راه‌هایی برای اجرایی شدن قوانین قبلی و پیدا کردن راه‌های کسب درآمد است لذا باید بدانیم این کارگروه از چه افرادی و با چه هدفی تشکیل می‌شود.

سیدجواد ابطحی، قاسم احمدی لاشکی و فاطمه سعیدی در این خصوص با خبرنگار خانه ملت به گفت‌وگو نشسته‌اند؛

ابطحی: احکام برنامه ششم اجرا شود، نیازی به تشکیل کارگروه برای بهبود معیشت فرهنگیان نیست

سیدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از ایده تشکیل کارگروه‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش با هدف تغییر در روال معیشت فرهنگیان، گفت: در برنامه ششم توسعه موادی با هدف تعیین نقشه راه برای آموزش و پرورش آورده شده است تا رفت و آمد وزرای مختلف، رفتار سلیقه‌ای را به این مهم تحمیل نکند و همه طبق یک نقشه مشخص حرکت کنند؛ به همین دلیل رها کردن قوانین تصویب شده و تدوین برنامه‌های جدید راه به جایی نخواهد بود، درواقع بهتر است به جای موازی کاری، در اجرای دقیق قوانین موجود تمرکز شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دولت و وزیر آموزش طبق مصوبات برنامه ششم تصمیم‌گیری کنند می‌توان به حل مشکلات معلمان تا پایان برنامه ششم توسعه امید داشت، ادامه داد: نمی‌توان از وضع قوانین جدید و موازی با سیاست‌ها و قوانین پیشین، جز رفتار سیاسی به منظور جلب نظر معلمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برداشت دیگری کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه برنامه ششم توسعه با هدف جلوگیری از موازی‌کاری تدوین شده است لذا تدوین برنامه‌های جدید در شرایطی که در بطن برنامه ششم دیده شده است، پذیرفتنی نیست، گفت: نظام رتبه بندی معلمان دیگر برنامه‌ای است که با صرف وقت، هزینه و نیروی انسانی به منظور رسیدگی به معیشت، رتبه و جایگاه معلمان تدوین شده است لذا به وزیر آموزش و پرورش توصیه می‌کنم؛ تمرکز خود را به اجرای دقیق برنامه و سیاست‌های موجود بگذارد.

احمدی لاشکی: اعتبارات لازم جذب شود، نیازی به تشکیل کارگروه برای بهبود معیشت فرهنگیان نیست

همچننی قاسم احمدی‌لاشکی ایده تشکیل کارگروه‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش با هدف تغییر در روال معیشت فرهنگیان و جایگاه قانون نظام رتبه‌بندی در این مسئله را مورد بررسی قرار داد و به خانه ملت گفت: مشکلات معیشتی فرهنگیان تنها از طریق اجرای قانون نظام رتبه‌بندی حل نخواهد شد چراکه این قانون معلمان را به لحاظ علمی رده‌بندی می‌کند بنابراین تنها معلمان دارای مقاله و کار علمی عمیق به افزایش حقوق می‌رسند که البته تعداد معلمان شامل این ویژگی زیاد نیست، بنابراین مشکلات معیشتی معلمان با اجرای نظام رتبه‌بندی حل نمی‌شود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان از قانون نظام رتبه‌بندی معلمان انتظار حل  تمامی مشکلات فرهنگیان را داشت اما تشکیل کارگروه‌هایی از سوی وزارت آموزش وپرورش با هدف تغییر در روال معیشت فرهنگیان نیز راه به جایی نخواهد برد و بیشتر جنبه شعار و تبلیغات برای امیدوار کردن معلمان دارد.

وی ادامه داد: در گذشته نیز کارگروه‌های بزرگی با هدف تغییر در شرایط معیشتی معلمان با ریاست افراد شاخص تشکیل شده است اما نتیجه‌ای جز گرفتن وقت تعدادی از افراد را به دنبال نداشت چراکه “در نظر گرفتن اعتبار مناسب” کلید حل تمامی مشکلات است.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با بیان اینکه متاسفانه در بودجه سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه نیز معلمان جدی گرفته نشده‌اند، تاکید کرد: تا زمانی که اعتبارات لازم برای آموزش و پرورش در نظر گرفته نشود راه به جایی نخواهیم برد چراکه تغییر شرایط به اراده بزرگ برای جذب منابع دارد، درواقع بدون بودجه نمی‌توان برای فرهنگیان کاری کرد.

سعیدی: تاکید بر حرکت کارگروه‌های ارتقا معیشت فرهنگیان در مسیر اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان

فاطمه سعیدی نیز دراین خصوص به خانه ملت گفت: نمی‌توان اقدام  وزیر آموزش وپرورش در این زمینه را موازی کاری با قوانین قبلی همچون نظام رتبه‌بندی معلمان دانست چراکه احتمالا یکی از کارهای این کارگروه ایجاد راه‌هایی برای اجرایی شدن قوانین قبلی است لذا باید بدانیم این کارگروه از چه افرادی و با چه هدفی تشکیل می‌شود، هرچند موازی کاری هرگز قابل قبول نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کارگروه می‌تواند ابداعاتی راهگشا داشته باشد، ادامه داد: پیدا کردن مسیر مناسب برای اجرایی شدن قوانین توسط متخصصان و کارشناسان باید مورد توجه این کارگروه‌ها قرار بگیرد تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه ارتقاء منزلت فرهنگیان در جامعه نیز باید در دستور کار قرار گیرد، اضافه کرد: این کارگروه می‌تواند در مسیر اجرای درست و مناسب‌تر نظام رتبه‌بندی معلمان قدم بردارد.

عضو کمیته آموزش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه هر برنامه‌ای برای اجرایی شدن به بودجه نیاز دارد و مشکل فرهنگیان بدون تزریق پول حل نخواهد شد، افزود: یکی از برنامه‌های این کارگروه باید کشف راه‌های کسب درآمد برای آموزش و پرورش به غیر از منابع دولتی باشد چراکه تنها راه حل مشکل فرهنگیان تزریق درآمد به آموزش و پرورش است./

پایان پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*