معدن کلید توسعه خراسان جنوبی؛ گنج خفته و رنج‌های ناگفته فعالان اقتصادی/ شورای معادن تشکیل شود

شناسهٔ خبر: ۳۹۰۷۹۱۲ –
بیرجند- بخش معدن به‌عنوان گنج خفته خراسان جنوبی شناخته می شود که به دلیل توسعه نیافتن صنایع معدنی، فعالان این بخش رنج‌هایی را یدک می‌کشند که همواره مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: خراسان جنوبی با دارا بودن ۳۷۱ معدن فعال و تنوع بیش از ۳۹ ماده معدنی یکی از قطب های معدنی کشور به شمار می‌رود.

این استان را می‌توان به دلیل قرارگیری در موقعیت خاص زمین شناسی، بهشت معادن شرق کشور نامید.

آلبوم متنوع و ارزشمندی از انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت،مرمریت،تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم نظیری از کانی‌های کرومیت،منیزیت ، آزبست ، هونتیت در کنار ذخایر ذخایر فلزی مس ، طلا ، سرب ، قلع و تنگستن … و خاکهای صنعتی ارزش منطقه را به وضوع نشان می‌دهد.

اما  بخش صنعت و معدن استان خراسان جنوبی مشکلاتی را دارد که سال‌ها است که بسیاری از فعالان اقتصادی در قالب برگزاری هم اندیشی، مصاحبه با رسانه‌ها و گفت و گو های اختصاصی با مسئولان مربوطه خواستار رفع ریشه ای مشکلات خود هستند.

مشکلاتی که از بی احترامی برخی مسئولان دولتی نسبت به بخش خصوصی شروع و به نبود بازار فروش برای تولیدات بومی استان ختم می‌شود.

علی رغم تاکیدات مسئولان و دستگاه های دولتی مبنی بر اینکه درامد استان از بخش کشاورزی به بخش صنعتی تغییر شاخه بدهد، هیچ حمایتی از صنعتگران و فعالان اقتصادی نمی‌شود و بسی جای تعجب است که بسیاری از مشکلات اعم از مالیات های گزاف، بیمه و ارزش افزوده از جانب همین نهادهای دولتی بر این بخش تحمیل می‌شود.

 فعالان این بخش این بار در کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند رنج هایشان را برای یکدیگر بازگو کردند تا شاید گره از کار شگوده شود و یا اندکی از سنگینی کوله بارشان نیز کاسته شود.

کانال بازار فروش تولیدات واحدهای صنعتی ایجاد شود

نماینده یکی از شرکتهای معدنی با بیان اینکه ریشه برخی از مشکلات فعالان اقتصادی عدم آگاهی آن‌ها است، گفت: کار صنعتی نیازمند آگاهی است.

نرگس خاتمی با بیان اینکه همچنین باید در کنار کارگاه های آموزشی کانالی برای بازار و فروش واحدهای صنعتی داشته باشیم، افزود: تولید کننده نباید هم دغدغه تولید و هم ایجاد بازار فروش را داشته باشد.

وی با بیان اینکه رقابت در بازار صادرات نیازمند کیفیت محصولات است، گفت: همچنین باید قیمت رقابتی نیز در محصولات خود داشته باشیم.

خاتمی با بیان این مطلب که پنج سال به عنوان صادرکننده فعالیت دارم، گفت: سالانه مبلغ زیادی را برای ارزش افزوده موادی که خرید می‌کنیم، به دارایی پرداخت می‌کنیم و هنوز نتوانستیم چیزی را استرداد کنیم.

وی ادامه داد: اگر قانونی است که می‌تواند مبلغ ارزش افزوده را برای صادرکننده برگشت دهند، این امر را انجام دهند.

قوانین چوب لای چرخ تولید و صنعت نگذارند

نماینده یک شرکت صنعتی نیز در ادامه بیان کرد: مشکلات بنگاه های اقتصادی به دوقسمت درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌شود.

مشکل اصلی فعالان اقتصادی در بخش قوانین است و اگر چوب لای چرخ تولید و صنعت گذاشته نشود، به اهدافی که در سطح کلان مد نظر تمام مسئولان است، می‌رسیم رضا مزگی نژاد با بیان اینکه مشکلات درون سازمانی به سیاست های تولید، فروش، بازاریابی و تامین مواد اولیه بر می‌گردد، گفت: این مشکلات با تعیین بازارهای فروش و تامین نیروی متخصص و بکارگیری سیاست قابل رفع است.

وی با بیان این مطلب که مشکل اصلی فعالان اقتصادی در بخش قوانین است، گفت: اگر چوب لای چرخ تولید و صنعت گذاشته نشود، به اهدافی که در سطح کلان مد نظر تمام مسئولان کشوری است، می‌رسیم.

مزگی نژاد ادامه داد: برخی از قوانین حاکم، بازدارنده و برخی دیگر نیز برای تمام مناطق به یک میزان است که باید بازنگری شوند.

وی بیان کرد: وصول مطالبات دستگاه‌ها بدون اطلاع و هماهنگی فعال اقتصادی است و در بازدیدها از فعالان نیز سوالی نمی‌شود.

مزگی نژاد ادامه داد: گاهی مجری قانون اصل موضوع را متوجه نمی‌شود و می‌گوید من وظیفه ذاتی دارم که درآمد مالیاتی را برای دولت وصول کنم.

وی اظهار کرد: همه استان‌ها مشکل مالیات را دارند و این مشکلات ناشی از این است که مجری و ممیز از دستورالعمل سردرنمی آورد.

مزگی نژاد بیان کرد: نباید فعالان اقتصادی را مقصر همه مشکلات بدانیم چرا که مجری قانون هم در مورد قوانین اشتباه می‌کند.

خراسان جنوبی در فرهنگ اقتصادی ضعیف است

نماینده یک شرکت صنعتی دیگر با بیان اینکه با بیان اینکه مشکلات فعالان اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، گفت: متاسفانه خانه صنعت و معدن در استان نداریم و انجمن‌ها باید آن را تشکیل دهند.

محمود رضا یوسفی با تاکید بر اینکه باید انجمن‌ها پای کار بیایند، اظهار کرد: متاسفانه روحیه ضعیف، ناامید و انگیزه پایین در صنایع جاری است.

وی خواستار اقدامی بنیادی در رفع مشکلات شد و افزود: تا کار بنیادی انجام نشود و فرهنگ ناامیدی نیز تغییر نکند، این مشکلات حل نمی‌شود.

یوسفی با بیان اینکه باید این فرهنگ نهادینه شود که هر مشکلی راه حلی دارد، افزود: برخی از ابراز مشکلاتشان نگران هستند واز پیگیری آن نیز ترس دارند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در فرهنگ اقتصادی ضعیف است و تا زمانی که این فرهنگ درست نشود، مشکلی حل نمی‌شود.

جای خالی تکریم سرمایه گذار

یکی دیگر از فعالان اقتصادی در بخش معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از پنج سال است که در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنم، اظهار کرد: من کارافرین نمونه بودم اما این استان من را پیر کرد.

صاحب کار با بیان اینکه اعتلای کشور از اهداف ما است، افزود: باید در اولین قدم در راستای رفع مشکلات فعالان اقتصادی، توری برای کارمندان گذاشته شود که به دیگر شهرها بروند و برخورد آن‌ها را با ارباب رجوع ببینند.

وی با بیان اینکه بعضی از برخوردها در خراسان جنوبی با صنعتگران بد است، گفت: برخی مسئولان باید بدانند که ارزش یک صنعت گر در استانی که کشاورزی و دامداری ندارد، بالا است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تمامی مشکلات فعالان اقتصادی با یک مشاور حل نمی‌شود و نیازمند توجه ویژه ای است.

پای دستگاه های دولتی به جلسات بخش خصوصی باز شود

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی بیان کرد: مشکلات این حوزه زیاد بوده و باید برای حل آن‌ها، چاره اندیشی کنیم.

محمد رضا صباغ زاده با تاکید براینکه اتاق بازرگانی باید دارای انسجامی قوی باشد، افزود: همچنین باید در جلسات و کمیسیون‌ها با هم اندیشی و بررسی اظهار نظرها به راه حل هایی برای رفع موانع تولید برسیم.

وی با بیان اینکه مشکلات فعالان اقتصادی در جلسات مخلتف مطرح می‌شود اماحل این مشکلات به جایی نرسیده است، گفت: باید دستگاه های نظارتی در این جلسات دعوت شوند تا شنونده مشکلات و اظهارنظرها باشند.

صباغ زاده ارائه راه حل مشکلات را از مهم‌ترین اهداف برگزاری کمیسیون های اتاق بازرگانی بیرجند دانست وافزود: باید با استفاده از ایده های اعضا، نسبت به رفع مشکلات تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات تأمین اجتماعی و مالیاتی فعالان اقتصادی گفت: بخش اعظمی از مشکلات بنگاه های اقتصادی در این است که درنحوه تنظیم اسناد در مالیات و تأمین اجتماعی آگاهی ندارند.

نائب رئیس کمیسیون صنعت، معدن اصل ۴۴ و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: در این راستا کارگاه آموزشی برای فعالان اقتصادی ایجاد شده که مشکلات و سوالات ان ها برطرف شود.

وی ادامه داد: همچنین با وکیل حقوقی صحبت کرده‌ایم تا هفته ای یک جلسه در اتاق حضور یابند و مشاوره های حقوقی بدهند.

صباغ زاده با اشاره به مشکل بازار فروش تولید کنندگان، اظهار کرد: باید  برای فروش محصولات سامانه های ایجاد کنیم و اگر خروجی مطلوبی داشت آن را گسترش دهیم.

دولت وظایف نظارتی خود را در راستای جلوگیری از فساد توسعه دهد

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی با بیان اینکه مسائل و مشکلات زیادی پیش روی فعالان اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: کم استقبالی برخی از فعالان اقتصادی برای حضور در جلسات و کمیسیون های رفع مشکلاتشان باید پیگیری شود.

علیرضا باقری ادامه داد: اگر می‌خواهیم به آرمان هایی حمایت از تولیدات جامعه عمل بپوشانیم، باید دولت وظایف نظارتی خود را در راستای جلوگیری از فساد بیش از این توسعه دهد.

وی با بیان اینکه باید برای حفظ فضای رقابتی تلاش کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که دولت هم از طریق خودش و هم از طریق بخش عمومی به حوزه رقابت ورود پیدا می‌کند.

باقری بیان کرد: بخش خصوصی بسیار کوچک بوده و برای پیشرفت در برنامه هایش نیاز به مجوزهایی دارد که از دولت بزرگ و ابرقدرت صادر می‌شود و در این راستا به مشکلاتی برمی خورد.

وی با بیان اینکه مسائل درونی بخش خصوصی مازاد بر مسائل دولتی است، گفت: بخشی خصوصی نباید برای رفع مشکلاتش از تلاشی دریغ کند و با حضور مستمر خود در جلسات حقوق خود برای حفظ سرمایه گذاری را مطالبه کند.

شورای عالی معادن درمناطق معدنی استان ایجاد شود

باقری با بیان اینکه باید دیدگاه مسئولان دولتی را نسبت به خود عوض کنیم، اظهار کرد: قدم دوم در رفع مشکلات پیش رو، بازنگری خودمان است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی و توجیهی فعالان اقتصادی، بیان کرد: این کارگاه در رفع برخی از مشکلات آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

رئیس خانه معدن خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین وجود مشاوره در جلسات و کمیسیون‌ها بسیار حائز اهمیت است.

باقری با اشاره به نظارت دستگاه های دولتی از بخش خصوصی بیان کرد: ممیزی‌ها و  وظایف نظارتی دولت در پنجره واحد صورت گیرد.

وی خواستار ایجاد شورای عالی معادن درمناطق معدنی شد و افزود: این شورا می‌تواند برخی مشکلات را در منطقه حل کند.

استان خراسان جنوبی که ۱۸ سال خشکسالی را تجربه کرده است اکنون راهی جز توجه به اقتصاد در بخش معدن ندارد و باید در حوزه حمایت از سرمایه گذاری و فراهم  زیرساخت‌ها نگاه ویژه و عملیاتی صورت گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*