صورت‌های مالی سال ۹۳ نشان داد ۸۹ درصد از سود بانک مرکزی به جیب دولت رفت

 

خبرگزاری فارس: ۸۹ درصد از سود بانک مرکزی به جیب دولت رفت

براساس ۹۸۸میلیارد تومان مالیات بر درآمد، ۲هزارو۵۱۰میلیارد تومان از آن سود به دولت اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بالاخره صورت‌های مالی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۳ در قالب گزارش تحولات اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۳ با یک سال تاخیر منتشر شد.

*بر اساس صورت‌های ارائه شده، سود خالص بانک مرکزی در سال سال ۹۳ با اندکی افزایش نسبت به سال ۹۲ به ۲۹۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

*دارایی‌های ارزی بانک مرکزی با ۲ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان کاهش به ۱۷۴ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان و موجودی طلا با ۱۶۲۶ میلیارد تومان رشد به ۹ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان رسیده است.

*همچنین کل وام و اعتبار پرداختی از ۴ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان به ۱۰ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته است.

*کل وام و اعتبار اعطایی به دولت،مؤسسات و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در پایان سال ۹۳ پس از کسر مبلغ ۱۵۹۵ میلیارد تومان از وام و اعتبار اعطایی به دولت مسدود شده در پشتوانه و با در نظر گرفتن سایر تعدیلات مندرج در وضع تشریحی بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان است.

*سرمایه‌گذاری‌ها و سایر دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پایان سال ۹۳ به شرح زیر تفکیک می‌شود:

*سرمایه بانک مرکزی متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۹۳ مبلغ ۴ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل ۶۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش از محل اندوخته احتیاطی سال ۹۲ و به موجب پیشنهاد مجمع عمومی در ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۳ و تصویب هیأت وزیران افزایش یافته است. همچنین مبلغ ۶۶۰ میلیارد تومان از این منابع از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت بانک در سال ۸۵ تأمین شده است.

*مانده حساب ذخیره تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک در پایان سال ۹۳ با نرخ‌های روز ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۳ پس از کسر مالیات پرداخت شده ۲۳ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان است.

*مانده حساب حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک موضوع مصوبه اول مرداد ۱۳۹۲ به مجلس شورای اسلامی در پایان سال ۹۳ مبلغ ۷۴ هزار و ۶۳ میلیارد تومان است.

*سود ویژه سال ۹۳ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبلغ ۳۹۵۵ میلیارد تومان بود که با اضافه کردن مبلغ ۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان سود سال قبل، بالغ بر ۳۹۵۵ میلیارد و ۱۳۰ میلیون و ۳۱۲ تومان شد که تقسیم آن به شرح زیر پیشنهاد شد.

*مالیات بر درآمد ۹۸۸ میلیارد تومان، انتقال به اندوخته قانونی ۳۹۵ میلیارد تومان، انتقال به اندوخته  احتیاطی ۴۰۹ میلیارد تومان، سهم دولت از سود ویژه ۲۵۱۰ میلیارد تومان، نیم درصد موضوع قانون تهیه مسکن برای افراد کم‌ درآمد ۱۹۷ میلیارد تومان و مانده سود ویژه نقل به سال بعد ۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*