دستاوردهای فناوری فضایی؛ نماد غرور ملی و توسعه کشور

فناوری فضایی از دانش های مهم و تاثیرگذار در ایجاد قدرت برای کشورها در حوزه های ملی و فراملی محسوب می شود؛ از این رو دانشمندان با توجه به فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام توانسته اند در این دانش به دستاوردهای مهمی دست یابند که رونمایی از ماهواره مخابراتی «ناهید ۱» از جمله آنها به شمار می رود.

فناوری فضایی مجموعه ای از دانش ها و فناوری هایی است که بشر برای بررسی فضای اطراف کره زمین و سایر اجرام آسمانی، اقدام به سفر، اقامت در آن، تحقیق و داده برداری رباتیک و غیر رباتیک می کند. کشورهای مختلف سعی کرده اند در این زمینه دست به فعالیت هایی بزنند و با استفاده از فناوری های فضایی جایگاهی برای خود در سطح بین الملل ایجاد کنند که ایران نیز توانسته در این زمینه خود را در جمع کشورهای قدرتمند قرار دهد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه دولت های مختلف به فناوری های فضایی نگاه توسعه محور بوده است؛ چرا که در این سال ها ایران ماهواره های مختلفی را به فضا پرتاب کرده است. از این رو دولت یازدهم نیز نگاه ویژه ای به فناوری های فضایی داشته و همواره آن را باعث غرور ملی، قدرت و توسعه کشور می داند.

همین نگاه ویژه نیز سبب شده تا حسن روحانی رییس جمهوری در ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ خورشیدی و در سخنانی با اشاره به دستورهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره لغو صدور ویزای کشورهای مسلمان گفت: دنیا دنیای ارتباطات است و زمانی نیست که بخواهند از دیوار برای ایجاد فاصله بین ملت ها و کشورها استفاده کنند. ما در شرایطی هستیم که باید به خوبی پیام مان را به مردم جهان برسانیم و این مهم با فضای مجازی و اینترنت امکان پذیر است.

البته رییس جمهوری با تاکید بر تلاش ها در زمینه فناوری فضایی، بیان داشت: باید از همه افرادی که در علوم فضایی در طول سال های گذشته تلاش کردند، تشکر کنم و باید به این تلاش ها ادامه دهیم چرا که علم فضا اهمیت دارد و نیازمند به این تکنولوژی هستیم.

در ادامه رییس جمهوری فناوری فضایی را باعث قدرتمند شدن کشور دانست و یادآور شد: هر چه توانمندی در علم و دانش بیشتر شود؛ سلطه، عزت و توان ما بیشتر می شود و دشمن با چشم طمع نمی تواند به ما نگاه کند. امروز شاهد ساخت ماهواره های متنوع سنجشی، مخابراتی و پرتابگرها هستیم و امروز زمانی است که بعد از برجام فرصت لازم به دست آمده تا از تجربه دیگران بیشتر استفاده کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*