تاسیس پارک علمی کاربردی تخصصی کودکان در بیرجند

پارک علمی کاربردی تخصصی کودکان در بیرجند تاسیس شد. مسئول فنی پارک تخصصی کودکان عنوان کرد: بازی از نظر روان شناسان ،مهمترین و کارامدترین فعالیت دوران کودکی است که به وسیله آن می توان کودک را از نظر جسمی ،روحی و اجتماعی به رشد فوق العاده ای رساند. سمانه سادات طباطبایی دکترای روانشناسی  با اشاره به بی توجهی جوامع کنونی به تاثیر بازی در کودکان ، افزود: در حال حاضر بازی در کودکان فقط جنبه سرگرم کردن کودکان و پر کردن وقت آن ها را دارد.
وی گفت:با توجه به این که فرزندان ساعت های طولانی را به بازی های کامپیوتری اختصاص می دهند، والدین باید توجه لازم را داشته باشند چون نوع و محتوای بازی می تواند روحیات ،شخصیت و قدرت تفکر و تعقل کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد. وی تاکید کرد؛ هر کودکی استعداد نابغه شدن را دارد ،مهم آن است که این حقیقت را باور کنیم و عوامل شکوفایی آن را فراهم سازیم. این روانشناس با اشاره به تاثیر سن در انتخاب بازی گفت؛ مشاهدات گوناگون گویای آن است که کودکان از هنگام تولد ،بازی را آغاز می کنند و با افزایش سن و دست یافتن به تجربه تنها نوع بازی خود را تغییر می دهند. وی عنوان کرد: بدن کودک در آغاز زندگی مرکز بازی ها است، کودک با اعضای بدن خود بازی می کند ، در واقع پیش از آن که ما به حرکت او به عنوان بازی توجهی داشته باشیم، او بازی خود را همراه با مجموعه ای از اکتشافات و تکرارها،تکان دادن اعضای حرکتی، ادراک حسی همراه با حرکات محیطی همانند صداها ،مزه ها و … آغاز می کند. وی ادامه داد؛ کودک با انتخاب نوع بازی و آموختن قواعد آن و رعایت اصول بازی در حقیقت ،زندگی اجتماعی را می آموزد. بازی فقط سرگرمی نیست بلکه اصولا یک موضوع اجتماعی است و یکی از هدف های آن ایجاد حس دوستی و معاشرت با دیگران است. وی یادآور شد؛ کودک از طریق بازی و همانندسازی خود با بزرگسالان ، تصویر خود را به عنوان عضوی از جامعه که باید مسئولیت ها و نقش های مناسبی را در یک جامعه به عهده گیرد، می آموزد. وی مطرح کرد؛ برای کودک ممکن است هیچ فرقی بین آن چه که بزرگسالان آن را کار تلقی می کنند و بازی کودکانه وجود نداشته باشد. کمک به پدر و مادر در کارهای خانه یا در باغ و باغچه برای کودک شکلی از بازی است که با بازی کردن با اسباب بازی ها ،فرقی ندارد ،هم چنین بازی می تواند پشتیبانی قوی برای فعالیت باشد که کودکان را در موقعیت های مختلفی قرار می دهد.
مدیر داخلی پارک علمی کاربردی ،تخصصی کودکان بیرجند با اشاره به این که این پارک با مجوز بهزیستی شروع به کار کرده است، گفت؛ راه اندازی این پارک برای بسیاری از مردم جالب توجه بوده است و این مجموعه تحت نظارت مستقیم بهزیستی تاسیس شده و مشغول فعالیت است. کامیار طباطبایی افزود: این مجموعه ،از ۵ نفر دکتر،۸نفر کارشناس ارشد و ۴نفر کارشناس روانشناسی و ۸ کارشناس کارآموز بهره مند است. وی عنوان کرد؛ خدمات این مجموعه شامل مشاوره های گروهی و فردی، درمان مشکلات یادگیری، برگزاری انواع تست های روانشناختی ،برگزاری کارگاه های تخصصی،آموزشی و مهارت های زندگی است. وی ادامه داد:فعالیت مجموعه بیشتر روی سنین۵/۲ تا ۹سال است که در خصوص مشکلات یادگیری مثل ترس،جداخوابی،وابستگی شدید به والدین،پرخاشگری و گوشه گیری و مشکلات تحصیلی مثل اختلالات نوشتاری و درسی تمرکز می کند و برنامه هایی برای رشد آن تدارک می بیند. وی افزود:در کنار فعالیت اصلی پارک جلسات مشاوره فردی بدون محدودیت سنی با تعیین وقت قبلی انجام می شود. وی در پایان گفت: امیدواریم در صورت استقبال همشهریان بزودی شاهد افتتاح فاز دوم این پارک باشیم که شامل ۷۰۰ متر مربع مساحت و در مجاورت فضای کنونی در قالب ارائه خدمات به نوجوانان خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*