سرمقاله / ورزش وجوانان ، اسکلت یک سازه !!

ورزش وجوانان ، اسکلت یک سازه !!

وزارت ورزش وجوانان باد و بال زخمی و ضعیف (ورزش وجوانان) نتوانسته برمبنای وظایف تعریف شده اش به پرواز درآید، زمینگیرشده ولنگ لنگان دارد مسیری سخت و سنگلاخ را بی پشتوانه وابزار لازم طی می کند.دومقوله ای که ظاهرا هیچ سنخیتی باهم ندارند وباهم جمع نمی شوند. اصولا وزارتخانه های دو یاچندسیلابی بامشکلات بسیارپیچیده ای مواجهند که تقریبا به همین دلیل هیچ یک ازآنان نتوانسته اند باتمام ظرفیت وگنجایش شان کارانجام داده وبه اهداف تعریف شده دست یابند. وزارت آموزش وپرورش ، وزارت ورزش وجوانان، وزارت راه وشهرسازی، وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی ، وزارت صنعت، معدن وتجارت وقس علیهذا.
هریک از وزارتخانه هایی که ازیک یاچند وزارتخانه دیگرتشکیل شده اند باانگیزه کوچک شدن بدنه دولت شکل گرفتند که فی نفسه کار خوبی بنظرمیآمد، اما متاسفانه فقط برروی کاغذ این ادغام انجام شد ونتوانست آن چابکی لازم را برای تحرک بخشیدن به اهداف این کوچک سازیها فراهم آورند. به مفهوم دیگر یک وزیر می بایست نقش ووظیفه دویاسه وزیررا به انجام رساند. سیستم های پیشرفته امروزی در حیطه مدیریت سعی میکند با کم کردن هزینه، ارزش افزوده تولید مادی یامعنوی را به بالاترین سطح اش برساند یعنی طراحی یک سیستم وپایلوت علمی که ازحداقلهای موجود بتواندحداکثر استفاده را ببرد. این که مانتوانستیم به اهداف تعیین شده برسیم به دلیل نبود یک سیستم علمی ومدیریتهای قوی ومنسجم بوده وهست. استان خراسان جنوبی نیز که به تازگی مدیرکل ورزش و جوانانش را شناخته جدای ازاین مشکلات نیست، استانی که متاسفانه درورزش حرفی برای گفتن ندارد، اگر آمارهارا بر تابیم و بانقدی بیطرفانه خواسته باشیم آنرا به چالش کشیم واقعیت تلخ نبود زمینه های لازم برای شناخت ورزشکاران و نداشتن ابزارهای لازم و فضاهای استاندارد وعدم حضور سخت افزار و نرم افزار در برنامه ریزیهای علمی، این استان را از غافله ورزش کشور دور کرده و دستش را ازرسیدن به قله های قهرمانی کوتاه کرده است. در دهه هایی نه چندان دور چهره های معروفی در رشته های گوناگون  در حد قهرمانی کشور ی کم نبودند آن هم با امکانات آن دوره !! اماچه شد که این موج ، خاموش و ورزش استان در پس تقسیم به حضیضی تلخ درغلطید. اگر قرار است در آمار ارایه شده نام مطرح ورزشکاری خاص که خود، خویش  را به قله های افتخار رسانده گرو کشی کنیم ودرباد آن بخوابیم تنها خودرا گول زده ایم و چشم بر واقعیت تلخ ورزش استان خراسان جنوبی بسته ایم. در هیچ رشته مطرحی چون فوتبال، والیبال، کشتی، دو و میدانی، وزنه برداری و… حرفی برای گفتن داریم؟
آیا برنامه ای برای شناخت استعدادهای درون استانی طراحی وعملیاتی شده؟ آیا فضای لازم برای جذب جوانان دررشته های مختلف وجود دارد؟آیا ازمربیان طراز بالا و باتجربه استفاده می کنیم، به ازای هر نفر دراستان چه میزان فضای ورزشی وجوددارد؟ از ورزش همگانی چه آماری ارایه شده است؟مگر یکی از ابزارها و راهکارهای دوری موج جوانان بیکار از درد بی درمان اعتیاد ورزش نیست؟ چه میزان دراین زمینه آن هم دراستانی چون خراسان جنوبی که شهرها و بخشهایی پراکنده دارد و مهر عقب ماندگی برپیشانی، سرمایه گذاری شده؟ جوانان اما در برزخی سخت گرفتارآمده اند، موج بیکاری، فقر، اعتیاد، طلاق، بالارفتن سن ازدواج، وارونه شدن باورها و سنت ها از معضلاتی است که سخت گریبان نسل جوان این دیار را گرفته و رها نمی کند. استان خراسان جنوبی اما نباید با سایر استانها قیاس و جمع شود اینجا شرایطی ویژه دارد و نیازمند به قوانین و تبصره هایی خاص دارد که بگیرد دست جوانانش را، با اعتبارات موجود حتی نمیتوان سالنی ساخت چه رسد برای جوانانش کاروآتیه ای فراهم کرد. تا مدیران دست به کار نشوند و پای کار نیایند هیچ امیدی به تغییر نیست با شعار و نصیحت و بازی باکلمات حتی دو آجر رانمی شود به هم چسباند چه رسد به رسیدن به وضع نابسامان جوانان.
جوان تعریفی دارد وخواسته هایی ابتدایی، یک وزیر یا مدیرکل جدا  به چه میزان از معضلات پیچیده جوانان آگاهند و چه ابزارها و سرمایه هایی را در دست دارند که برآن مبنا به داد جوانان بی فریاد برسند! اما بر تابلویی می توان خواند که اداره کل ورزش وجوانان استان خراسان جنوبی…همین !!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*