خیلی آسان نیست به زنان اجازه کاندیداتوری ریاست جمهوری بدهیم

عضو حقوقدان شورای نگهبان بر این باور است، با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، مانع از پیش پای مجلس به عنوان مرجع اصلی قانونگذاری برداشته شده و می تواند بگوید منظور از رجل سیاسی در شرایط ذکر شده برای کاندیدای ریاست جمهوری چه کسانی هستند.

«نجات الله ابراهیمیان» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» با اشاره به موضوع رجل سیاسی که از سوی شورای نگهبان برای تبیین آن اعلام آمادگی شده، اظهار کرد: «در مورد مفهوم رجل سیاسی و اینکه نقش شورای نگهبان چه می تواند باشد هنوز دارم فکر می کنم، قانون اساسی گفته که احراز صلاحیت های کاندیدای ریاست جمهوری با شورای نگهبان است. مثل همان کاری که هیأت های اجرایی در انتخابات مجلس می کنند که علی القاعده شورای نگهبان این وظیفه را ندارد، اما استثنائا این اختیار را دارد که تعیین کند چه کسی رجل سیاسی است».

وی با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد شورای نگهبان قاعده کلی برای تعیین رجل سیاسی بگذارد، باید در قالب تفسیر اصل قانون اساسی صورت بگیرد و به عنوان نظریه تفسیری اعلام شود، گفت: آنجا هم اختیار شورا محدود است، زیرا خیلی از قواعد در قالب تفسیر نمی گنجد و خود تقنین است. مقام مفسر فقط می تواند تفسیر کند و حرفی بیش از تفسیر نمی تواند بزند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*