بازار گرم جاعلان مدرک در تب مدرک‌گرایی

 

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند تب مدرک‌گرایی در کشور وجود داشته و همین امر یکی از عوامل ایجاد زمینه باندهای سودجو در حوزه جعل مدارک علمی تلقی می شود.
جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۷

 بازار گرم جاعلان مدرک در تب مدرک‌گرایی

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت، محمّدجواد یافتیان – امروزه با قدم زدن در خیابان می‌توان مدرک لیسانس یا دکتری دریافت کرد؛ شاید در نگاه اول این جمله تعجب آور و اغراق آمیز باشد اما هستند افرادی که وقتی از کنارشان در خیابان انقلاب می گذرید، فروش مدرک را به شما پیشنهاد می دهند.

اگر چه جعل هر نوع مدرکی بر اساس قوانین رسمی کشور جرم به حساب می آید، اما جاعلان مدارک به دلیل درخواست های متعدد تاجایی پیش می‌روند که مدارک جعلی را به شرط استعلام به متقاضیان می‌فروشند. متاسفانه می توان اذعان کرد مدرک گرایی و سودجویی برخی افراد موجب شده پدیده جعل مدارک تحصیلی روز به روز گسترش یابد و در این میان هر روز خبری در خصوص دستگیری باند جاعلان مدارک در رسانه ها منتشر شود. جعل مدارک علمی موجب تضعیف جامعه دانشگاهی و علمی کشورمان شده و نگاه جامعه جهانی را به افراد تحصیل کرده کشورمان منفی خواهد کرد.

شاید بتوان گفت که اولین متولی حوزه مبارزه با جعل مدارک تحصیلی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است اما با توجه به گستردگی انجام چنین تخلفی نباید فراموش کرد که نظارت دقیق بر اصالت و ارزش مدارک در سازمان ها و وزارتخانه هایی که افراد را جذب می کنند می‌تواند تاثیر مهمی در پیشگیری از استفاده از اسناد مجعول برای کسب موقعیت‌های شغلی داشته باشد.

این گزارش می افزاید، عزم جدی برای برخورد با جاعلان و استفاده‌کنندگان از مدرک تحصیلی جعلی وجود دارد و مجازات‌های سنگینی هم برای آن در نظر گرفته شده است. در قانون مجازات اسلامی از مواد قانونی ۵۲۳ تا ۵۴۲ فصل پنجم قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ قوانین جعل مدارک و اسناد دولتی بیان شده است. در ماده ۵۲۳ در تعریف جعل و تزویر آمده است: “ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیررسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن، یا الحاق، محو، سیاه کردن یا تقدیم و تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر، یا به کاربردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این‌ها به قصد تقلب”.

در این بین ماده ۵۲۷ فصل پنجم قانون تعزیرات به جعل اسناد و مدارک علمی پرداخته است و سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر کدام مسئول بررسی صحت و ارزشیابی مدرک تحصیلی هستند تا ادارات و سازمان‌ها را از صحت و سقم مدارکی که متقاضیانشان ارائه می‌کنند با خبر کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت ضمن ابزار تاسف از وجود دزدی علمی و جعل مدارک تحصیلی، مدرک گرایی و عدم توجه به شایسته سالاری را از جمله عوامل رشد روز افزون این جرم دانستند.

تب مدرک‌گرایی موجب جعل مدارک علمی می‌شود/لزوم برخورد قاطع با متخلفان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد متاسفانه طب مدرک‌گرایی در کشور وجود داشته و همین امر یکی از عوامل ایجاد زمینه باندهای سودجو در حوزه جعل مدارک علمی تلقی می شود.

محمد بیرانوندی

محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن ابراز نگرانی از جعل مدارک علمی در کشور و وجود باندهای متخلف فعال در این زمینه، گفت: متاسفانه تا زمانی که در این حوزه شاهد تقاضا برای دریافت مدارک وجود داشته باشد، افراد متخلف برای سودجویی اقدام به جعل مدارک علمی خواهند کرد که به نوعی دزدی علمی بحساب می آید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستگیری اخیر اعضای یک باند بزرگ جعل مدرک تحصیلی در کشور، اظهار کرد: باید اذعان کرد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی اصلی شناسایی متخلفان این عرصه بحساب می آید اما نباید نقش مهم قوه قضائیه در برخورد قاطع با متخلفان و جاعلان را فراموش کرد.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از جعل مدارک علمی در کشور باید نظارت مستمر و مداوم توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود، ادامه داد: زمانی که پایش مدارک علمی صورت بگیرد، دیگر شاهد جعل مدارک و دزدی علمی نخواهیم بود؛ بنابراین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازوکار مناسبی را برای نظارت مستمر تبیین کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متاسفانه طب مدرک‌گرایی در کشور وجود دارد و همین امر یکی از عوامل ایجاد زمینه باندهای سودجو در حوزه جعل مدارک علمی تلقی می شود، تصریح کرد: باید نظام شایسته سالاری در کشور رایج شود تا بتوان از بروز تخلفاتی علمی جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه جعل مدارک علمی موجب بروز آسیب در حوزه آموزش عالی کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: جامعه علمی کشور با وجود افرادی که دارای مدارک تقلبی هستند، قطعا ضرر خواهد کرد و این مهم موجب بروز حس تبعض بین تحصیل‌کنندگان واقعی با افراد سودجو می شود.

نگاه منفی جامعه جهانی به فعالیت علمی در ایران به دلیل فعالیت باندهای جعل مدارک تحصیلی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه جعل مدارک تحصیلی و علمی در کشور نگاه منفی جامعه جهانی به اندیشمندان و افراد تحصیل کرده کشورمان را رقم می زند، گفت: آینده علمی کشور به دلیل صدور مدارک تحصیلی جعلی به مخاطره خواهد افتاد.

محمد جواد ابطحی

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن انتقاد از جعل مدرک تحصیلی و علمی در کشور، گفت: متاسفانه با وجود مدارک علمی جعلی، جامعه دانشگاهی کشورمان متضرر شده و همین امر نگاه منفی جامعه جهانی به اندیشمندان و افراد تحصیل کرده کشورمان را رقم می زند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه هم اکنون مقاله های علمی به صورت علنی به فروش می‌رسد که همین امر نیز یک نوع جعل محسوب می شود، اظهار کرد: باید اذعان کرد تا زمانی که در خیابان انقلاب به راحتی می توان پایان نامه یا به عبارتی علم را خرید و فروش کرد، باید شاهد فعالیت باندهای جعل مدارک علمی هم بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخورد قاطعی با متخلفان و جاعلان صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: در سال‌های گذشته یکی از افرادی که اقدام به جعل مدارک می‌کرد را اخراج و به دادگاه معرفی کردیم اما این فرد تبرعه شد زیرا دادگاه پرونده اعتقاد داشت که این فرد عمدی نداشته و به دلیل کمک به دیگران، نیت خیر داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متولی اصلی برخورد با جاعلان و متخلفان در عرصه علمی است، تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که قوه قضائیه نیز به عنوان مدعی العموم باید در این راستا اقدام جدی انجام دهد تا شاهد ریشه کن شدن این نوع تخلفات باشیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن تاکید بر اینکه آینده علمی کشور به دلیل صدور مدارک تحصیلی جعلی به مخاطره خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: زمانی که شایسته سالاری جای خود را به داشتن مدرک بدهد و دیگر به تجربه و تخصص افراد توجهی نشود، شاهد صدور مدارک جعلی و خرید و فروش مدارک تحصیلی خواهیم بود.

ورود کمیسیون آموزش مجلس به موضوع روند رو به رشد جعل مدرک تحصیلی/ ضرورت تقویت سازوکار نظارتی

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با تاکید بر برخورد قاطع با باندهای جعل مدرک تحصیلی، تصریح کرد: سیستم‌های نظارتی باید نظارت خود را بر این مسائل بیشتر کنند.

فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره برخی اخبار درخصوص کشف باند بزرگ جعل مدرک تحصیلی به آسیب‌های پیرامون گسترش جعل مدرک در کشور اشاره کرد و گفت: جعل مدرک آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر بدنه علمی کشور وارد کرده و ادامه این کار غیرقانونی انگیزه افراد تلاش‌گر در عرصه علم و تحصیل را از بین می‌برد.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وارد شدن افراد دارای مدارک جعلی در شغل‌های مختلف و دریافت پست‌های مدیریتی به دلیل عدم تخصص، کشور را با چالش‌های متعددی رو به رو می‌کند و تصمیمات غیرتخصصی آن‌ها در هر پست و شغل، کشور را از مسیر توسعه خارج کرده و گره‌های کور ایجاد خواهد کرد.

وی برخورد قاطع با باندهای جعل مدرک تحصیلی را ضروری دانست و افزود: چگونگی برخورد با این افراد در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طی نشست با وزرای آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات پیگیری می‌شود چراکه جعل هر نوع مدرکی در  مقاطع مختلف تحصیلی و حتی خرید و فروش پایان‌نامه، پایه‌های علمی کشور را متزلزل می‌کند.

سعیدی معتقد است جعل مدرک تحصیلی اعتبار دانشگاه‌ها و انگیزه محصلان را از بین می‌برد؛ لذا سیستم‌های نظارتی باید نظارت خود را بر این مسائل بیشتر کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: زمانی ادامه تحصیل و رفتن به دانشگاه به منظور کسب شغل و موقعیت مناسب اجتماعی اهمیت فراوان داشت به همین دلیل تفکر “مدرک‌گرایی” در کشور رشد پیدا کرد و افرادی که قدرت تحصیل از َمجراهای قانونی را نداشتند، برای جا نماندن از قافله به جعل مدرک روی آورده‌اند لذا سیستم استخدام افراد صرفا به دلیل داشتن مدرک بالاتر، سیستم معیوبی است که در آن شایسته‌سالاری در نظر گرفته نشده است.  /

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*