اخبارکوتاه

سقوط یوآن چین پس از ۲۲ سال
یوآن چین طی سال ۲۰۱۶ بیشترین کاهش ارزش سالانه را از سال ۱۹۹۴ تا کنون تجربه کرد و همین عملکرد این ارز را به بدترین عملکرد در میان ارزهای آسیایی بدل کرده است. کاشناسان اقتصادی بر این باورند که با اجرای سیاست های اقتصادی رئیس جمهور جدید آمریکا و تقویت بیش از پیش دلار در بازار جهانی، ارزش یوآن طی سال آینده نیز بیش از پیش در برابر دلار کاهش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۶ از جمله مهمترین دلایل کاهش ارزش یوآن تشدید نگرانی ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی چین بوده است.
روسیه به هدف خود برای کاهش تورم رسید
بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: با توجه به تداوم اجرای سیاست‌های پولی در این کشور و تلاش مسکو برای کاهش نرخ رشد قیمت کالاها در این کشور سرانجام نرخ تورم در این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به گزارش بلومبرگ، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ تورم سال آینده روسیه نیز معادل رقم تعیین شده ۴ درصدی از سوی بانک مرکزی این کشور خواهد بود. بنا بر اعلام دفتر آمار فدرال روسیه نرخ تورم در روسیه بیش از میزان مورد انتظار کارشناسان اقتصادی کاهش یافت و از ۵٫۸درصد در ماه نوامبر به ۵٫۴درصد در ماه دسامبر رسید.

 

گرانفروشی خودروهای وارداتی به بهانه افزایش نرخ ارز
مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر برخی فروشندگان خودروهای وارداتی به بهانه گران شدن نرخ ارز، قیمت خودروها را افزایش داده اند، گفت: این کار تخلف است و با متخلفان به شدت برخورد خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، «سیدمحمود نوابی» روز (یکشنبه) در نشستی خبری گفت: همه خودروهای موجود در بازار، از قبل ثبت سفارش شده اند و گران کردن آنها به بهانه افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد.
ترکمن‌ها گاز ایران را قطع کرده و به تعطیلات رفتند
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با تسنیم در خصوص قطع ناگهانی واردات گاز از ترکمنستان اظهار داشت: طی روزهای گذشته مذاکراتی بین ایران و ترکمنستان صورت گرفته بود و با وجود این که مدیران شرکت ترکمن‌گاز خواستار دریافت سریع مطالباتی که به دلیل خواسته نامعقول آنها در افزایش قیمت‌ها مربوط به سال‌های گذشته بود، داشتند؛ اما توافق شده بود که مبالغ درخواستی‌ آنها پس از بررسی‌های بیشتر و در دراز مدت پرداخت شود. وی افزود: علی‌رغم توافق صورت گرفته ترکمن‌ها روز یکشنبه، گاز صادراتی به ایران را به طور ناگهانی قطع کردند و به تعطیلات رفتند و به دلیل این که آنها در تعطیلات به سر برده و بر سر کار خود نیستند هیچ امکان تماسی با آنها نداشته‌ایم. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این که آیا قطع یکباره گاز وارداتی از ترکمنستان، تامین گاز شمال  کشور را دچار اختلال می‌کند، گفت: هیچ مشکلی در تأمین گاز شمال ایران نداریم، اما کار ترکمن‌ها اقدامی غیر اخلاقی بوده که باید در سر جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*