نمایندگان: به علت بی‌مبالاتی و بی‌تدبیری وزیر راه یا استعفا کند یا استیضاحش می‌کنیم


نمایندگان مجلس گفتند: گزارش وزارت راه درباره سانحه قطار در سمنان، پاشیدن نمک روی زخم مردم است و وزیر راه یا باید استعفا کند و یا استیضاحش می‌کنیم.
وزیر راه یا استعفا دهد یا استیضاح‌اش می‌کنیمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت؛ پنجم آذر بود که قطار مسافربری تبریز-مشهد با قطار مسافربری سمنان- مشهد در ایستگاه هفت خوان از توابع استان سمنان با یکدیگر برخورد کرد و منجر به کشته شدن ۴۹ تن از هموطنان شد.
پس از این سانحه بود که مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران استعفای خود را تسلیم وزارت راه و شهرسازی کرد که پذیرفته شد.
مقام معظم رهبری نیز در پی این سانحه ریلی پیامی صادر کردند که در بخشی از آن آمده بود: «در این حادثه قصور یا تقصیر و بی‌تدبیری دست‌اندرکاران خانواده‌هایی را داغدار کرد و موجب جان‌باختن و آسیب‌دیدگی جمعی از مردم عزیزمان شد.
اینجانب ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان و دعا برای شفای آسیب‌دیدگان و عرض تسلیت به خانواده‌های آنان، از مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دو بخش داخلی و خارجی می‌خواهم که از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه‌ی حلّ ریشه‌ ای این مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند و اکنون نیز همه‌ تلاش خود را برای علاج مصدومان و انتقال جان‌باختگان و کاستن از مصائب داغداران به کار برند.»
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز برای پیگیری قضیه به سرعت خود را به محل حادثه رساند و در نهایت با رسیدگی زوایای مختلف آن گزارشی را امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذر) به صحن علنی مجلس ارائه کرد. بعد از ارائه گزارش کمیسیون ۶ نفر از نمایندگان مجلس درخصوص این گزارش و حادثه فوق اظهاراتی را در صحن ارائه کردند که به شرح زیر است:
ضرورت رفع فرسودگی شبکه ریلی/برخی لوکوموتیوها عمر بالای ۴۰ سال دارند
مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش مقدماتی کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی تاریخ ۵ آذر ۹۵ در استان سمنان با اشاره به اینکه این گزارش کاملا تخصصی بود، گفت: می گویند سیستم ATC کار نکرده در صورتیکه بنده در وزارت راه بودم و تمام مکالمات و صوت ها را شنیده ام که این سیستم عمل کرده و خطای انسانی رخ داده و به صورت دستی خارج شده است چنانچه سیستم ATC در تمام دنیا عمل می کند.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عوامل حادثه ساز غیر از وزارت راه اشاره و بیان کرد: لازم است نحوه امدادرسانی سانحه و زمان حضور اورژانس و هلال احمر و نوع امکانات آن ها مورد بررسی قرار گیرد چنانچه زمان اطلاع ستاد مدیریت بحران استان از سانحه نیز از جمله عواملی بود که تعداد کشته ها را افزایش داد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر اشکالات برطرف نشود باز هم شاهد چنین حوادثی خواهیم بود، یادآور شد: در این حادثه تمام دستگاه های مربوطه مقصرند حتی بنده به عنوان نماینده مجلس در این حادثه تقصیر دارم چنانچه متوسط عمر لوکوموتیوها بالای ۳۱ سال بوده و برخی از آن ها بالای ۴۰ سال عمر دارند لذا باید متوسط آن را طی قانون به ۱۵ سال برسانیم.
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است فرسودگی شبکه ریلی، همچنین کمبود بالگرد برطرف شده و اساسنامه شرکت راه آهن اصلاح شود.
با هر کسی که مقصر حادثه قطار تبریز مشهد باشد برخورد می کند
علی گلمرادی نیز در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذر) مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش مقدماتی کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی در استان سمنان گفت: حادثه مذکور دلخراش و نگران کننده بود اما اقدامات بعد از حادثه تا حدودی در قیاس با حوادث پیش آمده قبلی متفاوت بود.
نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم ترین اقدام عاجل ورود مجلس و کمیسیون عمران برای بررسی دقیق آن بود، همچنین وزارت راه و شهرسازی با استعفای مدیرعامل راه آهن تابوشکنی کرد.
وی گفت: اما باید بپذیریم تا زمانی که کار کارشناسی و عاملانه در خصوص این حادثه صورت نگرفته است، باید فضای مجلس و دولت در آرامش کامل باشد، بعد از نتیجه گیری مطلوب با هر فردی که در این زمینه مقصر باشد مجلس و دولت برخورد خواهد کرد.
این نماینده تاکید کرد: بنابراین تا روز قطعی شدن علت حادثه تصمیم گیری های عجولانه درست نیست، متاسفانه بلافاصله بعد از حادثه برخی در پی جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر بودند که کار منطقی نیست چرا که خانه ملت جای تصمیم گیری های درست است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خانه ملت بعد از کار کارشناسی با هر کسی که مقصر باشد برخورد می کند و به دولت نیز توصیه می کنیم که چنین حادثه ای تکرار نشود چرا که تکرار آن یعنی زد و بندهای سیاسی.
سیستم راه آهن با مشکلات عدیده ای روبه روست
علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذر) مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش مقدماتی کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی ۵ آذر ۹۵ در استان سمنان با تاکید بر اینکه نباید مجددا چنین حادثه ای تکرار شود، گفت: کمیسیون عمران در حد بضاعت به موضوع ورود پیدا کرد البته لازم بود برای ارائه گزارش دقیق تر از نمایندگان استان آذربایجان نیز استفاده می شد.
نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: عده ای از افراد حین حادثه از بین رفتند اما عده ای دیگر به علت رسیدگی نکردن به موقع و مدیریت بحران که متاسفانه ضعیف عمل کرد جان خود را از دست دادند.
وی در ادامه با بیان اینکه استانداردهای کیفی در این حادثه زیرسوال رفت، یادآور شد: یخ زدن ترمز قطار در دنیا کم نظیر است چرا که برخی کشورها دارای حرارت صفر و زیر صفر هستند اما قطارها با چنین حادثه ای روبه رو نمی شوند.
یوسف نژاد همچنین با اشاره به ضعف سامانه کنترل راه آهن اظهار داشت: اساسنامه شرکت راه آهن نیز دارای اشکالاتی است که باید اصلاح شود، لذا مجلس در کنار دولت به این مسئله ورود پیدا می کند تا با همکاری وزارت راه مسائل حمل و نقل ریلی برطرف شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه نباید مقصر اصلی را روی خطر انسانی تمرکز داد، خاطرنشان کرد: اینکه یک یا دو نفر را مقصر حادثه ریلی بدانیم درست نیست چرا که سیستم به طور کل اشکال دارد و باید به صورت ریشه ای مشکلات برطرف شود.
نمایندگان تا سوال و استیضاح وزیر راه ساکت نمی مانند
نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ آذر) مجلس شورای اسلامی، درخصوص گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سانحه ریلی در استان سمنان گفت: درخصوص حادثه قطار که زوار امام رضا (ع) در حال تشرف به مشهد مقدس بودند که این حادثه رخ داد. در اینجا باید از آیت الله آملی لاریجانی به خاطر دستور و رسیدگی سریع به دادگستری و دادستانی، برای رسیدگی کیفری به مسئله تشکر می کنم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فراکسیون کارگری و مناطق ترک نشین مجلس شورای اسلامی هر دو مصّر جدی برای شناسایی عاملان اصلی حادثه قطار هستند. از این رو برخورد با نیروهای کارگری و نیروهای پایین دست مدنظر ما نیست. انگشت اشاره ما به سمت کله گنده هاست، آنهایی که باید از اول به فکر جلوگیری از بروز این حادثه و حوادث مشابه باشند. آقای دکتر آخوندی؛ اگر خدای ناکرده خانواده شما می سوختند، این طور ساکت و خونسرد از کنار مسئله عبور می کردید؟ یا اینکه ما نمایندگان مجلس را مقسر می دانستید. البته ما هم تقصیر داریم، زیرا پول و اعتبار در اختیار شما می گذاریم ولی نظارت نمی کنیم.
وی افزود: در حادثه قطار مشهد حداقل ۵۰ انسان بیگناه و متدین ولایتمدار فوت کردند، از این رو فراکسیون کارگری و فراکسیون مناطق ترک نشین تا آخرین مرحله رسیدگی و استیضاح و سوال از مقامات مربوطه اقدام خواهد کرد. آقای آخوندی؛ در هر کارگاهی که حادثه رخ دهد، رئیس کارگاه را مورد بازخواست قرار می دهند، به طور مثال حادثه شرکت ایران خودرو که منجر به کشته شدن ۵ کارگر شد، ما فراکسیون کارگری مجلس هشتم، با مدیرعامل وقت ایران خودرو طرف بودیم، بنابراین آقای آخوندی تصور نکنید که برخورد با شما یک برخورد غیرعادی است، اگر در سال ۱۳۸۲ انفجار قطار نیشابور، وزیر وقت استعفا می داد و رئیس جمهور وقت وی را عزل می کرد، امروز شاهد این اتفاق ناگوار نبودیم.
قاضی پور تصریح کرد: آقای رئیس؛ جان انسان ها عزیز است، لازم است بدانید که تک تک کشته شدگان توسط کسانی که می توانستند اما کوتاهی کرده اند که در نهایت موجب کشته شدن این عزیزان شد. آیا ما می توانیم از خون این انسان ها بگذریم؟ آیا این مسئله بر گردن شما نیست؟ آقای وزیر؛ بسیار بهتر بود که شما همان روز اول استعفا می کردید و هنوز هم دیر نشده است و با استعفای شما حداقل بازماندگان تسلی خاطر می یابند. از فرهنگی، سعیدی، بیگی، ساعی نمایندگان تبریز قهرمان که این موضوع را پیگیری کرده اند، تشکر می کنم.
وی ادامه داد: متاسفانه هنوز گزارش کاملی از سوی وزرت راه و شهرسازی دریافت نکرده ایم و قطعاً باید نحوه رسیدگی به بازماندگان و خانواده جانباختگان روشن باشد. در اینجا از امام جمعه تبریز، ولی فقیه آذریایجان، فرماندهان کشوری و لشگری و وزرا برای حضور در مراسم تشییع جانباختگان تشکر می کنم.
مجلس تا پیگیری نهایی نباید حادثه قطار تبریز – مشهد را رها کند
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۴ آذر) مجلس شورای اسلامی در واکنش به گزارش کمیسیون عمران در خصوص حادثه ریلی استان سمنان گفت: موضوع بسیار مهمی رخ داده که باعث از دست رفتن تعداد زیادی از زائران امام رضا (ع) شده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ساله جمعیت زیادی از استان آذربایجان برای حضور در مراسم ۲۸ و ۳۰ صفر به مشهد مقدس حضور پیدا می کنند که از وسایلی مانند قطار، خودرو و هواپیما استفاده می کنند در میان این جمعیت عاشقانی حضور داشتند که نخستین بار به زیارت امام رضا می رفتند.
وی گفت: در بین جمعیت حادثه دیده قطار تبریز مشهد نوجوانی حضور داشت که پدر و مادرش ۱۴ سال برای به دنیا آمدن او انتظار کشیده بودند که به همراه مادرش به رحمت خدا رفت.
فرهنگی تاکید کرد: این حادثه به اندازه ای سهمگین است که مجلس تا پیگیری نهایی مسئله نباید آن را رها کند.
این نماینده مجلس بیان کرد: اگر خطاها و مشکلات خطوط ریلی کشور حل نشود روزها، ماه ها و سال های بعد نیز شاهد تکرار آن خواهیم بود. در این میان چند سوال وجود دارد که لازم می دانیم به آن پاسخ داده شود.
وی گفت: چه معنایی دارد وقتی سیستمی اخطار می دهد و مامور به علت بی اعتبار شدن سیستم به آن اهمیت نمی دهد، چطور می شود سیستم از حال خودکار به حالت دستی تغییر کند اخطار را نادیده بگیرند و با سرعت بالا با قطار روبه رو برخورد شود.
فرهنگی با اشاره به یخ زدگی ترمزهای قطار عنوان کرد: در روسیه بزرگترین سیستم ریلی وجود دارد که شاهد چنین اتفاقاتی نیستند، در سیبری که سردترین نقطه جهان است یخ زدگی ترمز رخ نمی دهد بنابراین این موضوع قابل تامل است نه تنها برای خانواده های آسیب دیده بلکه برای تمام کسانی که در ایران زندگی می کنند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این نکات شرایط ایمنی سیستم قطار در کشور را زیر سوال می برد و باید مشکلات را برطرف کنیم در این زمینه طرحی ارائه خواهیم کرد.
گزارش وزارت راه درخصوص سانحه قطار در سمنان پاشیدن نمک روی زخم مردم است
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ آذر) مجلس شورای اسلامی، درخصوص گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سانحه ریلی در استان سمنان گفت: من به گزارش ارائه شده اعتراض دارم، زیرا این گزارش بیشتر شبیه یک داستان و قصه است، زیرا در این حادثه حدود ۵۰ نفر از هموطنانمان زنده زنده در آتش سوختند و به نظر من مجلس نقش خود را به درستی ایفا نکرده است، از طرف دیگر من با اینکه خودم با استیضاح وزرا در عمر پایانی دولت مخالف هستم، اما معتقدم دادن چک سفید به وزرا کار درستی نیست. اینکه وزیری بگوید تحت هیچ عنوان من در ۶ ماهه پایانی دولت تغییر نخواهم کرد، مسئله درستی است؟
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی گزارشاتی را درخصوص ابعاد حادثه داده اند که این بیشتر نمک پاشیدن روی زخم مردم بود. به نظر من وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این حادثه مقصر است، زیرا سیستم ATC  که روی لوکوموتیوها نصب شده، ۳ خاصیت عمده دارد. ما در این رابطه یک استاندارد به نام SIM داریم که این استاندارد از یک تا چهار تعریف می شود. حال شرکت سازنده این سیستم این استاندارد را برای ما نیاورده است، یعنی این سیستم فاقد ابتدایی ترین استانداردهای بین المللی است.
وی ادامه داد: وزارتخانه در گزارشات خود آورده است که به علت تحریم نتوانسته این استانداردها را به کشور بیاورد، این در حالی است که ده ها شرکت در وزارت نفت این استانداردها را دارند. سیستم ATC تجهیزاتی دارد به نام UNBOARD، که اگر تجهیزات نصب نشود، این سیستم هیچ خاصیتی نخواهد داشت. سیستم ATC که در مسیر تبریز- مشهد بوده فاقد این تجهیزات و استانداردها بوده است.
دوستان ما اعلام کرده اند که تمام این قطارها دارای این سیستم هستند، اما به طور متوسط در شرایط کنونی از ۱۵ هزار و ۶۰۸ لوکوموتیو که مسیر تهران- مشهد را طی می کند، فقط ۶۰۴ لوکوتوتیو این سیستم را دارند، یعنی ۵۸ درصد قطارهای مسیر تهران- مشهد فاقد این سیستم هستند. آنهایی هم که این سیستم را دارند، چون فاقد UNBOARD هستند، هیچ خاصیتی ندارند.
جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: از طرف دیگر در ۶ ماهه نخست سال ۹۵ سه هزار و ۹۸۸ بار سیستم atc خراب شده، یک شاخصی وجود دارد به نام ntbf، که این شاخص تعریف سطح قابلیت اطمینان تجهیزات نصب شده است، در هفته های پایانی ۶ ماه نخست به طور متوسط ۱۱۱ خبرای گزارش شده که این به طور روزانه ۱۵ خرابی بوده، که مدت زمانی بین هر دو خرابی به کمتر از ۲۰ ساعت رسیده است.
وی افزود: آیا وقتی مردم می گویند که در این کشور کسی برای جان ما ارزش قائل نیست، خلاف می گویند؟ حال دو داستان در این موضوع وجود دارد؛ یکی از آنها قصور وزارت راه و شهرسازی است. البته من نمی گویم با آن اپراتور و کنترلر برخورد نشود، اما در شرایط کنونی با افرادی برخورد می کنند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده اند. عامل دیگر سیستم ها و تشکیلات وزارت راه بوده و از همه این مسائل بدتر این بوده که سیستم امداد و نجات و کمک رسانی ما در بدترین وضعیت قرار دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه در حدود ۳ ساعت زمان سپری شده تا دو هلی کوپتر در مکان حادثه بدون حتی یک کپسول آتش نشانی حاضر شوند! من قصد ندارم با احساسات و عاطفه کسی بازی کنم، اما در اوایل تصادف تعداد کسانی که آسیب دیدند از تعداد انگشتان یک دست کمتر بوده است. می دانید آنها چطور سوخته اند؟ آنها حتی یک چکش نداشتند تا شیشه قطار را شکسته و خارج شوند! آنها با نردبانی که در آنجا بود خواسته اند که شیشه را بشکنند و خارج شوند، اما آن نردبان خم شد و موفق نشدند از آن استفاده کنند، و مردم زنده زنده در آتش سوختند.
آقای مطهری من از شما خواهش می کنم استیضاح وزیر راه و شهرسازی را حتما به صحن مجلس بیاورید. هر وزیری در هر دولتی باید بداند که تا دقیقه ۹۰ به نمایندگان مردم پاسخگو باشد. من از شما خواهش می کنم برای احقاق حقوق مردم اجازه دهید که این پرسش و پاسخ صورت بگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*