مصاحبه/ حمایت از قالیبافان مهاجرت معکوس را در بر خواهد داشت/ ارائه جزئیات بیمه قالیبافان


در گفت و گو با عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف کشور به بررسی طرح اخیر این اتحادیه برای بیمه دار کردن قالیبافان و اختصاص بیمه تکمیلی به این قشر زحمتکش جامعه می پردازیم.

وی همچنین از ثمرات این مهم در عدم مهاجرت روستائیان نیز سخن می گوید.

در بخشهایی ازین مصاحبه می خوانید:

“…. . همین بحث بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی قالیبافان و سایر طرفین فرش دستباف اگر به طور درست و صحیح نهادینه شود قطعا در بلند مدت یکی از علل پیشرفت و رشد روستاها خواهد شد. بر همین اساس و با توجه به نیازی که از سوی قالیبافان محترم اعلام شده بود و تماس هایی که مکررا از سوی بافندگانی که از این خدمات برخوردار نبودند ارائه شد، سبب گشت تا بحث بیمه تکمیلی قالیبافی برای همه قالیبافان مطرح شود ….”

متن کامل مصاحبه:

 

 

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف کشور:

حمایت از قالیبافان مهاجرت معکوس را در بر خواهد داشت/ ارائه جزئیات بیمه قالیبافان

گره بر گره می نشانند و تار و پود را بر هم می تنند تا طرحی نو دراندازند. از لابلای تار و پود قالی دست های خسته ای در تکاپوی بیمه ای است تا آلامی باشد بر دردهایی که از فرسودگی کار قالیبافی بر تنش نشسته است. طرح بیمه تکمیلی قالیبافان مدت هاست که در شلوغی طرح های متعدد مسکوت مانده است با رفت و آمد دولت ها قالیبافان هستند که متضرر می شوند. در گفت و گو با عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف کشور به بررسی طرح اخیر این اتحادیه برای بیمه دار کردن قالیبافان و اختصاص بیمه تکمیلی به این قشر زحمتکش جامعه می پردازیم.

متن کامل این مصاحبه پیش روی شماست:

 

الان در کشور چه تعداد از قالیبافان دارای  بیمه پایه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی هستند؟

بیمه تامین اجتماعی از سال ۱۳۸۸ مصوب شد و ظرف این هفت سال حدود ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند. البته با احتساب جمیع جهات چیزی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از این مزیت برخوردار شدند. یکی از چالش ها در مسیر بومی سازی کشور و پیشگیری از مهاجرت و ایجاد مهاجرت معکوس در جامعه حمایت از قالیبافان است. همین بحث بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی قالیبافان و سایر طرفین فرش دستباف اگر به طور درست و صحیح نهادینه شود قطعا در بلند مدت یکی از علل پیشرفت و رشد روستاها خواهد شد. بر همین اساس و با توجه به نیازی که از سوی قالیبافان محترم اعلام شده بود و تماس هایی که مکررا از سوی بافندگانی که از این خدمات برخوردار نبودند ارائه شد، سبب گشت تا بحث بیمه تکمیلی قالیبافی برای همه قالیبافان مطرح شود.

این بیمه تکمیلی شامل حال قالیبافانی که بیمه نیستند نیز می شود؟

بله. چه آن هایی که فاقد بیمه پایه هستند و چه بزرگوارانی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، می توانند از خدمات تکمیلی بهره مند گردند.

این افراد به چه شکل می توانند از این مزیت بهره مند شوند؟

همان طور که عرض کردم افرادی که بیمه پایه دارند و افرادی که فاقد بیمه هستند می توانند از این خدمات بهره مند شوند. آن ها برای این مهم می بایست به سایت اتحادیه تعاون قالیبافان مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات با شماره تلفن ۷۷۱۸۰۷۴۱ تماس بگیرند. فرم ثبت نام در سایت اتحادیه درج شده و مراجعین می بایست این فرم را تکمیل کرده و با مدارک لازم مندرج در سایت به دفاتر بیمه تعاون یا اتحادیه تعاونی ها و تشکل های مرتبط با فرش دستباف مراجعه کنند و مدارک را تحویل دهند. آن ها همچنین می توانند مستقیم به دفتر اتحادیه مرکزی در تهران که نشانی آن در سایت درج شده مدارک خود را ارسال کنند.

در تمام دولت ها چالش هایی در ارتباط با بیمه قالیبافان وجود داشته و دارد. پیش از این هم تصمیماتی برای بیمه همه قالیبافان اتخاذ شده بود، اما متاسفانه در مرحله اجرا و عملیات با مشکلات متعددی روبرو شد و اساسا طرح مسکوت ماند. این بار چه تمهیدات و برنامه ریزی درست و اساسی برای عملیاتی کردن این تصمیم از سوی شما و دیگر مسئولین این حوزه گرفته شده است؟

ببینید. در این خصوص آسیب شناسی دقیقی صورت گرفت تا اشتباهات گذشته مجددا تکرار نشود. ما در این راستا و پس از شناسایی کمبودها و ظرفیت ها، با جدیت تمام پیگیر بحث بودجه تامین منابع بیمه تکمیلی برای قالیبافان بودیم. این در حالی بود که در سال ۱۳۹۵ متاسفانه تنها در حدود ۴۰۰ میلیارد بودجه برای این منبع مصوب شد، در حالی که حداقل ۱۲۰۰ میلیارد بودجه برای اجرایی نمودن این طرح لازم بود که متاسفانه محقق نشد و برای تامین آن هم مجلس همکاری لازم را به خرج نداد. در چنین شرایطی دولت هم که با مسایل عدم پرداخت این بودجه از سوی خانه ملت مواجه شد نتوانست این سنگ بزرگ را از سر راه قالیبافان بردارد و گرهی از مشکلات آن ها باز کند. به همین دلیل ما به عنوان اتحادیه سراسری قالیبافان و همچنین به عنوان بزرگترین تشکل ملی مکلف شدیم وارد این حوزه شویم تا بتوانیم هم بافندگانی که دارای بیمه پایه هستند را صاحب بیمه تکمیلی کنیم و هم که بیمه پایه ندارند را از این مزیت برخوردار نماییم. و امیدواریم در سال ۱۳۹۶ نمایندگان همت کنند برای این قشر شش میلیون نفری طرحی نو دراندازند تا بخشی از مشکلات آن ها رفع گردد و گامی در جهت پیشگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها از سکنه شوند.

هزینه سالانه بیمه قالیبافان چه قدر است و آن ها می بایست برای هر سال چه هزینه ای را متقبل شوند؟

هزینه بیمه تکمیلی ۲۶۳ هزار تومان برای یک سال است. البته برای کسانی که بخواهند از بیمه مستمری و بیمه حوادث با همین پوشش بیمه درمانی و تکمیلی استفاده کنند، مبلغ ۴۶۲ هزار تومان برای یک سال تعیین شده است که امیدواریم با گشایش بودجه ای که از سوی مجلس برای سال ۹۶ به وقوع می پیوندد بتوانیم بخش پرداختی قالیبافان را تقلیل دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*