شهرهای بی دفاع…!

محمد راعی فرد-mohammadraeifard@yahoo
مجموعه ابنیه واماکن و سرپناه هایی که در یک حصار قراردادی واقع می شوند چهره شهرها و روستاهارا می سازند،که با پیشرفتهای علوم معماری ومهندسی ساختمان، هرروزشاهد تکامل و تغییرات وسیع در ساختار و نحوه استفاده از آنها با توجه به خواسته ها و نگاه هوشمندانه به رفاه مردم هستیم.
باتوجه به رشد سریع جمعیت جهانی و از جمله کشور ما ، دیگر از خانه باغها وحیاط های بزرگ و پر از درخت گل و گیاه و حوض وماهی قرمز و آب انبارها خبری نیست و خانه های افقی تبدیل به منازل عمودی و روی هم سازی گردید،گاه صدها خانوار درطبقاتی پرشمار با اندک فواصلی از هم ،می گذرانند.
متأسفانه به دلیل بافت های ناهمگون ونقایصی گاه تأسف بار وخطرناک در زیرساخت های شهرسازی و بی هویت شدن بسیاری از شهرها و کلان شهرها از همخوانی طبیعت با روحیه به شدت خدشه دار شده شهرنشینان امروزی شاهد تخریبها و خسارات ناشی از بی مبالاتی مدیران شهری هستیم.
با کمترین نزولات آسمانی آبگرفتگی ها و سیلابهایی مرگبار جان انسانهایی را به راحتی میگیرد که به مدیران شهری و مهندسین شهرسازشان اعتماد کرده بودند. چند روز قبل خانمی ۴۰ساله دربارشی معمولی در تجریش تهران به درون جویی سقوط می کند که هنوز جنازه اش پیدا نشده، در خرم آباد دختری دانشجو به درون جویی بزرگ سقوط می کند ودر برابر باصطلاح آدمهایی که مشغول گرفتن فیلم و عکس صحنه سقوط بودند جان می سپارد…
آب به درون منازل می افتدو نابود میکند تمام داشته های پس اندازشده سالیان یک خانواده را، به همین راحتی!! کشوری کم باران که در مقابل همین اندک ریزشها به شدت آسیب پذیراست. بسیاری از استانهای کشورمان بر روی کمربند زلزله قرار دارند، و پایتخت وضعیتی اسف بارتر، سازه های بلندمرتبه سازان در ساخت ابنیه شهرها و روستاها با استانداردهای خانه های ضدزلزله به شدت بی کیفیت وخطرناک است، زلزله ای در تهران فاجعه انسانی قرن خواهد بود، نبود زیرساختهای شهری و فضاهای باز، تهران را به گورستانی مخوف تبدیل خواهد کرد.
کشور ژاپن تقریبا هر روز می لرزد وگاه تکانه های ریشتری اش درحدشش و نیم ثبت می شود، کمتر از انگشتان دست کشته و چند ده نفر هم زخمی با کمترین خسارت مالی، همان درجه ریشتری که در کشور ما فاجعه انسانی رودبار…بم…طبس…فردوس…قاین..و بوئین زهرا را به بارآورد. فقط می سازیم و تحویل می دهیم بدون امنیت درساخت و حداقل زیرساخت، شهر های مان درمقابل سیل و طوفان و زلزله به طرز شگفتی آوری آسیب پذیراست و بی دفاع.
بافت شهرسازی در استان خراسان جنوبی به دلیل وجود سازه های سنتی بخصوص روستاهایش و نبود مکانیسم مهندسی دقیق شهرسازی دراستان زلزله خیز خراسان جنوبی هر از گاهی با خشمی نه چندان جدی طبیعت بیشترین خسارت ها را به مردم تحمیل می کند.
با توجه به شرایط اقلیمی و بافتهای فرسوده شهری و نبود نظارت کافی و دقیق در بلندمرتبه سازی های دفرمه استان خراسان جنوبی ،می طلبد که اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی استان و شهرداری هابا فیلتریزه کردن هرگونه زد و بند در خریدوفروش امضاهای مهندسین ناظر از بروز فجایع بزرگ انسانی جلوگیری کنند، اکثر قریب به اتفاق شهرها و استانهای کشورمان بی دفاع اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*