روحانی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات: اگر نتوانستیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم با انقلاب نسبتی نداریم/ ناامنی امروز با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شود + فیلم

 

رئیس جمهور گفت: رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای فعالیت رسانه‌ها است.

رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است/ ناامنی امروز با سلاح و دیپلماسی حل نمی‌شودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که صبح امروز شنبه( ۱۵ ابان ماه) در محل مصلی تهران برگزار شد، گفت: بی تردید رسانه، مطبوعات و اصحاب آن که اصحاب فرهنگ و وسیله‌ای برای ارتباط افکار مردم با حاکمیت و انتقال نظر حاکمیت با مردم و فراهم آوردن زمینه برای توسعه جامعه در کشور هستند.

وی با بیان اینکه رسانه یکی از عوامل اصلی توسعه است و توسعه هم وسیله‌ای برای فعالیت رسانه‌ها است، افزود: ما در شرایطی که امروز در آن قرار گرفته‌ایم بار مسئولیت رسانه‌ها و مطبوعات از هر زمان دیگری بیشتر است، امروز در شرایطی هستیم که منطقه شرایط پیچیده‌ای دارد و ما نیازمند امنیت هستیم.

روحانی تصریح کرد: شاید تعبیرات مختلفی شود، یکی بگوید امنیت در سایه هنرمندی سیاست خارجی یک کشور تضمین می‌شود، دیگری بگوید نیروهای مسلح، توانمندی و قدرت بازدارندگی امنیتی می‌تواند امنیت را برای جامعه تضمین کند.

**در کشور ما نباید گوش شنوا برای افراط وجود داشته باشد

وی ادامه داد: اما واقعیت آن است که معضلات امنیتی به مفهومی که منطقه ما با آن مواجه است یعنی عمدتا تروریست؛ گروه‌هایی که با افکار جاهلی و رنگ و لعاب دینی ، گروه‌هایی که با عصبیت و فهم غلط و نادرست از اسلام و جهاد اسلامی به جان اسلام و مسلمانان و منطقه افتاده‌اند، در چنین شرایطی و در برابر چنین تهدیدی آنچه می‌تواند ما را از ناامنی حفاظت کند و جامعه امنی را برای ما به وجود آورد آن است که درکشور ما گوش شنوایی برای افراط و ندای تروریسم وجود نداشته باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر تروریست در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم یا بخشی از مردم ندای تروریست‌ها را بپسندند نه سیاست خارجی می‌تواند معضل امنیت را حل کند و نه قدرت نظامی هیچ یک نمی‌توانند معضل را حل کنند، آنچه امروز در کشور و در جامعه ما اهمیت دارد بیداری، هوشیاری، آگاهی و انسجام داخلی کشور است.

روحانی با طرح این سوال که چرا موصل سقوط کرد ادامه داد: یک شهر بزرگ یک و نیم میلیونی با دارا بودن آن همه نیروی مسلح و ارتش چگونه می‌تواند از صبح تا ظهر سقوط کند. سقوط این شهر به آن دلیل بود که تروریست‌ها سلاح مدرنی در اختیار داشتند؟ سقوط موصل به این دلیل بود که تروریست‌ها توانمندتر از ارتش مستقر در موصل بودند یا اینکه دلبستگی مردم موصل به بغداد کاهش یافته بود؟

وی تأکید کرد: موصل ارتباط عاطفی و سیاسی را با بغداد قطع کرده بود و این علت سقوط موصل بود نه داعش یا هر گروه مسلح دیگر که با پرچم سیاه یا حتی پرچم سفید می‌توانست بر موصل فائق شود.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه سیاست خارجی نمی‌تواند موصل را حفظ کند یادآور شد: ارتش عراق هم نمی‌تواند موصل را حفظ کند. در فهم مسائل سیاسی جهان و منطقه نباید دچار اشتباه شویم. البته نیروهای مسلح کشور قدرت مهم و بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی بدخواهان و دشمنان هستند و خواهند بود.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: دیپلماسی سیاست خارجی عاملی برای پیشگیری از جنگ و نزاع بوده و خواهد بود اما در برابر معضل امروز امنیتی منطقه آنچه کارسازتر از همه عوامل است انسجام، وحدت و یکپارچگی جامعه و گوش جان سپردن به ندای توسعه ایران است.

روحانی افزود: اگر نظام اسلامی به اقلیت‌ها احترام نمی‌کرد، به وحدت دینی همت نمی‌گماشت، اگر جایگاه اهل سنت را محترم نمی‌دانست، اگر دولت در فکر تعادل توسعه‌ای در کردستان، سیستان بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی و در سراسر کشور به فکر تعادل نبود و اگر امروز اقلیت‌های قومی و مذهبی دل به نظام، رهبری، قانون اساسی و دولت نبسته بودند داعش و القاعده در اینجا هم راه داشتند.

وی با تأکید بر اینکه اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ می‌توانند برای جامعه امنیت‌‌آفرین باشند تصریح کرد: اگر اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل نگران امنیت خود راه، شغل، خط و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت را بیافرینند. قلم شکسته و دهان بسته! کاری از آنها ساخته نیست.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: قلم‌ها را نشکنیم و به بهانه‌های واهی دهان‌ها را نبندید، اجازه دهیم دراین جامعه آزادی در جریان باشد همانطور که در یکی از نمایشگاه‌ها اعلام شد “آزادی مسئولانه”، اجازه دهید آزادی مسئولانه برقرار باشد.

**امام(ره) نه با تفنگ بلکه با سخنرانی و ارتباط با مردم مسلح ترین قدرت منطقه را به زیر کشید

روحانی با بیان اینکه امنیت برای ما اصل است خاطر نشان کرد: امنیت تنها با تفنگ ساخته و حفظ نمی‌شود. تفنگ به جای خود لازم است اما قلم، بیان و فرهنگ چه می‌شود. اساس انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی فرهنگ بود. امام(ره) هیچگاه در دوره نهضت اسلامی راه قیام مسلحانه را نپسندید. شاید گاهی در مقاطعی لازم بود اما خط امام این نبود.

وی با اشاره به خط مشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: خط امام(ره) تحول در افکار مردم و در فرهنگ جامعه بود او با سخنرانی، اعلامیه، نوار و بیانات خود همچنین به کمک نوشته‌ها و شاگردانش توانست کشور را متحول کند و به دعوت مردم به خیابان‌ها و در صحنه توانست بزرگترین قدرت نظامی منطقه را به زانو درآورد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: قدرتی فرای تفنگ و دیپلماسی وجود دارد و آن قدرت فرهنگ است و نشر آن به دست رسانه است چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت فضای مجازی را نمی‌خواهیم خاطر نشان کرد: ما چه کاره هستیم که بگوییم می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم شاید یادمان رفته که صاحبان این کشور مردم هستند، مثل اینکه اصل ششم قانون اساسی را فراموش کردیم، شاید فراموش کرده‌ایم که همه چیز از کنار صندوق رأی ساخته می‌شود در مردم سالاری دینی مردم تصمیم‌ گیرنده هستند و مشروعیت تمام مسئولین کشور یا با رأی مستقیم مردم است یا با رأی غیرمستقیم آنها.

روحانی تصریح کرد: رسانه‌ها در افکار مردم، جامعه و مردم نقشی اساسی دارند و خصوصا کسانی که با برخی رسانه‌ها سالها خو گرفتند این رسانه مانند “می حافظ” است که هرچه بماند اثرش بیشتر می‌شود؛ رسانه ۱۰۰ ساله و ۱۵۰ ساله تا رسانه یک و دو ساله همچنین رسانه‌هایی که عده‌ای جوان مرگشان می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مسیر رشد را ادامه دهند.

**دولت به دنبال ایجاد نظام رسانه‌ای است

وی با طرح این سوال که چرا کار رسانه را به خود رسانه واگذار نمی‌کنیم، اظهار داشت: دولت به دنبال ایجاد نظام رسانه‌ای است و قصد تدوین لایحه و ارائه آن را به مجلس شورای اسلامی دارد. این لایحه نظام رسانه‌ای که مانند نظام پزشکی است باعث می‌شود بسیاری از تخلفات حرفه‌ای درآن نظام مورد رسیدگی قرار گیرد نه در دادگاه.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: بسیاری از رموز و جزئیات در دنیای رسانه وجود دارد که حتی حقوقدانان برجسته به عنوان قاضی به همه زوایای آن آشنا نیست اما مگر هر کاری را باید به دادگاه و قاضی سپرد؟ اگر راه دیگر، کم‌خرج‌تر و حرفه‌ای تری وجود دارد باید از آن استفاده کرد.

رئیس قوه مجریه با اشاره به رسالت اصحاب رسانه خاطر نشان کرد: رسانه‌ها در زمینه امنیت ملی، اجتماعی، داخلی باید آرامش، رضایت واقعی را به وجود آورند در این زمان تروریسم بر اسب نارضایتی و ناامیدی سوار می‌شود آنها که جز ایجاد یأس، ناامیدی، غم و تشویق اذهان عمومی کار دیگری نمی‌کنند چه نتیجه‌ای از کار خود گرفته‌اند.

روحانی گفت: چرا افسردگی در جامعه وجود دارد؟ باید گفت دلیل آن بی‌نشاطی و ناامیدی است. چه کسانی هستند کشتزار یأس را دنبال می‌کنند؟ ما باید امنیت را حفظ کنیم. برخی معتقدند امنیت ما با موشک، هواپیما و تانک حفظ می‌شود باید اعلام کنم وجود چنین مواردی ضروری و لازم است اما بنده به عنوان کسی که می‌تواند با صدای بلند صحبت کند، اعلام می‌کنم زیرا بیش از دیگران در فکر تحکیم نیروی نظامی و ساخت سلاح بودم لذا می‌توانم در این زمینه تأکید کننده باشم.

وی اظهار داشت: ما به نیروی مسلح قوی، بازدارنده، قدرت نظامی، نظام دیپلماسی قوی نیاز داریم اما نباید فراموش کنیم که ناامنی امروز در منطقه تنها با سلاح دیپلماسی حل نمی‌شود بلکه گوش مردم باید با صدای توسعه کشور آشنا شود و جامعه باید به ندای تروریست‌ها پاسخ ندهد.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: باید انسجام میان اقوام و مذاهب در این کشور وجود داشته باشد و این بخش به دست اصحاب رسانه جهت‌گیری می‌شود چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در شرایطی نوین و در موقعیت پساتحریم بسر می‌بریم لذا باید از این فضا و از این شرایط به خوبی استفاده کرد. شرایط پساتحریم مانند هوای سالمی است ما به جای آنکه از این فضای سالم استفاده و در آن ورزش کنیم تا در مسابقه پیشی بگیریم و به اهدافمان برسیم متأسفانه در هوای سالم ایستاده‌ایم و بحث می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: واقعا گاهی انسان دچار حیرت می شود، مگر ما منافع ملی نداریم، مگر آینده کشور نباید پیش روی ما باشد، امروز به اعتراف همه، ایران، اقتصادی است که در شرایط امروز می تواند سرمایه و تکنولوژی را جذب کند و بازار را بدست آورد. امروز ما سه جغرافیای بازار، سرمایه و فناوری را باید در این فضا بدست آوریم، باید در این فضای به وجود آمده به این جغرافیاها بپردازیم و کشور را به حرکت درآوریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز مجلس شورای اسلامی یک قدرت بسیار بزرگ است و بیش از سالهای قبل در کنار دولت و دولت در کنار مجلس است. با رای اعتماد مجلس به سه وزیر در روز سه شنبه، همه عاشقان این کشور را از روز دوشنبه امیدوارتر کرد و همه مردم ایران به خوبی قضاوت کردند که انتخابات اسفند ۹۴ با خرداد ۹۲ در یک مسیر بوده است و اتصال این دو را در روز سه شنبه مشاهده کردند، مردم وقتی ببیند که مجلس و دولت در کنار هم در مسیر اعتدال هستند، مهم نبود که مجلس به این سه وزیر رای بدهد یا ندهد این از اختیارات مجلس است که خوشبختانه رای داد اما مهم این بود که مجلس دهم در برابر اتهامات واهی گوشش بدهکار نیست.

روحانی تصریح کرد: مهم آن بود که مجلس دهم با دقت بیشتری به مسائل مهم کشوری و سیاسی می‌نگرد و با دقت بیشتری رأی خود را به صندوق‌ها می‌ریزد، آنچه دستاورد ما از روز سه‌شنبه مجلس بود تنها استقرار سه وزیر مهم در جایگاه خود در مسیر فرهنگ و نشاط جوانان ما نبود بالاتر بود.

رئیس جمهور ادامه داد: بالاتر نه آنکه دولت و مجلس با یکدیگرند و نه از آن جهت بالاتر که سه وزارتخانه بدون وزیر ماندند بلکه از آن جهت بالاتر که گوش شنوایی برای اتهامات واهی وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه این افتخار ملت، مجلس و دولت است بیان داشت: چرا دولت همان سه وزیری را معرفی کرد که در مجلس نهم رأی نیاوردند؟ الحمدلله مدیرانی خوب و شایسته‌اند به همین دلیل دولت همان سه وزیر را بار دیگر به مجلس معرفی کرد تا به جامعه بگوید رأی اسفند ۹۴ شما گم نشده است و در صندوق صحیح قرار گرفته و به نتیجه درست رسیده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: ما امروز نیاز به وحدت، امید و نشاط برای تحول جامعه داریم ، ما همه می‌خواهیم انقلابی باشیم اما انقلابی یعنی چه؟ هر کجا که اخلاق نبود انقلاب نیست و هر کس که دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، سخنی بدون دقت و تحقیق می‌گوید و شنیده‌ها را بدون تحقیق نقل می‌کند انقلابی نیست و هر کس که فکر می‌کند انقلاب یعنی فریاد و داد، انقلابی نیست.

وی افزود: هرکس که فقط داد می زند و فکر می‌کند انقلاب یعنی فریاد زدن او انقلابی نیست. هرکسی که کوتاه ترین راه را برای تثبیت منافع ملی انتخاب می کند او انقلابی است و هرکس برای عزت این کشور و توسعه این کشور تلاش می کند انقلابی است.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: هرکسی راستی، درستی و امانتداری را پاس می دارد انقلابی است؛ انقلابی یعنی استقلال، آزادی یعنی جمهوری اسلامی؛ ما مفهوم دیگری را از انقلاب نمی شناسیم پس انقلاب یعنی اخلاق.

روحانی گفت: از انقلاب بالاتر، اسلام است و انقلابی اسلامی است که ما را به آرمان های اسلامی برساند والا کلمه انقلاب که مقدس نیست بلکه وقتی انقلاب اسلامی شد مقدس می شود و گاهی انقلاب معنی منفی در قران دارد پس انقلاب هم معنی مثبت و هم منفی دارد.

۰۰:۰۰ ۰۲:۱۸

spaceplay / pause

qunload | stop

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

mmute

seek

 . seek to previous

۱۲۶ seek to 10%, 20% … ۶۰%

لینک دانلود


رئیس جمهور گفت: انقلاب یعنی تحول که این تحول گاهی در مسیر غلط و گاهی در مسیر درست است، ما انقلاب اسلامی و تحول صحیح را می خواهیم. الگوی ما در انقلاب، لنین و استالین که نیستند، الگوی ما در انقلاب پیغمبراسلام(ص) و مولای ما امیرالمومنین(ع) است و ما به او تاسی می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز انقلابی واقعی می خواهیم، تصریح کرد: برای من و امثال من که از نوجوانی و از آغاز جوانی در انقلاب بودیم و عمر، جوانی و هستی خود را برای انقلاب دادیم، قابل تحمل نیست که کسانی نام انقلاب را بدزدند، این دزدی ناجوانمردانه است.

** کسی که دروغ می گوید و تهمت می زند رابطه ای با انقلاب ندارد

رئیس قوه مجریه گفت: فردی که دروغ می گوید و تهمت میزند، او هیج نسبت و رابطه ای با انقلاب ندارد، ما امروز نیاز به انقلابی واقعی داریم، تکثر گفتمانی به ضرر ما نیست و به نفع ما است، همه گفتمان ها ذیل گفتمان انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی ذیل فرهنگ اسلامی است، همچنین فرهنگ اسلامی ذیل اخلاق حسنه است، دین آمد، اسلام آمد، انقلاب آمد، امام آمد، شهدا آمدند و تلاش شد برای اینکه اخلاق استقرار پیدا کند.

رئیس جمهور گفت: امروز یک فضای مناسب پیش روی ما است و آن فضای حرکت به جلو و شرایط یک تحرک بزرگ اقتصادی است. لذا اگر توانستیم برای جوانان شغل درست کنیم انقلابی هستیم، اگر نتوانستیم اشتغال درست کنیم و بیکاری توسعه پیدا کرد ما با انقلاب نسبتی نداریم، اگر توانستیم در این کشور رونق اقتصادی درست کنیم، انقلابی هستیم، اگر نتوانستیم رونق اقتصادی درست کنیم انقلابی نیستیم.

روحانی تصریح کرد: با رشد منفی انقلاب معنا ندارد، با اشتغال بدون تحرک و اشتغال خالص ثابت انقلاب معنا ندارد، با تورم افسارگسیخته ۴۵ درصدی انقلاب معنا ندارد. انقلاب توسعه کشور، رفاه، نشاط مردم و اشتغال جوانان است. بسیاری از اعتیاد و مفاسد اخلاقی جامعه ما به خاطر بیکاری و بی شغلی است، چه کسی باید این حرکت را ایجاد کند، ما باید جامعه را به سمت توسعه هدایت و حرکت کنیم.

وی ادامه داد: شما اصحاب فرهنگ و رسانه نگاه کنید در یکسال گذشته روزنامه، مجله، سایت و خبرگزاری شما چقدر نشاط برای جوانان ما درست کرده و چقدر مسیر اشتغال را هموار کرده است؟ چقدر دولت را به راه درست هدایت کرده است، شما وظیفه هدایت دولت را بر عهده دارید، اگر دولت اشتباه می کند شما باید ما را هدایت کنید، شما هادیان ما هستید، الحمدالله قوه مجریه اعتقادی به عصمت ندارد، امیدواریم آن دو قوه نیز همچنین اعتقادی نداشته باشند ولی حتما ما اعتقاد به عصمت نداریم.

** شغل و اشتغال بدون سرمایه گذاری ایجاد نمی شود

روحانی افزود: ما اشتباه می کنیم نیاز به هدایت داریم، انتقاد سازنده، منتقد، انتقاد کننده و نقاد می خواهیم، هتاک نمی خواهیم، ما خردسال بودیم در کوچه و خیابان نیز یک عده لات در خیابان هتاکی می کردند. هتاکی هنر نیست، کسی بخواهد نشریه ای داشته باشد هر صبح در صفحه اول خود شروع به هتاکی کند، هتاکی هنر نیست اما نقادی و انتقاد سازنده هنر است.

وی با بیان اینکه انتقاد کنید، اگر ما خطا می کنیم راه درست را به ما نشان دهید اظهار داشت: افتخار ما این است که بتوانیم به مردم، کشور و جامعه خدمت کنیم و امروز این فضا در اختیار شماست. چطور باید شغل درست شود؟ بدون سرمایه شغل ایجاد می‌شود؟ اگر می شود در روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری هایتان بنویسید تا ما نیز یاد بگیریم، ما هرچه فکر کردیم دیدیم شغل و اشتغال بدون سرمایه گذاری ایجاد نمی شود.

رییس جمهور با بیان این که اشتغال بدون به دست آوردن بازار نمی شود تاکید کرد: شما اگر سرمایه و تکنولوژی داشته باشید ،جنس تولید کنید، انبارهای کارخانه پر می شود و می مانیم. داخل یا خارج فرقی نمی کند. باید بازار داشته باشیم. این بازار، این تکنولوژی، این سرمایه هم داخلی و هم خارجی است فضا را باید فضای مناسب جذب سرمایه کنیم و شما می توانید این فضا را به وجود بیاورید.

وی ادامه داد: ما کاری کردیم که نظر، افکار و دید دنیا نسبت به ملت و جمهوری اسلامی ایران نسبت به سه سال پیش متفاوت باشد. حتما با یک قضاوت عادلانه شما می بینید که ایران هراسی حداقل کاهش یافته است.

روحانی بیان داشت: سی و چند سال تلاش کردند ایران هراسی به وجود آوردند. با چند سال نمی شود ایران هراسی را از بین برد. اما تفاوت کرده است ، شما می بینید دید و نظر جهان امروز نسبت به ایران متفاوت است. دیروز همه متفق شدند بر تحریم ما. به این نکته توجه کنید. چرا ما جوری رفتار کردیم که آمریکا به تحریم ما رای داد . جای تعجب نیست، آمریکا خصم ما بود. اروپا رای داد به تحریم ما ، این هم جای تعجب نیست رابطه ما رابطه صمیمی نبود. چرا چین و روس به تحریم ما رای دادند؟ آنهایی که امروز به جای نقادی ، هتاکی می کنند چرا آن روز صدایشان بلند نشد؟ چرا کاری کردیم، چه راهی را انتخاب کردیم که همه عالم را علیه خودمان متحد کردیم؟ چطور این فضا به وجود آمد؟

رییس جمهور افزود: مقدار نفتی که از سال ۹۱ تا سال ۹۴ می‌توانستیم بفروشیم و درآمدش را به دست آوریم و به خاطر تحریم نتوانستیم،‌ ۱۸۰ میلیارد دلار بود. به خاطر تحریم ۱۸۰ میلیارد دلار از درآمد کشور کسر شد که می توانست برای تحول این کشور و برای اشتغال جوانان ما به کار رود. حالا ما این تحریم را برداشتیم بعضی ها ناراحتند می گویند چرا تحریم برداشته شده است. عصبانی اند.

روحانی گفت: صدتا تحریم برداشته شده، چند تا مانده است. آن صدتا را نگاه نمی کند و فقط سه تا را می بیند. من نمی دانم. چشم باز و گوش باز و این عمی. آدم واقعا دچار حیرت است. چطور می شود آدم حقایق را نبیند و درک نکند. فکر می کنند اگر بگویند ما در این چند سال موفق بودیم دولت نفع می برد. مگر این موفقیت مال دولت است که دولت نفع ببرد؟ این موفقیت متعلق به ملت و مردم است. ملت ایران پیروزی به دست آورده است. همه هم که رای دادیم. دولت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رای داده و رهبری معظم انقلاب تایید کردند. باز هم نمی دانم مشکل کجاست؟

وی تصریح کرد: شما اهل رسانه ها باید بیابید. باید برای مردم شرح و توضیح دهید. امروز دومین خواست من از شما در کنار تثبیت و حفظ امنیت کشور در سایه آگاهی فرهنگی به جامعه و انسجام و وحدت و نزدیک کردن همه اقوام و مذاهب در کشور این است که با رسانه بتوانیم فضا را برای بهره بردای از شرایط پسا برجام استفاده کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: هر چه شرایط آرامتر باشد و وحدت را دیگران بیشتر ببینند جذب سرمایه سهل تر و آسان تر می شود، البته وقتی یک کشور ۱۰ سال در شرایط غیر عادی قرار داشته و از سال ۸۴ تا ۹۴ شرایط دوران تحریم را می گذراند و می خواهیم شرایط را به دوران رونق برگردانیم، کار آسانی نبوده و یک شبه شدنی نیست.

روحانی تصریح کرد: اصحاب رسانه واطلاع باید به مردم اطلاعات بدهید، آیا گشایش روز به روز بیشتر شده یا کمتر شده است؟ از اواخر دی ماه سال گذشته که برجام اجرایی شد تا امروز آیا گشایش ها بیشتر شده یا کمتر شده است. اگر هر روز بیشتر شده باشد معلوم است راهی که انتخاب کردیم درست بوده است و هیچ کشوری در دنیا نیست به جز رژیم صهیونیستی و یک کشور هم در منطقه که مسیر کجی را انتخاب کرده است به جز این دو کشور نیستند که اعتراف نکنند مذاکرات هسته ای پیروزی بزرگ برای ملت ایران بوده است. آنها می گویند ایران سرآنها کلاه گذاشته است رژیم صهیونیستی هم می گوید ایران زیادی پیروز شده است.

**امروز شرایط برای حرکت و توسعه اقتصادی از هر روز دیگر آماده تر است
رئیس جمهور اظهار داشت: چطور می شود در جهان کار بزرگی را یک ملت بزرگ انجام دهد که همه عالم در برابر قدرت دیپلماسی سر فرود آورد و امروز شرایط برای حرکت و توسعه اقتصادی از هر روز دیگر آماده تر است لذا توسعه این فضای به دست شما رسانه ها است. نشریه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باید این مسیر نو را برای ملت، منطقه و جهانیان به خوبی باز و تشریح کنند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دولت در طول این سه سال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه ها با تلاشهایی که برادر عزیزم آقای جنتی انجام دادند کار بزرگی در این حوزه صورت گرفت. همه می دانند مجوز یک نشریه اگر تقاضا می شد تا موافقت شود چقدرزمان می برد گفته می شود ۵ سال ولی خود شاهد بودم و مجوز نشریه ای را پیگیری می کردم هشت سال طول کشید؛ ولی امروز چقدر طول می کشد؟ دیگر زمان صدور مجوز به سال نیست وماه است و ظرف مدت پنج ماه است.

وی افزود: این همه مجوزی که در طول مدت سه سال صادر شده برای بخش خصوصی بوده است و خوشحالم برای بخش عمومی و دولتی نبوده است چراکه باید اینها را به مردم وبخش خصوصی واگذار کنیم. وقتی فردی نشریه دارد و پول هم از جایی بیاید دیگر دل نگرانی ندارد دو الی سه هزار چاپ می کند و حالا برگشت یا برنگشت، مهم نیست رانت اطلاعاتی هم دارد. رانت اطلاعاتی بلای مهم برای جامعه است، هنوز پرونده دست بازپرس است و کسی از آن خبر ندارد دست برخی افراد است، وقتی هنوز دستگاه امنیتی از پرونده خبر ندارد معلوم نیست این افراد از کجا اطلاعات را بدست می آورند؟ اجنه هستند؟ ما که درست نفهمیدیم.

روحانی تصریح کرد: رانت اطلاعاتی را کنار بگذاریم، این شفافیتی که اسم نمایشگاه امروز به آن اذین شده ‘ شفافیت وصداقت’ یعنی اطلاعات باید دراختیارهمه باشد. چطور از پرونده ای روزنامه ای زودتر از رییس این قوه خبر دارد، رانت اطلاعاتی برای جامعه بلاست، البته مردم خوب فهمیدند و خوب می فهمند. هر کاری که چند رسانه و نشریه انجام می دهند روز به روز اقبال نسبت به آنها کمتر می شود، خوشحالم که مردم پاسخ درستی می دهند و متوجه امور هستند.

وی با بیان اینکه دولت در برابر مطبوعات و رسانه ها رسالت و وظایفی دارد و دو اقدام را در دستور کار دارد، تاکید کرد: هم اکنون نظام رسانه ای در کمیسیون دولت در حال بررسی است و لایحه آن پس از آماده شدن به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود، براساس این لایحه بسیاری از تخلفات آنجا باید رسیدگی شود و یکی هم لایحه قانون رسانه ها که قانون مطبوعات تغییراتی لازم دارد که هر دو لایحه در حال بررسی است و بزودی به مجلس خواهیم فرستاد.

** عقب ماندگی یارانه مطبوعات باید پیگیری شود

روحانی با اشاره به اینکه در زمینه یارانه کمی عقب هستیم، خاطر نشان کرد: به سازمان برنامه وبودجه دستور می دهم که عقب ماندگی یارانه مطبوعات را در سال جاری جبران کند. همچنین از وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواستارم که به غیر از مواردی که در بازدید از غرفه ها مطرح شد، نکاتی را پیگیری کند و طی جلساتی با اصحاب رسانه مشکلات آنان را با دقت رسیدگی کند. هر قدمی که در وزارتخانه نسبت به اصحاب رسانه برداشته می شود به بنده منتقل شود و در هیات وزیران نیز مطرح گردد تا انهایی که دولت می تواند برایشان راه حل پیدا کند.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: می دانم رسانه ها تا چه حد مهم و تاثیرگذار هستند و حل مشکلات آنها چقدر می تواند در فرهنگ جامعه و اطلاعات و نشاط جامعه و در فضای فرهنگی جامعه موثر باشد، بحق رسانه ها دانشگاه هستند. دنیای امروز دنیای ارتباطات است. تلاش خود را در این راه انجام می دهیم. همه دست به دست هم برای توسعه، پیشرفت کشور و برای یک توسعه جامع در کشور عزیزمان ایران حرکت کنیم.

بازدید رئیس‌جمهور از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات/ وزیر ارشاد: مطبوعات چراغ روشنگری برای پیشرفت کشور هستند+ فیلم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*