درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین

 

دولت عراق با گران کردن هزینه صدور روادید در سال جاری، مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از زائران اربعین درآمد داشته است.

به گزارش تیتر شهر، دولت عراق امسال در تصمیمی غیرمنتظره هزینه صدور روادید را به ۴۰ دلار افزایش داد. این افزایش قیمت با واکنش منفی زائران اربعین مواجه شد.

اعتراض زائران به جایی نرسید چرا که در این زمینه سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت می گوید: مردم بدانند بخشی از هزینه ای که بابت ثبت نام در سامانه سماح پرداخت کرده اند، بابت صدور روادی بوده که مبلغ آن امسال ۴۰ دلار است.

وی ادامه می دهد: وقتی دولت عراق تصمیم میگیرد، ما نمی توانیم اعتراضی داشته باشیم چرا که این حق دولت عراق است. گرچه ما بارها اعلام کرده ایم به دنبال حذف روادید با دولت عراق هستیم.

اوحدی همچنین از پیش بینی حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی در عراق را کرد و افزود: این تعداد از سال گذشته بیشتر شده است.

با این حساب، میتوان گفت که دولت عراق بابت صدور روادید زائران ایرانی مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان یا به عباری حدود ۹۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

عبور ۱٫۵ میلون زائر از مرز تا ۱۵ صفر

دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین آخرین آمار وضعیت زائرین را از اول تا ۱۵ صفر اعلام کرد که بر اساس آن یک میلیون و ۵۸۳ هزار زائر از مرزهای زمینی و هوایی تا روز گذشته از کشور خارج شده است.

بر اساس این آمار مرز مهران با ۷۰۳ هزار زائر، مرز شلمچه با ۴۶۲ هزار، مرز چذابه با ۳۳۷ هزار و مرز هوایی با ۸۰ هزار زائر تعداد دقیقی خروجی زائرین از مرزها را به خود اختصاص دادند.

همچنین تعداد گذرنامه‌های صادر شده از اول تا ۱۵ صفر ۸۱۲ هزار فقره اعلام شده است.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین همچنین تعداد ثبت نامی‌های دفاتر کفالت ویژه اتباع خارجی در بازه زمانی اول تا ۱۵ صفر ۷۷ هزار نفر در آنجا ثبت نام کرده‌آند که برای ۶۷ هزار نفر دفترچه صادر شده و ۶۱ هزار نفر هم ویزای خود را دریافت کرده‌اند.

همچنین یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر روادید خود را از سفارت و کنسولگری‌های عراق در ایران دریافت کرده‌اند.

عراق مرز مهران را بست

سردار قاسم رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از صبح امروز ورود زوار اربعین حسینی به خاک عراق از سوی مرزبانان عراقی مسدود شد.

وی گفت: تکمیل شدن ظرفیت کشور عراق برای پذیرش زوار اربعین حسینی علت اصلی این تصمیم مسؤولان و مرزبانان طرف عراقی بوده و این تصمیم از امروز صبح اجرایی شده است.

فرمانده مرزبانی ناجا ادامه داد: حتی تعدادی از زوار اربعین حسینی که شب گذشته و بامداد امروز نیز از مرز مهران راهی عراق شده‌اند در بین راه به سمت مرز مهران هدایت شده و از ورود آنان به داخل خاک عراق جلوگیری شد.

این فرمانده مرزبانی اضافه کرد: اکنون به هیچ عنوان زوار نمی‌توانند از مرز مهران راهی کشور عراق شوند چون با ممانعت مرزبانان عراقی مواجه می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*