بزرگترین رویداد قرآنی استان

برگزاری جشنواره هنری هفته قرآن و عترت خراسان جنوبی همزمان با هفته وحدت آغاز شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از برگزاری هفته قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در هفته وحدت در استان خبر دادو گفت: در هفته قرآن و عترت ۲۴ برنامه اصلی شامل ۱۲ جشنواره هنری، ۳ برنامه فرهنگی، ۸ برنامه قرآنی و یک برنامه انشای قرآنی ویژه دانش‌آموزان مدارس و با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود. احمد محبی، در نشست خبری هفته قرآن و عترت و یازدهمین آزمون قرآن کریم در استان گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی خراسان‌جنوبی در آذرماه همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود.

به گفته وی، بر اساس برنامه‌ریزی‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، هفته قرآن و عترت در ۸ استان برگزار می‌شود که یکی از استان‌ها خراسان‌جنوبی است که هفته قرآن و عترت آن ۲۲ تا ۲۹ آذرماه برگزار می‌شود.

تولید آثار با کیفیت بالا در حوزه دین؛هدف اصلی برگزاری هفته قرآن و عترت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این هفته ۲۴ برنامه اصلی شامل ۱۲ جشنواره هنری، ۳ برنامه فرهنگی، ۸ برنامه قرآنی و یک برنامه انشای قرآنی ویژه دانش‌آموزان مدارس و با همکاری آموزش و پرورش برگزار می‌شود، عنوان کرد: تلاش ما بر این است که با برگزاری جشنواره‌های متعدد با محوریت قرآن رقابت سازنده‌ای ایجاد کرده تا شاهد تولید آثار کمی و کیفی بالا در خراسان جنوبی در حوزه مفاهیم قرآن، عترت و نماز باشیم. وی با اشاره به اینکه اقتصاد هنر دینی نیز در این جشنواره مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: علاقمندان برای شرکت در جشنواره‌های هفته قرآن و عترت تا ۷ آذرماه فرصت دارند که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: جشنواره قرآنی هفته قرآن و عترت در ۸ بخش شامل رشته قرائت بالای ۱۸ سال، رشته قرائت برای نوجوانان، حفظ کل ویژه خواهران، حفظ ۱۵ جزء ویژه خواهران و حفظ ۱۰ جزء ویژه برادران برگزار می‌شود.

محبی با اشاره به اینکه در هفته قرآن و عترت جشنواره آواها و نغمات و اذان نیز برگزار می‌شود، اظهار کرد: در جشنواره قرآنی متسابقین در مرحله اول یعنی تا ۱۵ آذرماه آثار خود را در قالب CD ارسال کرده و بعد از ارزیابی داوران ۵ نفر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند که مرحله دوم در هفته قرآن و عترت برگزار شده و به صورت محفلی در مساجد مختلف شهر متسابقین اجرا خواهند داشت که ۷۰ درصد امتیاز را هیأت داوران و ۳۰ درصد امتیاز را نیز مردم خواهند داد. وی با بیان اینکه ۱۹ و ۲۰ آبان ماه پانزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: ۶ هزار و ۷۰۰ نفر از خراسان جنوبی در این آزمون ثبت نام کردند و بر این اساس خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت بیشترین شرکت کنندگان را داشته است. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: کسانی که از طریق مؤسسات در این آزمون ثبت نام کرده‌اند روز پنج شنبه ۲۰ آبان ماه در آزمون شرکت می‌کنند که شامل رشته‌های تدبر در مفاهیم جزء ۲۹، تدبر در مفاهیم جزء ۳۰، مفاهیم سطح مقدماتی، مفاهیم تکمیلی، مفاهیم صحیفه سجادیه و مفاهیم نهج البلاغه و رشته حفظ برگزار می‌شود.

۳۷۰۰ نفر از کارکنان دولت از خراسان جنوبی در مسابقات قرآن و عترت ثبت‌نام کردند

محبی با بیان اینکه این آزمون در دو زمان، ۳۰: ۸ برای کسانی که در رشته حفظ ثبت نام کرده‌اند و ۱۱ برای کسانی که در رشته های مفاهیم شرکت کرده‌اند، برگزار می شود و جوایز ارزنده‌ای نیز برای متسابقین در نظر گرفته شده،گفت: همچنین در رشته مفاهیم سوره صف ویژه کارکنان دولت ۳۷۰۰ نفر از خراسان‌جنوبی ثبت نام کرده‌اند که به صورت الکترونیکی ۱۹ آبان برگزار می شود و کارکنان هر سازمان و اداره ای در یک ساعت مشخص در این آزمون شرکت می‌کنند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یاداور شد: کارمندان وزارت آموزش و پرورش آزمون مفاهیم سوره صف مخصوصی دارند که ثبت نام آن از ۲۲ آبان تا ۱۰ آذر انجام و آزمون ۲ دی برگزار می‌شود

جشنواره هنری هفته قرآن و عترت خراسان جنوبی در ۱۲ رشته برگزار می‌شود

سید علی زمزم، معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز گفت: جشنواره‌های هنری هفته قرآن و عترت در ۱۲ رشته شامل صنایع‌دستی، پوسترسازی، فیلم، فیلم‌نامه، نماهنگ، نقاشی، خوشنویسی، تئاتر خیابانی، تذهیب و.. بر گزار می‌شود. وی افزود با توجه به برخی از ظرافت‌های خاص، رشته نقاشی به صورت ورک شاپ با حضور استاد کاظم چلیپا در روز ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار و به کسانی که در این دوره شرکت کنند گواهینامه اعطا می‌شود. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: رشته تئاتر خیابانی نیز به صورت فستیوال برگزار می‌شود؛ به این صورت که متون نمایشی به دبیرخانه ارسال و مورد بازبینی و بازنگری داوران قرار می گیرد و در نهایت ۵ تئاتر برگزیده در هفته قرآن و عترت هر کدام حدأقل ۵ اجرا در خیابان‌های سطح شهر خواهند داشت. زمزم یادآور شد: علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، تکمیل فرم فراخوان و ثبت نام در جشنواره به آدرس etrat-kh.ir مراجعه کنند.

برگزاری جشنواره نماز، قرآن و عترت در رسانه های خراسان‌جنوبی

در ادامه عباسعلی بهاری، معاون فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های هفته قرآن و عترت جشنواره شعر است، که قالب اشعار آزاد بوده و نیز محدودیت سنی ندارد و هر شاعر می‌تواند ۵ اثر ارسال کند. وی با اشاره به برگزاری جشنواره نماز، قرآن و عترت در رسانه های خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حمایت از تولید آثار با موضوع نماز، قرآن و عترت، عفاف و حجاب، افزایش رقابت موثر و سازنده در تعالی و توسعه محتوای مذهبی مطبوعات استان و کمک به افزایش کیفی آثار منتشر شده با موضوع نماز، قرآن و عترت، عفاف و حجاب در رسانه‌های محلی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: متقاضیان می‌توانند در هر دو بخش گزارش و خبر و در هربخش الزاما با سه اثر در جشنواره شرکت کنند و آثار فاقد نام نویسنده و یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تأیید (مهر و امضا) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری رسیده باشد.

بهاری ادامه داد: امکان ارسال اثر به جشنواره صرفاً از طریق سامانه تخصصی جشنواره مطبوعات به نشانیwww. pressfestival.ir امکان‌پذیر است و در هر یک از رشته‌های جشنواره سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده می‌شوند. وی یادآور شد: همچنین در هفته قرآن و عترت جشنواره پژوهش های قرآنی نیز در قالب مقاله و پایان نامه برگزار می شود و مقالات برگزیده در فصل نامه نشریات معتبر علمی چاپ می‌شود.

photo_2016-11-06_14-47-27

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*