اخبار سیاسی

سیف مجبور به ترک نمایشگاه مطبوعات شد

در حاشیه بازدید رئیس کل بانک مرکزی از نمایشگاه مطبوعات، جمعی از معترضین واحدهای باقیمانده مسکن مهر پردیس دست به اعتراض زدند. این معترضان با سر دادن شعارهایی در انتقاد از دست-دست کردن دولت در حوزه ی تکمیل واحدهای باقی مانده ی مسکن مهر پردیس، به دنبال وی در غرفه های مختلف نمایشگاه حرکت کردند. شدت اعتراضات به حدی بود که محافظین آقای رئیس کل ناگزیر از خارج کردن اضطراری ایشان از درب پشتی نمایشگاه شدند.

مذاکرات برای پخش صدای شجریان از رسانه ملی آغاز شد

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت جسمانی استاد شجریان و لغو ممنوعیت پخش صدای این هنرمند از رسانه ملی گفت: تا جایی که اطلاع دارم وضعیت جسمانی استاد شجریان یک روند رو بهبودی را طی می‌کند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. دفتر موسیقی چند ماه پیش مجوز آلبوم طریق عشق با صدای استاد شجریان را صادر کرد که تاکنون نیز از پرفروش ترین آلبوم‌ها در کشور بوده است. او ادامه داد: در خصوص پخش صدای استاد از رسانه ملی باید بگویم که سیاستگذار این رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما مذاکراتی در سطوح مختلف در جریان است و پیگیری‌هایی از سوی هنرمندان و وزارت ارشاد در این‌باره صورت گرفته اما همانطور که گفتم مسئول سیاست‌های رسانه ملی افراد دیگری هستند و هر آنچه را که صلاح و صحیح بدانند را عمل می‌کنند هر چند انتظار جامعه امر دیگری است که امیدواریم به آن توجه بیشتری شود.

گفته می شود اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، علاوه بر اینکه ثابت کرد به نظرسنجی‌های آن کشور نمی‌توان اعتماد کرد، در داخل کشور ما نیز بی‌اعتباری اظهارنظرهای کارشناسان رسانه ملی را به اثبات رساند. این کارشناسان که رسانه ملی معمولاً از آنها استفاده می‌کند به اتفاق اعلام کرده بودند هیلاری کلینتون برنده انتخابات ریاست جمهوری است و هیچیک از آنها حتی از احتمال برنده شدن ترامپ نیز سخن نگفته بودند. این، نشان می‌دهد رسانه ملی باید از کارشناسان ورزیده‌تری استفاده کند

 

 

گفته می شود عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم حضور لاریجانی در فراکسیون ولایت رامی‌توان نوعی قهر سیاسی تلقی کرد، اظهار داشت: ما چنین برداشتی نداریم حتی بنایمان بر این است که از وی حمایت کنیم، حتی باید گفت که ما گزینه‌ جایگزینی جز وی برای ریاست مجلس نداریم و اجازه نمی‌دهیم وی از سوی جناح دیگری تضعیف شود. جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضور علی لاریجانی در فراکسیون ولایت مجلس، گفت: آقای لاریجانی به دنبال این است که در مجلس دهم فراجناحی در فرافراکسیونی عمل کند. عضو فراکسیون ولایت مجلس دهم بیان داشت: سرنوشت مجلس به دست خود نمایندگان است و باید گفت نیازی به حضور لاریجانی در این فراکسیون نبود.

واکنش موگرینی به وعده ترامپ درباره برجام

خانم موگرینی روز چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان اظهار داشت: «توافق با ایران توافقی دوجانیه میان آمریکا و ایران نیست، این توافقی چندجانبه است که از راه مذاکره به‌ دست آمده و خود من هم شخصا مسئولیت مستقیم در آن دارم و هم‌اکنون رئیس کمیسیون مشترکی هستم که بر اجرای آن نظارت دارد تا اجرای این توافق از سوی همه طرف‌ها را تضمین کند. و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: «این توافقی دوجانبه یا موضوعی یک‌جانبه نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.» دونالد ترامپ پیشتر در زمان مبارزه انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ایران را «فاجعه» خوانده و آن را «بدترین توافقی که از راه مذاکره به‌ دست آمده» توصیف کرده بود. آقای ترامپ در گردهمایی آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، نیز تصریح کرده بود که «اولویت درجه نخست» او پس از پیروزی «الغای توافق فاجعه‌بار با ایران» خواهد بود.

 

گفته می شود آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته قرار بود دادگاه من و آقایان محمدرضا خاتمی، محمد نعیمی‌پور، محسن صفایی فراهانی، حمیدرضا جلائی‌پور، حسین کاشفی و علی شکوری‌راد ۱۷ آبان ماه برگزار شود اما با توجه به اینکه دو نفر از این دوستان وکیل نداشتند و بنابراین به محتوای پرونده دسترسی نداشتند و از آن اطلاع نداشتند طبق ماده ۳۵۱ آیین دادرسی کیفری درخواست کردند که زمان برگزاری دادگاه به تعویق بیفتد و بر همین اساس زمان دادگاه یک ماه به تعویق افتاد. اشکالات زیادی به پرونده هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب وارد است، اظهارنظر در این رابطه را به بعد از زمان برگزاری دادگاه موکول خواهد کرد.

نگرانی زیباکلام از رئیس جمهور شدن ترامپ

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در انتخابات سال ۸۴ هم نظرسنجی‌ها در ایران حکایت از این می‌کرد که آقای هاشمی رفسنجانی پیروز مبارزه خواهند بود اما دیدیم که آقای احمدی‌نژاد همه را شگفت زده کرد. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران، در خصوص نتیجه انتخابات ایالات متحده با بیان اینکه آن چیزی که اتفاق افتاده مقدار زیادی شبیه انتخابات ۸۴ ایران بین آقای احمدی‌نژاد و آقای هاشمی رفسنجانی است گفت: در آن انتخابات هم خیلی‌ها نظرشان این بود که آقای هاشمی‌رفسنجانی با توجه به جایگاه، نقش، پیشینه سیاسی و اینکه آقای احمدی‌نژاد واقعا جزء حاکمیت به حساب نمی‌آمد حتما برنده می‌شود. زیباکلام خاطر نشان کرد: در انتخابات سال ۸۴ هم نظرسنجی‌ها در ایران حکایت از این می‌کرد که آقای هاشمی رفسنجانی پیروز مبارزه خواهند بود اما دیدیم که آقای احمدی‌نژاد همه را شگفت زده کرد و این در شرایطی بود که خیلی از آمارها و نظرسنجی‌هایی که حتی توسط صدا و سیما و طرفداران اصولگرای آقای احمدی‌نژاد انجام شده بود برخلاف این مساله را نشان می‌داد. وی اظهار اظهار داشت: نکته مهم این است که ما به تدریج داریم متوجه می‌شویم، کسانی که نمی‌خواستند در انتخابات شرکت کنند و به همین دلیل نظرسنجی‌ها هم نمی‌توانستند در مورد آنها داوری درستی داشته باشند آمدند و در انتخابات شرکت کردند یعنی حدود ۲۰-۳۰ درصد از کسانی که به نظر می‌رسید قصد شرکت در انتخابات را ندارند، آمده‌اند در انتخابات رای داده‌اند و به آقای ترامپ هم رای داده‌اند.

بروجردی: حرف‌های سابق ترامپ تبلیغاتی بود

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اشاره به اینکه نتیجه انتخابات آمریکا یک «نه» بزرگ به نظام استبدادی و استکباری حاکم بر این کشور بود، عنوان کرد: نظام استبدادی و متوحش غرب در کشورهای عراق و افغانستان دست به جنایت های بزرگی زد و امروز نیز به حمایت تسلیحاتی و سیاسی از حکام جنایتکار آل سعود در جنایت علیه مردم یمن نقش مستقیم دارد و این نتیجه انتخابات آمریکا دست رد مردم بر نظام حاکم بود.وی همچنین با اشاره به اینکه صحبت‌های ترامپ در تبلیغات و در ریاست جمهوری قطعا متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به اینکه برجام یک تعهد بین‌المللی است هر دولتی در آمریکا مکلف به عمل کردن به آن است و بعید به نظر می‌رسد ترامپ دوران تبلیغات ترامپ دوران ریاست جمهوری باشد و تکلیف برجام در ایران را مقام معظم رهبری مشخص کردند که آن‌ها اگر برجام را پاره کنند، ما آتش می‌زنیم.

 

زنان هم جزء رجل سیاسی تعریف شوند

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد باید روزی زنان وارد حوزه مدیریت عالی اجرایی کشور شوند.زهرا احمدی‌پور معاون جدید رییس جمهور سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از غرفه خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چقدر امیدوار هستید در تعریف جدید شورای نگهبان از رجل سیاسی زنان هم وارد این تعریف شوند گفت: امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و زنان هم جز رجل سیاسی تعریف شوند.وی در خصوص ضرورت این موضوع و تاثیر آن در ارتقای جایگاه سیاسی زنان در ایران، تصریح کرد: بالاخره روزی باید بانوان ایرانی هم وارد حوزه مدیریت عالی اجرایی کشور شوند.

گفته می شود واشنگتن پست در مقاله‌ای در خصوص پیروزی دونالد ترامپ او را «احمدی‌نژاد آمریکا» خواند و نوشت: «ترامپ به طرز دردناکی پوپولیست و غیر قابل پیش بینی است. او ورژن آمریکایی رییس جمهوری سابق ایران محمود احمدی نژاد است

 

 

گفته می شود «سیدمحمد غرضی» وزیر اسبق دولت سازندگی  با بیان اینکه در انتخابات ۹۲ نیز این را گفتم که روش‌های دولت‌های گذشته در اقتصاد همگی منجر به فاصله قاعده و رأس جامعه شد گفت: روش‌هایی هم که دولت روحانی به کار گرفته است غیر از همان روش‌های دولت قبل نبوده و بنابراین به همان گرفتاری‌ها دچار شده است. وزیر اسبق دولت سازندگی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم گفت: اگر عمری باقی باشد در انتخابات سال ۹۶ شرکت خواهم کرد.

واکنش محسن رضایی به پیروزی ترامپ

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی اینستاگرامی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان داد:در این یادداشت آمده است: پیروزی هشت سال پیش اوباما با شعار تغییر، جنبش اعتراضی ضد وال استریت علیه فساد سیاسی و مالی نظام آمریکا در چهار سال پیش که تندتر از شعار تغییر بود و پیروزی امروز ‌ترامپ با شعار مبارزه بانظام سیاسی آمریکا که فساد و تقلب آن را پر کرده است از زمینه‌های یک طوفانی بزرگ در جامعه آمریکا خبر می‌دهد.وی در این یادداشت می‌‌افزاید: مردم آمریکا به فردی رای دادند که با صدای بلند فریاد می‌زد نظام سیاسی و اقتصادی امریکا غرق در فساد است. اما آیا این فرد قادر است این فساد ساختاری و پیچیده را اصلاح کند؟ آیا او اوضاع آمریکا را بدتر نمی‌کند؟ آیا عملکرد او در ادامه روند پیشین طوفان خشم مردمی را تشدید نخواهد کرد؟ عاقلانه است که آینده را در اراده ملت‌ها و سنت‌های تغییرناپذیر الهی جستجو کنیم.

گفته می شود دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی اعلام کرده  گزارشی در مجله “نیچر” در خصوص سرقت علمی منتشر شد که این گزارش ادامه آن گزارش قبلی ساینس بود که در زمینه فروش پایان نامه و مقاله در خیابان انقلاب چاپ شده بود.وی تصریح کرد: گزارشی که در خصوص سرقت علمی از سوی مجله نیچر منتشر شده کاملا درست بود. در واقع این گزارش از دانشگاه‌هایی که اعضای هیات علمی آنها در دانشگاه آزاد، وزارت علوم و برخی نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند منتشر شده است. متاسفانه این اعضای هیات علمی مرتکب کاری خلاف شده‌اند یعنی مقالات را از شرکت‌هایی خریداری کردند تا رتبه بالاتری کسب کنند که این کاملا تقلب محسوب می‌شود.هاشمی خاطرنشان کرد: من دستور دادم آنچه که از گزارش مجله “نیچر” به وزارت بهداشت مربوط می‌شود به طور دقیق و کامل از طرف دکتر ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارتخانه که خود نیز یک شخصیت علمی بین‌المللی محسوب می‌شود پیگیری شود و تاکنون نیز مکاتبه‌ای با منتشرکنندگان این مقالات در خارج صورت گرفته است.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*