«ترامپ» ملک خود را به چه نهادی اجاره داد؟ گرم کردن بازار انتخابات آمریکا به هزینه بانک ملی ایران

آمریکایی ها در هفته های پایانی فصل داغ انتخابات ریاست جمهوری کشورشان، بار دیگر از ایران و چگونگی برخورد نامزدها با آن به عنوان دستاویزی برای بازی با افکار عمومی استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از منابع خبری آمریکا از جمله «ان بی سی» و «کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی» مدعی شده اند که «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ میلادی یکی از املاک خود در شهر «نیویورک» را به بانک ملی ایران که مشمول تحریم های آمریکا است، اجاره داده است.

گفتنی است که به ادعای این رسانه ها، بانک ملی در واقع مستاجر یکی از ساختمان های شرکت «جنرال موتورز» بوده که از قرار پس از پیش خرید از سوی ترامپ، قرارداد اجاره اش فسخ نشده است.

ادعا می شود که ملک ترامپ، چهار سال پس از آنکه وزارت خزانه داری آمریکا در سال میلادی ۱۹۹۹ تحریم هایی را علیه نهادهای مالی ایران برقرار کرد، همچنان در اختیار بانک ملی بوده است.

این در حالی است که بعدها اتهاماتی نظیر تبادل مالی در جهت تامین مواد مورد نیاز در پیشبرد برنامه هسته ای ایران نیز، از سوی دولت واشنگتن به بانک ملی نسبت داده شد.

ادعاهای اخیر در حالی مطرح می شود که ستاد انتخاباتی ترامپ در واکنش تنها به این بسنده کرد که ترامپ نقش مستقیمی در بنیاد موسوم به ترامپ ندارد.

از سوی دیگر، این رسانه ها ادعا می کنند که بانک ملی ایران هم تاکنون پاسخگوی هیچ یک از سوالات مطرح شده از سوی آنها نبوده است.

اما از همه اینها که بگذریم، شایعه های اخیر می تواند بخشی از حربه انتخاباتی ستاد دموکرات ها آن هم در فاصله پنج هفته به زمان برگزاری انتخابات باشد چراکه این روزها بازار اتهامات مطرح شده علیه ترامپ درباره احتمال فرار از پرداخت مالیات در ۱۸ سال گذشته بسیار داغ است.

این حرف و حدیث ها تا آنجا پیش رفته که دیروز دوشنبه، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، رقیب جمهوریخواه خود را به دورویی متهم کرد و گفت وقتی بسیاری از خانواده های آمریکایی سهم خود از مالیات را می پرداختند، میلیاردری مثل ترامپ از پرداخت آن فرار کرده است و این مغایر با شعارهای انتخاباتی وی در جهت تامین رفاه قشر کارگر است.

در همین راستا، بزرگنمایی شایعات مطرح شده در خصوص بانک ملی نیز می تواند بخشی از جنگ روانی کمپین دموکرات ها در جهت اثبات دورویی ترامپ باشد. طرفداران کلینتون با توسل به این حربه می گویند چگونه مردی که ایران را دشمنی بزرگ توصیف می کند و به کلینتون از بابت عدم اعمال فشار علیه دولت تهران خرده می گیرد، بخشی از املاک خود را به اجاره یکی از مهمترین بانک های ایرانی درآورده است.

البته شایعات اخیر درباره اجاره یکی از املاک ترامپ به بهای سالانه بیش از نیم میلیون دلار از سوی بانک ملی آن هم در زمان اوج تحریم های ظالمانه علیه ایران، چندان عجیب نیست چراکه در طول بیش از یک سالی که از آغاز به کار ستادهای انتخاباتی آمریکا می گذرد، ایران و چگونگی برخورد با آن از جمله راه های بازی با افکار عمومی آمریکا در جهت خرید رای مثبت به نفع هر یک از نامزدهای دموکرات یا جمهوریخواه بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*