گلایه والدین ازروندطولانی عکسدارکردن شناسنامه د ا نش آموزان /حرکت لاک پشتی صف انتظاردرثبت احوال

زن جوان درحالی که ضعف کرده سرش را به دیوار تکیه می دهد و با همسرش تماس می گیرد تا او را از احوالش با خبر کند ،ساعت از ۱۰ و نیم گذشته او از ساعت ۶ و نیم صبح اینجاست، کاغذی که از دستگاه نوبت دهی گرفته است شماره ۵۱ را نشان می دهد، فردی که شماره ۴۳ را در دست دارد کنارش نشسته است. او نیز برای عکس دار کردن شناسنامه فرزندش به اداره ثبت احوال بیرجند آمده است .

این روزها که همه والدین در حال ثبت نام برای دانش‌آموزان خود هستند، والدینی که دانش‌‌آموز کلاس نهم دارند شرایط سخت تری را نسبت به دیگران تجربه می کنند زیرا بعد از بحران رشته های مورد علاقه حالا شرط ثبت نام، عکس دار بودن شناسنامه دانش‌آموز است و این بار گیر کار در اداره ثبت احوال بیرجند است .

photo_2016-07-21_11-41-28

ضرب العجل آموزش و پرورش

مادری که هوای گرم سالن انتظار او را بی قرار کرده هر چند دقیقه بر می خیزد و چرخی در سالن می زند و برای هواخوری بیرون می رود و دوباره بر می گردد، می گوید: از ساعت ۶ و نیم صبح بدون اینکه صبحانه بخورم به اداره ثبت احوال بیرجند آمدم، ازدحام جمعیت پشت در باعث شد نتوانم به سرعت خود را بعد از باز شدن در به دستگاه نوبت دهی برسانم و شماره ۵۱ نصیبم شد.

حسنی می افزاید: البته خدا را شکر که همین شماره را گرفتم چون ۶۰ شماره بیشتر برای عکس دار شدن شناسنامه ها نمی دهند الان ساعت ۱۰ و نیم صبح است و هنوز شماره ۴۳ کنارم نشسته چون صبحانه نخوردم کمی ضعف کردم هوای اینجا هم مزید بر علت شده است.

او که فرزندش از سد تعیین رشته گذشته حالا در گیر عکس دار شدن شناسنامه و شرط ثبت نام قطعی شده است و توضیح می دهد: یک هفته که دخترم درگیر تعیین رشته بود چون از او خواسته بودند با معدل ۱۹ یکی از رشته های کار و دانش را انتخاب کند، این هفته هم درگیر عکس دار شدن شناسنامه است در حالی که مدیر مدرسه ضرب العجل تعیین کرده تا چهارشنبه باید ثبت نام قطعی شود در حالی که عکس دار شدن شناسنامه یک هفته طول می کشد.

امروز هم نتوانستم شماره بگیرم

مادر دیگری درحالی که در حال پر کردن یک فرم بود با اشاره به اینکه دو روز است برای دریافت شماره مراجعه کرده اما ساعتی که او آمده دیگر ظرفیت ۶۰ نفر کامل شده است، می گوید: از حاجی آباد می آیم، بچه شیرخوار دارم تا زمانی که او را به یکی از اقوام می سپارم و به بیرجند می آیم نوبت دهی تمام می شود.

در حالی که با گوشه چادرش عرق پیشانی اش را می گیرد ، اضافه می کند: هوای اینجا خیلی گرم است نمی توانم بچه ام را با خودم بیاورم اما این هم انصاف نیست که فقط ۶۰ نفر نوبت بدهند از طرفی آموزش و پرورش باید زودتر این موضوع را مطرح می کرد تا خانواده ها این قدر در ازدحام و کمبود زمان کارشان را دنبال نکنند.

قبل از این که گفتگوی افضلی تمام شود، پدری که شناسنامه و مدارک فرزندش را در دست داشت و هنوز نوبتش نشده بود جلو آمد و خطاب به مادری که از آموزش و پرورش گلایه داشت، گفت: برخی از مدارس مدارک متولدین سال ۷۹ را به اداره ثبت فرستاده اند فرزندان ما چون متولد سال ۸۰ هستند باید خودشان پیگیر شوند. باید اداره ثبت احوال در این فصل که مراجعه زیاد است نیروهایش را بیشتر کند. وی افزود: در حال حاضر تنها ۲ نفر پاسخگوی بخش عکس دار شدن شناسنامه ها هستند.

ابراهیمی از شرایطی که به وجود آمده و زمانی که باید در صف طولانی بنشیند کلافه شده و می گوید: از صبح در مغازه را به امان خدا گذاشته ام و آمده ام الان ساعت ۱۱ شده اما هنوز نوبتم نشده است این ها همه به دلیل نبود هماهنگی در سیستم های اداری است.

می پرسم نبود هماهنگی کدام دستگاه ؟

پاسخش صریح و روشن است می گوید :چرا برخی از آموزشگاه ها مدارک متولدین ۷۹ را زود تر فرستاده اند خوب چرا متولدین ۸۰ را مطلع نکردند ؟چرا اصلا یک آموزشگاه باید چنین کاری بکند و آموزشگاه دیگر زمان ثبت نام این موضوع را تنها شرط ثبت نام قطعی قرار دهد.

ابراهیمی با ابراز نگرانی از شرایط موجود ادامه می دهد : من شغل آزاد دارم و یک روز از کار و کاسبی می افتم آن کارمندی که دو روز آمده و نوبتش نشده تکلیفش چیست ؟یا آن دانش آموزی که یک هفته کارش طول می کشد تا شناسنامه اش عکس دار شود.

این گلایه ها را تمامی افرادی که منتظر نشسته اند مطرح می کنند و نگاهشان دائم روی شماره های یکدیگر سر می خورد، اما حرکت لاک پشتی صف انتظار و هوای گرم سالن اداره ثبت احوال بیشتر ناراحتشان می کند.

دو نفر بیشتر نیرو نداریم

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی با تایید این نگرانی ها و گلایه ها از سوی شهروندان می گوید: قبول دارم که زمان انتظار زیاد است اما تنها با ۲ نیرو نباید انتظار بیشتری داشت.

علی پور حسین با اشاره به اینکه با دادن ۶۰ شماره در حقیقت در کمترین بازه زمانی با همان دو نیروی ماهر کار را انجام می دهیم، می گوید: اینکه مردم ما دقیقه ۹۰ هستند بر این مشکل افزوده است چون همه می دانیم که با ورود فرد به ۱۵ سال باید شناسنامه او عکس دار شود.

او زمان انتظار برای هر فرد را ۲۰ دقیقه تخمین می زند و می افزاید : با کمبود نیرویی که وجود دارد نمی توان سرعت را بالا برد اما این نکته هم حائز اهمیت است که در فصل ثبت نام تعداد مراجعه کننده ها به اداره بیشتر می شود در حالی که در سایر شهرستان ها این مشکل را نداریم.

به گفته او دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهر نیز این کار را برای شهروندان البته با دریافت مبلغی انجام می دهند و شهروندان در صورت تمایل می توانند عکس دار کردن شناسنامه فرزندشان را از این دفاتر نیز پیگیری کنند.

او همکاری آموزش و پرورش را نیز در این زمینه مورد توجه قرار می دهد و می گوید: شهروندان در هنگام مراجعه به اداره ثبت باید گواهی عکس دار از مدرسه را همراه داشته باشند اما گاهی بعد از دریافت نوبت و انتظار طولانی وقتی کارمند اداره ثبت می خواهد مراحل مربوط به عکس دار شدن شناسنامه را برای آن شهروند انجام دهد به مشکل برمی خورد و شهروند ما باید دوباره به اداره مراجعه کند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*