پیشکسوت ورزش استان/مدیر قوی برای ورزش ما نمی آید

مدیر قوی اینجا نمی آید ،غیر بومی ها هم برای ورزش ما نمی آیند ،چون دیدده اند با برخی افرادی که تلاش کرده اند چه طور برخورد شده است.

می گوید: از این جلسات و برنامه‌ها زیاد داشتم خیلی موضوعات را مطرح کردم اما متاسفانه خیلی جاها صحبت هایی که باید انتقال پیدا کند منتقل نشد و حرف هایم سانسور شد.

دقتی پور استاد تربیت بدنی و پیشکسوت ورزش استان میهمان میزگرد بیرجند امروز استphoto_2016-07-21_11-42-04

*معیارهای انتخاب یک مدیرخوب ورزش چیست؟

اول باید به این سوال پاسخ داد که چرا نباید یک مدیر ثبات داشته باشد ،ثبات مدیریتی یکی از معیارهایی است که باید یک مدیر داشته باشد یعنی مطمئن باشد برای یک دوره چند ساله می تواند برنامه بلند مدت و کوتاه مدت بدهد.متاسفانه انتخاب بعضی از مدیران در حوزه ورزش سیاسی است به عنوان مثال نماینده‌های مجلس در حوزه استان سعی دارند که فرد مورد نظر خودشان را به عنوان مدیر معرفی کنند.

البته این موضوع در حوزه هایی غیر از ورزش هم صادق است،پس اولین مشکل ما به طور دقیق این موضوع است ،بحث دوم هم این است که متاسفانه افرادی را می‌گذارند که هیچ تخصص و آگاهی نسبت به حوزه خود ندارند.

*به نظر شما در کدام بخش‌های از ورزش این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد؟

حتی در سطح وزارت ورزش هم وجود دارد ،اگر کمی تحقیق کنید به جز یکی دو مورد مثل آقای گودرزی ۷۰ درصد وزیرانی که انتخاب شدند رشته تربیت بدنی نبودند همه آن ها در رشته های مثل عمران ،فیزیک . . . درس خواند این هم از مهمترین مشکلات این حوزه است،چون فردی که از قسمت دیگری می‌آید و وارد حوزه ورزش می‌شود درد ورزش را نمی داند.

این فردی که در راس هرم قرار می‌گیرد هیچ شناختی از ورزش ندارد وقتی می‌خواهد در حوزه استان ها مدیر کل انتخاب کند چه کسانی را انتخاب میکند؟در بیشتر موارد افرادی انتخاب می شوند که شناخت دقیقی از ورزش ندارند گاهی هم افرادی که به نوعی ارتباطی دارند انتخاب می شوند.

حرف روابط شد پس اگر مدیران رابطه ای می آیند باید رابطه ای هم مشکلات ورزش استان را رفع کنند؟

متاسفانه این طور نیست !یکی از مشکلات مهم این است که مدیران توانایی ارتباط با مسئولان رده بالا را ندارند، یک مدیر قوی مدیری است که برود در وزارت خانه اعتبار بگیرد نه اینکه یک پروژه در زمان فلان مدیر کلنگ می‌خورد و با اعتباراتی که بود پیشرفت می‌کند اما بعد از رفتن آن مدیر به چنان روزی می‌افتد که قابل بیان نیست،این ها ضعف مدیریت است،مدیر باید هر روز برود استانداری هر روز با وزارتخانه ارتباط داشته باشد

  • با این شرایطی که گفتید چطور می‌توان مدیری قوی برای استان انتخاب کرد؟

وقتی استانی نمایندگان قوی داشته باشد به طور حتم انتخاب های مهمی هم در همه حوزه های آن استان اتفاق می‌افتد،این مشکلات خیلی ریشه ای است گاهی اوقات از جاهای دیگر نفوذ داریم مشکل ما این است که یک نماینده اهل ورزش یا ورزش دوست هم نداریم البته حرفم را دربارهخ نماینده فردوس پس می گیرم این نماینده در یک سال اخیر برای ورزش خوب تلاش کرده است.

ما افراد قوی غیر بومی هم داریم اما بنا به دلایلی نمی آیند چون دیده اند اینجا با مدیری که تلاش کرده چطور برخورد کرده اند شده است.

مدیرانی داشته ایم که عملکرد خوبی داشته اند و در زمان مسئولیت آن ها رتبه برخی هیئت های ورزشی چند درجه بهتر و حمایت های بیشتر ما هم از ورزشکاران شد اما آنچه در نهایت رخ داد با عملکرد این مدیران همخوانی نداشت.

البته ما یک مشکل دیگر هم داریم هیچ کدام از مسئولان شهرمان ورزشی نیستند به عنوان مثال حداقل اگر فرمانداران یکی از ورزشها را انجام می داند و به خاطر آن مجبور بودند به سالن بروند درد دل ورزشکاران را می فهمیدند از نزدیک بامشکلات آشنا می شدند می‌دانستند عیب کار کجاست و چطور می توان مشکل را بر طرف کرد.

البته می دانید حتی بعضی از کارها هم در ورزش ما تبلیغاتی است مثل همین طرح استعداد یابی که حمایت زیادی هم از آن شد اما الان به چه سرنوشتی رسیده؟

الان آن استعداد هایی که پیدا شدند کجا هستند کجا دارند پرورش پیدا می کنند؟

این فقط یک طرح تبلیغاتی بود چرا که بعد هیچ حمایتی نشد انگار نه انگار که همچین طرحی بوده است

باید در اینجا تاکید کنم هیچ حمایتی نمی شود یعنی نه حمایت مادی و نه حمایت معنوی به عنوان مثال کافی است پای درد دل برخی از قهرمانان استان بنشینید یکی از آن ها خانم خدمتی است که به عنوان قهرمان جهان شناخته شده به نظرم بعد از شنیدن درد و دلهای این ورزشکار برای مسئولان استان متاسف می‌شوید.در این زمان هیچ حمایتی از ورزشکاران نمی شود.

*توجه به پیشکسوتان را چطور می‌بینید؟

متاسفانه پیشکسوتان را در جلسات دعوت می‌کنند اما از نظرات آنها استفاده نمی شود تمام دعوت ها سوری است تا بگویند ۵ پیشکسوت را دعوت کردیم اما وقتی بررسی میکنید تا ببینید از نظرات آن ها استفاده شده است یا نه به همان نکته سوری بودن موضوع پی می‌برید.

نکته مهم دیگری که باید اینجا به آن اشاره کنم این است که مدیرانی که در این مدت برای استان انتخاب شده اند هم مورد تایید پیشکسوتان ما نبوده اند.وقتی یک مدیر انتخاب شود که مورد تایید باشد امور به نحو دیگری تغییر می کند.

*آیا بین دستگاههای استان با مدیریت ورزش جوانان همکاری وجود دارد تا کمی از مشکلات کم شود نظر شما دراین باره چیست؟

دستگاه‌هایی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هیچ ارتباطی با این حوزه ندارد،البته در زمانی که مربی‌های آموزش و پرورش از تربیت بدنی جدا شدند دیگر هیچ همکاری و هماهنگی وجود ندارد الان دانشگاه می‌تواند مانند یک بازو برای ورزش باشد اما ارتباط آنچنانی وجود ندارد.

حمایت مردم را از فعالیت های ورزشی چطور می بینید؟

به نظر من خود بیرجندی‌ها از مدیر بومی حمایت نمی کنند به جای اینکه زیر پای هم پوست موز بیاندازیم باید دست هم را بگیریم.

البته توجه داشته باشید که ما مدیران قوی هم در انتخاب بومی ها نداشتیم موردی که بتوان به خوبی از او حمایت کرد شاید اگر مدیرانی قوی انتخاب می شد حمایت های بیرجندی ها هم بهتر بود.

دقتی پور خسته از تکرار مکررات در آخر گفت‌وگویش دعا می کند شاید بتوان با جدی‌تر گرفتن بعضی مسائل ورزشمان از این مردگی که به آن گرفتار شده خارج شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*