خط قرمزهایی که شکست

در یکی از محافل سیاسی بودم که سخن از حساسیت کارشناسانه مسئولان محترم در حوزه های مختلف به میان آمد.یکی از دوستان گفت : شنیده ایم « برخی نمایندگان استان گفته اند فلان مدیران و فرمانداران خط قرمز ما هستند و استاندار حق تغییر آن ها را ندارد». این ماجرا مربوط به حدود سه سال پیش است یعنی زمانی که هنوز چند ماهی از آمدن وجه اله خدمتگزار نگذشته بود و زمزمه تغییر مدیران به گوش می رسید. همان ایامی که هر کس برای هر پستی چند اسم در آستین داشت. خدمتگزار چند سالی آمد و تلاش کرد تا خدمت کند.مدیرانی منصوب کرد که گاهاً حاشیه هایشان از اصل فعالیت دولت در استان بیشتر بود، اما به ترکیب کلی برخی از ادارات کل و مجموعه‌های مدیریتی استان که میراث دولت قبل بودند دست نزد.حالا یا عملکرد شان را مثبت دیده بود یا فشارها و لابی‌ها این اجازه را به وی نمی داد و یا اینکه فرد مناسبی را برای تصدی آن جایگاه در اختیار نداشت. فرض اول با این استدلال که کارنامه ی این مدیران در خدمت رسانی چنگی به دل نمی زد به خودی خود رد می شود. برخی از این مدیران در مقاطعی دست به اعمالی زدند که حتی استاندار نیز توان دفاع از آنان را نداشت.خدمتگزار پس از دو سال و اندی ، چندی پیش کرسی مدیریت استان را به پرویزی داد تا با آسودگی خاطر به کارهایش رسیدگی کند.هر چند در روزهای پایانی زمزمه تغییر استاندار سبب شد تا بسیاری از مسئولان استان در مصاحبه ها و سخنرانی هایشان به شکل بی سابقه ای از لزوم ثبات در سیستم مدیریتی استان و تغییر نکردن استاندار صحبت کنند اما این حمایت های بی سابقه نیز باعث نشد تا تصمیم دولتمردان تغییر کند. پس از شروع به کار پرویزی، در حالی که انتظار می رفت، روند تغییر مدیران به این زودی ها کلید نخورد، اما تصمیمات استاندارپیام دیگری با خود داشت. اودر نخستین اقدام ، برخی از فرمانداران را تغییر داد. تغییراتی که در نگاه برخی مسئولان با تفاسیر متفاوت نقد شد.۱۰

فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت :« شنیدم که در جایی عدم سکونت را دلیل برکناری اعلام کردند در حالی که سراغ دارم افرادی را که اکنون سکونت ندارند و به عنوان مدیر انتخاب شده‌اند.اینکه انتصاب‌ها سیاسی شود و به سمت و سوی خاصی برود برای استان خطرناک است.این موارد قبل از انتخاب استاندار بوده و گروهی که اکنون پیگیر تغییرات هستند همان‌هایی هستند که پیگیر تغییر استاندار نیز بوده‌اند». اما اظهارنظر در این باره تنها به فلاحتی محدود نشد.ائمه جمعه نیز که اغلب شان مایل به ثبات مدیریتی در ماه های پایانی عمر دولت یازدهم در استان بودند نیز به صف منتقدان پیوستند.

حجت الاسلام و المسلمین شمس الدین زاده امام جمعه بشرویه گفت: اقدام هایی که اکنون در استان در حال انجام است کارهایی عجولانه‌ای است که حتی برخلاف عرف سیاسی است و در مدت عمر کم باقی مانده دولت به صلاح نیست.اینکه مدیری را با پیامک عزل کنند خلاف اخلاق و ادب است و دولتی که نام تدبیر را دارد باید بگوید که در کجای این کار تدبیر است؟ لازمه این گونه عزل و نصب‌ها این بود که با نماینده مردم، ائمه جمعه و دیگر مسئولان هماهنگی صورت می گرفت و باید به این افراد گفت که اصل همدلی و همزبانی به کجا رفته است؟ »

این فقط امام جمعه بشرویه نبود که این رفتار استاندار را به چالش کشید بلکه حجت السلام و المسلمین خزاعی امام جمعه نهبندان نیز از این رویه انتقاد کرد و گفت :«هنوز از سخنرانی وزیر کشور در مراسم تودیع و معارفه استاندار خراسان جنوبی که توصیه کرده بود سیاسی کاری صورت نگیرد و امور بر اساس روال خود شکل بگیرد نگذشته است اما اینکه ناگهانی در یک شب چند فرماندار آن هم به صورت سفارشی و یا پیامکی عزل شوند برای مردم این سوال را ایجاد می کند که این موضوع چه توجیهی دارد و سفارش وزیر کشور چه شد؟»

شاید تند ترین انتقاد را سردار غیاثی فرمانده سپاه انصارالرضا (علیه السلام) استان خطاب به استاندار در مراسم تودیع و معارفه فرمانده ناحیه بسیج سپاه بیرجند مطرح کرده است. سردار غیاثی با انتقاد از تغییر سه فرماندار و پنج بخشدار گفت :« کدام مدیر می تواند ادعا کند در این مدت بسیار کوتاه نسبت به مدیران شناخت کامل پیدا کرده است؟ برخی از افراد در پرونده سخنرانی خود در محافل زاویه جدی با مقام معظم رهبری دارند که اگر لازم باشد پشت پرده جریانات سیاسی را افشاء می کنیم چرا که با کسی تعارف نداریم،چرا لیدرهای برخی از این آقایان با استاندار جلسه می‌گذارند و خروجی آنان تغییر و جابه جایی چندین فرماندار و بخشدار می‌شود؟! این اقدامات هزینه دارد». گویی کار استاندار در اولین ماه ورودش به استان کمی دشوار شده است ، پرویزی حالا دیگر در کنار پاسخ گویی به سیاسیون و نمایندگان استان ، باید به افکار عمومی نیز درباره انتصابات اخیر پاسخ گو باشد و دلایل منطقی در پاسخ به انتقادات واردشده بیاورد.

هرچند حامیان استاندار، او را تنها نگذاشته اند و با تشکیل کمپینی که اعضای آن به ۵ هزار نفر رسیده است از اقدامات وی حمایت می کنند. این اقدام حمایتی در فضای مجازی به نوخی خلأ برخوردار نبودن اصلاح طلبان از رسانه و تریبونی مشخص در استان را تا حدودی پر کرده است. البته فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان در مراسم تودیع و معارفه فرمانده سپاه شهرستان طبس گفته است: بعد از توصیه ها و تذکرات اینجانب در چند روز قبل به مسئولان استانی ، کمپینی راه افتاد که بعد از بررسی های مستند مشخص شد مسئول این کار فردی در تهران است که در جریان فتنه ۸۸ دستگیر شده و متاسفانه برخی از مسئولان هم فریب خورده اند ؛ از جمله یک فرماندار ، یک مدیر کل استانی و دو مدیر آموزش و پرورش شهرستانی و چند نفر دیگر و موضوع مهم دیگری که باید به آن پرداخت این است که چرا برخی از آقایان خط قرمز شان را در روز نخست کار دولت یازدهم، تمام استان تعریف نکردند، اینکه نماینده ای بگوید فلان فرماندار خط قرمز من است و حال با تغییر وی خط قرمزش شکسته شود چه مفهومی دارد ؟ مگر نه اینکه نماینده هنگامی که به مجلس راه می یابد در واقع نماینده تمام مردم می شود؟چرا برخی نمایندگان مردم در مجلس ، اظهار نظر رسانه ای در قبال تغییرات اخیر ندارند؟ آیا آنان می توانند با مذاکره با استاندار روند فعلی تغییرات را متوقف کنند ؟ آیا پرویزی برای انجام این تصمیمات در این مدت کم به افراد منتسب به احزاب خاص گوش سپرده یا آنچه رخ داده نتیجه ارزیابی او از عملکرد مدیران بوده ؟این سوالات مطالبه ای عمومی و ارائه پاسخ شفاف در این مورد احترام به مردم خراسان جنوبی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*