بدهی ۱٫۷ میلیارد دلاری آمریکا به ایران تسویه شد؛ ویکلی‌استاندارد مدعی شد: ایران ۱٫۳ میلیارد دلار دیگر پول نقد از آمریکا دریافت کرده است

 

برخی منابع خبری به ویکلی استاندارد خبر دادند ایران ۱٫۳ میلیارد دلار دیگر پول نقد از آمریکا دریافت کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری «ویکلی‌استاندارد» روز سه‌شنبه مدعی شد ایران، کمتر از دو ماه بعد از دریافت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد از آمریکا که قبلا «وال‌استریت‌ژورنال» آن را گزارش کرده بود، ۱٫۳ میلیارد دلار دیگر هم از این کشور دریافت کرده است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چند هفته پیش ادعا کرده بود که دولت آمریکا همزمان با آزادی چهار تبعه آمریکایی که در ایران بازداشت شده بودند ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران، انتقال داده است. کاخ سفید، این موضوع را رد و اعلام کرد پرداخت این پول ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی در ایران نداشته و برای تسویه بدهی واشینگتن به تهران در یک پرونده قضایی قدیمی صورت گرفته است.

گمانه‌زنی‌ها در این باره از زمانی آغاز شد که دولت باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد با ایران به توافقی برای پرداخت ۱٫۷ میلیارد دلار جهت تسویه بدهی‌اش در یکی از پرونده‌های مربوط به یک قراردادهای تسلیحاتی قدیمی رسیده است. از آنجا که اعلام این موضوع همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در ایران بود، نمایندگان کنگره، این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط دانستند.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا روز ۲۷ دی‌ماه توافق پرداخت ۱٫۷ میلیارد دلار به ایران جهت تسویه بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری واشینگتن به تهران در شکایتی که پرونده‌اش به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد را اعلام کرد.

کری در آن زمان گفت: کاخ سفید موافقت کرده که علاوه بر رقم اصلی بدهی، ۱٫۳ میلیارد دلار هم بابت محاسبه نرخ تورم به ایران بپردازد.

در گزارش امروز ویکلی‌استاندارد این ادعا مطرح شده که واشینگتن بعد از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، مابقی بدهی خود به ایران را هم قبل از تاریخ ۱۷ مارس تسویه کرده است. وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از این در تاریخ ۱۷ مارس به نمایندگان کنگره اعلام کرده بود ایران تمام وجه مورد نظر را دریافت کرده است.

ایران، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از دولت آمریکا بابت عدم تحویل ۴۰۰ میلیون دلار مندرج در قراردادی اجرایی‌نشده برای خرید تسلیحات میان دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با شاه مخلوع ایران به «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» شکایت برده بود.

دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال ۱۹۸۱ بر اساس «بیانیه‌های الجزایر» جهت رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در شهر «لاهه» هلند تشکیل شد.

اظهارات جان کری در آن زمان هم موج گسترده‌ای از انتقادات در میان قانون گذاران آمریکایی به راه انداخت که اولاً پرداخت این رقم را به توافق تبادل زندانیان میان تهران و واشینگتن ارتباط می‌دادند و دوماً از دولت اوباما به سبب «مماشات در برابر ایران» انتقاد می‌کردند.

چند روز بعد، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اعتراضات گفت: رقمی که آمریکا برای پرداخت به ایران موافقت کرده بسیار کمتر از ۷ تا ۸ میلیارد دلار مورد مطالبه ایران برای حل و فصل اختلافات بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*