استاندار در در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان: برخوردهای قهری گرهی از مشکل اعتیاد باز نمی کند

استاندار خراسان جنوبی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: همه باید تلاش کنیم تا از ورود افراد به ورطه اعتیاد جلوگیری شود چرا که در این صورت هم هزینه های کمتری به جامعه تحمیل می شود و هم مسیر کوتاه تری برای دوری از اعتیاد در پیش گرفته خواهد شد. سید علی اکبر پرویزی، حساس کردن خانواده ها را یکی از راه های پیشگیری از مواد مخدر دانست و تصریح کرد: ارائه آموزش های عمومی به جامعه و خانواده ها از سوی کمیته فرهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و نیز سایر رسانه های گروهی باید بطور جد مورد پیگیری قرار گیرد.وی با بیان اینکه باید از کلی گویی پرهیز کرد ، افزود: هریک از دستگاه های عضو ستاد باید یک یا دو موضوع را به صورت مشخص انتخاب کرده و ستاد نیز بر اساس پیشرفت طرح ها و دستورکارهای دستگاه مربوطه ، اعتبارات را در اختیار قرار دهد تا بتوان به نتایج مشخصی در این زمینه دست یافت.

معضل اعتیاد در بین دانش آموزان و دانشجویان

وی به معضل اعتیاد در بین دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد و افزود: مسئولین ذی ربط باید ضمن ارائه هشدارهای لازم ، مراقبت بیشتری در دستگاه هایی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه ها، پادگان ها و سایر مراکز جمعیتی داشته باشند. مقام عالی دولت در استان، با بیان اینکه تجربه نشان داده است برخوردهای قهری و دستگیری های گروهی، گرهی از مشکل اعتیاد باز نمی کند، گفت: فردی که به مرحله خرده فروشی و کارتن خوابی رسیده است در واقع چیزی برای از دست دادن ندارد از اینرو باید وضعیت فعلی آنان برای سایر افراد و خانواده ها به طرق مقتضی به نمایش درآید تا از ورود افراد به ورطه اعتیاد و مواد مخدر جلوگیری گردد. پرویزی، مدد گرفتن از گروه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید از تمامی توان و امکاناتی که در این زمینه وجود دارد برای حساس کردن خانواده ها و جامعه در برابر اعتیاد و مواد مخدر به نحو مطلوب استفاده کرد.

تاکید بر احصای آمار دقیق معتادین استان

وی به احصای آمار دقیق معتادین استان اشاره کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از تجارب سایر استان ها نسبت به تهیه آمار واقعی و دقیق معتادین استان اقدام نماید.وی تجهیز مبادی ورودی و مرزهای استان به امکانات روز به منظور شناسایی و برخورد با مواد مخدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: دستگاه های ذی ربط باید با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مدرن در زمینه شناسایی و برخورد و مقابله با پدیده شوم مواد مخدر آثار مخرب آن را در سطح جامعه به حداقل ممکن کاهش دهند.

پرویزی استاندار جدید خراسان جنوبی

۱۰ هزار معتاد در خراسان جنوبی تحت درمان قرار گرفتند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با اشاره به فعالیت ۸۰ مرکز درمانی اعتیاد در استان گفت: ۱۰ هزار و ۳۵۷ نفر معتاد در استان تحت درمان قرار گرفته‌اند. کاظم قائمی اظهار کرد: بر طبق آخرین آمار در سال ۹۱ تعداد ۱۹ هزار نفر معتاد در سطح استان خراسان جنوبی وجود دارد.وی با بیان اینکه ۸۰ مرکز درمانی جهت کاهش معتادان در سطح استان وجود دارد، افزود: همچنین شش مورد مرکز اقامتی در استان وجود دارد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تا کنون ۱۸ دانش آموز معتاد در سطح استان درمان شده‌اند.وی با بیان اینکه در طرح درمان ارزان قیمت نیز ۱۰ نفر درمان شدند، بیان داشت: ۵۶ مورد بازدید در این راستا صورت گرفته است.قائمی ادامه داد: طی بازدیدهای انجام شده سه مرکز تعطیل و به هفت مرکز تذکر داده شده است.

تشکیل ۹۸۶ پرونده مرتبط با جرایم مواد مخدر در دادگاه انقلاب

رئیس دادگاه انقلاب اسلامی بیرجند نیز در این جلسه با بیان اینکه دادگاه و دادسرا به صورت تخصصی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، اظهار داشت: حجم بیشتر پرونده های دادگاه انقلاب بیرجند را پرونده های مواد مخدر تشکیل می‌دهد. اسلام خواه، با اشاره به اینکه پرونده های بالای ده سال حبس به مرکز استان ارجاع داده می‌شود، افزود: طی سال گذشته هزار و ۴۸۹ پرونده در شعبه یک دادگاه انقلاب و هزار و ۴۶۶ پرونده در شعبه دوم دادگاه رسیدگی شده است. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۵۳۴ پرونده مواد مخدر به شعبه یک دادگاه انقلاب وارد شده است، گفت: ۵۵۹ پرونده نیز در شعبه یک مختومه شده است.وی با اشاره به ورود ۴۵۲ پرونده به شعبه دوم دادگاه انقلاب، تصریح کرد: ۴۸۷ پرونده نیز در این شعبه مختومه شده است.

۲۲ باند قاچاق متلاشی شد

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز از کشف ۱۰.۵ تن انواع مواد مخدر در استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. به گزارش مهر، مجید شجاع اظهار کرد: استان خراسان جنوبی ۱۵۱ هزار کیلومتر وسعت دارد که ۵۰ درصد آن را کویر تشکیل می دهد.وی با اشاره به اینکه هزار و ۷۶۵ متهم در این زمینه دستگیر شده اند، گفت: ۳۸۹ متهم خرده فروش نیز از ابتدای سال دستگیر شده است. وی با بیان اینکه هزار و ۶۳۳ پرونده در زمینه مواد مخدر در استان تشکیل شده است، افزود: ۲۲ باند مواد مخدر نیز از ابتدای سال متلاشی شده است.فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشف ۱۰۷ مورد تلفن های ماهواره ای و همراه از ابتدای سال تا کنون خبر داد و تصریح کرد: ۸۵ درصد مواد مخدر در ایستگاه های بازرسی کشف شده است.

مرزهای استان نیازمند تجهیزات الکترونیکی کنترل است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز گفت: در مرز ماهیرود دستگاه های الکترونیکی مجهز جهت کنترل خودروهای ترانزیتی وجود ندارد. علی زندی اظهار کرد: استان خراسان جنوبی سومین استان در زمینه درمان کودکان و دانش آموزان معتاد است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ تخت درمانی برای کودکان در مرکز استان وجود دارد، افزود: این ظرفیت در شهرستان های قاین و طبس نیز فراهم شده است.دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بعضی از مناطق مرزی مردم برای تسکین آلام و درد خود از مواد مخدر استفاده می کنند، گفت: زندانیان مواد مخدر جمعیت بسیار قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

رویکرد مقابله با مواد مخدر را باید تغییر دهیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به وضعیت اقتصادی مرزنشینان و تردد به آن سوی مرزها اظهار کرد: احتمال انتقال و حمل مواد مخدر به داخل کشور بسیار افزایش پیدا کرده است.محمد حسینی با بیان اینکه در خصوص تجهیزات مستقر در مرزها و کنترل تردد مکاتباتی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است، گفت: رویکرد مقابله با مواد مخدر را باید تغییر دهیم.معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا کنون روش های مطلوبی در خصوص پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر انجام نشده است، بیان کرد: تا کنون سعی بر برخورد دولتی بوده است و از ظرفیت های جامعه به درستی استفاده نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*