گران‌ترین طلاق جهان در آینه اعداد و ارقام

 

اتحادیه اروپا یکی از کم سابقه‌ترین رویدادها در طول تاریخ تاسیس این اتحادیه را تجربه کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق بزرگ‌ترین چالش این اتحادیه از زمان تاسیس است و «نه» بزرگی به یکپارچگی. خروج بریتانیا ماهیت اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این موسپیدهای بریتانیا بودند که رای دادند به جدایی از اتحادیه اروپا و حالا اگر کسی به دنبال درک تاثیرات اقتصادی و سیاسی این اتفاق است کافی است سری به بازار طلا بزند که این روزها حرارتی بالا دارد.
به گزارش اعتماد، هر چند در نخستین واکنش تالارهای شیشه‌ای از اروپا تا آسیا، قرمز به تن کردند اما بورس لندن پس از چند روز ریزش توانست بار دیگر خود را احیا کرده وروی پاهایش بایستد.
 حالا بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آینده چه خواهد شد، شریک ناراضی بالاخره‌از پس سال‌ها تحمل ازدواجی مصلحتی تن به جدایی داده و باید پذیرفت خانواده اروپایی دیگر بدون بریتانیا باید به زندگی ادامه دهد. اینها البته اگر در کنار تحرکاتی که در هلند، فرانسه، آلمان و… مشاهده می‌شود، قرار بگیرد نشان می‌دهد اتحادیه اروپا با چالشی بزرگ میان بودن یا نبودن روبه‌رو است. آیا باقی می‌ماند؟ این پرچم بدون یک ستاره دوامی خواهد داشت یا اینکه ستاره‌ها یکی یکی فروخواهند ریخت؟

از سوی دیگر بیش از سه میلیون نفر در بریتانیا دست به کار شده‌اند و طوماری را امضا کرده‌اند مبنی بر اینکه ضروری است دوباره همه‌پرسی برگزار کنید تا ما رای بدهیم به ماندن در اتحادیه اروپا. با این حال بازارهای جهانی نفت، طلا و… آن قدر گرم واکنش نشان دادن به گذشته‌اند که تحولات جاری چندان اثری بر آنها باقی نمی‌گذارد.

هزینه طلاق برای بریتانیا
 این تنها موافقان موجودیت اتحادیه اروپا نیستند که آنچه از راه خواهد رسید، نگران‌شان کرده است. بریتانیایی‌ها خود نیز دوره‌ای سخت و سنگین را برای اقتصادشان پیش‌بینی می‌کنند. از این رو است که برخی این طلاق را گران‌ترین طلاق جهان لقب می‌دهند چرا که موجب خواهد شد بریتانیا مهم‌ترین شرکای تجاری‌اش را از کف بدهد.

سرمایه‌گذاری در این کشور نیز با کاهش روبه‌رو می‌شود. اینها بخشی از تبعات اقتصادی است و در اینفوگراف به تفصیل شرحی از آنچه رخ خواهد داد، منعکس شده است. از سوی دیگر باید در نظر داشت که با خروج بریتانیا، اثرگذاری سیاسی این اتحادیه نیز در معادلات جهانی تزلزل خواهد یافت. تا پیش از این اتحادیه اروپا، با هویت کامل دارای دو رای در شورای امنیت بود و بعد از خروج بریتانیا، حق این اتحادیه به دلیل حضور تنها عضو دارای حق وتوی آن در شورای امنیت به یک رای کاهش خواهد یافت. این بدان معنی است که اهمیت استراتژیک این اتحادیه در مقایسه با قبل کاهش می‌یابد. فردا چه خواهد شد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*