کلاس وی آی پی

هر سال موقع ثبت نام مدرسه یک سونامی اضطراب از آینده به سمت مغزم هجوم می اورد. طوفان قبل از این سونامی با پرسیدن یک سوال از مریم شروع می شد، مریم دوستم، همیشه سرش تو این چیزاست، تا ته شنیده ها از یک فرصت جدید میره و زیر و رو شو در می آره و چنان با آب و تاب و البته با سند و مدرک از استثنائی بودن یافته های جدیدش می گه که نمی تونی باور نکنی واگر تو هم یه کم مستعد باشی میشه یک سونامی استرس در مورد آینده بچه ها راه انداخت. بر اساس اطلاعات جدید مریم مدارس جدیدی به تازگی در شهر شروع به فعالیت کردن که می تونن از بچه ها انیشتن بسازن. مدیران اون مدراس خانم X و آقای Y  هستن که مریم میگه خیلی مشهورن اما من اسمشونو نشنیدم، وقتی اسم اونا رو میاره و می بینه چشم هام به سمت چپ میرن، می گه: داری فکر می کنی؟ چطور اسمشونو نشنیدی؟ بابا تو خیلی عقبی! این بچه گناه داره، یه کم تحقیق کن، زیر دست هر معلمی نندازش و شروع  میکنه گفتن در مورد ذهن بچه ها و مسئولیتی که به عنوان والدین مدرن در قبال آموزش اون ها داریم…

آخرین حرف های مریم حاکی از این که دو تا از اون مدارس در اولین دقایق ثبت نام اینترنتی به سرعت برق و باد پر شدن، دوباره منو سرزنش میکنه که ببین پدر و مادر ها برای بچه هاشون چکار می کنن اونوقت تو اینجا نشستی از همه جا بی خبر فکر میکنی مدرسه ای که بچت یک ساله داره اونجا درس می خونه بی نظیره، عزیز من باید دائم آپ دیت بشی، دنیا در حال تغییره! با این اوضاع و اوصاف یک انتخاب دیگه میمونه، متاثر از تاکیدات و توصیه های مریم فردای اون روز به مدرسه مورد نظر رفتم خوشحال از اینکه خیلی هم به رشد آموزشی فرزندم بی توجه نبودم و دارم قدمی برای درخشش بیشتر او در آینده بر میدارم، آینده ای که انگار از پل مدرسه می گذره…

 

همون جا بود که مکالمه حیرت انگیزی بین من و مسئول ثبت نام شکل گرفت البته بعد از یک سلام و احوالپرسی کاملا رسمی.

-برای ثبت نام پسرم اومدم.

– کلاس چی؟

– دوم

– کلاس کی؟

– کی؟! ببخشید متوجه نشدم، یعنی چی ؟۸۱۷۳۷۸۰۹-۷۰۱۲۶۱۶۰

– واضحه! می خواین پسرتون کلاس کدوم معلم ما ثبت نام بشه؟

– یعنی الان من باید اسم یکی از معلم هاتونو بگم؟

– بله…

از مریم بعید بود یا یادش رفته بود این قسمت ماجرا رو برام توضیح بده یا در ….. تحقیقات گسترده اش این نکته ظریف رو از قلم انداخته بود. خودمو جمع و جور کردم و خیلی مسلط گفتم: خب مگه معلم هاتون با هم فرق می کنن؟ معمولاوقتی برای ثبت نام مراجعه می شه مدیران مدرسه می گن: معلم های ما همه خوبن، چطور شما متفاوتید؟

انگار با این سوال خیلی کلاسمو آوردم پایین بدون اینکه سرشو بالا بیاره گفت:

خانم، ما همیشه متفاوت بودیم، هستیم و خواهیم بود.

آب دهنمو قورت دادم و گفتم: بله همینطوره، حالا اگر ممکنه یه توضیحی بدید، راستش من درباره معلم هاتون تحقیق نکرده بودم، با خودم می گفتم مدرسه خوب همه معلم هاش خوبن دیگه …

– من نگفتم معلم های دیگه خوب نیستن، اما با هم فرق دارن، برنامه بعضی معلم ها هزینه بیشتری داره.

تازه دوهزاریم افتاد. اصل مطلب این بود”خرج داره”

– خوب این یعنی چی؟ یعنی علاوه بر مبلغی که بابت ثبت نام می گیرید؟

– بله یه چیزی حدود همون مبلغ بیشتر باید بپردازید، اگر کلاس خانم ….. انتخاب کنید.

هرچی سعی کردم چشم هام گرد نشه، نشد که نشد. چطور میشه تو یک مدرسه برای یک کلاس، به خاطر یک معلم اون هم با این شجاعت پول بگیرن؟

مسئول ثبت نام نگاه کرد و گفت:

– تعجب نداره خانم، درست مثل این میمونه که برای دامادی پسرتون یک مراسم معمولی تو یکی از همین رستوران های درجه پایین شهر بگیرید یا یک جشن با شکوه با چند نوع غذا در هتل …… برگزار کنید.

دیگه هیچی برای گفتن نداشتم، بحث در دایره درک من نبود. می مونه فقط یک سؤال ….

– ببخشید اون وقت تفاوت آموزش هایی که خانم …….و خانم …… به بچه ها میدن چیه؟

– اولا کلاس خانم ……. به خاطر هزینه هایی که داره کم جمعیته، ثانیا همه مراسم تون باشکوه و شاد برگزار میشه، جشن های زیادی براشون داریم و کلا خانم …. ایده های خوبی برای این نوع آموزش دارن. یادتون هم نره خانم به خاطر زحماتی که میکشن برای روز معلم هم انتظاری در سطح کارهاشون دارن …..

-فکر میکنم همونجا با شنیدن این جمله های عجیب و غریب سکته رو زدم. شاید برای خیلی ها طبیعی باشه ولی از اون جا که به قول مریم من آپ دیت نبودم این حرفا با هیچ کدوم از سلول های خاکستری مغزم هماهنگ نمیشه.

از مدرسه اومدم بیرون. به بچه هایی فکر می کردم که قراره تو اون یکی کلاس در همین مدرسه کنار بچه مایه دارهای کلاس وی.آی.پی یکسال تحصیل رو بگذرونن. خدای من چه خبره!! در آینده در همون آینده نگران کننده! چی در انتظار بچه های کلاس خانم …… هست؟ هر روز باید شادمانی پولکی هم مدرسه ای هاشون رو در کلاس ویژه ببینن. اونا تو این مدرسه جز درک مخاطره انگیز تبعیض اون هم در دوران رویایی کودکی چه چیزی رو خیلی عمیق یاد می گیرن یعنی قراره بفهمن دنیا همینه؟ آموزش ببینن اگر پول داشته باشی شادی و بهتر یاد میگیری و اگر نداشته باشی یا کمتر بپردازی هم سهم تو از آموزش با کسی که پول بیشتری داره برابر نیست؟

باید برم و به مریم بگم که دیگه باید به روز بشه، روش های تحقیقاتیش برای بدست آوردن فرصت های امروز و تأمین تدریجی آینده ای بهتر برای بچه ها جواب نمی ده.

آموختن مهارت درست زندگی کردن و پیدا کردن محیطی برای آموزش اخلاقی و اصولی، فرصت امروز و نیاز فرداست، اگر نه نسل خودخواه و زیاده خواهی تربیت می کنیم که در حال بلعیدن آینده از همین حالاست. امیدوارم جمعیت کلاس خانم ….. همیشه انگشت شمار بمونه.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*