در همایش شوراها، اقتصاد مقاومتی چالش ها وراهکارها عنوان شد: طلبکاری میلیاردی شهرداری های استان از ادارات دولتی معاون استاندار : نتوانسته ایم حق مردم استان را بگیریم

photo_2016-07-16_16-36-15

همایش شوراها،  اقتصاد مقاومتی چالش ها و راهکارها با حضور جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان روز گذشته در حالی برگزار شد که نائب رئیس شورای اسلامی تهران سردار طلایی میهمان این جلسه بود. در ابتدای این همایش قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان ،معاون عمرانی استاندار و نائب رئیس شورای شهر تهران به بیان مطالبی پرداختند ، مطالبی که بعضا به انتقاد از شوراها انجامید و آنها را متهم به سیاسی کاری کرد که در ادامه این جلسه با توجه به اینکه سردار طلایی باید به پرواز ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه خود میرسید شاهد ترک جلسه توسط مسئولان حاضر در همایش بودیم و در موقعی که اعضای شوراهای اسلامی به بیان نظرات و مشکلات حوزه شهری پرداختند از مسئولان خبری نبود که این موضوع ازسوی اعضای شورای اسلامی مورد اعتراض قرار گرفت.
شوراها باید زبان مردم باشند ومشکلات را بگویند
قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان در ابتدای این همایش با بیان اینکه اعضای شوراهای اسلامی باید جزومفید ترین افراد در جامعه باشند ،گفت: نباید در خیالات زندگی کنیم بلکه باید واقع گرا و عمل گرا باشیم و از برگزاری جلسات نتایج عملیاتی خارج کنیم وگرنه برگزاری این جلسات سودی نخواهد داشت. حجت الاسلام و المسلمین رضایی بیرجندی با بیان اینکه شوراها عصاره اندیشه ای در استان هستند ، افزود: با هر بلند شدن و نشستن وبرگزاری جلسات باید گرهی در استان گشوده شود و خیلی ازماها شعار می دهیم ، مانور می دهیم و فیلم بازی می کنیم که نباید اینگونه باشد. وی با اشاره به اینکه شوراها باید زبان مردم باشند و مشکلات را بگویند ،ادامه داد: نباید عوام زده شویم و باید جامعه را با تلاش به جلوببریم وحقوق مردم را ازبالا دستی ها و مسئولان بگیریم.وی هم چنین ازوضعیت موجود در بانک ها انتقاد کرد و اذعان داشت: موسسه و بانکی را به نام اسلامی بودن و به نام ائمه راه اندازی می‌کنیم ولی واقعا اسلامی عمل نمی کنیم. امام جمعه بیرجند به راه‌اندازی موسسه قرآن وعلوم در مرکز استان اشاره کرد و افزود: اتاق فکری در این موسسه تشکیل شده وآماده همکاری با شوراهای اسلامی هستیم.
در حوزه مدیریت شهری اتفاقی نیفتاده است
معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در ادامه با قدردانی ازبرگزاری این جلسه خواستار استمرار آن شد و خطاب به سردار طلایی گفت : به تهران نشین ها بگویید نسبت به مناطق محروم و شرقی وکویری توجه بیشتری داشته باشند تا شاهد افزایش مهاجرت به مرکز کشور و بروزمشکلات ناشی از آن نباشیم. نخعی‌نژاد  با اشاره به اینکه گفتمان مدیریت شهری سالهاست که در بین مدیران دولتی وشهری عنوان می شودولی در عمل اتفاقی نیفتاده است ، افزود: من مدت ۳۰ سال است که در حوزه مدیریت شهری کار می کنم اما تاکنون مدیران شهری بلحاظ تخصصی آمادگی لازم را پیدا نکرده اند و در تقویت نیروی انسانی مجرب در شهرداری ها نیز تلاشی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه ساختار اداری شهرها باید متحول شود ،ادامه داد: سرعت پاسخگویی به درخواست های مردم، شفاف سازی در اجرای امور وقوانین و جلب اعتماد مردم ازجمله این تحولات است چرا که متأسفانه الان ساختار اداری ما بسیار سنگین وزمان بر است.
شوراها حق مداخله در امور اجرایی را ندارند
معاون عمرانی استاندار در ادامه با اشاره به اینکه بین نظارت ومداخله شوراها در امور فاصله زیادی وجود دارد ، اذعان داشت: شوراها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند و اگر چنین اتفاقی بیفتد تخلف اداری است بلکه باید کارشان نظارت برسلامت کار باشد. نخعی نژاد با بکار بردن این عبارت که نباید در سال آخر فعالیت شوراها با کاهش برخی تعرفه های خدمات شهری عوام فریبی کرد، افزود: برای هزینه هایی که در سطح شهرها صورت می گیرد باید شفاف سازی انجام شود و این فاجعه است که شهرداری ها ۹۰ درصد به بودجه دولتی متکی باشند و این نشان از عدم مشارکت مردم در امور شهری است. وی تصریح کرد: درست است که حقوق کارکنان و نیروهای شهرداری از حقوق خیلی از کارکنان دولتی کمتر است اما اعتبارات شهرداری های استان ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۱۰۵ میلیارد آن صرف پرداخت حقوق می شود و باید مشخص شود چه خدمت خاصی انجام می شود .
نتوانسته ایم حق مردم استان را بگیریم
وی از پایین آمدن کیفیت ساخت و سازها انتقاد کرد و افزود: عمر مفید ساختمان ها به ۱۵ و۲۰ سال رسیده و زیرسازی ها و آسفالت معابر در مدت زمان کوتاهی خراب می شود باید پاسخ داد چرا اینگونه است؟ وی با بیان اینکه باید به وظایف ذاتی خود بپردازیم نه وظایف حاشیه ای گفت: همه ما شدیم سیاسی و این در حالی است که به وحدت وهمدلی در سطح کشور نیاز داریم و در واقع ما نتوانسته ایم حق مردم را از مرکز بگیریم بنابراین ما به هیاهوی سیاسی نیاز نداریم بلکه به کار نیاز داریم وباید منافع مردم را در نظر گرفت نه منافع جریان سیاسی که به آن وصلیم.
اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری
باعث تحول در زندگی مردم می شود
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به تشریح گزارشی در مورد فعالیت هایی که شهرداری ها  و شوراها می توانند  بر اساس اقتصاد مقاومتی اجرایی کنند پرداخت و اظهار داشت: ما باید به کار فرهنگی هویت ببخشیم و انسجام بخشی داشته باشیم و توجه کنیم که اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری باعث تحول در زندگی مردم می شود. سردار طلایی با بیان اینکه شوراها و شهرداری ها از صفرتا ۱۰۰ زندگی مردم درگیرند ،افزود: شهرداری‌ها باید به دنبال منابع درآمدی پایدار باشند چرا که مدیریت شهری پر هزینه است. وی ازاینکه شهرداری ها تحت نظر وزارت کشورند انتقاد کرد و با بیان اینکه باید تحت نظارت وزارت اقتصاد و دارایی باشند ، اذعان داشت: بودجه فرهنگی شهرداری ها نیاز به بازنگری دارد چرا که الان پایین ترین اعتبار را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه قوانین متعدد در شهرداری ها زمینه سازفساد است ،گفت: شوراها باید با کمک شهرداری ها جلوی روزنه های تفسیر ازقوانین را بگیرند و ازطرف دیگر باید فهرست اموال شهرداری ها و شوراها تبیین شود. وی ادامه داد: مطالب آماده شده در این جلسه می تواند به یک سند راهبردی تبدیل شود که با افزوده شدن مطالب بیشتری می تواند به کتابی تبدیل شود ودر اختیار تمامی شوراها قرار گیرد. دبیر همایش و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند در ادامه جلسه با انتقاد از عدم حضور برخی از شوراهای اسلامی در این همایش به رغم اعلام آمادگی قبلی اظهار داشت: مطالب مطرح شده در این جلسه به اطلاع مسئولان خواهد رسید. حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد افزود: تلاش می‌کنیم این جلسات ادامه داشته باشد و در آنها ازحضور استاندار وسایر مسئولان استانی نیز استفاده خواهد شد. در ادامه این همایش به اعضای جلسه فرصت داده شد تا با توجه به نزدیکی به وقت اذان در مدت کمتر از ۵۰ دقیقه نظریات و پیشنهادات خود را ارائه دهند که این موضوع مورد انتقاد اعضا قرار گرفت چرا که وقت تعیین شده با توجه به حجم موضوع بسیار اندک بود.
نسبت به مفهوم اقتصاد مقاومتی نا آشنا هستیم
کاظمی از اعضای شورای اسلامی قاین در ابتدا اظهار داشت: خیلی از ما نسبت به مفهوم اقتصاد مقاومتی آشنایی نداریم و در جلسات بیشتر کلی گویی شده و پیشنهاد می شود  به هر شهرستانی یک موضوع ازاقتصاد مقاومتی داده شود تا روی آن کار شود. رئیس شورای اسلامی استان نیز در ادامه با بیان اینکه باید مشخص شود که در ۱۰ سال آینده بلحاظ شاخص اجتماعی و اقتصادی قرار است  به کجا برسیم ، افزود: اینکه همه اعتبارات شهرداری را به نیروی انسانی بپردازیم با اقتصاد مقاومتی مغایر است.
حضور دولت بعنوان متولی اقتصاد
در شهرستان ها کمرنگ است
رئیس شورای شهر بشرویه نیز خواستار آموزش بیشتر در حوزه اقتصاد مقاومتی شد و اظهار داشت: دولت متولی اقتصاد در سطح شهرستان ها است اما حضورش بسیار کمرنگ است و تکلیفش را در حوزه سرمایه گذاری مشخص نکرده و خودشان با هم اختلاف دارند و یک سرمایه گذار در گیر و دار مسائل اداری خسته می شود. قلیان با بیان اینکه دولت علت اصلی عقب ماندگی سرمایه گذاری است ،افزود: شوراهای اسلامی با وجود فعالیت ۱۴ نهاد فرهنگی  جایی در فرهنگ ندارند و نه تریبونی دارند و نه ستادی.
انتقاد رئیس شورای اسلامی استان
از نماندن مسئولان در همایش
رئیس شورای اسلامی استان نیز در ادامه با انتقاد از عدم حضور مسئولان برای شنیدن سخنان اعضای شورا گفت: توقعات از شوراها بسیار بالاست و این در حالی است که باید اختیارات به آنها بدهند چرا که می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. قرایی از اجرا شدن بیشتر قوانین به عنوان پایلوت در استان انتقاد کرد و افزود: اعتبارات ورزشی یک استان ۴۸ میلیارد تومان است و این درحالی است که شوراها در شهرستان ها پول تهیه میز وصندلیش و قلم را هم ندارند.
کشاورز دلخوشی برای ماندن در روستا ندارد
عضو شورای اسلامی آیسک نیز از عدم حضور مسئولان در ادامه جلسه انتقاد کرد وگفت: بیشتر شهرهای استان مشکل آب دارند و ازطرف دیگر اکثرا کشاورزند و بیمه دو سال است پولی به آنها نداده پس کشاورز چه دلخوشی برای ماندن در روستا باید داشته باشد. مزد آور رئیس شورای شهرستان فردوس نیز گفت: ما شورای شهرداری ها هستیم و از طرف دیگر طولانی شدن سیکل اداری استعلامات سرمایه گذار را ازسیکل خارج می کند. موحدیان از اعضای شورای حاجی آباد در ادامه افزود: ما در این شهر ۳۵ اداره داریم که۳۰ اداره پروازی است در این زمینه چه کسی جوابگوست.
انتقاد از دستگاه های نظارتی استانداری
مقیمیان ازدیگر حاضران شورایی در این همایش ازعدم ارائه راهکار عملیاتی در این همایش انتقاد کرده و گفت: من از دستگاه‌های نظارتی در استانداری انتقاد دارم که چرا یکبار هم ازما بعنوان ناظران شورایی اظهار نظر نمی خواهند چرا که ما آدرس بهتری به آنها خواهیم داد.
مطالبه ۱۱ میلیاردی شهرداری طبس از ادرات دولتی
محمدیان عضو شورای اسلامی طبس افزود: کارگران شهرداری طبس ۴ماه است حقوق نگرفته اند و اعضای شورا ۶ ماه است حق جلسات را دریافت نکرده اند و در سال ۹۴  تعداد ۸۵۰ پروانه و ازابتدای سال نیز فقط ۲۴ پروانه در شهرداری صادر شده و این در حالی است که مطالبات ما از ادارات دولتی ۱۱ میلیارد تومان است. وی از باقی نماندن مسئولان در جلسه انتقاد کرد و افزود: باید می‌ماندند و پاسخ می دادند. طرح این مطالبات در واقع سخن اکثریت اعضای شورایی استان بود چرا که شهرستان های دیگر نیز همین رقم های میلیاردی را از ادارات دولتی طلب داشتند .
کلاه شورائیان برای مسئولان پشم ندارد
حسنی صفت عضوشورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه شوراها می‌توانند بر کلیه عوامل اجرایی استان کار نظارتی داشته باشند ،گفت: ما به این حقوق خود آگاه نیستیم. وی با بیان این عبارت که کلاه ما برای مسئولان پشم ندارد ، افزود: چرا که در این جلسه نتوانستیم آنها را از رفتن ممانعت کنیم و ارزشی برای ما قائل نشدند و باید بگوییم که آیا مطالبه گری حق مردم، سیاسی کاری است؟ رئیس شورای اسلامی استان در پاسخ به این سخن گفت: من در این جلسه مهمان بودم وگرنه اگر خواسته باشیم رئیس جمهور را هم در جلسه نگه داریم این قدرت را داشتیم. بهترین دیگر عضو شورای شهر بیرجند در انتهای جلسه گفت: ما باید روحیه مطالبه گری خود را بالا ببریم و مسئولان باید به همه موارد شوراها پاسخ بدهند و ما در کنار دولتیم نه در مقابل دولت. نائب رئیس شورای شهربیرجند نیز در خاتمه اظهار داشت: موضوعات مطرح شده در این جلسه و برنامه ها و راهکارهایی را که شوراها در زمینه اقتصاد مقاومتی در اختیار ما بگذارند قرار است به شورای عالی استان ها ارسال شود تا در بقیه شوراها نیز استفاده شود. نفیسه نخعی نژاد در ادامه افزود: این همایش برای اولین بار برگزار شده وممکن است ایراداتی داشته باشد که تلاش می شود در جلسلات بعدی جبران شود .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*