دختران بخوانند؛ اضافه وزن و بلوغ زودرس با لاک ناخن!

 

محصولات آرایشی به ویژه لاک و برق ناخن دارای تری‌فنیل‌فسفات است که به شدت برای بدن زیان‌آور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ “تری‌فنیل‌فسفات” ماده‌ای شیمیایی است که باعث دوام محصولات آرایشی می‌شود. از این ماده همچنین به عنوان عاملی کندساز در محصولات الکتریکی و قابل اشتعال به کار می‌رود.
دانشمندان معتقدند این ماده در اختلال‌های هورمونی، مشکلات سوخت و ساز و رشد ناکارآمد بدن نقش بسزایی دارد. این در حالی است که شرکت‌های سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی معتقدند تری‌فنیل‌فسفات در مقادیر کم و کنترل شده آسیبی را متوجه بدن نمی‌کند.
سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا در سال ۲۰۱۴ تری‌فنیل‌فسفات را به عنوان ماده‌ای خطرناک برای محیط زیست به ویژه آبزیان قلمداد کرد. علاوه بر آن، محققان بسیاری بر این باورند این ماده ممکن است باعث مشکلات جدی در فرآیندهای تولید مثل و سوخت و ساز بدن شود.
در سال ۲۰۱۲ محققان کره جنوبی نشان دادند، این ماده شیمیایی باعث برهم زدن تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن می‌شود.
بر اساس مطالعه‌ای دیگر در آمریکا، موش‌هایی که در معرض ماده‌ای به نام “فایر مستر ۵۵۰” (ترکیبی است مشتمل بر تری‌فنیل‌فسفات) قرار گرفتند، دچار اضافه وزن، بلوغ زودرس و مشکلات قلبی شدند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*