تجمع مالکان اراضی مشهور به موسوی مقابل بنیاد و استانداری وعده ای دیگر برای اراضی موسوی

خبر دیگر سالهاست که در رسانه ها و جراید استان هر چند وقت یکبار منتشر می شود تا شاید خبر خوشی باشد  برای بیش از ۸۰۰ مالک اراضی موسوی بیرجند؛ امابه نظر می رسد با وجود وعده وعیدهای مسئولان و پیگیری های آنها از یکسال گذشته هر چند گره های زیادی از اراضی مذکور باز شده اما مردم هنوز به حق و حقوقشان نرسیده اند و بعد از گذشت ۴۰ سال مشکلات مرتفع نشده و مجبور شده اند برای رسیدن به خواسته هایشان دست به تجمع بزنند شاید گوش شنوایی باشد .
روز پنج شنبه ساعت ۹ صبح بنیاد مستضعفان استان
بیشتر مالکان آمده بودند و اسناد اراضیشان را که برگه هایی قدیمی و رنگ و رو رفته ای بود را در دستشان داشتند تا با برگزاری جلسه ای با رئیس بنیاد مستضعفان استان ( ۵۰ درصد اراضی موسوی متعلق به ابن نهاد است )مشکلشان را حل کنند اما با توجه به عدم حضور خسروی رئیس بنیاد مستضعفان در تهران به دلیل  کنسل شدن پرواز تهران بیرجند حاضران بصورت پیاده با در دست داشتن بنرهایی به سمت استانداری به راه افتادند تا با تجمع در مقابل این ساختمان دست یاری بسوی استاندار خراسان جنوبی در از کنند شاید مشکلشان حل شود جای این سوال وجود دارد که با وجود پیگیری های مسئولان در رده های مختلفی چرا هنوز مالکان این اراضی سردرگمند و انتظار می رود دولت تدبیر و امید به این سردرگمی پایان دهد .
قیمت گذاری هر قطعه ۲۵ تا ۳۰ میلیون
خبرنگار ما که از همان ساعات اولیه تجمع مردم در مقابل بنیاد در جمع معترضین حضور یافته بود با تعدادی از مالکان و نمایندگان مردم در اراضی موسوی گفت و گو کرده است .
قاسمی یکی از نمایندگان مالکان اراضی موسوی به خبرنگار ما گفت: مشکلات اراضی موسوی در اداره راه و شهرسازی ، ثبت اسناد و شهرداری مرتفع شده و الان اختلاف بر سر قیمت سهم بنیاد از این اراضی و ۳۸ قطعه مشاع می باشد که این مجموعه در جلسه صورت ارسالی خود به فرمانداری برای ۳۸ قطعه ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت تعیین کرده است که مالکان بر سر این قیمت اعتراض دارند. قاسمی افزود :۸۶۲ قطعه در این اراضی وجود دارد که سه دانگ از هر قطعه متعلق به بنیاد است و مردم باید این سهم را بخرند که در حال حاضر برای ۳۸ قطعه مشاع نرخ ۲۵ تا ۳۰ تومان تعیین شده که این نرخ در سال ۸۸ یک میلیون تومان کارشناسی شده و مالکان می گویند باید همین رقم را بنیاد بگیرد یا با هزینه های تغییر و تأدیه بین ۳ تا ۴ میلیون تومان پول از مردم بگیرد. وی ادامه داد :اراضی مذکور در  خردادماه سال ۵۷ خریداری شده و مربوط به قبل از انقلاب و تشکیل بنیاد می باشد و در واقع می توان گفت بنیاد مالک این اراضی نبوده و الان هم  می خواهد از مردم پول زور بگیرد. وی اظهار داشت :مدیران بنیاد در استان همکاری نمی کنند و این در حالی است که مدیر کل بنیاد مستضعفان کشور که در سال ۸۸ وزیر وقت راه و شهرسازی بود در مورد این اراضی گفته :اگر اراضی موسوی متعلق به مردم است به آنها واگذار کنید و اگر مال دولت است باز هم به همین مردم واگذار کنید. قاسمی با انتقاد از عملکرد مدیر بنیاد در استان و عمل نکردن به وعده هایش اذعان داشت : وی در جلسات مختلف قول داده که نهایت همکاری را با مالکان داشته باشد ولی از طرف دیگر اعلام می کند که از حق بیت المال کوتاه نخواهد آمد. وی ادامه داد:اکثر مالکان این اراضی مستمند و مستضعف هستند و بی انصافی است که از آنها پول گرفته شود. وی با بیان اینکه در تجمع روز دوشنبه مدیر بنیاد به مردم قول داد در روز پنج شنبه(امروز) با حضور آقای موسوی و خود مالکان مشکل را حل و  فصل کند گفت:ما امروز به دعوت مدیر بنیاد در اینجا تجمع کرده ایم .
*گفت و گوی تلفنی با رئیس بنیاد مستضعفان استان
نماینده مالکان اراضی موسوی با توجه به کنسل شدن پرواز تهران بیرجند و عدم حضور رئیس بنیاد در این تجمع به این دلیل طی تماس تلفنی با این مدیر استانی اعتراض مردم را به او منتقل کرد که پاسخ آقای خسروی این بود که :هنوز نرخی بصورت رسمی اعلام نشده و مردم تا روز آخر صبر کنند و اگر دیدند به آنها اجحاف شده بعد اعتراض کنند. خسروی افزود :۳۸ قطعه مشاع مدنظر اول باید تعیین تکلیف شود تا برای بقیه اراضی تصمیم گیری شود. وی ادامه داد :ما تا جایی که امکان داشته باشد با مالکان همکاری می کنیم ولی قولی نمی دهیم. وی اذعان داشت :تاکنون بنیاد بر روی تمامی حرفهایش باقی مانده و تنها مجموعه آی بوده که به وعده هایش عمل کرده ولی اگر کسی ذی حق نباشد از تخفیف بنیاد بهره نخواهد گرفت .
زمین ارثی که باید آن را دوباره خرید
یکی از مالکان اراضی موسوی که یک قطعه زمین از پدرش به او ارث رسیده به خبرنگار ما گفت :پدرم چون مستضعف بوده در این اراضی زمین خریده و الان فوت کرده و من هم ۱۸ سال است ازدواج کرده ام ولی زمینی به من تحویل داده نشده است. او ادامه می دهد :بلاتر از سیاهی رنگی نیست و اگر مسوولان همکاری نکنند ما مجبوریم بدون سند و مجوز شهرداری در زمین هایمان شروع به ساخت کنیم .
وی افزود : ۴۰ سال بدنبال مسوولان بودیم تا مشکل ما را حل کنند ولی دیگر صبرمان به سر آمده است .
بعد ۴۰ سال به حق و حقوق خود نرسیده ام
گلدانی دیگر مالک اراضی موسوی که دل پر خونی از دست مسوولان دارد به خبرنگار ما گفت :خواهشا مشکل ما را با تیتر درشت بنویسد چون من فرزند فلجی دارم و از جانبازان دوران دفاع مقدس هستم ولی تاکنون زمین دولتی نگرفته ام چون چند قطعه زمین در اراضی موسوی به من ارث رسید ولی الان پشیمانم چون بعد از ۴۰ سال به حق و حقوق خود نرسیده ام .
با ۴ فرزند یتیم هنوز مستاجرم
یکی دیگر از مالکان اراضی موسوی که ۴ فرزند یتیم دارد به خبرنگار ما گفت :من تحت پوشش کمیته امداد هستم و مستاجرم و با اینکه زمین در اراضی موسوی دارم هنوز نتوانستم صاحب خانه شوم .
حضور نمایندگان مالکان در دفتر معاون سیاسی استاندار
معترضان اراضی موسوی بعد از تجمع در جلوی استانداری از مسوولان تقاضای پاسخ کردند که ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تعدادی از نمایندگان با حضور در دفتر معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار مشکلاتشان را منعکس کردند .
خزاعی یکی از نمایندگان مردم در این جلسه گفت :بنیاد ۳۵ سال کنار نشسته و الان که  که سفره آماده ای فراهم شده جلو آمده است. وی افزود :بیشتر مالکان اراضی موسوی کارگرو مستضعف هستند و ۴۰  سال است منتظر مانده اند ولی راه به جایی نبرده اند .
اعلام نتیجه تا ۱۵ روز آینده
معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان جنوبی بعد از شنیدن درد دلها و تقاضاهای نمایندگان اراضی موسوی به آنها قول داد در مدت ۱۵ روز  موضوع را پیگیری و نتیجه را به مالکین اعلام کند. حسینی  افزود: رئیس بنیاد مستضعفان کشور به این مشکل واقف  است و نظر مساعدی دارد و تلاش می کنیم حضور آقای سعیدی کیا را در بیرجند داشته باشیم و یا اینکه با حضور در تهران طی ۱۵ روز آینده نتیجه پیگیری ها را به مالکین اعلام کنیم .
فکر نکنید راحت نشسته ایم  و کاری نمی کنیم
فرماندار بیرجند در ادامه این مذاکرات با بکار بردن این عبارت   که فکر نکنید ما راحت نشسته ایم و کاری نمی کنیم ، گفت : پرونده اراضی موسوی در وقت اضافه به ما ارسال شد و ما هر روز پیگیر رفع مشکلات فرا روی آن بوده ایم .
بنیاد مالک سه دانگ اراضی موسوی
ناصری افزود :بر اساس قانون و با توجه به رای دادگاه انقلاب در سال ۵۹ بنیاد مستضعفان مالک سه دانگ از اراضی موسوی است. وی با بیان اینکه نمی توان با این موضوع احساسی رفتار کرد چرا که این مالکیت قطعی است ، ادامه داد:با پیگیری های صورت گرفته ۹۵ درصد کار در این اراضی مانند افراز ها و قطعه بندی ها انجام شده ولی هنوز شاهد اتمام این پرونده نیستیم ولی نمی توان گفت شرایط هم خیلی بغرنج است .
مالکین هم حق دارند
فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه مالکین اراضی موسوی حق دارند که نگران باشند ، اظهار داشت :در حال حاضر اسناد این اراضی به نام مزروعی دشتی است و ورثه بصورت شفاهی اعلام کرده اند که یا این اسناد را مستقیم به مردم منتقل کنند و یا اینکه به نام موسوی منتقل شود تا بعد از آن به نام مردم سند بخورد. ناصری تصریح کرد :با توجه به اینکه نسبت به ۳۸ قطعه مشاع از این اراضی  بنیاد اعتراض کرده و پرونده به دادگستری رفته ما در صدد هستیم با خروج پرونده از سیکل قضایی مشکل را حل و فصل کنیم تا زمان زیادی را از دست ندهیم.  وی این اعتراض بنیاد را به حق دانست چرا که سهم بنیاد در این ۳۸ قطعه مشخص نیست. وی تصریح کرد :  چند روز قبل قرار شد، رئیس بنیاد استان و آقای موسوی با سفر به تهران  موضوع اراضی را  پیگیری کنند. وی با بیان اینکه کلیت موضوع به استاندار منتقل شده است گفت :سعی می شود در مدت ۱۵ روز آینده این پرونده تعیین تکلیف و نتیجه به مالکین اعلام شود .
شرایط شما را درک می کنم
وی افزود :پیشنهاد شده تا حل مشکل ۳۸ قطعه مورد اختلاف، بقیه اراضی تعیین تکلیف شود تا زمان زیادی صرف این مشکل نشود. وی در پاسخ به نگرانی نمایندگان اراضی موسوی که در طول این مذاکرات به سخنان و قول های مسئولان اعتراض داشتند ، گفت :فکر نکنید ما نشسته ایم و از دور نگاه می کنیم من هم مستاجرم و شرایط  شما را درک می کنم .
در حاشیه
*مالکان اراضی موسوی بعد تجمع در جلوی استانداری با حضور در وسط خیابان از تردد خودروها جلوگیری می کردند که با ممانعت پلیس روبرو شدند.
* مالکان در این تجمع شعار می دادند :اراضی اشغالی موسوی آزاد باید گردد ، نه گوش میده فرماندار نه کار کرده استاندار هیچ کی به فکر ما نیست همش وعده به فرد است ، ا… اکبر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*