رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد

اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به ۲۰۰ خانواده سیل زده نهبندان

شناسه خبر: ۱۰۴۴۵۹۹ سرویس: استانها

۲۲ فروردین ۱۳۹۵ – ۱۵:۱۱

هاشم ولی پور مطلق

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در پی جاری شدن سیل در شهرستان نهبندان سبب بروز خسارت‌های مختلفی در این شهرستان شده که در این روستا تسهیلات قرض الحسنه به خسارت دیدگان پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هاشم ولی پور مطلق ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بارش باران در منطقه نهبندان سبب بروز خسارت‌های مختلفی در این شهرستان شده است اظهار داشت: بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب در شهرستان نهبندان به ویژه روستای چهار فرسخ ۱۲۰ هکتار اراضی زراعی این روستا حدود ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

وی با بیان اینکه سیل به بخش‌های کشاورزی و قنوات خسارت‌های زیادی وارد کرده است، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان بیش از ۴۰ میلیارد ریال به این بخش خسارت جدی وارد شده است.

ولی پور مزاق با بیان اینکه از همان ابتدای بروز بحران در سطح منطقه ستاد مدیریت بحران با حضور ادارات دست‌اندرکار تشکیل شده است، ادامه داد: در حال حاضر بحران در منطقه کنترل شده که کارشناسان در حال بررسی خسارت‌های احتمالی بعدی هستند.

وی گفت: علاوه بر تخریب مزارع گندم حدود ۱۵ هکتار باغات پسته و انار از بین رفته است و اقلیم استان به ویژه شهرستان نهبندان برای کشاورزان دو روی سکه دارد یکی خشکسالی که موجب کمبود شدید آب می‌شود و خسارات ناشی از خشکسالی موجب شکننده شدن اقتصاد کشاورزی است، اما از سوی دیگر بارش‌های مقطعی نیز موجب بروز سیلاب می‌شود که در اکثر مواقع با شکسته شدن سیل بندهای کوچک موجب آبگرفتگی شدید و سیلاب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل در نهبندان مربوط به قنوات و بخش کشاورزی بوده است، افزود: ۵ رشته قنات در روستای چهار فرسخ به طور کامل مسدود شده است.

وی افزود: یک قنات به طول ۲۰۰۰ متر، یک قنات به طول ۱۰۰۰ متر و یک قنات به طول ۳۰۰ متر به طور کامل دچار سیل زدگی شده و گرچه هنوز اعتباری برای مرمت و بازسازی قنوات مشخص نشده ولی کار احیای قنوات آغاز شده تا کشاورزان بتوانند از قنوات برای استفاده کشاورزی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی یادآور شد: علاوه بر خسارات مالی به بخش کشاورزی، بخش دام این روستا هم دچار خسارت شد به طوری که تعداد ۱۴ راس دام تلف شدند و سازمان جهاد کشاورزی به ۲۰۰ خانوار کشاورز خسارت دیده این منطقه تسهیلات قرض الحسنه اختصاص داده است.

تگرگ و سرمازدگی در ۹ شهرستان استان بیش از  ۹۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد

ولی‌پورمطلق با بیان اینکه بر اثر سیل، تگرگ و سرمازدگی  بیش از ۹۵ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شده است، گفت: این خسارت ‌ها بیشتر مربوط به باغات استان به ویژه میوه‌های سردسیری بوده است.

وی گفت: در شهرستان قاینات ۷۵۷ هکتار از باغات دچار خسارت شد که این باغات شامل انگور، آلو، گردو، بادام دیم و آبی و پسته است.

ولی پور مطلق همچنین با اشاره به خسارت به بخش کشاورزی در شهرستان طبس بیان کرد: بیشترین خسارت در بخش دیهوک و دستگردان طبس بوده که بر اثر سیل خسارت‌هایی به کانال‌های آب، جاده دسترسی و خاکریز اطراف اراضی و همچنین به مزارع گندم، جو و جالیز وارد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: در شهرستان درمیان نیز ۳۰ هکتار اراضی زراعی به طور ۶۰ درصد و ۱۳۵ هکتار از اراضی باغی نیز خسارت دیده است.

وی در خصوص خسارت وارده به بخش کشاورزی سربیشه هم اشاره و بیان کرد: ۳۰ هکتار از اراضی باغی و ۹ هکتار اراضی زراعی این شهرستان دچار خسارت شده است.

ولی پور مطلق یادآور شد: همچنین در شهرستان زیرکوه هم ۱۱۵ هکتار گندم  ۷۵ هکتار جو دچار خسارت و به  محصولات باغی نیز مثل زرشک، بادام و انگور  نیز خسارت فراوانی وارد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از عموم کشاورزان و دامداران استان خواست تا نسبت به بیمه  محصولات خود اقدام کنند تا در  بروز  چنین حوادثی راحت تر بتوانند به حق مسلم خود دست پیدا کنند.