یادداشت امروز/ما و جنگی که تمام نمی شود

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir
جنگ ما در شمار سایر جنگ های دنیا نبود تا مثل آن ها شروع شود و مثل آن ها به پایان برسد. اصلا هندسه این واقعه با همه جنگ ها متفاوت بود و هست هنوز. دیگر جنگ ها را که در بستر جغرافیا اتفاق افتاد دارای آغاز مشخص و پایان مشخص است و شکست خورده و پیروز، شناسنامه خاص خود را دارند. در این جنگ ها، آغازش را ناخوش و پایانش را خوش می دارند و به جشن می نشینند اما جنگ ما با همه متفاوت بود. این نیز به خاطر تفاوت مشرب و نگاه ما با نگاه مادی بود. ما از دل زمستان جنگ، به بهار دفاع مقدس رسیدیم و در این فضیلت به مانایی. لذاست که نتایج و فرازها و ادامه اش با همه متفاوت است.
این تفاوت را هم در کلاس درس امام روح ا… خوانده ایم که بارها و بارها به توسعه نگاه معرفتی به دفاع مقدس تأکید می فرمود و در واپسین پیام خود بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ که به معنای پایان جنگ بود نه تنها از ایستادن از حرکت و نشستن و خستگی به در کردن کلامی به میان نیاورد که با تأکید خبردار داد که؛ کمربندهاتان را ببندید که هیچ چیز تغییر نکرده است.
تغییر هم نکرده بود چون اساسا منطق جنگ ما با همه فرق می کرد و دشمن ما نیز یک کشور و ده کشور نبودند که با آتش بس به صلح بینجامد و تمام! نه، همان طور که امام همان روز ها فرمودند: “جنگ امروز ما جنگ با عراق و اسرائیل نیست.
جنگ ما، جنگ با عربستان و شیوخ خلیج‌فارس نیست. جنگ ما جنگ با مصر و اردن و مراکش نیست؛ جنگ ما جنگ با ابرقدرت‌هاى شرق و غرب نیست. جنگ ما جنگ مکتب ماست علیه تمامى ظلم و جور. جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامى نابرابری‌هاى دنیاى سرمایه‌دارى و کمونیزم. جنگ ما جنگ پابرهنگى علیه خوش‌گذرانی‌هاى مرفهین و حاکمان بى‌درد کشورهاى اسلامى است.
این جنگ سلاح نمى‌شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ خانه و کاشانه و شکست و تلخى کمبود و فقر و گرسنگى نمی‌داند.
این جنگ جنگ اعتقاد است. جنگ ارزش‌هاى اعتقادى انقلابى علیه دنیاى کثیف زور و پول و خوش‌گذرانى است. جنگ ما جنگ قداست عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی‌هاست.” خب، معلوم است که با این نگاه نه تنها جنگ در ظرف زمانی ۸ سال به پایان نمی رسد که طرحی برای همه زندگی است بر اساس باور” انما الحیاه عقیده و جهاد” حسینی، این باور هم برای لحظه ای به انسان اجازه سکون و رکود نمی دهد بلکه او را از جبهه ای به جبهه دیگر می کشاند با همان مأموریت مشخص جهاد. یعنی امروز که ۳۰ سال هم از پایان رسمی جنگ گذشته است، تکلیف دفاع مقدس همچنان جاری است و حتی کودکان و نوجوانان هم باید آن را مشق دفتر درس امروز و زندگی فردا کنند. همین نگاه هم هست که امروز و فردا را می سازد. همین نگاه است که در برابر دشمنان ایران پدافند می کند. همین نگاه هم ظرفیت آفند را ایجاد می کند. آن ظرفیت هم در خدمت توسعه امروز قرار می گیرد و تعالی بخشی زندگی مردم را شتاب می بخشد. این هم یعنی دفاع مقدس ادامه دارد و در هفته دفاع مقدس هم باید این باور را نهادینه کرد و بر نهادسازی و نمادسازی برای رستگاری ملی کوشید.
در این باره سخن فراوان است اما بهترین کلام هم کلام معیار امام خمینی(ره) است که می توان در پیام های متعدد ایشان در آن عصر دریافت. این دریافت را هم روزآمد کرد و امروز را به فردای بهتر گره زد…..

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*