فراز و نشیب های دارت استان رئیس کمیته دارت استان: سالن استاندارد برای مسابقات ملی نداریم

دارت خراسان جنوبی قصه پرماجرایی دارد. از گذشته سخت و تعطیلی چند ساله و خیزش  دارترهای جوان استان و درخشش در مسابقات ملی همه و همه، این ورزش ارزشمند استان را در جایگاهی ویژه قرار داده است. هر چند هنوز مشکلاتی چون نبود سالن استاندارد راه را برای دارترهای استان دشوار می کند اما آن ها مقاوم تر از قبل در حال رایزنی برای حل این مشکل هستند.
تعطیلی دارت استان تا ۹۴
رئیس هیئت انجمن های ورزشی استان درباره پیشینه ورزش دارت به امروز خراسان جنوبی گفت: این رشته در استان قدمتی یازده ساله دارد اما به دلیل اینکه در گذر زمان آن چنان حمایت خاصی از دارت نشد و مکان سابق استیجاری بود، تعطیل شد. علیزاده ادامه داد: ورزشکارانی هم که مدتی با هزینه شخصی در مسابقات کشوری حضور پیدا کردند، پس از مدتی دلسرد شدند طوری که تا سال ۹۴ دارت استان کاملاً تعطیل شد و حتی مسابقاتی در حد ادارات نیز برگزار نمی شد. به گفتۀ وی از سال ۹۴ با تغییراتی که انجام شد تیم هایی از آقایان و بانوان استان تشکیل شد و در مسابقات کشوری حضور پیدا کردند. وی خاطر نشان کرد: در ابتدا در سطح استان هیچ مکانی در اختیار دارت برای تمرین یا مسابقات نبود تا این که مدیریت هیئت اتاق کوچکی در مجموعه ولایت در اختیار دارت بازان قرار داد. علیزاده با بیان اینکه در این مدت فعالیت های خوبی داشتیم تا اینکه تلاش برای گسترش دارت بیشتر شد و در نیمه دوم سال ۹۵ سالن سرو که بعلت بدهی مستاجر و قطع گاز و برق تعطیل شده بود در اختیار هیئت انجمن های ورزشی استان قرار گرفت و هیات موقتاً یک اتاق بزرگتر جهت فعالیت دارت راه اندازی کرد . در همین سال اولین مسابقات استانی دارت برگزار شد. او تصریح کرد: پس از رایزنی هایی، سرمربی تیم ملی جوانان دارت کشور به استان آمد که سرآغاز تحول در دارت خراسان جنوبی شد زیرا که تا قبل از آن دارت جنبه ورزش تفریحی داشت و جز بازیکنان حرفه ای هیچ کس قوانین و مقررات و بازی های رسمی را نمی شناخت و پس از حضور او در ابتدای سال ۹۶ لیگ دارت آقایان و بانوان استان فعال شد و در شهریور ماه تیم جوانان پسر و دختر استان به مسابقات کشوری مشهد اعزام شدند و در بخش پسران تیم استان درخشید و جزو ۸ تیم برتر هم در بخش انفرادی و هم در بخش تیمی شدند.
دارترها مدال آور کشوری
رئیس کمیته دارت استان نیز با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ ورزشکار داور و مربی در استان فعالیت می کنند، گفت: ما اکنون مقام آوران زیادی در این رشته داریم. فاطمه یوسفی افزود: ورزشکارانی همچون ابوالفضل علیزاده، مهدی خادم، پوریا علی آبادی و آتنا بیگمی جزو ورزشکارانی هستند که به اردوی تیم ملی دعوت شده اند. وی عنوان کرد: همچنین در حال حاضر یک باشگاه خصوصی در این زمینه فعال است و دو باشگاه دولتی نیز در بیرجند فعالیت می کنند. او با اشاره به اینکه شهرستان های بیرجند، طبس، سربیشه و درمیان اکنون فعال هستند، بیان کرد: در تلاش هستیم تا دیگر شهرستان ها را هم فعال کنیم و ۲ تخته دارت به شهرستان ها اهدا شده و در زمینه آموزش مربیگری هزینه های زیادی در سال گذشته داشتیم.
نبود سالن استاندارد مشکل اصلی
این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون حدود ۱۵۰ ورزشکار سازمان یافته داریم، گفت: از مسئولان، استاندار و فرماندار برای برپایی لیگ ادارات بانوان و آقایان و همچنین برای  همکاری در بعد مالی درخواست همکاری و کمک داریم. فاطمه یوسفی درباره مشکلات هم بیان کرد: آگاهی نداشتن شهرستان ها از قوانین و مقررات رشته دارت و نبود خودباوری و سرمایه گذاری در بخش جوانان و نبود سالن استاندارد برای مسابقات اختصاصی دارت استان از جمله مشکلات اصلی این ورزش در استان می باشد. وی تصریح کرد: در حال حاضر یک سالن اختصاصی برای میزبانی و برگزاری مسابقات آزاد، کشوری و اوپن جهانی بیرجند و هم چنین اردوهای تیم ملی بزرگسالان کشور در حال آماده سازی است که نیاز به حمایت استاندار و مدیر کل ورزش و جوانان استان و دیگر مسئولان و علاقه مندان به ورزش دارد تا پیشرفت چشمگیری در این ورزش چه در شهر و استان داشته باشیم. او با اشاره به اینکه دارت ورزشی برای مدیران است که می توانند در هر جایی و هر مکانی آن را راه اندازی کنند، تأکید کرد: به همین دلیل درخواست داریم که مدیران استان به این ورزش توجه بیشتری داشته باشند و با سرمایه گذاری خود در این بخش به توسعه آن در استان کمک کنند.
میزبان اردوی تیم ملی
رئیس کمیته دارت استان درباره برنامه آینده این کمیته هم عنوان کرد: هر ماه در یک شهرستان مسابقات آزاد را برگزار خواهیم کرد که دومین مسابقات آزاد دهم تیرماه در سربیشه می باشد. یوسفی ادامه داد: برنامه ریزی و تمرینات ورزشکاران را برای مسابقات منطقه ای آقایان و بانوان در مردادماه داریم و همچنین مسابقه جهانی شیراز را در تیرماه در پیش رو داریم. وی افزود: همچنین دو دوره مسابقات کشوری جوانان و بزرگسالان برگزار خواهد شد که ورزشکاران استان خود را آماده برای شرکت در این مسابقات می کنند. به گفتۀ وی همچنین یکی از برنامه های مهم این کمیته برگزاری اردوی تیم ملی دارت جوانان کشور آقایان و بانوان در اسفند ماه می باشد. او در زمینه فواید دارت هم بیان کرد: بالا بردن تمرکز حواس، اعتماد به نفس، قدرت محاسبه، به دست آوردن آرامش و دور کردن هیجانات کاذب، پیشگیری و درمان افسردگی، صرف کمترین هزینه، فضا و مکان، همچنین مناسب برای کلیه افراد و اقشار و معلولین و سالخوردگان و خانوادگی بودن از جمله فواید این رشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*