دانستنی های علمی

محققان توصیه می کنند؛

خاصیت پروتئین مغزیجات و دانه ها برای سلامت قلب

به گفته محققان، درحالیکه خوردن گوشت قرمز که سرشار از پروتئین است با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است، پروتئین موجود در مغزیجات آجیلی و دانه ها می تواند برای قلب انسان مفید باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، یافته محققان دانشگاه لوما لیندا کالیفرنیا نشان می دهد افرادی که مقادیر زیاد پروتئین گوشت مصرف می کنند با افزایش ۶۰ درصدی ابتلا به بیماری قلبی-عروقی روبرو هستند، درحالیکه افراد مصرف کننده مقادیر بالا پروتئین ناشی از مغزیجات و دانه ها، ۴۰ درصد با کاهش ابتلا به بیماری قلبی-عروقی روبرو هستند.

«گری فریزر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «درحالیکه چربی های رژیمی بخشی از فاکتور پرخطر تاثیرگذار بر بیماری قلبی-عروقی هستند، پروتئین ها نقش مهمی ایفاء می کنند و غالبا تاثیرات مستقل آنها بر فاکتورهای پرخطر نادیده گرفته می شود.»

متخصص ارتوپدی مطرح کرد

ورزش مناسب برای برطرف کردن نرمی مفاصل

خبرگزاری فارس: ورزش مناسب برای برطرف کردن نرمی مفاصل

یک متخصص ارتوپدی گفت: بیماری شلی مفاصل یک بیماری ژنتیکی است که در آن نقص در یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود نقش اساسی دارد.

یاسر نژادی جراح و متخصص ارتوپدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص بیماری نرمی مفاصل توضیح داد:

: بیماری شلی مفاصل یک بیماری ژنتیکی بشمار رفته، در این بیماری نقص در یک ژن خاص که توسط پدر و مادر به فرزندان انتقال پیدا می‌کند نقش اساسی دارد. این ژن‌ها کلاژن‌هایی تولید می‌کنند که باعث قوام و استحکام و چسبندگی بافت‌های همبند می‌شوند؛ نرمی استخوان یا «استئومالاسی» معمولا به دلیل نقص جذب یا تغذیه ویتامین «D» بروز می‌کند و با مصرف کلسیم و ویتامین «D» به مرور زمان برطرف خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی گفت: اما باید توجه داشت این بیماری بر خلاف آن نرمی استخوانی نیاز به درمان ندارد، ولی باید مشخص شود که سندرمی مانند «مارفان» نباشد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش خاصی نشان دهنده نرمی مفصل نیست و تنها در معاینات پزشکی که در آن دامنه حرکات برخی مفاصل چک می‌شود قابل تشخیص است؛ یعنی پزشک ارتوپد، مفاصلی مانند انگشتان دست و آرنج و… را معاینه کرده و از آنجا که دامنه حرکت مفاصل به صورت طبیعی در محدوده مشخص و معینی است،

نژادی در پایان گفت: باید توجه داشت ورزش‌هایی مثل آب درمانی و شنا می‌توانند به تقویت عضلات و لیگمان‌ها کمک بسزایی کند؛ همچنین این ورزش‌ها به افراد کمک می‌کند تا از ابتلا به آرتروز زودرس در مفاصل زانو و ستون فقرات و شانه جلوگیری کنند.

نکته سلامت؛

توصیه کارشناسان به نوشیدن آب نارگیل در فصل تابستان

محققان مصرف آب نارگیل در طول تابستان را یک نوشیدنی نجات بخش می دانند چراکه می تواند با گرما مقابله کرده و بدن را خنک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آب نارگیل نه تنها تشنگی را رفع می کند بلکه به حفظ آب بدن هم کمک می کند. این نوشیدنی یکی از سالم ترین نوشیدنی هاست که فواید زیادی برای سلامت دارد.

درمان کم آبی

آب نارگیل حاوی میزان بالا آب و همچنین سرشار از مواد مغذی ای است که به پیشگیری و درمان کمبود آب کمک می کند. مصرف این نوشیدنی به طراوت و تازگی بدن هم کمک می کند.

کاهش فشارخون

این نوشیدنی مقوی سرشار از ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است که به کاهش میزان فشارخون کمک می کند. افراد مبتلا به فشارخون باید روزانه آب نارگیل بنوشند.

کنترل قند خون

آب نارگیل یک نوشیدنی عالی برای افراد دیابتی است چراکه به کنترل میزان قند خون شان کمک می کند.

کمک به هضم غذا

آب نارگیل برای هضم غذا خوب است چراکه سرشار از فیبر بوده که برای عملکرد مناسب سیستم گوارش ما ضروری است.

کاهش ورم

نوشیدن اب نارگیل به کاهش ورم ناشی از مصرف بالا سدیم کمک می کند چراکه حاوی مقدار بالا پتاسیم است که با تاثیرات سدیم مقابله می کند. اب نارگیل یکی از حیرت آورترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن است چراکه حاوی میزان بالا قند نیست و منبع خوب فیبر رژیمی است.

پیشگیری از عفونت های مجاری ادرار

آب نارگیل دارای خاصیت مدّر (ادرارآور) است که با از بین بردن باکتری ها از دستگاه مجاری ادراری به پیشگیری از عفونت های مجاری ادرار کمک می کند.

متخصص پوست تشریح کرد

آسیب‌های مواد آرایشی هنگام خواب

خبرگزاری فارس: آسیب‌های مواد آرایشی هنگام خواب

متخصص پوست اظهار داشت: مواد آرایشی هنگام خواب کل سطح پوست را می‌پوشانند و اجازه تبادل حرارتی و تعریق در هنگام خواب را به پوست نمی‌دهند و آن را دچار اختلال خواهند کرد.

مجتبی قمری متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در خصوص آسیب خوابیدن با مواد آرایشی روی پوست،‌ گفت:‌ معمولا این مواد هنگام خواب کل سطح پوست را می‌پوشاند و اجازه تبادل حرارتی و تعریق در هنگام خواب را به پوست نمی‌دهند که در این هنگام پوست دچار اختلال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با بروز اختلال انسدادی انواع مشکلات دیگر مانند جوش زدن رخ می‌دهد که در اکثر مواقع این جوش‌ها چرکی و وابسته به ریشه مو هستند.

قمری گفت: با بروز تعریق هنگام خواب مواد آرایشی بر روی پوست حساسیت نیز ایجاد می‌کند. به صورتی که حتی ممکن است مالیده شدن این مواد به پتو آلودگی ایجاد کند و ماندگاری آن در طولانی‌ مدت خصوصا در مواد آرایشی بدون کیفیت و ارزان منبع آلودگی، عفونت و آلرژی باشد.

 

وی اظهار داشت: آلودگی‌ها و مواد آرایشی باعث آسیب به پوست می‌شوند و با تکرار آن لایه‌های پوستی در هم می‌شکنند؛ هم‌چنین  چین‌و‌چروک‌ و در نهایت پیری زود‌رس پوست‌ صورت‌ ایجاد خواهند کرد.

متخصص پوست در پایان اظهار داشت: خانم‌ها باید حتما قبل از خواب صورت‌ و پوست خود را مواد آرایشی و دیگر آلودگی‌ها پاک کنند. زیرا پاک‌کننده‌ها منافذ پوست‌ را به خوبی باز می‌کنند و به شادابی آن کمک زیادی خواهند کرد.

ویتامین‌ها و املاحی که اگر نخورید؛ چاق می‌شوید!

کمبود این مواد مغذی چاقتان می‌کند

اگر دچار کمبود برخی مواد مغذی باشید برای کنترل هوس غذا خوردن و جلوگیری از پرخوری، شاید شما نیاز به دریافت برخی مکمل‌های غذایی داشته باشید.

ویتامین و املاح

در اینجا رایج‌ترین ویتامین‌هایی که کاهش مصرف آن‌ها منجر به افزایش اشتها و پرخوری شما می‌شود، معرفی شده است:

امگا ۳: کمبود این اسید چرب ضروری باعث هوس پنیر می‌شود. نوع EPA و DHA امگا ۳ که بهترین نوع محسوب می‌شوند، برای مقابله با هوس پنیر مناسب هستند. امگا ۳ در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو، و دانه‌های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

روی: سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. کمبود روی نقش مهمی در هوس خوردن ندارد؛ اما روی حس چشایی تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود شکر و نمک بیشتری در غذاهای خود استفاده کنید. برای تأمین این ماده معدنی مواد غذایی همچون جگر، گوشت مرغ، تخم مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

کمبود کلسیم معمولاً باعث افزایش میل به مصرف شکر و نمک می‌شود. به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا (تخم شربتی) و کنجد به دست بیاورید

ویتامین ب: این ویتامین نقش مهمی در مدیریت استرس و افسردگی ایفا می‌کند. به طور خلاصه مصرف این ویتامین منجر به بهبود خلق و خوی و افزایش احساس خوب خواهد شد. هنگامی که شما به اندازه کافی ویتامین ب دریافت نمی‌کنید، به احتمال زیاد استرس و در نتیجه آن و میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما تقویت می‌شود.
لازم است بدانید ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل آلا به وفور وجود دارد.

منیزیم: کمبود منیزیم، منجر به تقویت میل به خوردن شکلات می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف قند و افزایش استرس می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. سیب زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی و … منابع بزرگ منیزیم هستند.

کلسیم: کمبود کلسیم معمولاً باعث افزایش میل به مصرف شکر و نمک می‌شود. به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا (تخم شربتی) و کنجد به دست بیاورید.

آهن: در بین زنان به خصوص قبل از یائسگی شایع است. همچنین گیاه‌خواران نیز در معرض این کمبود هستند. کمبود آهن، میل زیاد به خوردن گوشت را افزایش می‌دهد. با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقادیر قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تأمین می‌شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند اما اگر می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید بهتر است میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذاهای غنی شده را وارد رژیم غذایی‌تان نمایید. بهتر است همراه آهن، حتماً ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آن سریع‌تر و بهتر باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*