شکست ابرقدرت

دخالت آمریکا در افغانستان حمله نظامی به آن و در نهایت اشغال این کشور به بهانه حضور القاعده و طالبان، حمله نظامی به عراق و اشغال این کشور به بهانه واهی وجود سلاح های کشتار جمعی در این کشور به استناد اسناد خودساخته سازمان سیا، حمایت از گروه های تندرو در سوریه و راه اندازی جنگ داخلی هفت ساله در این کشور و تجهیز تروریست های افراطی در سوریه و عراق و دهها مورد دیگر که همگی در نهایت به شکست امریکا در منطقه استراتژیک و پرآشوب خاورمیانه انجامیده است.گویی سال هاست که آمریکا درحال تمرین شکست در خاورمیانه است و به راستی در این سال ها این فقط شکست و فضاحت است که نصیب این کشور شده است. رؤسای جمهور آمریکا هر کدام به اقتضای جریان سیاسی ای که منتسب به آن هستند، با شعارهای مختلف وارد میدان پرآشوب خاورمیانه می شوند اما در نهایت به یک نتیجه می رسند. بن بست و شکست.
آمریکا سیاست مشخصی درباره تحولات منطقه خاورمیانه ندارد و نمی تواند حرف اول و آخر را بزند. اقدامات آمریکا و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن طی سال‌های گذشته تا حد زیادی در بی‌ثباتی و گسترش تروریسم در منطقه تأثیرگذار بوده است. اما آنها نتوانسته معادلات خود را در ترسیم مجدد نقشه منطقه ای به کرسی بنشانند. واشنگتن در خاورمیانه با تلخ کامی هایی روبرو شده که خود تا حدود زیادی مسئول آنها است.
این گزارش در بردارنده مهمترین تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره آشفتگی اوضاع آمریکا در منطقه خاورمیانه منتشر شده است.
سیاست های چندگانه آمریکا در خاورمیانه
روزنامه های «العرب» قطر، «القدس العربی» چاپ لندن، «عربی ۲۱» و «الاهرام» مصر و هفته نامه «الامان» لبنان، آشفتگی اوضاع آمریکا در خاورمیانه را بررسی کردند. روزنامه العرب قطر نوشت: آمریکا به طور بی سابقه ای در خاورمیانه دچار سردرگمی شده است. قدرت نفوذ این کشور برای تأثیرگذاری بر تحولات برپایه منافع خود کاهش یافته است. این موضوع به دلیل کاستی در قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا نیست. بلکه این کشور بیشتر موارد از این قدرت ها به طور اشتباه استفاده کرده است و این موضوع مصیبت هایی را به بارآورده که دیگر قابل اصلاح نیستند و آمریکا را در باتلاقی از رفتارهای نادرست و ویرانگر در منطقه وارد کرده اند. شاخص هایی وجود دارد که بیانگر این وضعیت است. شاید برجسته ترین آنها افزایش شدت اختلاف میان همپیمانان آمریکا در منطقه باشد و درگیری های پنهان میان آنها به تنش مستقیم و نیابتی منجر شده است که سیاست های واشنگتن عامل آن است. بیشتر مداخلات آمریکا در منطقه به دلایل بسیاری شکست سختی خورده است. مهمترین علل شکست های آمریکا این است که واشنگتن به توصیه های دیگران توجهی ندارد و بر ایدئولوژی هایی تکیه کرده است که با منافع آمریکا و همپیمانان آن در تناقض است. این کشور برای دخالت در امور کشورها زمان و توجیهات اشتباهی را انتخاب کرده است و این موضوع در عراق و سوریه دیده شد. هنگامی که آمریکا دچار اشتباه های بزرگی در منطقه می شود تلاش می کند این اشتباه ها را با قدرت نظامی تصحیح کند و این موضوع سبب مصیبت هایی می شود که قابل اصلاح نیستند و آمریکا را در حلقه گسترده ای از سیاست ها و دخالت های نادرست وارد می سازند.به نوشته روزنامه القدس العربی، نخبگان آمریکا هم به بحران مشروعیتی که سیاست های آمریکا از آن رنج می برد، پی برده اند. این موضوع برای جایگاه آمریکا در محافل بین المللی آثار ناگواری به دنبال داشته است. نخبگان نیز مانند دیگر شهروندان آمریکا تمایل دارند آمریکا به عنوان یک قدرت برتر اثرگذاری خود در نظام جهانی را حفظ کند اما راهیابی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید در تقویت بحران مشروعیت نقش داشت. سیاست های دولت ترامپ در خاورمیانه و پیچیدگی اوضاع این منطقه به طور خاص آثار ناگواری برای اعتبار و چهره آمریکا به دنبال داشته است. به نوشته روزنامه عربی ۲۱، با وجود اشتباه در سیاست های آمریکا، دولت ترامپ از یک تنگنا به تنگنا و بحران دیگری منتقل می شود. دولت ترامپ شکست هایی را از دوران «اوباما» به ارث برد و بر روی آنها تکیه کرد. همپیمانان سنتی آمریکا به طور آشکار با واشنگتن مخالفت می کنند.
آمریکا و عربستان در منطقه از یک بحران به بحران دیگری منتقل می شوند. این در شرایطی است که روسیه از این موضوع استفاده می کند و با ایران و ترکیه روابط تنگاتنگی برقرار کرده و در منطقه به طور بی سابقه قدرت و نفوذ پیدا کرده است. به نوشته روزنامه الاهرام به نقل از روزنامه «ایندیپندنت»، جنگ سوریه نمونه ای از جنگ افروزی سیاست های آمریکا است. تردید آمریکا در رویارویی با دخالت ترکیه در عفرین سوریه بیانگر کاهش پرشتاب قدرت آمریکا است و سیاست های آمریکا نتایج معکوسی به دنبال داشته است.به نوشته هفته نامه الامان، چند هفته از تصمیم گستاخانه آمریکا درباره قدس سپری نشده بود که بسیاری از شاخص ها نشان داد دیگر آمریکا قدرت تحمیل سیاست ها و طرح ها خود در جهان به ویژه خاورمیانه ندارد. اگرچه آمریکا هنوز هم سیاست ها و راهبردهای خود را با توهُم قدرت اداره می کند اما اکنون جهان چند قطبی شده است و آمریکا باید قدرت و فعالیت دیگران را به رسمیت بشناسد. حضور روسیه در این منطقه در منطقه خاورمیانه موضوع مهمی است که آمریکا نمی تواند اهمیت آن را نادیده بگیرد.
ناکامی آمریکا و همپیمانان آن در سوریه
به نوشته روزنامه الوطن، اگرچه سیاست های خصمانه آمریکا و رژیم اسرائیل هنوز هم برای جلوگیری از استقلال دیگر کشورها عمل می کند تا این کشورها در انتخاب همپیمانان طبق اراده و خواست خود عمل نکنند. اما سوریه با انتخاب سیاست ملی و مستقل هدف های آمریکا را با شکست روبرو ساخت. رژیم اسرائیل و آمریکا هنوز هم در نتیجه شکست در سوریه و ادامه مقاومت و حضور «بشار اسد» در قدرت از سرخوردگی رنج می برند. سوریه و همپیمانان آن موفق شدند داعش را شکست دهند و بسیاری از گروه های مخالف را به سوی روند سیاسی و حل مسالمت آمیز بحران سوریه سوق دهند و این سبب شده است که واشنگتن و تل آویو نیروهای ذخیره خود را از دست بدهند. به نوشته الوطن، بیشتر تحلیلگرانی که در اندیشکده های آمریکا و اروپا مسائل منطقه را دنبال می کنند معتقدند پیروزی سوریه و همپیمانان آن در جنگ علیه تروریسم سبب شده است که آنها مرحله ای از موازنه قدرت را در سطح بین المللی تحمیل کنند که آمریکا و همپیمانان آن پیش از تحولات تازه در جنگ سوریه و تأثیر آن بر منطقه زیر بار آن نمی رفتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*