اخبار خراسان جنوبی / خرده فروشان در محاصره فروشگاه های زنجیره ای

 

 

 

 

ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد

 

 

رفع مشکلات ۲ جاذبه گردشگری بیرجند در دستور کار قرار گرفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴۸ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

 

 

48 درصد جمعیت استان خراسان جنوبی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند

 مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۴۸ درصد جمعیت این استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و از خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند.

 علیرضا محمدی افزود: در حال حاضر ۱۱۸ هزار و ۶۳۴ نفر در خراسان جنوبی بشیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۳ هزار و ۸۸۱ نفر مستمری‌بگیر اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند بیان کرد: در مجموع ۳۷۱ هزار و ۵۹۹ نفر در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

محمدی تصریح کرد: از کل جمعیت استان خراسان جنوبی ۴۸ درصد جمعیت استان از حمایت‌ها و خدمات تامین اجتماعی بهره می‌برند که تقریبا نیمی از جمعیت استان را شامل می‌شود.

 

اقدامی ارزشمند برای مراقبت از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی/ طرح ۳۰۷۰ در خراسان ‌جنوبی اجرایی شد + فیلم

 مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی از اجرای طرح ۳۰۷۰ در راستای تبدیل ۳۰ خدمت حضوری به ۳۰ خدمت غیر حضوری برای کاهش سالانه ۷۰ میلیون مراجعه حضوری در شعب تامین اجتماعی خبر داد.

علیرضا محمدی در گفت‌وگو با  تسنیم اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی پس از اینکه در خرداد ماه ۹۹ حذف اعتبار تاریخ دفترچه‌های بیمه را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا بیمه‌شدگان، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی دیگر برای تامین اعتبار دفترچه‌های خود نیازی به مراجعه به شعب نداشتند طرح ۳۰۷۰ را کلید زد.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح قرار است تا پایان بهمن ماه سال جاری هر هفته دوشنبه یک یا چند فرآیند کار از فرآیند‌های ارائه خدمات و در مجموع ۳۰ فرآیند که به صورت کامل غیرحضوری انجام می‌شود، رونمایی شود.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: امید است پس از اجرای کامل این طرح، سالانه تا ۷۰ میلیون بار مراجعه به واحد‌های اجرایی تأمین اجتماعی از حجم مراجعات به این واحدها که حدود ۹۶ میلیون بار است کاسته شود.

محمدی تصریح کرد: اجرای طرح ۳۰۷۰ هم برای سازمان تامین اجتماعی که از پرمخاطب‌ترین سازمان‌های کشور است و هم برای بالغ بر ۴۴ میلیون نفر بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران و نیز کارفرمایان مزایای فراوانی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در شرایط شیوع ویروس کرونا، حجم مراجعات حضوری به واحد‌های اجرایی سازمان را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی یادآور شد: از تمام بیمه شدگان، مستمری بگیران، بازنشستگان و کارفرمایان تقاضا می‌شود به منظور برخورداری از خدمات این طرح، به سامانه غیر حضوری ES.Tamin.ir مراجعه و ثبت نام کنند و شماره همراه و شماره حساب بانکی خود را در این سامانه ثبت کنند.

محمدی با بیان اینکه از ۳۰ خدمت مقرر شده تا بهمن ماه تاکنون ۱۷ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه شده است اظهار داشت: پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه حضوری فرزندان اناث مستمری‌بگیران، ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ الکترونیک جایگزینی سامانه خدمات غیرحضوری، ابلاغ مفاصا حساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده و نام نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده از جمله خدمات انجام شده به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

وی درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری و سرویس احتساب سوابق دوران خدمت سربازی را خدمات غیرحضوری در طرح ۳۰۷۰ عنوان کرد که در دوشنبه‌های دیجیتال انجام می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تاکنون در راستای اجرای طرح ۳۰۷۰ اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصا حساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد و درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی در دوشنبه‌های دیجیتال انجام شده است.

 

 

 

آمار ابتلای کرونا در خراسان جنوبی تک رقمی شد/ فوت ۲ مورد جدید

آمار ابتلای کرونا در خراسان جنوبی تک رقمی شد/ فوت ۲ مورد جدید

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتلای هشت مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد.

کامبیز مهدی زاده  بیان کرد: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا در استان ۳۳ هزار و ۳۹۹ آزمایش از بیماران مشکوک اخذ شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۹ هزار و ۴۹ مورد منفی و ۱۴ هزار و ۳۵۰ مورد مثبت بوده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ تست جدید کرونا از بیماران مشکوک اخذ شده است، اظهار کرد: از این تعداد تست هشت مورد مثبت بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع مبتلایان دو مورد از شهرستان درمیان، دو مورد طبس، یک مورد قاین و سه مورد از شهرستان نهبندان بوده است.

مهدی زاده با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری هستند، افزود: از این تعداد ۶۸ مورد به کرونا مبتلا هستند.

وی از فوت دو مورد جدید ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: شمار فوتیان ناشی از کرونا به ۷۱۰ مورد رسیده است.

 

 

 

 

 

دارترهای خراسان‌جنوبی بر سکوی قهرمانی و نایب‌قهرمانی

در دومین دوره مسابقات دارت آنلاین دانشجویان  دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی کشور به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی، «سمیرا سلیم» از دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان‌جنوبی با غلبه بر  «معصومه وفایی» از دانشگاه بوعلی سینا همدان بر سکوی قهرمانی رقابت‌ها ایستاد و  «فاطمه برقی» نیز از بیرجند مقام نهم این ماراتن ملی را به‌دست آورد.

همچنین «ابوالفضل علیزاده» از دانشگاه پیام نور بیرجند و قهرمان مسابقات دانشجویان کشور در سال ۹۷ پس از شکست در مقابل «رامین ناصری» از دانشگاه محقق اردبیلی در جایگاه دوم رقابت‌ها قرار گرفت.

 

 

 

 

خراسان جنوبی در ردیف استان‌های دارای بیشترین فوتی کرونا

خراسان جنوبی در ردیف استان‌های دارای بیشترین فوتی کرونا

 روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری مبتلایان در خراسان جنوبی نزولی است اما فوت بیماران کرونایی در این استان همچنان ادامه دارد و در هفته اول دی ماه جزو استان‌های دارای بیشترین میزان بروز مرگ بر اثر کرونا بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (شنبه) با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران گفت: میانگین بروز موارد مرگ کرونا در کشور در هفته اول دی، ۱۶ در یک میلیون نفر رسیده و بیشترین میزان مرگ کرونا در استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، زنجان و گلستان گزارش شده است.

سیما سادات لاری افزود: میزان متوسط موارد بستری و فوت کرونا در اکثر مناطق کشور روند نزولی و کاهشی دارد به طوری که در هفته اول دی میزان متوسط موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور هشت نفر به ازای هر صد هزار نفر است و بیشترین میزان موارد ابتلا به کرونا در استان‌های مازندران، گلستان و تهران گزارش شده است.

وی تصریح کرد: با وجود شیب نزولی موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور که مرهون همکاری مردم با کارکنان نظام سلامت است، روند کاهشی بسیار شکننده و ناپایدار است و هر گونه عادی انگاری و سهل انگاری موجب خیز مجدد و اوج گرفتن دوباره این بیماری می‌شود.

 

 

 

کلاس ارتقای داوری فوتبال درجه یک به ملی در طبس/۷

کلاس ارتقای داوری فوتبال درجه یک به ملی با مجوز فدراسیون فوتبال در طبس برگزار شد.

در این کلاس ۱۹شرکت کننده از استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خوزستان حضور داشتند که دروس تئوری را زیر نظر حسن کامرانی فرد داور بین المللی فوتبال و تست عملی وامادگی جسمانی را زیر نظر جواد شیروانی گذراندند.
قبول شدگان این دوره خواهند توانست در لیگ‌های سطح اول فوتبال قضاوت کنند.

 

 

 

 

کشف ۳۵۰ میلیون ریال کود شیمیایی قاچاق در”فردوس”/۴

 

فرمانده انتظامی شهرستان”فردوس” از کشف ۳۵۰ میلیون ریال کود شیمیایی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”علیرضا فولادی” گفت: مأموران انتظامی پاسگاه شهید”زارع” شهرستان فردوس هنگام گشت زنی وکنترل محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس بیان داشت: مأموران انتظامی در بازرسی از خودرو ۲ تن کود شیمیایی قاچاق و فاقد مجوز حمل کشف کردند که کارشناسان ارزش ریالی آن را ۳۵۰ میلیون ریال براورد کردند.

سرهنگ فولادی با بیان این که مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار پلیس قرار دارد و با هرگونه قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد؛ از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک٬ مراتب را به مرکز فوریت‌های ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

 

واژگونی پراید در “سربیشه” ۵ مصدوم برجای گذاشت/۴

فرمانده انتظامی شهرستان “سربیشه ” از واژگونی یک سواری پراید در محور “سربیشه – نهبندان” خبر داد و گفت: در این حادثه ۵ نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”احمد رضا کارگر” اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی سواری پراید در محور” سربیشه – نهبندان” بلافاصله نیروهای امدادی و کارشناسان پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه افزود: با حضور ماموران در محل حادثه و بررسی های اولیه مشخص شد، یک سواری پراید از جاده منحرف و واژگون شده است که در این سانحه، راننده و ۴ سرنشین خودرو مصدوم و توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند.

سرهنگ کارگر با بیان این که کارشناس پلیس راه علت حادثه را تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو اعلام کرده است؛ به رانندگان توصیه کرد: از عجله و شتاب بی مورد هنگام رانندگی خودداری کنند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند.

 

 

 

 

کشف ۱۲۰ میلیون ریال کالای قاچاق در”نهبندان”/۴

 

جانشین انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف کالای قاچاق به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال در بازرسی از یک کامیون در این شهرستان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”رمضان مرادی” اظهار داشت: مأموران انتظامی پاسگاه”معدن حاجات” شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از خودرو مقادیری البسه خارجی و قرص قاچاق غیر مجاز کشف کردند که کارشناسان ارزش ریالی کالای قاچاق مکشوفه را ۱۲۰ میلیون ریال برآورد کردند.

سرهنگ مرادی تصریح کرد: در این رابطه یک متهم دستگیر شده است که متهم دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند

 

 

 

 

 

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی خبر داد:

برگزاری۸۰۰ عنوان برنامه دهه بصیرت و میثاق با ولایت درخراسان جنوبی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری ۸۰۰ عنوان برنامه در دهه بصیرت و میثاق با ولایت در سطح شهرستان های استان خبر داد.

حجت الاسلام احمد ملایی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ کاگروه ویژه مناسبت های انقلاب در استان شکل گرفته است، افزود: نهم تا ۱۹ دیماه به عنوان دهه بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شده و برنامه هایی ویژه این ایام پیش بینی شده است.

وی از اجرای ۸۰۰ عنوان در شهرستان های خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به شیوع کرونا ویروس، بخشی از برنامه ها مجازی بوده و بخشی در فضای فیزیکی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی هم در این دیدار بیان کرد: بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و ادبی به مناسبت هفته بصیرت در ۱۰۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اجرایی می شود.

حمیدی افتتاح آسمان نمای دیجیتال بیرجند، بهره برداری از کتابخانه سیار روستایی را از جمله برنامه های پیش بینی شده دانست و افزود: تولید محتواهای صوتی و تصویری، برگزاری مسابقات قصه گویی در فضای مجازی و اعزام کاروان پیک امید از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: به مناسبت این دهه مهرواره ای تحت عنوان سربازان کوچک حاج قاسم برگزار شده که آثار منتخب در کتابی با عنوان سلام آسمان چاپ و رونمایی می شود.

 

ممنوعیت تردد شبانه در کلیه شهرهای استان

استاندار خراسان جنوبی از ممنوعیت تردد شبانه در کلیه شهرهای استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ ملانوری با اعلام این خبر در جلسه ستاد مدیریت کرونای استان خاطرنشان کرد: با عنایت به مصوبه روز گذشته ستاد ملی کرونا، ترددهای شبانه از ساعت ۲۲ تا ۴ صبح در همه شهرهای استان ممنوع است.
وی تصریح نمود: بر اساس مصوبه های قبلی ستاد کرونا، محدودیت تردد فقط برای شهرهای نارنجی و قرمزو با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح بود که بر اساس مصوبه امروز این اصل منع تردد برای همه شهرهای استان در نظر گرفته شد.
استاندار متذکر شد: اگر چه آمار مبتلایان و فوتی های استان، سیر نزولی پیدا کرده و خوشبختانه نرخ شیوع را مهار کرده ایم اما آمارها باز هم به نسبت جمعیت استان، قابل تأمل است.
ملانوری تأکید کرد: ما همچنان باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شستشوی مکرر دست ها را جدی بگیریم.
وی ادامه داد: آمارهای دانشگاه علوم پزشکی حکایت ازاین دارد که به طور میانگین ۵۱ درصد ابتلائات در سطح کشور مربوط به تجمعات و دورهمی های خانوادگی است و متأسفانه این رقم در استان ما خیلی بیشتر و در حد ۶۵ درصد می باشد.
استاندار به وضعیت فعالیت مدارس نیز اشاره کرد و گفت: کلاس های آموزشی همچنان به صورت غیر حضوری برگزار می شود و دانش آموزان و دانشجویان می توانند با استفاده از بسترهای مجازی فعال از مباحث آموزشی استفاده نمایند.
ملانوری ادامه داد: در رابطه با برگزاری کلاس های درس دانشگاه ها ، وزارت علوم نیز تابع مصوبات ستاد ملی کروناست.
وی به یکی از مهمترین تصمیمات ستاد مدیریت بیماری کرونای استان و بحث لزوم فعال سازی فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد و گفت: حتی اگر موضوع کرونا هم مطرح نمی شد، با توجه به توسعه تکنولوژی، فعال شدن فروشگاه های اینترنتی و تلفنی برای تسهیل شرایط دسترسی مردم به خدمات از ضرورت هایی بود که باید محقق می شد.
استاندار خاطرنشان کرد: این طبیعی است که ما به لحاظ منطقی و عرفی نمی توانیم خیابان ها و مغازه ها را از جمعیت خالی کنیم اما باید راهکارهایی ارائه نماییم تا میزان نیاز مردم به مراجعات حضوری برای خرید کاهش پیدا کند.
ملانوری تأکید کرد: فروشگاه های اینترنتی باعث کاهش ترافیک و ازدحام جمعیت در معابر شده، راه های دسترسی افراد به تأمین نیازهای شان را تسهیل می نماید.
وی افزود: بر اساس تأکیداتی که در ستاد کرونا و دیگر جلسات شد، سازمان صنعت، معدن و تجارت مکلف گشت نسبت به تأمین زیرساخت های لازم برای فعال کردن فروشگاه های اینترنتی در استان اقدامات درخوری انجام دهد.
استاندار به اولین دستور کار جلسه امروز ستاد کرونا اشاره کرد و گفت: در این جلسه با برنامه ریزی های سازمان صنعت، معدن و تجارت، ضمن معرفی یکی از فروشگاه های اینترنتی فعال در استان، خدمات و امکاناتی که این فروشگاه در اختیار مردم قرار می دهد و نحوه استقبال اصناف از این زیرساخت مورد بررسی قرار گرفت.
ملانوری ادامه داد: فروشگاه های اینترنتی فعال باید با استفاده از ظرفیت های رسانه ای، بیلبوردهای شهری و فضای مجازی، تبلیغات لازم را برای جذب و ترغیب مردم به خرید از این مجموعه ها انجام دهند.
به گفته وی؛ رسانه های استان به ویژه صدا و سیما لازم است در زمینه معرفی این فروشگاه ها به مردم اقدام نمایند.
شایان ذکر است: براساس آماری که در این جلسه اعلام شد، در بحث نحوه انتقال بیماری، دورهمی های خانوادگی با ۶۵.۳۶ درصد در مقام اول و درگیری محل کار با ۲۴.۶۲ درصد در جایگاه دوم قرار دارند.

 

 

 

 

 

 

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:
پیگیری جدی برای رفع مشکلات دو جاذبه گردشگری بیرجند

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پیگیری جدی برای رفع مشکلات دو جاذبه گردشگری در بیرجند خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ خوش خبر با اعلام این خبر گفت: در جریان بازدیدهای استاندار از تعدادی از جاذبه های گردشگری شهر بیرجند، درخصوص موانع و مشکلات این بناها نیز صحبت شد.
وی ادامه داد: در بازدید از خانه شریف واقع در بافت تاریخی شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری، وضعیت معابر ورودی این خانه تاریخی نامطلوب ارزیابی شد که استاندار دستورات لازم را برای رفع این مشکل ارائه نمود.
به گفته وی؛ طی جلسه ای با شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند، این موضوع پیگیری و مقرر شد شهرداری، معابر ورودی خانه شریف را از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ بهسازی نماید.
معاون استاندار در ادامه از بزرگترین اقامتگاه بومگردی استان در روستای چهارده هم گفت و تصریح نمود: در جریان بازدید استاندار از این اقامتگاه مستقر در یکی از روستاهای گردشگری استان به وضعیت کیفیت آب شرب روستا اشاره شد.
خوش خبر اظهار داشت: بنا به اطلاعات ارائه شده، آب شرب این روستا از سه قنات تأمین می شود که بر اساس اعلام مرکز بهداشت شهرستان، آب یکی از این قنات ها از کیفیت لازم برخوردار نیست.
به گفته وی؛ بخش عمده ای از این مشکل به جهت روباز بودن کانال های انتقال آب می باشد.
وی خاطرنشان کرد: طی جلسه ای با حوزه های متولی مقرر گشت، مسیر انتقال آب، لوله گذاری شده، و با انسداد راه های دسترسی آب قنات و انتقال آب به مخزن و کلرزنی آن، کیفیت آب ارتقاء پیدا کند.
شایان ذکر است: خانه شریف یکی از بناهای تاریخی بیرجند است که به دلیل ارزش‌ معماری خاصش در سال ۱۳۸۰ با شماره ‎ ۴۵۰۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بزرگترین اقامتگاه بوم گردی استان نیز در ۴ کیلومتری شهر بیرجند در روستای چهارده و در ارتفاعات باقران در حال احداث می باشد.

 

 

 

 

 

 

خرده فروشان در محاصره فروشگاه های زنجیره ای

گسترش قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون در نظر گرفتن ظرفیت های محلی و شهرستانی، قصه پر غصه‌‌ای است که سبب تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت کسبه خُرد و سنتی و در نهایت تعطیلی آنها می‌شود.

 

در حالی که شیوع ویروس کرونا و رکود حاکم بر جامعه سبب کاهش خرید مردم شده و برخی از کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف تولیدی و اقتصادی نیز دچار مشکل و یا تعطیل شده‌اند، امروز در خراسان جنوبی شاهد تعطیلی شمار زیادی از فروشگاه‌های کوچک با سرمایه‌های محدود، به دلیل راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ با توان مالی و اقتصادی بالا هستیم.

 

ظهور یکباره و قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای شیک و مدرن با کالاهای متنوع و تبلیغات مختلف و بعضا نادرست، تخفیفات پنج تا ۵۰ درصدی را به رخ مردم می‌کشند و آنان را از خرید کالا از فروشگاه‌های کوچک منصرف می‌کنند. برای مردمی هم که این روزها کرونا و مشکلات اقتصادی را به سختی تحمل می‌کنند هزار تومان هم ارزان‌تر غنیمت است و این همان منطقی است که پشت ویترین و قفسه‌های رنگارنگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز استان نهفته است. فروشگاه‌هایی که عمدتاً از خارج استان کنترل می‌شوند و جز چند اشتغال آن هم در سطح کارگر، نفع اقتصادی برای این استان ندارند.

 

این اقدام در حالی اتفاق می‌افتد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به بهانه اینکه دفتر مرکزی آن‌ها در تهران مستقر است، روال اداری و اقدامات قانونی را برای راه اندازی این فروشگاه‌ها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز رعایت نمی‌کنند.

 

 

البته نمی توان برخی فواید ایجاد فروشگاه های زنجیره ای را نادیده گرفت اما رشد بی حد و مرز چنین فروشگاه‌های با عناوین مختلف در هر کوچه و خیابان آن هم در شهر بیرجند، یک زنگ خطر بزرگ به حساب می آید. چرا که عدم مدیریت بر نحوه فعالیت‌های قارچ‌گونه فروشگاههای زنجیره ای، سبب افزایش بیکاری و بر زمین زدن واحدهای صنفی خرد و متوسط است که صاحبان هرکدام نان آور خانواده ای هستند.

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلای جان خرده‌فروش‌ها

یکی از کسبه‌های خیابان معلم که از قدیمی‌های این منطقه محسوب می‌شود در گفت و گو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: دیگر درآمد و فروش با هزینه‌های امروز تعادل ندارد و چاره ایی نداریم که مغازه را تعطیل و خانه نشین شوم.

 

«م- کجینی» با نارضایتی از اینکه بسیاری از کسبه سنتی و سوپرمارکت ها با رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند، می افزاید: وقتی یک شغل در شهر اشباع شده مشخص است که با بازگشایی فروشگاه های زنجیره ای قوی‌تر دیگر کسبه خرد توان رقابت ندارند و قربانی می شوند.

 

مالکان این سوپرمارکت که سابقه ۲۰ سال فعالیت دارد، درآمد مغازه اش به یک سوم و گاهی حتی به یک پنجم کاهش یافته است در حالی که هزینه های اجاره و برق و… سه برابر شده است، ادامه می دهد: درآمدها جوابگوی هزینه ها نیست و به احتمال زیاد مغازه را سال آینده تعطیل کنم.

 

این کسبه سنتی معتقد است فروشگاه های زنجیره ایی در هر شهری که بتوانند یک مکان تجاری پیدا کنند بدون فرصت سوزی و حتی با قیمت اجاره بسیار بالاتر، فروشگاه زنجیره خود را افتتاح می کنند و اهمیتی هم برایشان ندارد که با این کار بلای جان مغازه داران آن شهر می شوند. همین چند وقت پیش بود که صاحب مغازه ای، مستاجرش(رستوران) را مجبور به تعطیلی کرد چون متاسفانه یکی از همین فروشگاه های زنجیره ای پیشنهاد پرداخت اجاره چند برابری را به صاحب مغازه داده بود.

 

ادامه اعتراض خرده فروشان به رشد فروشگاه های زنجیره ای

«ع- فروتنی» یکی از کسبه های جوان شهر بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان در پاسخ به اینکه نظر شما درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد در یک خیابان شلوغ چیست؟ می گوید: ما ناراضی هستیم چرا که تعدد زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌یی با عناوین مختلف در شهرهای کوچک مانند بیرجند باعث رکود کار صنوف به ویژه واحدهای خرده‌فروشی شده است.

 

او هم که ماهیانه حدود ۵.۵ میلیون تومان هزینه اجاره و برق و شاگرد پرداخت می کند، می افزاید: در شرایط کنونی درآمدها با هزینه ها سر به سر می شود و سودی برای مغازه دار باقی نمی ماند.

 

فروتنی با اشاره به اینکه در فروشگاه زنجیره‌ای بعضاً قیمت‌های نادرست درج می‌شود، بیان می کند: برخی تخفیف های بالای فروشگاه های زنجیره ای جای سوال دارد و متاسفانه مردم هم از پشت پرده این به اصطلاح تخفیف ها بی اطلاع هستند.

 

تاکنون ویدیوی های متعددی در مورد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در فضای مجازی پخش شده که هر کسی را به فکر وا می‌داشت. در یکی از این کلیپ ها، خریدار یک جنس(مربا) را از یک فروشگاه زنجیره‌ای با ۲۰ درصد تخفیف خریداری می کند، بعد هم همان شیشه مربا را از یک مغازه خواروبار فروشی بدون تخفیف تهیه کرده بود؛ اما در کمال تعجب شیشه‌ مربایی که از یک مغازه کوچکتر و بدون تخفیف تهیه شده بود ارزان‌تر از فروشگاه زنجیره‌ای از آب درآمد!

 

 

اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دو طریق انبوه فروشی و پر کردن قفسه‌ها در شرایط اثر تورمی سود می‌کنند که نتیجه اینها سود بیشتر فروشگاه‌ها است اما مردم خوشحال هستند که از این فروشگاه‌ها خرید کرده و سود کرده‌اند. در حالی که به آنها سود رسانده‌اند و دست آخر بازگشت مجددشان برای خرید ۱۵ روز بعد با اثر تورمی همراه شده و ارزش اقلامی که اصلاً نیاز نداشتند و چشم آن‌ها را طلب کرده نه عقل، در حقیقت هزینه همان خرید از کسبه سنتی است!

 

یکی دیگر از مشکلات این فروشگاه‌ها، تغییر بیشتر فرهنگ مصرفی مردم است. در بدو ورود به هر یک از آنها با انواع و اقسام برچسب‌ها و قیمت‌های گیج کننده مواجه می‌شویم که همگی نشان می‌دهند کالای مورد نظر دارای چند درصد تخفیف خاص است. این در کنار سایر شگردهای این فروشگاه‌ها مثل «سبد خاص فروش» که دارای تخفیف بیشتری هستند و یا اصرار فروشندگان مبنی بر خرید یک کالای خاص به دلیل تخفیف بالای آن است.

 

در واقع این فروشگاه‌ها با ایجاد یک کلکسیون از کالاها موجب می‌شوند که هدف در خریدار گم شود و با ایجاد نیاز کاذب موجب می‌شوند که خریداران نه تنها پول بیشتری خرج کنند بلکه اجناسی را بخرند که شاید هیچ وقت قصد خرید آن‌ها را نداشته‌اند.

 

فاجعه در راه است…

رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار شبستان ضمن مخالفت شدید با گسترش فروشگاه های زنجیره ای در شهر بیرجند، می گوید: در این شهر یک هزار و ۵۰۰ واحد خواروبارفروشی وجود دارد که ۹۸ درصد به صورت خرده فروشی فعالیت دارند و در این شرایط اقتصادی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

 

«محمد شریف» با بیان اینکه با گشایش هر فروشگاه زنجیره ای در شهر بدون استثنا ۵۰ واحد خوارباروفروشی تعطیل می شوند، می افزاید: متاسفانه هیچ بازرسی و نظارتی بر این فروشگاه ها وجود ندارد. یکی از جنس های اصلی خود را تخفیف می زنند اما در کنار آن هزاران قلم جنس دیگر با گرانتر می فروشند.

 

وی که از رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای در شهر بیرجند معترض است، ادامه می دهد: با توجه به مشکلات عدیده و تعداد زیاد واحدها بیشتر از نرم کشوری اما هر روز شاهد افتتاح یک فروشگاه زنجیره ای جدید در شهر بیرجند هستیم که با افتتاح هر فروشگاه حداقل ۲۰۰ واحد از اعضای این صنف تعطیل و یا قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود، آیا این انصاف است که بخاطر سود عده ای معدود به بهانه اصلاح نظام توزیع، تعداد زیادی بیکار شوند؟ این وضعیت فاجعه است.

 

رئیس اتحادیه صنف خواربارفروشان بیرجند که بارها انتقادش در راستای عدم ساماندهی این فروشگاه‌ها به گوش مسئولان رسانده و آخرین نامه اعتراضی را ۱۳ آذرماه به اتاق اصناف برای انعکاس به استانداری ارسال کرده است، می گوید: اما متاسفانه بعد از ارسال این نامه دو فروشگاه زنجیره ای جدید افتتاح شد و هیچ توجه ای به اعتراض ما نشده است.

ابطال ۲۰۰ پروانه کسب در یک مرکز استان

شریف با بیان اینکه در شش ماهه ابتدای امسال با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهرستان بیش از ۲۰۰ کسبه خرد پروانه فعالیت خود را باطل کردند، می افزاید: ایجاد این فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگی مانند تهران گنجایش دارد اما در شهر بیرجند باید از کسبه خرد و ضعیف حمایت شود.

 

وی خواستار این است که ایجاد فروشگاه های بزرگ نظامند و بر طبق آمار جمعیتی صورت گیرد. می گوید: بیرجند اصلا دیگر جایگاهی برای فروشگاه های زنجیره ای جدید ندارد لذا از مسئولان تقاضای رسیدگی و حل مشکل را داریم تا از معضل بیکاری و تعطیلی واحدهای خرده فروشی جلوگیری به عمل آید.

 

تخفیف‌های غیرواقعی در سایه نبود نظارت
رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز که نسبت به رشد قارچ گونه این فروشگاه ها انتقاد دارد، می گوید: بر اساس نرم جمعیت به ازای هر ۳۵ نفر باید یک واحد صنفی ایجاد شود اما در خراسان جنوبی به ازای هر ۱۴ نفر یک واحد صنفی ایجاد شده است و این سبب کاهش درآمدها و درنتیجه ورشکستگی پس از مدتی می شود.

 

«رضا علیزاده» با بیان اینکه متاسفانه هیچ نظارتی هم بر این موارد نیست و با وجود مکاتبات بسیار و اعتراض اصناف اما هیچ اقدامی نشده و بی فایده است، می افزاید: و با این وضعیت استان و صدور مجوزهای بی حد و حصر برای فروشگاه های زنجیره ای به زودی بسیاری از مشاغل خرد تعطیل می شود.

 

وی با اشاره به افزایش مشکل ترافیکی خیابان های شلوغ با افتتاح فروشگاه های زنجیره ای بدون پیش بینی پارکینگ، ادامه می دهد: از رییس سازمان صمت استان خواستار پیگیری شده ایم اما اتحادیه این فروشگاه ها در تهران مستقر است و راحت مجوز صادر می کنند.

 

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی گریزی هم به تبلیغات تخفیف های غیرواقعی این فروشگاه ها می زند و می افزاید: وقتی نظارتی نباشد سوء استفاده می شود؛ این فروشگاه های زنجیره ای با همکاری و زد و بند با شرکت بسته بندی کننده و یا تولید کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می کنند و علاوه بر اینکه منت تخفیف بر خریدار می گذارند، گرانتر از قیمت واقعی هم می‌فروشند.

 

به گفته وی در حال حاضر ۱۶ فروشگاه زنجیره ای در استان خراسان جنوبی به ویژه در بیرجند وجود دارد.

 

صدور مجوز بدون استعلام از استان
مسئول اداره اصناف و امور تشکل های صنفی سازمان صمت نیز در گفتگو با رسانه ها گلایه ها را بر حق می داند و می گوید: فعال شدن این تعداد فروشگاه زنجیره ای در شهرهای کم جمعیت، آسیب بسیاری به مشاغل و کسب و کارهای خرد وارد کرده است و در این باره باید گفت که صدور مجوز این فروشگاه ها کشوری است و بدون استعلام از سازمان صمت استان مجوز صادر می شود.

 

به گفته «مظفر آریانفر» جانمایی نادرست، مشکلات ترافیکی، تعطیلی کسب و کارهای خرد و … از معضلات رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای است و با آن که بارها پیگیری و معضلات به اتاق اصناف ایران ارائه شده اما این رویه متوقف نشده است.
او بیان می کند: برای جانمایی نادرست هم باید گفت که در سال های گذشته طبق قانون نظام صنفی، هر ساله اتاق اصناف طبق نرم های تعیین شده و بر اساس رعایت حد فاصله، تعداد واحدهای صنفی مورد نیاز را برای صدور مجوز اعلام می کرد و طی سال های اخیر بر اساس قانون توسعه ششم هیچ دستگاهی نباید از صدور مجوز جلوگیری کند و این قانون همه شرایط را نقض کرده است و اکنون شاهد صدور بی حساب و کتاب و بیش از اندازه مجوزها بدون درنظر گرفتن جانمایی مناسب، رعایت فاصله و … هستیم.

 

نکته پایانی

فروشگاه های زنجیره ای اگرچه می توانند منجر به تسهیل در خرید و تامین نیازهای شهروندان شوند و به دلیل توان خرید انبوه تر کالا و زیر مجموعه برندهای معروف بودن، کالا را بدون واسطه از کارخانه دریافت کرده و در نتیجه قادر به ارائه تخفیف روی قیمت ها هستند، ولی این مزیت برای کسبه خرده فروش فراهم نیست و در رقابتی ناعادلانه منجر به حاشیه رفتن و تعطیلی خرده فروشی ها می شوند که در نوع خود جای بررسی دارد، همان اتفاقی که اکنون مغازه داران بیرجندی را به نگرانی و بیان اعتراض شان وادار کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت دمای زیرصفر در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی/۲

تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی، شب گذشته دمای زیرصفر و وقوع یخبندان را ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی استان گفت: با ریزش هوای سرد از عرض‌های شمالی استان، طی روز گذشته، کاهش محسوس دمای هوا در استان رخ داد به طوریکه تمامی ایستگاه‌های استان وقوع یخبندان را گزارش کردند.
لطفی افزود: شب گذشته دمای هوا در سربیشه به منفی ۱۰ درجه سلسیوس، بیرجند و قاین منفی ۹، زهان و علی آباد زارعین منفی ۸، سرایان منفی ۷، بشرویه و فردوس منفی ۶، اسدیه منفی ۵، خوسف، حاجی آباد زیرکوه، نهبندان و دهسلم منفی ۴، درح منفی ۲، طبس منفی ۱، و بندان به صفر درجه سلسیوس کاهش یافت.
وی گفت: تداوم سرما و یخبندان را کماکان در استان خواهیم داشت هر چند که انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری از شدت سرما و یخبندان در منطقه کم شود.
در شبانه روز گذشته نیز بندان با ۱۴ درجه سلسیوس بالای صفر گرمترین نقطه خراسان جنوبی بود.
در جشنواره حمایت از کالای ایرانی

کسب ۴ رتبه‌ کشوری توسط دانش آموزان بیرجندی/۲-۳

دانش آموزان مدارس غیردولتی و هیات امنایی بیرجند در جشنواره حمایت از کالای ایرانی ، ۴ رتبه‌ی کشوری را از آن خود کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت : جشنواره حمایت از کالای ایرانی ، در قالب رشته‌های فرهنگی هنری شامل نقاشی ، عکاسی، شعر و داستان کودک، خوشنویسی، تولید پادکست و فیلم برگزار شد، که هلیا هنرمند فرد از دبیرستان امام حسین (ع) دوره اول در رشته نقاشی حائز رتبه اول کشور شد.
واقعی افزود : همچنین خانم‌ها مبینا غلامی و ستایش کیخایی مقدم از دبیرستان نمونه کاشی نیلوفر در رشته نقاشی، حائز رتبه سوم شدند.
وی گفت : عاطفه اکبری از دبیرستان امام حسین (ع) نیز از دیگر برگزیدگان رشته نقاشی در این جشنواره کشوری بود.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ، جشنواره حمایت از کالای ایرانی را گامی موثر در تحقق منویات و فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت و ترویج فرهنگ حمایت هرچه بیشتر از کالای ایرانی در بهارستان علم و ادب دانست و افزود: آموزش و پرورش استان در این راستا با اتکا به ظرفیت عظیم فرهنگیان استان، طرح‌ها و برنامه‌های مؤثری در زمینه آموزش و انتقال این فرهنگ به نسل نوجوان و جوان خراسان جنوبی اجرا کرده است.

حکم ۴۴۵میلیون ریالی قاچاقچیان کالا در قائنات/۴

قاچاقچی کالا در قائنات به پرداخت ۴۴۵میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

 رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات گفت: ماموران ایست و بازرسی این شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه اتوبوس مشکوک شده که پس از توقف بازرسی‌های لازم انجام شد.
عباس خزائی افزود: در بازرسی مقادیری کالای قاچاق شامل ۱۱۷کیلوگرم پارچه، ۷۵کیلوگرم البسه مستعمل و ۶۴۴عدد انواع اقلام آرایشی و بهداشتی کشف شد.
وی گفت: متهمان به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات معرفی شدند.
رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان قائنات افزود: پس از محزر شدن تخلف، متهمان در شعبه علاوه بر ضبط کالا‌های مکشوفه به پرداخت  ۴۴۵میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.

 

 

 

 

جان باختن پسر ۱۷ساله در برخورد با کامیون/۴

برخورد کامیون، جان پسر ۱۷ساله را در روستای مهدیه شهرستان خوسف گرفت.

جانشین رئیس پلیس راه استان گفت:این حادثه ساعت۹:۴۷ امروز در محل کوره‌های آجرپزی این روستا رخ داد.

سرهنگ توفیقی نیا افزود: این کامیون در سراشیبی در حالت پارک بود که به دلیل عدم مهار ایمن، با پسر ۱۷ساله مشغول بکار برخورد کرد و متاسفانه جانش را گرفت.

 

 

 

 

 

 

۸ زندانی در آستانه آزادی با گذشت شاکیان/۲-۳

۸ زندانی جرائم غیرعمد خراسان جنوبی با گذشت شاکیان بزودی از زندان آزاد می‌شوند.

پرونده این زندانیان که ۵ نفر بدهی مالی و ۳ نفرهم بدهی مهریه داشتند، امروز در جلسه هیات امنای نمایندگی ستاد دیه رسیدگی شد.

مدیرنمایندگی ستاد دیه در استان گفت: این افراد ۲ میلیارد و ۷۴۸ میلیون تومان بدهی داشتندکه ۲ میلیاردو۴۷۹ میلیون تومان با مساعدت شاکیان بخشیده شده و ۲۶۹ میلیون تومان باقی مانده که از محل کمکهای ستاد دیه و تسهیلات قرض الحسنه تامین خواهد شد.

حسین پور افزود: از ابتدای امسال ۹۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان آزاد شدند.

هم اکنون ۱۲۵ زندانی جرائم غیرعمد دوران حبس خود را در زندان‌های خراسان جنوبی سپری می‌کنند.

 

 

 

 

کشف ۳۵۰ میلیون ریال کود شیمیایی قاچاق در فردوس/۴

فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از کشف ۳۵۰ میلیون ریال کود شیمیایی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ فولادی گفت: مأموران انتظامی پاسگاه شهید”زارع” شهرستان فردوس هنگام گشت زنی وکنترل محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و برای بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران انتظامی در بازرسی از خودرو ۲ تن کود شیمیایی قاچاق و فاقد مجوز حمل کشف کردند.

سرهنگ فولادی با بیان این که مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار پلیس قرار دارد و با هرگونه قاچاق برابر قانون برخورد خواهد شد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک٬ مراتب را به مرکز فوریت‌های ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند.

 

 

 

 

بصیرت کلید پیروزی بر فتنه

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: بصیرت کلید پیروزی در برابر فتنه هاست.

آیت الله عبادی در دیدار دست اندرکاران حماسه ۹ دی و سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: بصیرت همواره به عنوان یک معیار اساسی در زندگی جوامع بشری مطرح بوده چراکه رمز پیروزی و رهایی از هرگونه فتنه تراشی دشمن، همین نگاه بصیرتی جامعه است.

وی به حضور به موقع و حماسه ساز مردم در بزنگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: بصیرت مردم سبب شده تا همواره به عهد خود وفا کنند، اما همچنان راه ناهمواری پیش رو است که باید خانواده ها، آموزش و پرورش، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نسبت به آگاه سازی قدم بردارند.

 

 

 

 

 

کشف ۱۲۰ میلیون ریال کالای قاچاق در نهبندان/۴

ماموران انتظامی شهرستان نهبندان در بازرسی از یک کامیون ۱۲۰ میلیون ریال کالای قاچاق کشف کردند.

جانشین انتظامی شهرستان نهبندان گفت: مأموران انتظامی پاسگاه”معدن حاجات” شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری در محور‌های مواصلاتی به یک کامیون مشکوک شدند و خودرو را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

سرهنگ مرادی افزود: مأموران با هماهنگی مقام قضائی، در بازرسی از خودرو مقادیری البسه خارجی و قرص قاچاق غیر مجاز کشف کردند.

وی گفت: در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شد.

این مقام انتظامی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

 

 

 

برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی در ۴شهرستان/۲-۳

هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی ۱۱و۱۲ دی در شهرستان‌های بیرجند، فردوس، قاینات و طبس برگزار می‌شود.

 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: کارت شرکت در آزمون از فردا هشتم دی روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

معصومه رضایی افزود: داوطلبان برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای یا اطلاعات ثبت‌نامی از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه کنند.

وی افزود: داوطلبان باید براساس نشانی و زمان تعیین شده روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: ۱۶دستگاه اجرایی استان خراسان جنوبی در هشتمین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور جذب نیرو دارند.

رضایی افزود: ۱۱هزار و ۶۰۴نفر در این آزمون شرکت کردند که مجموع سهمیه استان ۵۰۹نفر است.

 

 

 

تکمیل زیرساخت‌های طرح بند دره تا دهه فجر/۲-۳

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از افتتاح زیرساخت‌های طرح بند دره تا دهه مبارک فجر خبر داد.

خوش خبر در جلسه بررسی وضعیت پیشرفت زیرساخت‌های منطقه گردشگری بند دره بیرجند، گفت: تکمیل پروژه تفریحی بند دره، مطالبه جدی مردم است.
وی به راستی آزمایی گلایه‌های مردم از وضعیت راه‌های دسترسی بند دره در بارش برف اخیر اشاره کرد و افزود: اگر چه از لحاظ فنی، امنیت راه‌های این مسیر مورد تأیید قرار گرفته، اما اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان باید علائم هشدار دهنده را هر چه سریع‌تر نصب کند.
خوش خبر از دستگاه‌های متولی خواست نسبت به لایروبی  رودخانه در موعد مقرر اقدام کنند.
وی پروژه‌های اداره کل ورزش و جوانان را در این طرح  مثبت ارزیابی کرد و گفت: تکمیل این پروژه و موارد مشابه، رضایت مندی مردم را به دنبال خواهد داشت.
خوش خبر با اشاره به تأکید استاندار مبنی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در دست یافتن به توسعه پایدار استان گفت: به همین منظور بهره گیری از بخش خصوصی و  برون سپاری کار‌ها می‌تواند کمک کار اجرای این پروژه باشد.
وی بر رایزنی با مرکز و وزارتخانه‌های مرتبط در جذب اعتبارات بیشتر برای اجرای پروژه تأکید کرد.

 

 

 

سردار سلیمانی الگویی برای وحدت و تقریب مذاهب/۲-۳

اولین وبینار علمای شیعه و اهل سنت خراسان جنوبی با محوریت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بیرجند برگزار شد.

این وبینار با موضع تبیین نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در تقریب مذاهب و مقابله با جریان‌های افراطی به صورت نیمه حضوری برگزار شد.

معاون فرهنگی و امور روحانیون دفتر نمایندگی ، ولی فقیه در امور اهل سنت استان گفت: در این وبینار ۳۰ نفر از علمای شیعه و سنی به صورت حضوری و ۱۰۰ نفر دیگر نیز به صورت غیرحضوری مباحث جلسه را زیر نظر استاد عبدالحسین خسرو پناه دنبال می‌کنند.

حجت الاسلام هاشمی افزود : هدف ما این است که همچون سردار سلیمانی تلاش خود را در برای وحدت امت اسلامی به کار گیریم و در راه ایشان قدم برداریم تا بتوانیم با الگوگیری از ایشان به وظایفمان عمل کنیم.

مولوی عاشوری از اساتید حوزه علمیه اهل سنت استان با تاکید بر محبوبیت سردار سلیمانی و مکتب وی در ایران و جهان گفت: شهید سلیمانی خدمات زیادی به ایران و جهان اسلام ارائه  کرد که در این راه برایش شیعه و سنی تفاوتی نداشت .

وی با تاکید بر جایگاه انقلاب اسلامی در بیداری جهان اسلام افزود: با وجود مشکلات زیاد بعد از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی که از سوی دشمن برای کشور ما به وجود آمد، اکنون جایگاه ایران بسیار خوب است و  در بیداری جهان اسلام و صدور انقلابمان به سایر کشور‌ها موفق عمل کرده است.

 

 

 

 

خراسان جنوبی

۶۸ بیمار کرونایی روی تخت‌های بیمارستان‌ها/۳-۲

حال عمومی ۹ بیمار کرونا مثبت بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های خراسان جنوبی وخیم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجا شد که مجموعا ۸ بیمار جدید شامل ۳ بستری و ۵ سرپایی شناسایی شدند.
دکتر مهدی زاده افزود: از این تعداد ۱ نفر در قاین، ۲ نفر در طبس، ۳ نفر در نهبندان و ۲ نفر در درمیان بودند.
وی گفت: در حال حاضر ۱۷۶ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۸ نفر کرونا مثبتند.
مهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال عمومی ۹ نفر وخیم است.وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار باعلائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی پذیرش و در همین مدت ۴۱ بیمار شامل ۱۱ بیمار کرونا مثبت با حال عمومی خوب ترخیص شدند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با ثبت ۲ مورد فوت جدبد ناشی از کرونا در خراسان جنوبی مجموع فوت در اثر این بیماری در استان به ۷۱۰ مورد رسید.به گفته مهدی زاده تا روز گذشته ۳۳ هزار و ۳۹۹ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی گرفته شده که منجر به شناسایی ۱۴ هزار و ۳۵۰ بیمار شد.

 

 

 

در سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی

 فیلم قلم در خراسان جنوبی رونمایی شد/۳

فیلم به نام قلم اثر فاخر صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی امروز از شبکه استانی و به زودی شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

مدیر کل صدا و سیما خراسان جنوبی در این مراسم که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد رونمایی از این پروژه فرهنگی را امری مهم عنوان کرد و گفت: اینگونه آثار علاوه بر تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان، می‌تواند سالیان سال به عنوان اثری ماندگار قابل استفاده و تاثیرگذار باشد.

آینه دار افزود: آثار داستانی می‌توانند در سال‌های متمادی پخش شوند و صدا و سیمای خراسان جنوبی این آمادگی را دارد که با تمام دستگاه‌ها و حوزه‌ها در حوزه فرهنگ سازی به صورت مشارکتی همکاری داشته باشد.

حسین زاده معاون سیمای شبکه خاوران هم گفت: داستان به نام قلم درمورد پیرمرد روستایی بی سوادی است که به واسطه حضور یک معلم، علاقه‌مند به خواندن قرآن است و موفق می‌شود خواندن و نوشتن یاد بگیرد.

کارگردان و تهیه کننده این اثر آقای امین کاشرفی است و یک تیم ۲۵ نفره برای تهیه این فیلم در قسمت‌های مختلف نور، صدا، تدوین و بازیگری همکاری داشته اند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم گفت: ساخت کار‌های فاخر و مجموعه‌های داستانی، تاثیر بسزایی در جذب مردم به آموزش داشته به طوریکه در حال حاضر ۹۶ درصد جمعیت خراسان جنوبی باسواد هستند و سالانه ۳ هزار نفر در دوره‌های مختلف سواد آموزی شرکت می‌کنند.

واقعی گفت: سال‌های قبل هم سریال ۱۳ قسمتی در خصوص سواد آموزی تهیه شده بود و فیلم به نام قلم نیز با همکاری صدا و سیما و معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خصوص سختی‌های کار آموزش دهندگان است.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

بی بصیرتی مدعیان حق موجب انزوای حق می شود/۳

بی بصیرتی مدعیان حق موجب انزوای حق می شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بی بصیرتی مدعیان حق باعث انزوای حق می شود، گفت: بصیرت رمز موفقیت بوده که نباید از آن چشم پوشی کرد.آیت الله عبادی پیش از ظهر یکشنبه در جمع دست اندرکاران مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی با اشاره به هفته بصیرت بیان کرد: ۹ دی سنبل بصیرت است.

وی با بیان اینکه عنصر بصیرت زندگی جوامع بشری را رقم‌می زند، اظهار کرد: هر جا جبهه حق زمین گیر شده ناشی از بی بصیرتی بوده است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه بی بصیرتی مدعیان حق باعث انزوای حق می شود، افزود: بصیرت رمز موفقیت بوده که نباید از آن چشم پوشی کرد.

وی با بیان اینکه اصولی مانند سرمایه علمی، تذکر، نصیحت، تعلم و تربیت در تحقق بصیرت نقش مهمی دارد، گفت: هدایت یک انسان بسیار ارزشمند تر از تمام آفتابی بوده که بر عالم می تابد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی علم را شرط رسیدن به اهداف دانست و افزود: بصیرت زمانی حاصل می شود که شخص در درون حق طلب باشد در غیر این صورت به هدف نخواهد رسید.

رعایت تقوا شرط تشخیص حق از باطل

وی با اشاره به آیاتی از قرآن بیان کرد: خداوند اهل علم و تقوا را تنها نمی گذارد و قلبش از اندیشه های شیطانی حفظ می کند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه تشخیص حق از باطل نیازمند رعایت تقوا است، افزود: برخی افراد از سواد بالایی برخوردار نبوده اما به دلیل داشتن تقوا در طول عمرشان گرفتار نفس شیطانی نشده و اشتباه نمی کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: اما برخی افراد سیاسی، حوزه دیده، تحلیل گر و کارشناس گمراه هستند چراکه تقوایی ندارند.

وی استفاده درست از الفاظ و واژه ها را شرط رسیدن به بصیرت دانست و اظهار کرد: برخی واژه ها در اصطلاح علمی، سیاست، زبان استعمار و بیان محاوره ای مردم معانی متفاوتی دارد.

آیت الله عبادی افزود: انواع واژه ها که در معانی چهارگانه، پنج گانه و شش گانه معنی خاصی می دهد و به زبان استعمار بیان می شود با معانی عرفی تفاوت دارد.

شلیک الفاظ خطرناک ترین سلاح روز

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: باید واژه ها به صورت تخصصی معنی شود و در قالب لغت نامه و فرهنگ نامه در دسترس مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از جاهایی که لغزشگاه است و مخاطب گول می خورد به این دلیل است که فردی در پست و مقامی به زبان استعمار یا سیاسی حرف می زند، گفت: اگر این شرایط برای جامعه هموار نشود، جامعه را به گرگ های بیابانی سپرده ایم.

آیت الله عبادی شلیک الفاظ به مخاطب خطرناک ترین سلاح روز است، اظهار کرد: الفاظ سرنوشت یک جامعه را رقم می زند چرا که مخاطب بدون درک مفهوم دل به صحبت ها می سپارد.

وی با بیان اینکه در شناخت مسائل بصیرت در حوزه ها و دانشگاه ها آموزش لازم داده نشده است، گفت: اگر چه تقوا مسئله ای شخصی بوده اما می توان در راستای رشد این امر مهم زمینه سازی کرد.

آیت الله عبادی تاکید کرد: تمام لغات رایج دنیا باید ترجمه شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

 

 

 

 

واحدهای تولیدی با حمایت ویژه دادستانی قد راست می‌کنند/۳-۷

واحدهای تولیدی با حمایت ویژه دادستانی قد راست می‌کنند

 دادستان بیرجند گفت: با پیگیری‌های انجام شده و مکاتبات لازم توسط دادستان مرکز استان، تجهیزات بسیار مهم برای تکمیل و راه اندازی واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات از گمرک بوشهر و یزد ترخیص شد.

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان، شنبه شب ۶ دی به خبرنگاران رسانه‌های گروهی اعلام کرد:  پس از وصول مکاتبه مدیر محترم مجتمع فولاد قائنات مبنی برضرورت تامین و نیاز مجتمع فولاد به تجهیزات بسیار مهم وضروری برای تکمیل وراه اندازی احیا مستقیم مجتمع بلافاصله مکاتبات و پیگیری‌های لازم از طریق ستاد پیگیری اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی دادگستری استان انجام گردید که الحمدالله با کمک گمرک جمهوری اسلامی ایران تجهیزات مورد نظر برای نصب در محل اجرای این پروژه ملی ترخیص شده است.

وی افزود: تسریع در روند ترخیص کالاهای فوق باعث صرفه جوئی زیادی در هزینه‌های مجتمع فولاد گردیده است و امیدواریم با تلاش سایر متولیان امر صنعت و تلاش و جدیت سایر مسئولین شاهد افتتاح و راه‌اندازی مجتمع فولاد در آینده‌ای نزدیک باشیم.

دادستان مرکز استان گفت: دستگاه قضائی با تمام توان در تلاش برای تحقق منویات مقام معظم رهبری بوده و از هیچ تلاشی برای تحقق شعار سال فروگذار نخواهد کرد و علی‌رغم گرفتاری‌ها و وظایف دیگری که برعهده دستگاه قضائی است، تاکنون اقدامات موثر و مفیدی در حوزه حمایت از تولید و رفع موانع تولید صورت گرفته است.

 

 

 

 

 

راه‌اندازی دومین دستگاه پلاسما فرزیس در خراسان جنوبی

راه‌اندازی دومین دستگاه پلاسما فرزیس در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: به همت خیران و هیأت‌های مذهبی استان، یک دستگاه بلاست فریزر در استان راه‌اندازی و ظرفیت ذخیره پلاسما افزایش یافت.

ابراهیم میری مقدم، امروز یکشنبه ۷ دی، در مراسم راه‌اندازی دومین دستگاه پلاسما فرزیس و دستکاه بلاست فریزر در استان اظهار کرد: این دستگاه به همت خیرین در استان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه داشته که تماما توسط خیران خریداری شده، افزود: این دستگاه امکان فریز کردن ۴۸ پلاسما را به صورت همزمان در بازه کمتر از یک ساعت دارد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: این در حالی است که دستگاه‌های قبلی امکان فریز کردن ۱۲ پلاسما را در این بازه زمانی داشتند.

میری مقدم با بیان اینکه امیدواریم با این توانایی به دست آمده در بازه کوتاه تری بتوانیم فرآورده‌ها را برای کمک به بیماران کرونایی آماده کنیم، تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در مردادماه یک دستگاه پلاسما فرزیس در استان راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه حداقل در یک شیفت در مرکز انتقال خون می‌توانیم بین ۱۰ تا ۱۵ پلاسما را اخذ کنیم، اظهار کرد: این دستگاه توسط شرکت ایرانی تولید شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه در روش پلاسما فریزیس از هر فرد حدود ۴۵۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود،  و مرکز خونگیری در شهر بیرجند، یک مرکز در شهر طبس گلشن همه روزه و یک مرکز نیز در شهر قاین در روزهای دوشنبه و پنجشنبه و مرکز خونگیری فردوس نیز در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته آماده پذیرایی از اهداکنندگان خون خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز خونگیری میدان جانبازان بیرجند در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته در نوبت عصر نیز فعال است.

 

 

 

از سرگیری فعالیت کارخانه آسفالت اسدیه با مساعدت بنیاد علوی/۲

از سرگیری فعالیت کارخانه آسفالت اسدیه با مساعدت بنیاد علوی

کارخانه آسفالت اسدیه مرکز شهرستان درمیان پس از ۱۸ ماه تعطیلی با مساعدت بنیاد علوی دوباره راه‌اندازی شد.

شهردار اسدیه گفت: کارخانه آسفالت شهرداری اردیبهشت سال گذشته توسط شرکت گاز به صورت رایگان گازرسانی شد.

افشین عابدینی افزود: به دلیل نبود توان مالی برای گازکشی و تبدیل مشعل‌های کارخانه، از طرفی تحویل نشدن سوخت مازوت و گازوئیل مورد نیاز به دلیل گازرسانی و نصب علمک در ورودی کارخانه، فعالیت کارخانه آسفالت به مدت ۱۸ ماه متوقف شد.

وی اظهار داشت: در پی رایزنی‌های فرماندار درمیان با بنیاد علوی و پیگیری‌های مدیرکل دفتر امور شهری استانداری، بنیاد علوی از محل قرارداد منعقد شده با شهرداری، ۵۰۰ میلیون تومان را برای گازکشی کارخانه آسفالت شهرداری اسدیه به صورت پیش پرداخت اختصاص داد و مراحل راه‌اندازی دوباره این کارخانه انجام شد.

شهردار اسدیه گفت: گازکشی داخلی کارخانه انجام و ایستگاه‌های تقلیل فشار و مشعل‌های گازسوز نصب شده است.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی مجدد کارخانه آسفالت شهرداری اسدیه فرصت خوبی برای تامین آسفالت مورد نیاز شهرهای همجوار است و سالانه ۲ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری دارد.

عابدینی افزود: استانداری خراسان جنوبی در سال جاری اعتباری خوبی را برای آسفالت معابر اسدیه و بازسازی پارک شهدای گمنام این شهر اختصاص داد که جای تقدیر دارد.

براساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین بنیاد مستضعفان و استانداری خراسان جنوبی، بنیاد علوی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان درمیان انتخاب شد که در مدت چهار سال این بنیاد ۴۰ میلیارد تومان در زمینه اشتغال و ارتقای زیرساخت‌های درمیان مشارکت خواهد کرد.

 

 

 

 

 

دومین دستگاه پلاسما فرزیس در خراسان جنوبی نصب شد/۳-۷

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: دومین دستگاه پلاسما فرزیس و پلاست فریزر توسط خیرین خریداری و در استان نصب و راه‌اندازی شد.

ابراهیم میری مقدم روز یکشنبه در حاشیه آیین اهدای این دستگاه در مرکز انتقال خون بیرجند که با حضور خیرین برگزار شد افزود: ۴۵۰ میلیون تومان برای خریداری دستگاه پلاسما فرزیس و پلاست فریزر توسط خیرین جمع‌آوری و دستگاه‌ها خریداری شده است.

وی بیان کرد: این دستگاه امکان فریز کردن ۴۸ واحد پلاسما همزمان در طول یکساعت را دارد در حالیکه دستگاه قبلی امکان فریز کردن ۱۲ واحد پلاسما را در این بازه زمانی داشته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی تصریح کرد: امید است با راه‌اندازی این دستگاه ارائه خدمت بهتری به بیماران استان ارائه دهیم و در بازه کوتاهتری فرآورده‌های خونی را در اختیار بیماران قرار دهیم.

وی عنوان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹، مردادماه امسال یک دستگاه پلاسما فریز وارد استان و نصب شده است و از این طریق پلاسمای بهبودیافتگان کرونا در استان دریافت می‌شود.

میری مقدم با بیان اینکه دستگاه دوم که با حمایت خیرین خریداری شده از ابتدای آذر وارد استان شده است یادآور شد: با توجه به ظرفیتی که در استان فراهم شده از بهبودیافتگان درخواست داریم برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در یک شیف کاری قادر به دریافت ۱۶ واحد پلاسما در استان هستیم افزود: دستگاه خریداری شده تولیدی ایران است و توسط یک شرکت انحصاری در اختیار تمام استان‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی اظهار داشت: تا امروز حدود ۷۰۰ واحد پلاسما در استان اهدا شده  است و با توجه به حجم درخواستی از بیمارستان‌ها، از بهبودیافتگانی که شرایط لازم را دارند انتظار داریم برای اهدا مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: بهبودیافتگان کرونا با داشتن شرایطی از جمله دارا بودن سن ۱۸ تا ۶۰ سال، نداشتن سابقه بارداری بانوان، داشتن مدارک دال بر کووید ۱۹ از جمله سی تی اسکن، گزارش پزشک، بستری و یا جواب آزمایش مثبت می‌توانند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به همت محققان دانشگاه بیرجند انجام شد؛

طرح مطالعه‎ ‎محاسبه‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎تالاب‎ ‎کجی‎ ‎نمکزار برگزیده کشوری شد/۲-۳

به همت محققان دانشگاه بیرجند طرح مطالعه‎ ‎محاسبه‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎تالاب‎ ‎کجی‎ ‎نمکزار به عنوان ‏یکی از  طرح‌های‎ ‎صنعتی‎ ‎برگزیده دانشگاه‌ها‎ ‎و‎ ‎پژوهشگاه‌های‎ ‎کشور معرفی شد.‏

به گزارش امروز خراسان جنوبی معاونت پژوهش و فناوری وزارت ‏علوم، تحقیقات و فناوری طرح‌های‎ ‎صنعتی‎ ‎برگزیده دانشگاه‌ها‎ ‎و‎ ‎پژوهشگاه‌های‎ ‎کشور در سال ‌‏۱۳۹۹ را معرفی کرد.‏ بر این اساس طرح مطالعه‎ ‎محاسبه‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎تالاب‎ ‎کجی‎ ‎نمکزار به عنوان ‏یکی از  طرح‌های‎ ‎صنعتی‎ ‎برگزیده دانشگاه‌ها‎ ‎و‎ ‎پژوهشگاه‌های‎ ‎کشور معرفی شد.‏
تالاب‎ ‎کجی‎ ‎نمکزار‎ ‎نهبندان‎ ‎با‎ ‎برخورداری‎ ‎از‎ ‎تنوع‎ ‎زیستی‎ ‎بالا،‎ ‎نقش‎ ‎مهمی‎ ‎در‎ ‎عملکرد‎ ‎هیدرولوژیکی‎ ‎منطقه‎ ‎ایفا‎ ‎می‌کند. اخیراً‎ ‎به‎ ‎دلیل‌های‎ ‎انسانی‎ ‎و‎ ‎همچنین‎ ‎خشکسالی،‎ ‎تنش‌های‎ ‎شدیدی‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎وارد‎ ‎گردیده‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎تعیین‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎آن‎ ‎می‌تواند‎ ‎ضمن‎ ‎بازگرداندن‎  ‎فعالیت ‏شرایط‎ ‎اکولوژیکی،‎ ‎عملکرد‎ ‎محیط زیستی‎ ‎تالاب‎ ‎را‎ ‎بهبود‎ ‎بخشد. از‎ ‎اینرو‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎طرح،‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎روش‎ ‎ترکیبی‎ ‎در‎ ‌‏۶‌‎ ‎سناریو‎ ‎نیاز‎ ‎آبی اکوهیدرولوژی‎ ‎تالاب‎ ‎کجی‎ ‎محاسبه‎ ‎گردید. با‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎داده‌های حاصل از‎ ‎سنجش‎ ‎از‎ ‎دور،‎ ‎سیستم‎ ‎اطلاعات‎ ‎جغرافیایی‎ ‎و‎ ‎مشاهدات میدانی‎ ‎اطلاعات‎ ‎مورد‎ ‎نیاز‎ ‎کسب‎ ‎شده‎ ‎و‎ ‎با‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎معادله‎ ‎بیلان‎ ‎آبی‎ ‎مقدار‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎در‎ ‎سناریوهای‎ ‎هیدرولوژیکی‎ ‎و‎ ‎اکولوژیکی محاسبه گردید. نتایج‎ ‎نشان‎ ‎داد‎ ‎جهت‎ ‎تامین‎ ‎حد‎ ‎متوسط‎ ‎لکه‎ ‎آب‎ ‎به‎ ‎حجم‎ ‎آبی‎ ‎معادل ۱۳.۹۷ میلیون‎ ‎مترمکعب به‎ ‎طور‎ ‎سالانه‎ ‎نیاز است که ۱۲.۲‌‎ ‎آن‎ ‎از‎ ‎طریق‎ ‎رواناب‎ ‎سطحی‎ ‎تامین‎ ‎می‌شود‎ ‎و۱.۷۷ میلیون‎ ‎مترمکعب‎ ‎کمبود‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎باید‎ ‎با‎ ‎کاهش‎ ‎حدود ۲۰ درصدی برداشت‎ ‎از‎ ‎آب‎ ‎زیرزمینی‎ ‎منطقه‎ ‎تامین‎ ‎شود‎.‌‏ همچنین‎ ‎به‎ ‎منظور‎ ‎حفظ‎ ‎پوشش‎ ‎گیاهی‎ ‎و‎ ‎گونه‌های‎ ‎شاخص‎ ‎جانوری‎ ‎منطقه‎ ‎به ترتیب به طور سالانه نیاز به آبی معادل ‌‏۱۲/. و ۳۴۸…/. میلیون‎ ‎مترمکعب‎ ‎می‌باشد. با‎ ‎تامین‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎خدمات‎ ‎اکوسیستمی‎ ‎تالاب به‎ ‎منظور‎ ‎حفظ‎ ‎ریزگرد،‎ ‎اکوسیستم‎ ‎گیاهی‎ ‎و‎ ‎جانوری‎ ‎منطقه‎ ‎نیز‎ ‎حفظ‎ ‎می‌گردد‎.‎
در خصوص دستاورد ویژه این طرح آمده است؛ طرح‎ ‎با‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎دانش‎ ‎تخصص‎ ‎های‎ ‎مختلف‎ ‎دانشگاهی‎ ‎توانست‎ ‎با بازگرداندن‎ ‎شرایط‎ ‎اکولوژیکی‎ )‎احیا‎ ‎و‎ ‎حفاظت‎ ‎از‎ ‎گونه‌های گیاهی و ‏جانوری) و بهبود عملکرد تالاب، ضمن حل معضلات مهم‎ ‎ناشی‎ ‎از خشکی‎ ‎تالاب‎ ‎مانند‎ ‎ریزگرد‎ ‎که‎ ‎تهدید‎ ‎جدی‎ ‎محیط‎ ‎زیست‎ ‎انسانی و صنعت‎ ‎منطقه‎ ‎بود،‎ ‎باعث‎ ‎ایجاد‎ ‎فرصت‌های شغلی ‏پایدار اکوتوریسم‎ ‎برای‎ ‎افراد‎ ‎بومی‎ ‎منطقه‎ ‎شده‎ ‎است‎.‎
تدوین‎ ‎طرح‎ ‎جامع‎ ‎مدیریت‎ ‎و‎ ‎پایش‎ ‎تالاب، راهکارهای‎ ‎تامین‎ ‎آب‎ ‎مورد‎ ‎نیاز‎ ‎تالاب‎ ‎و‎ ‎افزایش‎ ‎تدریجی‎ ‎تراز‎ ‎آن، بررسی‎ ‎و‎ ‎مقایسه‎ ‎توان‎ ‎اکولوژیکی‎ ‎در‎ ‎کاربری‎ ‎های‎ ‎فعلی‎ ‎اطراف‎ ‎تالاب، ‏تدوین‎ ‎الزامات‎ ‎لازم‎ ‎برای‎ ‎احیای‎ ‎نهایی‎ ‎و‎ ‎حفظ‎ ‎پایدار‎ ‎شرایط‎ ‎تالاب به عنوان برنامه و توسعه ‏آتی این طرح آمده است. ‏
مجری طرح مطالعه‎ ‎محاسبه‎ ‎نیاز‎ ‎آبی‎ ‎تالاب‎ ‎کجی‎ ‎نمکزار دکتر محمدحسین صیادی، عضو ‏هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه بیرجند بود که به کارفرمایی اداره‎ ‎کل‎ ‎حفاظت‎ ‎محیط‎ ‎زیست‎ ‎استان‎ ‎خراسان‎ ‎جنوبی این مطالعه از مهر ۱۳۹۷ تا تیر ۱۳۹۹ ‏انجام شد.‏

 

 

 

 

در جشنواره حمایت از کالای ایرانی محقق شد:

کسب۴رتبه کشورتوسط دانش آموزان بیرجندی/۲-۳

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:۴ دانش آموز مدارس غیردولتی و هیات امنایی بیرجند موفق به کسب رتبه های برتر کشور در جشنواره حمایت از کالای ایرانی شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی خراسان جنوبی، محمد علی واقعی، عصر امروز با بیان این خبر اظهار کرد: جشنواره حمایت از کالای ایرانی، در قالب رشته های فرهنگی هنری شامل نقاشی، عکاسی، شعر و داستان کودک، خوشنویسی، تولید پادکست و فیلم برگزار شد، که خانم هلیا هنرمند فرد از دبیرستان امام حسین(ع) دوره اول در رشته نقاشی حائز رتبه اول کشور شد.

وی، با اشاره به کسب  رتبه سوم کشور، توسط خانم ها مبینا غلامی و خانم ستایش کیخایی مقدم از دبیرستان نمونه کاشی نیلوفر در رشته نقاشی  اضافه کرد: در این جشنوراه، خانم عاطفه اکبری از دبیرستان امام حسین(ع)  نیز دوم حائز رتبه برگزیده کشور شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، جشنواره « حمایت از کالای ایرانی » را گامی موثر در تحقق منویات و فرامین مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  در حوزه تعلیم و تربیت و  ترویج فرهنگ حمایت هرچه بیشتر از کالای ایرانی در بهارستان علم و ادب دانست و تصریح کرد: آموزش و پرورش استان در این راستا با اتکا به ظرفیت عظیم فرهنگیان استان؛ طرح ها و برنامه های مؤثری در زمینه  آموزش و انتقال این فرهنگ به نسل نوجوان و جوان خطه قهستان زمین اجرا کرده است.

به گفته واقعی جشنواره حمایت از کالای ایرانی، نماد اقتصاد مقاومتی و مقدمه ای برای جهش تولید به شمار می رود.

۹۶درصد نرخ جمعیت با سواد استان/ سواد آموزی انقلابی درجهش تولید محتوای علمی

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت:سوادآموزی از بدوتأسیس تاکنون موفق شده انقلابی دررشدنرخ جمعیت باسواد و جهشی درتولیدمحتوای علمی برای سواد آموزان ایجاد نماید؛به طوری که نرخ جمعیت باسواداستان به بیش از۹۶درصدارتقایافته است.

به گزارش امروز خراسان جنوبیواقعی افزود: سالانه بیش از۳ هزار نفرمحروم از نعمت سواد،دردوره های سواد آموزی، تحکیم وانتقال از طرح ها، برنامه ها و فعالیت های آموزشی، پژوهشی، مهارتی و فرهنگی معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان بهره مند می شوند.

وی؛ با اشاره به فعالیت ۴۰۰ آموزش دهنده در ۱۲ شهرستان و منطقه ی استان؛ عنوان کرد:  محصول تلاش سواد آموزان در سایه ی آموزش های مؤثر آموزش دهندگان کسب چندین عنوان عالی و شایسته تقدیر در کشور و در موضواعات مختلف علمی، هنری، مهارتی و فرهنگی بوده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از برگزاری اولین جشنواره اقدام پژوهی در فعالیت های سواد آموزی خبر داد و افزود: به منظور بهبود ارتقاء توانمندی ها و شایستگی های کارشناسان،آموزش دهندگان و سواد آموزان، دوره های ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی تخصصی به صورت مستمر برای آموزش دهندگان به صورت فصلی برگزار می شود.

دبیرشورای پشتیبانی سواد آموزی  آموزش وپرورش خراسان جنوبی،بااشاره به افزایش۳ برابری مراکز یادگیری محلی دراستان؛ ادامه داد: اجرای طرح های مکمل سواد از قبیل طرح نماز کلید بهشت ، طرح آموزش مقدمات رایانه ، طرح کمیساریا و اتباع و مهاجرین خارجی ، طرح توسعه سواد زنان و دختران روستایی ، طرح شتاب بخشی به سواد عشایر استان، طرح حلقه های کتاب خوانی ، طرح خواندن با خانواده  از مهم ترین طرح های اجرا شده در معاونت سواد آموزی خراسان جنوبی به شمار می رود.

استاندار خراسان جنوبی: توسعه با مدیریت بومی محقق می‌شود/۲-۳

استاندار خراسان جنوبی: توسعه با مدیریت بومی محقق می‌شود

 استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه زمانی محقق می‌شود که با مدیریت محلی و بومی و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها، ساز و کارهای مناسبی را برای رشد و پیشرفت این جغرافیا تبیین کنیم.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، حمید ملانوری در نشست مقدماتی شکل‌گیری ستاد توسعه خاوران با معاونان استاندار و رؤسای کمیته‌ها، رقم خوردن هر اتفاق مثبت در جامعه را محصول کار جمعی دانست و گفت: نسخه شفابخش و الگوی رفتاری ورود و حرکت به سمت توسعه پایدار، هم‌افزایی مثبت میان همه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی است.

وی افزود: هدف از تشکیل این ستاد استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی استان در کنار بخش خصوصی است تا در فضایی هم‌افزا، توسعه پایدار در استان محقق شود.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خطه زرخیز خراسان جنوبی با همه ظرفیت‌های کم‌نظیر در بسیاری از بخش‌ها نظیر معدن، گردشگری، کشاورزی و مرز و با همه تلاش‌های صورت گرفته همچنان از استان‌های کم‌برخوردار کشور محسوب می‌شود که این مورد باید با نقش‌آفرینی مردم تغییر کند.

وی با بیان این که دولت با همه توان در خدمت توسعه کشور است افزود: با این وجود امکانات دولت محدود است و باید از استعدادهای بخش خصوصی در این رابطه استفاده شود لذا باید از همه ظرفیت‌هایی که دل در گرو توسعه پایدار استان دارند، دعوت شود تا در این عرصه تلاش کنند.

ملانوری تصریح کرد: هدف از تشکیل ستاد خاوران دعوت از همگان برای تلاش برای توسعه استان است و همه دستگاه‌ها موظفند تا شرایط لازم برای تحقق این وظیفه مهم را فراهم کنند.

همه سرمایه‌ها در خدمت توسعه استان قرار گیرد

وی به منابع سپرده‌گذاری شده مردم در بانک‌های استان اشاره کرد و گفت: مردم خراسان‌ جنوبی فقط در منابع بانکی استان مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند که در مقایسه با استان‌های مشابه، رقم بسیار قابل توجهی است لذا می‌طلبد با فرهنگ‌سازی، این سرمایه هنگفت در خدمت توسعه استان قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: همه سرمایه‌ها باید در خدمت توسعه همه جانبه و پایدار استان قرار گیرد.

وی از استاندار به عنوان رییس ستاد توسعه خاوران و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به عنوان دبیر این ستاد نام برد و افزود: اعضای اصلی ستاد شامل معاونان استاندار، نماینده امام جمعه مرکز استان، رییس مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرماندار مرکز استان، رییس دانشگاه بیرجند، فرمانده سپاه پاسداران، مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، مشاور جوان استاندار، رییس بنیاد نخبگان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، مدیر گروه مطالعاتی طرح آمایش استان، رییس شورای اسلامی استان و سه نفر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به انتخاب استاندار هستند.

ملانوری گفت: پنج کمیته تخصصی شامل «کمیته شناسایی و جذب نخبگان، فعالان و افراد مؤثر در حوزه سرمایه‌گذاری»، «کمیته شناسایی فرصت‌ها و مزیت‌های سرمایه‌گذاری در استان»، «کمیته شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی»، «کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی» و »کمیته پایش و ارزیابی عملکرد» ذیل این ستاد فعالیت می‌کنند.

لزوم استفاده از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ کشور 

وی به اجرای طرح معین عمرانی در چهار شهر مرزی استان اشاره و تاکید کرد: باید از ظرفیت بنگاه‌های بزرگ کشور نظیر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در جهت رشد و آبادانی استان همچون گذشته کمک گرفت.

استاندار خراسان جنوبی انجام مسئولیت‌های اجتماعی را از وظایف مهم بنگاه‌های بزرگ برشمرد و افزود: مدیران مجموعه‌های موفق استان می‌توانند در کنار دانشگاه بیرجند در فرهنگ‌سازی فرهنگ توسعه‌ای موفق عمل کنند و با ایجاد جوشش و تحرک بیشتر در مردم، آنها را به سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب کنند.

وی وظیفه کمیته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این کمیته با مسئولیت صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی باید در تولید محتوا و ارتباط با رسانه ملی و رسانه‌های بین‌المللی نسبت به معرفی ظرفیت‌های کم‌نظیر استان اقدام کند تا از این طریق اهداف ستاد توسعه خاوران که افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه متوازن و همه جانبه در استان است، محقق شود.

 

 

 

 

 

به مناسبت دهه بصیرت؛
۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و ادبی در خراسان جنوبی اجرا می شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی از برگزاری بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و ادبی در دهه بصیرت توسط کمیته کودکان و نوجوانان در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «طاهره حمیدی» صبح امروز (۷ دی) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: کمیته کودک و نوجوان برای دهه بصیرت برنامه های مختلفی در راستای تحقق شعار «بصیرت فاطمی، ولایت مداری و مقاومت علوی» اجرا می کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ عنوان برنامه فرهنگی و ادبی به مناسبت هفته بصیرت برگزار می شود، افزود: از این تعداد ۱۰۱ برنامه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اجرا خواهد شد.

وی به مهم ترین برنامه های دهه بصیرت اشاره کرد و گفت: افتتاح آسمان نمای دیجیتال بیرجند به نام «سربازان کوچک حاج قاسم» از مهم ترین برنامه های این هفته است و یک کتابخانه سیار روستایی نیز در بیرجند به نام «شهید دکتر فخری زاده» افتتاح می شود.

حمیدی با اشاره به اینکه به مناسبت این دهه مهرواره ای تحت عنوان «سربازان کوچک حاج قاسم» در استان برگزار شد، افزود: آثار منتخب کوکان و نوجوانان در این مهرواره در کتابی تحت عنوان «سلام آسمان» چاپ و رونمایی می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: در دهه بصیرت برنامه های مختلف دیگری از جمله وبینارهای تخصصی، صبح شعر، تولید محتواهای صوتی و تصویری و برگزاری مسابقات مختلف و قصه گویی در فضای مجازی، اعزام کاروان پیک امید، ایستگاه های نقاشی در دستور کار قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
بی بصیرتی مدعیان حق موجب انزوای حق می شود
آیت الله عبادی با تأکید بر اینکه بی بصیرتی مدعیان حق موجب انزوای حق می شود، گفت: هر جایی جبهه مدعی حق زمین‌گیر شده و آسیب دیده از بی‌بصیرتی بوده وگرنه حق به صورت طبیعی بر باطل غالب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۷ دی) در دیدار دست اندرکاران مراسم بزرگداشت حماسه ۹ دی اظهار کرد: عنصر بصیرت یک موضوعی است که زندگی جوامع بشری را رقم می زند و از کنار این ساده نمی توان گذشت، این یک معیار است؛ هر جایی جبهه مدعی حق زمین‌گیر شده و آسیب دیده از بی‌بصیرتی بوده وگرنه حق به صورت طبیعی بر باطل غالب است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بی بصیرتی مدعیان حق موجب انزوای حق می شود، گفت: هر جایی و به هر نسبتی پیروزی و موفق بوده‌اند رمز آن بصیرت است.

 

وی با اشاره به اینکه سه اهل در تحقق بصیرت نقش دارد که اگر انجام شود بصیرت حاصل می شود، افزود: بخشی از آن سرمایه علمی، تعلیم و تعلم، تربیت، تذکر و نصیحت است که در این قالب خدا به شما قوت دهد وظیفه بسیار ارزشمندی را انجام دادید و یک انسان اگر به وسیله شما هدایت شود و در راه حق قرار بگیرد با ارزش‌تر از تمام آنچه است که آفتاب بر آن می‌تابد.

 

آیت الله عبادی با بیان اینکه اصل دوم در تحقق بصیرت را میزان تقوا در هر فردی است، ادامه داد: بصیرت وقتی حاصل می شود که فرد حق طلب باشد و اگر کسی در درون به دنبال حق نیست هرگز به بصیرت نمی رسد و و برای تشخیص حق از باطل باید تقوا رعایت شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: تقوا به دو صورت تقوای عقلی و شرعی است، اگر فردی تقوای عقلی داشته باشد به تقوای شرعی و ایمانی می رسد و اگر فردی تقوای عقلی نداشته باشد حتی اگه همنشین پیغمبران خدا باشد نیز به تقوا نخواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه در ۴۲ سال اخیر نیز وجود داشته اند افرادی که شاید سوادی نداشته اما تقوا داشته و هیچگاه اشتباهی نکرده اند، افزود: اما چه بسا افرادی که تحلیلگر و با سواد بوده‌اند اما از همه گمراه‌تر بوده‌اند.

 

آیت الله عبادی در ادامه اصل سوم جهت تحقق بصیرت را فهمیدن معانی واژه ها و الفاظ دانست و گفت: واژه ها همواره معانی مختلفی دارد، به طوری که یک معنی محاوره ای داشته، اما در مسائل حقوقی، سیاسی و در واژگان استعمار گران معانی دیگری می‌دهد.

 

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: بسیاری از مواردی که افراد گول می خوردند و باعث می شود مردم به اشخاصی اعتماد کنند که حرف استعمارگران را می‌زنند، به کار بردن الفاظ و واژه‌هایی است که در محاوره بسیار زیباست اما در فرهنگ لغت سیاسی و استعماری معنای دیگری می‌دهد و باعث می شود مردم دل به چیزی بدهند که برای آنها خطرناک است.

 

به گفته وی خطرناک ترین سلاح روز الفاظ و واژگان است و این افرادی که دم از حقوق، آزادی و جامعه جهانی می زنند، باید پرسید منظورتان کدام حقوق و آزادی است؟ با الفاظی که در سیاست یک معنی و در اجتماع معنی دیگری می‌دهد مردم را گول می زنند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه برای درک بهتر واژه ها نیاز به یک فرهنگ نامه است تا مردم معانی مختلف واژه ها را بدانند، افزود: خانواده ها، آموزش و پرورش، حوزه‌ها و دانشگاه ها آموزش لازم جهت افزایش تقوا و بصیرت را انجام نداده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر این سه اصل  در کنار هم تحقق یابد، بصیرت حاصل می‌شود، افزود: مردم ایران اسلامی مردم بسیار خوبی هستند و همواره در بزنگاه های مختلف به عهد خود وفا کرده اند اما راه ناهمواری پیش رو است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*