سرمقاله/مزایای آقازادگی…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد
mohammadraeifard@yahoo.com
در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه و توسعه یافته، آقازادگی معنا و کاربردهای شان بسیار با هم توفیر دارد.
در کشورهای توسعه یافته به دلیل ساختارهای آهنین و قوانین بسیار سخت و پیچیده و نظارت های آنلاین بیست وچهار ساعته از عملکرد اجتماعی و اقتصادی مردم از نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه اش بگیر تا پاکبان های محلات و تمامی اقشار مردم، تقریبا آقازادگی در آن کشورها مفهومی چون کشورهای جهان سوم و عقب مانده ندارد، پسر نخست وزیر فلان کشور اروپایی همان روش جذب در ادارات و دانشگاه ها را دارد که یک فرد کارتن خواب دارد، یعنی با توجه به تمهیدات قانونی و ساختارهای بسیار دقیق و خشک، امکان سوء استفاده از امکانات و نفوذ پدر یا مادر تقریبا درحد صفر است!!!
چرا که رسانه ها و مطبوعات کافیست که پی به کوچکترین سوءاستفاده مقامات از پست شان ببرند، آنچنان هجوم و فشاری را بر وی وارد می کنند تا مجبور به عذرخواهی و استعفا گردد.
البته ممکن است کسانی هم باشند که در مقطعی کاری غیرقانونی انجام دهند اما پس از چندی که راز برملا شد به شدت با او برخورد شده و از محاسبات اجتماعی کلا حذف اش می کنند.
سال ها قبل که نیکسون رئیس جمهور آمریکا برای بار دوم کاندیدا شده و در شرف پیروزی بود، خبرنگاری با افشای واقعه شنود واترگیت به آنچنان وضعیتی او را دچار کرد که مجبور به عذرخواهی و استعفا گردید !!! اما اوضاع در کشورهای جهان سوم و عقب مانده بسیار به نفع آقازادگان بوده و نان آنها بسیار چرب و شیرین در ظرف بیت المال قرار می گیرد.
در این دست کشورها با توجه به مناسبت های موجود در بلوک قدرت، چه اقتصادی و چه نظامی وبه دلیل عدم حضور قوانین واجب الاجرا و سازمان های نظارتی، آقازاده ها از مواهبی برخوردارند که هیچ کسی توان دستیابی به امکانات آنان را نداشته و چنین است که در سایه و بدون کوچکترین بعد خبری و در نبود اصول شفافیت های مالی، رابطه ای، درکمترین زمان ممکن از بیشترین امکانات مالی و رانتی و ارتباطی برخوردار شده و تبدیل به میلیاردرهایی می شوند که کسی از حضور و تعداد آنها خبری کامل ندارد !!
این قشر بی درد، اصولا دغدغه کار و سرمایه ندارند، رانت خواری شیوه آنان و دور زدن قانون رسم شان و عدم پاسخگویی شیوه کاری آنان است!! در کشورهای جهان سوم هیچ قلم به دستی و هیچ رسانه ای حق ورود به خط قرمز آقازاده ها را ندارد که اگر چنین کنند با بدترین شیوه ممکن سرکوب و مرعوب می شوند، کلا آقازاده های جهان سومی از مصونیت آهنین در مقابل قانون برخوردارند!!
درکشورهای جهان سوم تمام مردم آقا زاده دارند اما فرق شان با آقا زاده های حکومتی تقریبا به اندازه فاصله زمین تا خورشید است، میلیون ها آقازاده عوام بیکار و بی آینده اند وبلا تکلیف، فقط اکثرا مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند و آنها یا در تلفن تاکسی ها مشغولند و یا تره بار می فروشند.
تا طعم آقازادگی واقعی را نچشیم کلا مفهوم زندگی در یک کشور جهان سومی را درک نکرده ایم…!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*