علمی

طر سرطان با این خوراکی‌ها

محققان فرانسوی دریافته‌اند که مصرف مواد غذایی “با درجه بالای فرآوری‌” خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

خوراکی‌های با درجه فرآوری بالا به صورت انبوه و به اصطلاح کارخانه‌ای تولید می‌شوند؛ انواع کنسروها، ناگت مرغ، برخی از انواع کیک‌ها، محصولات پروتئینی فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و تنقلاتی مثل چیپس از جمله مواد غذایی با درجه بالای فرآوری هستند.

تحقیقات نشان می‌داد که افزایش ۱۰ درصدی این مواد در رژیم غذایی، خطر ابتلا به سرطان را در فرد تا ۱۲ درصد افزایش داده است؛ همچنین با افزایش میزان مصرف این نوع مواد غذایی، خطر ابتلا به سرطان باز هم بیشتر می‌شود.

خطر سرطان با این خوراکی‌ها/ ادویه‌ای با طعم مرگ/ خوراکی‌هایی برای درمان ویار بارداری/ ترفند‌های جالب برای از بین بردن شوری غذا 

روش‌های تقویت ماهیچه

باید بدانید که انسان‌ها در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی با ضعف در ماهیچه‌ها مواجه می‌شوند.

پزشکان برای جلوگیری از این مشکل و تاخیر در شیوع آن چند راهکار را توصیه می‌کنند؛ اولین راهکار مصرف مناسب مواد پروتئینی است؛ پروتئین مورد نیاز در انسان ۱/۶ گرم در ازای یک کیلوگرم وزن فرد است؛ برای مثال اگر شما ۸۰ کیلو وزن داشته باشید؛ روزانه به ۱۳۰ گرم پروتئین نیاز دارید.

علاوه بر مصرف پروتئین، ورزش کردن خصوصا وزنه زدن در شکل گیری ماهیچه‌ها و تقویت آن‌ها تاثیر زیادی خواهد داشت.

خطر سرطان با این خوراکی‌ها/ ادویه‌ای با طعم مرگ/ خوراکی‌هایی برای درمان ویار بارداری/ ترفند‌های جالب برای از بین بردن شوری غذا 

راهکار طب سنتی برای درمان ویار بارداری

بهتر است بدانید که طب سنتی برای درمان ویار بارداری توصیه‌هایی دارد.

یکی از این توصیه‌ها مصرف مواد ترش مزه مانند رب انار یا غوره است؛ این روش مخصوصا برای کسانی که مزاج گرم دارند توصیه می‌شود؛ با این وجود زنان بارداری که معده‌های سرد و رطوبتی دارند می‌توانند این مواد ترش را همراه با عسل میل کنند.

مهم‌ترین توصیه طب سنتی برای درمان ویار در خانم‌های باردار مصرف خوراکی‌هایی است که راحت هضم می‌شوند؛ حتی توصیه شده است که میوه‌ها را به شکل برشته شده مصرف کنید؛ برای این کار میوه‌هایی مثل به، سیب  یا هویج را پس از رنده کردن تفت داده و سپس بخورید.

خطر استفاده بیش از حد جوز هندی

جوز هندی یکی از طعم دهنده‌ها و ادویه‌های مورد استفاده در آشپزی و شیرینی پزی است، اما بهتر است بدانید که مصرف بیش از چهار گرم از این ادویه در یک وعده موجب بروز حالت تهوع و توهم شده و حتی می‌تواند منجر به بیهوشی فرد شود.

مصرف این ادویه برای کودکان خطرناک‌تر است به طوری که مصرف همان چهار گرم از این ادویه موجب مسمومیت‌های شدید در کودکان شده و حتی خطر مرگ را در آن‌ها به دنبال دارد.

خطر سرطان با این خوراکی‌ها/ ادویه‌ای با طعم مرگ/ خوراکی‌هایی برای درمان ویار بارداری/ ترفند‌های جالب برای از بین بردن شوری غذا 

افزودن شکر برای از بین بردن شوری غذا

بسیاری از ما تجربه شور شدن غذا را داشته ایم؛ نمک زیاد عملا موجب می‌شود غذایی که آماده شده است، غیر قابل خوردن باشد، اما جالب است بدانید که با ترفند‌هایی می‌توان شوری غذا را تاحدود زیادی از بین برد.

یکی از این روش‌ها افزودن شکر، عسل و برخی مواد اسیدی مانند عصاره مرکبات، آب لیمو، سرکه و ترشی به غذاست؛ در حقیقت با افزودن این مواد مزه شوری غذا مخفی می‌شود.

با این وجود به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه نمک علاوه بر افزایش فشار خون، خطر حملات قلبی عروقی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

خطر سرطان با این خوراکی‌ها/ ادویه‌ای با طعم مرگ/ خوراکی‌هایی برای درمان ویار بارداری/ ترفند‌های جالب برای از بین بردن شوری غذا 

آنفولانزای پرندگان را جدی بگیرید

بیماری آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که بیشتر مخصوص پرندگان وحشی است و به راحتی به انسان منتقل نمی‌شود؛ با این وجود این بیماری می‌تواند بسیار کشنده و خطرناک باشد.

مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از انتقال این ویروس‌ها حضور نیافتن در مناطق آلوده به این بیماری مثل مناطق شکار پرندگان وحشی یا بازار‌های سرباز فروش پرندگان است؛ علاوه بر این از مصرف گوشت و تخم این پرندگان وحشی هم جدا خودداری کنید.

بهتر است مراقبت‌های دیگری را هم انجام دهید؛ برای مثال بهتر است تمام وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن یا خرد نمودن گوشت طیور را شسته و ضدعفونی کنید؛  گوشت طیور کاملا پخته شود به طوری که دمای درونی آن‌ها به ۷۰ درجه سلسیوس برسد؛ همچنین از مصرف تخم‌مرغ خام یا نیمه‌پخته هم پرهیز کنید.

خطر سرطان با این خوراکی‌ها/ ادویه‌ای با طعم مرگ/ خوراکی‌هایی برای درمان ویار بارداری/ ترفند‌های جالب برای از بین بردن شوری غذا 

انتهای پیام/

 

 

تب بالای ناشی از درد دندان خطرناک است

شناسهٔ خبر: ۴۲۲۹۸۴۳ –
یک متخصص دهان و دندان با اشاره به خطرناک بودن تب ناشی از درد دندان، گفت: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان آبسه دندانی تنها علائم بیماری را برطرف می کند و عفونت همچنان باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رضا یزدانی با بیان اینکه آبسه به معنی تجمع چرک و عفونت در بافت‌های بدن است و در هر جای بدن از جمله در حفره دهان ممکن است، تشکیل شود، افزود: آبسه به علت پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد. از این رو، اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، عفونت ناشی از آن گسترش پیدا می‌کند و به مقر دندان می‌رسد و از آنجا وارد استخوان می‌شود؛ یا حتی ممکن است، عفونت وارد نسوج اطراف دندان ‌شود.

وی با بیان اینکه اگر دندان سالم و پوسیدگی در کار نباشد، مشکلات و بیماری‌های لثه‌ای موجب آبسه دندان می‌شود، ادامه داد: البته عفونت‌های لثه‌ای درمان نشده نیز باعث ایجاد آبسه لثه‌ای می‌شود؛ اما تشخیص آبسه گاهی ساده و گاهی مشکل است. وقتی دندان، پوسیدگی ندارد آبسه به علت عفونت لثه به وجود می آید؛ ولی اگر دندان پوسیدگی داشته باشد پوسیدگی می تواند علت ایجاد آبسه شود.

این متخصص سلامت دهان در ادامه تصریح کرد: البته یک علت کمتر شایع هم وجود دارد که آن ایجاد آبسه بر اثر ضربه یا غذایی که می‌خوریم است و یا جسم خارجی که وارد بافت‌های اطراف دندان و مخاط می‌شود،  نیز می‌تواند باعث عفونت و آبسه دندان شود.

وی با بیان اینکه افرادی که به هر علتی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند مثل خانم‌های باردار، افراد سالمند و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت دارند، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های دندانی و آبسه هستند، گفت: درد، تورم، لقی دندان، بوی بد دهان، اشکال در عملکرد دهان و دندان، و مشکل غذا خوردن از جمله علائم آبسه دندان است که اگر به مشکل غذا خوردن رسیدگی نشود و ادامه پیدا کند تب بالا و بی‌حالی بروز می‌کند که این دو نشانه، خطرناک هستند و فرد مبتلا باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کند.

یزدانی در ادامه به راه های پیشگیری از آبسه دندان و لثه اشاره کرد و افزود: باید از پوسیدگی دندان و بیماری لثه پیشگیری کنیم. از این رو، حداقل دو بار مسواک زدن به مدت حداقل دو دقیقه با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید، کاهش مصرف مواد قندی، کاهش مصرف هر ماده قندی که قند و شکر دارد، و مراجعه منظم به دندانپزشک نیز توصیه می‌شود.

وی یکی از خوددرمانی‌، آبسه دندانی را مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و مسکن دانست و ادامه داد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. در چنین شرایطی علائم برطرف می‌شود، اما عفونت برطرف نمی‌شود چون علت هنوز باقی است. آنتی‌بیوتیک فقط باید با تشخیص پزشک مصرف شود.

این متخصص سلامت دهان در خصوص اقدامات اولیه‌ای که افراد مجاز به انجام دادن آن هستند، گفت: فرد می‌تواند یک مسکن مصرف کند تا درد شدید را تسکین دهد. دهان را با آب و نمک رقیق شست‌وشو دهد و بعد به دندانپزشک یا مرکز شبانه‌روزی مراجعه کند. شست‌وشو با آب و نمک به این صورت است که در یک لیوان آب جوشیده سرد شده، یک دوم چای خوری نمک بریزد و از آن استفاده کند. افرادی که همواره مسواک می‌زنند شاید استفاده از آب نمک رقیق شده، آن هم گاه به گاه برایشان مفید باشد.

یزدانی در گفتگو با رادیو سلامت، با بیان اینکه آبسه حاد به صورت درد و تورم، بی‌حالی و گاه تب بالا، خود را نشان می‌دهد، تاکید کرد: اما در آبسه مزمن، حفره آبسه تشکیل شده و از آن عفونت و چرک خارج می‌شود، بیمار که مراجعه می‌کند تورم دارد؛ اما درد ندارد چون چرک در حال خارج شدن است و فشار از روی اعصاب ناحیه برداشته شده است. گاه عفونت به استخوان دندان گسترش پیدا می‌کند که درمان آن خارج کردن دندان است.

یزدانی در پایان در خصوص نقش جراحی در درمان آبسه اظهار داشت: زمانی که آبسه صورت فرد را متورم می‌کند، باید آبسه شکافته شود تا چرک خارج شود. آبسه‌های خیلی بزرگ نیاز به تخلیه دارند.

 

پیشگیری از دیابت نوع یک با مصرف داروی فشار خون

تهران-ایرنا- محققان می گویند دارویی که برای کنترل فشار خون استفاده می شود، می تواند برای پیشگیری و درمان دیابت نوع ۱ نیز موثر باشد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، این تحقیق جدید که توسط محققان دانشگاه کلرادو منتشر شده است، نشان می دهد که داروی methyldopa که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود، می تواند برای پیشگیری یا درمان دیابت نوع ۱ نیز مصرف شود.
دیابت نوع ۱ وضعیتی است که در آن سلول های بتا در لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیستند؛ انسولین هورمونی است که سطح قند خون را تنظیم می کند.
در حالی که علت اصلی ابتلا به دیابت نوع ۱ هنوز ناشناخته است، محققان متذکر می شوند که حدود ۶۰ درصد افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، در بدن دارای مولکولی به نام DQ8 هستند که در تحقیقات قبلی مشخص شد با دیابت نوع ۱ ارتباط دارد.

 

 

 

اثر انگشت هر فرد اطلاعات منحصربه فردی از هویت و حتی وضع سلامتش نشان می‌دهد راهکاریبرای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند اثر انگشت انسان با سلامت او رابطه مستقیم دارد.

این کارشناسان همچنین ادعا می‌کنند که برخی بیماری‌ها می‌توانند در سیستم عصبی بدن انسان دگرگونی‌هایی ایجاد کنند و زنان دارای اثر انگشت ویژه امکان دارد درمعرض خطر ابتلا به سرطان قرارداشته باشند.

این بررسی نشان می‌دهد زنان با نوع خاصی از اثر انگشت یعنی حلقه‌های کمتر و قوس‌های بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌های بانوان ازجمله سینه، تخمدان و دهانه رحم قراردارند.


کارشناسان اعتقاد دارند می‌توان با بررسی اثر انگشت، خطر پذیری بیماری‌هایی چون دیابت، آلزایمر، لوسمی، مشکل‌های ناباروری، افسردگی و حتی عفونت لثه را شناسایی کرد.

اثر انگشت افراد در دوران جنینی و همزمان با رشد نوزاد توسعه پیدا می‌کند و با توجه به اینکه ریشه بسیاری از بیماری‌ها، ژنتیکی است امکان شناسایی آسیب به سیستم عصبی بدن و احتمال بروز بیماری در آینده وجود دارد.

هر فرد دارای اثر انگشت منحصربه فردی است که در هفته‌های ۱۱ الی ۲۴ بارداری مادر ایجاد می‌شود.

در محیط رحمی، جنین تحت تاثیر عامل‌های مختلفی، چون فشارخون، هورمون ها، رژیم غذایی مادر و مواردی از این دست قرار می‌گیرد که نقش بسزایی درسلامت یا بروز بیماری‌های مختلف دارد.


کارشناسان همچنین دریافتند مردان مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر احتمال دارد دارای یک نوع اثر انگشت خاص باشند.

محققان اعتقاد دارند برخی عوامل در دوران باردای می‌تواند بر توسعه قلب، رگ‌های خونی و کف دست اثربگذارد.

کارشناسان در این پژوهش اثرانگشت ۳۰۰ زن مبتلا به سرطان تخمدان و برخی سرطان‌های دیگر را با اثر انگشت زنان سالم بررسی کرده و دریافتند اثرانگشت زنان مبتلا به سرطان شباهت‌هایی به یکدیگر دارد.

در مطالعه‌ای دیگر دانشمندان دانشگاه زاگرب درکشور کرواسی دریافتند افراد مبتلا به سرطان غده هیپوفیز دارای اثرانگشت با تعداد کمتری شکاف در برخی قسمت‌های دست خود هستند.


کارشناسان احتمال می‌دهند که ژنتیک بر اثر انگشت افراد از بدو تولد موثر است و می‌تواند نشان دهنده ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها باشد.

محققان هندی هم در پژوهشی مشابه اثر انگشت ۴۰۰ کودک ۵ الی ۱۲ سال را که فرم دندانی خراب داشته‌اند بررسی کرده و دریافتند آن‌ها دارای الگو‌های پیچیده تری در اثرانگشت خود بوده اند.

پژوهشگران امیدوار هستند در آینده به نتیجه‌های بیشتری درباره ارتباط اثر انگشت با سلامت و آسیب پذیربودن فرد دربرابر بیماری‌ها دست پیدا کنند.

 

 

 

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا به بیان توضیحاتی درباره علت بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی و راه‌های مقابله با آن پرداخت.

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بیماری آنفلوانزا، علائم و درمان آن عنوان کرد:‌ متاسفانه امسال با تبلیغات سوء در فضای مجازی درباره واکسن آنفلوانزا وشایعاتی در خصوص مضرات آن بسیاری از افراد از تزریق واکسن خودداری کردند و این شایعه پراکنی‌ها باعث شد تا تعداد مبتلایان به آنفولانزا در فصل سرد امسال بیشتر شود و حتی مرگ و میرها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما هر سال تنها با یک سویه آنفلوانزا مانند H1N1 یا B مواجه بودیم اما در زمستان امسال برای نخستین بار سه سویه آنفلوانزا H1N1، B، H2N3 در کشور مشاهده شده است.

شیوع آنفلوانزاهایی که در ایران نبوده است

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا عنوان کرد: افزون بر این ما همیشه با آنفلوانزا ویکتوریا که یک گونه از آنفلوآنزا نوع B است مواجه بودیم که این نوع در واکسن آنفلوآنزا بود  اما اکنون افزون بر گونه ویکتوریا، گونه جدیدی به نام آنفلوانزا یاماگاتا شیوع پیدا کرده است که در واکسن هم وجود ندارد و به همین دلیل حتی ممکن است افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند، هم به این گونه از آنفلوآنزای نوع B مبتلا شوند.

-------------

علائم و درمان بیماری آنفلوانزا چیست؟

مردانی با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزا، گفت: آنفلوانزا بیماری است که علائم آن به طور ناگهانی بروز می‌کند و بدن درد، تب بالا، سرفه و نزله تنفسی را به دنبال دارد و این علائم ۳ تا ۵ روز ادامه دارد تا فروکش کند و در این مدت بیشترین امکان انتقال آنفلوانزا به افراد دیگر وجود دارد، بی توجهی به شست‌وشوی مداوم دست، زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فردی به فرد دیگر را ایجاد می کند و  بنابراین به منظور پیشگیری از آنفلوآنزا از دست دادن و روبوسی اجتناب شود و افراد به طور مکرر دست های خود را شست و شو دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا درمان پذیر است، گفت:‌ آنفلوانزا با داروی تامیفلو درمان پذیر است.

-------------

چه کسانی در خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند؟

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند، گفت: برخی افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری ها بیشتر در عرض خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند افزون بر این گروههایی چون پزشکان و پرستاران به دلیل ارتباط با بیماران امکان ابتلا به آنفلوانزا را بیشتر دارند، بیماران قلبی، خانم های باردار، کودکان و سالمندان هم زودتر از بقیه به این بیماری مبتلا می شوند.

واکسن بزنید فرصت باقی مانده را از دست ندهید

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با توصیه به تزریق واکسن  آنفلوانزا در گروه‌های پر خطر تاکید کرد:‌ حتی کسانی که تاکنون واکسن آنفلوانزا نزده‌اند توصیه می‌کنیم این واکسن را تزریق کنند زیرا از هم اکنون تا پاییز بعدی امکان ابتلا به این بیماری برای گروه‌های پر خطر وجود دارد.

مردانی در ادامه به گروه‌های پر خطر برای تزریق واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و افزود: سالمندان بالای ۶۰ سال، کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، بیماران قلبی عروقی، ‌مبتلایان به آسم، دیابت و بیماری‌هایی مانند ایذر که موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود، سرطانی‌هایی که تحت درمان رادیو‌تراپی و شیمی درمانی هستند، از جمله گروه‌های پر خطر قرار دارند وباید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

-------------

آنفوانزای جدید پرندگان در کمین است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور و جهان، گفت:‌ همه ساله آنفلوانزای پرندگان H5N1 در ایران و جهان تهدید کننده جان انسان‌ها بوده است و در کشوری مانند مصر جان شمار بسیاری از افراد را می‌گیرد البته این بیماری بیشتر بیماری شغلی محسوب می‌شود و مرغ داران و کسانی را که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر گرفتار می‌کند.

مردانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سویه جدید آنفلونزای پرندگان با عنوان H5N6 مشاهده شد و شیوع این آنفلوانزای پرندگان از ایران به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد، گفت: خوشبختانه دامپزشکی توانست با معدوم سازی پرندگان مبتلا به این نوع آنفلوانزا، بیماری را در کشور کنترل کند، آنفلوانزای پرندگان H5N6 در ایران و کشورهای دیگر تا به حال به انسان انتقال پیدا نکرده است اما امکان تغییر ویروس و انتقال آن به انسان‌ها وجود دارد.

-------------

نکته طلایی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ضمن هشدار به مردم در خصوص نگهداری پرندگان در منزل و خطر ابتلا به آنفلوانزا گفت: نگهداری از پرندگان در منزل خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را به دنبال دارد، افزون بر این مرغداران هم باید احتیاط های لازم را کنند و در صورتی که با مرگ و میر بالای پرندگان مواجه شدند سریعا موضوع را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند.

-------------

 خانم های خانه دار در خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان!!

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص پیشگیری از انتقال آنفلوانزای پرندگان به خانم‌های خانه دار توصیه کرد: خانم ها در هنگام پاک کردن مرغ از دستکش استفاده کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود همچنین مرغ را خوب بپزند تا ویروس به طور کامل از بین برود.

-------------

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*