جزئیات طرح احداث پارک بزرگ غرب بیرجند به شورا اعلام شد:نقشه شهردار برای جنوب شهر

شهردار بیرجند با طرح بزرگی که برای فضای سبز بیرجند در نظر گرفته بود، حاضر شد تا جزئیات را روشن کند.
این جلسه ابتدا به صورت غیر علنی آغاز و پس از اتمام مسائل محرمانه شورای شهر، با حضور خبرنگاران ادامه یافت. البته رئیس شورا از ادامه این روند در جلسات آینده خبر داد و گفت: این تصمیم برای بهره مندی مطلوب تر خبرنگاران از جلسات شورا گرفته شده است.
شهردار بیرجند، در این جلسه که به عنوان اولین جلسه بعد از انتصاب وی به شمار می رفت از برنامه ریزی برای طرحی خبر داد که در صورت تایید اعضای شورای شهر کارهای مطالعاتی اش آغاز خواهد شد.جاوید خواست در این جلسه دست پر آمده باشد، به همین دلیل با نصب بخشی از نقشه بیرجند بر روی تخته سفید اتاق کمیسیون های شورا آنچه در نظر گرفته است را این طور توضیح داد: در این برنامه قرار است پارک و فضای سبز بزرگی ایجاد شود که از حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) تا میدان سفیران امید آغاز و انتهای آن به پارک جنگلی می رسد.جاوید آنچه قرار است در این فضا کار شود را نیز مطرح و اعلام کرد: در این فضا از گونه های گیاهی زیبا و متنوع استفاده خواهد شد که با توجه به نوع این گونه ها می تواند فیلتر های خوبی برای مقابله با گرد و خاک و ریز گرد ها برای شهر باشد که علاوه بر زیبایی، ارزش افزوده خاصی به شهر خواهد داد.
وی با اشاره به مغفول ماندن پارک جنگلی بیرجند ادامه داد: پارک جنگلی بیرجند با ۳۹ هکتار مساحت هم یکی از ظرفیت های مغفول این شهر است که به نوعی انتهای این مسیر و فضای سبز قرار می گیرد که با ورود بخش خصوصی و ایجاد رستوران ها و سایر خدمات، رونق خوبی خواهد گرفت.بعد از ارائه طرح بزرگ شهردار که قرار است نام نشاط را برای آن برگزینند نوبت به اعلام نظر اعضای شورای شهر رسید.رضا حسنی صفت عضو شورای شهر بیرجند به عنوان یکی از منتقدانی که برایش اولویت بندی بسیار پر اهمیت است و احساس می کند باید اعتدال در بحث ایجاد فضای سبز رعایت شود، گفت: به نظرم در جنوب شهر، به اندازه کافی فضای سبز و امکانات خدماتی وجود دارد بنابراین بهتر است به جای اینکه این فضای سبز در حاشیه و جنوب شهر ایجاد شود، ابتدا پارک بزرگ و مناسبی در مهرشهر ایجاد شود تا عدالت رعایت شود چرا که اگر نحوه توزیع امکانات و خدمات به همین منوال باشد؛ فاصله مناطق برخوردار و کم برخوردار بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به بودجه لازم برای این طرح یادآور شد: هم اکنون سازمان مجری طرح فضای سبز مهر شهر ۲٫۵ میلیارد تومان بدهکار است. با این حال پارک ایجاد شده در مهر شهر امکاناتی از قبیل نمازخانه، فضای سبز، فضای بازی و … ندارد. اگر یک پنجم از جمعیت ۲۰ هزار نفری مهرشهر بخواهند در این پارک جمع شوند، گنجایش ندارد، در این وضعیت ایجاد فضای سبز برای مسیر پیاده روی در جنوب شهر ضرورتی ندارد و این طرح نمی تواند اولویت اول شهرداری باشد. شهردار بیرجند در پاسخ به این عضو شورای شهر طرح پارک نشاط و رینگ سبز شهر را برای همه شهر بیرجند دانست که البته جزو طرح تفضیلی نیز بوده است اما به دلایلی عملیاتی نشده است و گفت: ایجاد این مسیر ورزشی و فضای سبز برای همه شهروندان است و این طرح بیشتر از ۶۰-۷۰ درصد شهر را در برمی گیرد.وی در این باره اضافه کرد: همزمان با اجرای این طرح، برنامه های مختلف دیگری در سایر نقاط شهر هم اجرا می شود، اما این طرح یک برنامه عمومی و دارای ارزش افزوده است که بهتر است مطالعات آن زودتر شروع شود.
طاهری عضو دیگر شورای شهر بیرجند به عنوان موافق اجرای این طرح با تایید پیشنهاد شهردار برای اجرای این طرح گفت: با توجه به اینکه زیرساخت های لازم در جنوب شهر فراهم است، بهتر است که اجرای این طرح از همین نقطه انجام شود تا شهرداری با هزینه کمتری طرح را تکمیل کند و همه شهروندان هم از اجرای آن سود ببرند.
وی با اشاره به اینکه در مهرشهر اولویت اصلی آسفالت معابر و پارک های محله ای است که شهرداری به آن پرداخته است، افزود: اجرای این طرح سبب ارتقای جایگاه شهر بیرجند و ایجاد فضاهای تفریح و نشاط برای شهروندان می شود.
محمودی راد عضو دیگر شورا با تاکید بر توجه به نشاط و فراهم شدن زمینه های سلامت محور برای بیرجند به عنوان عضوی که به انجام این طرح تمایل دارد، یادآور شد: شورای شهر بیرجند با تاکید بر رسیدگی بیشتر به مناطق کم برخوردار شهر، می خواهد عدالت اجتماعی در توزیع امکانات رفاهی و تفریحی رعایت شود.
اما حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد اجرای این طرح را در اولویت شهر توصیف نکرد و گفت: تاکنون مشکلاتی در خصوص جاده سلامت بیرجند مطرح شده علاوه بر این مسائلی مانند ورودی های ناموزون شهر و نبود روشنایی مناسب در برخی از میادین و مسیرها و البته المان هایی که باید فکری به حال آن شود را نیز در لیست درخواست های مردمی داریم.به گفته وی هرچند طرح بسیار بزرگ و مطلوب است اما نمی تواند اولویت دار باشد.همه این گفته ها در مقابل نظر کاملا موافق رئیس شورای شهر بیرجند اعضا را به این نتیجه رساند تا طرح ارائه شده شهردار وارد فاز مطالعاتی شود.
اما تقی زاده یادآور شد: باید تلاش کنیم تا حد امکان سطح برخورداری منطقه شمال شهر و جنوب شهر به هم نزدیک شود تا توازن و زیبایی بیشتر شود.به این ترتیب مقرر شد توضیحات بیشتر بعد از آماده شدن مطالعات طرح ارائه شود البته شهردار برای هفته آینده نیز طرح دیگرش که همان آبیاری فضای سبز از طریق پساب تصفیه خانه است را ارائه خواهد داد. در ادامه تعدادی از ساکنان خیابان منتظران المهدی(عج) بیرجند برای پیگیری ساخت حسینیه منتظران المهدی(عج) در راهروهای شورای شهر حضور پیدا کردند.
این ساکنان با بیان اینکه سال هاست که با دریافت پروانه ساخت و طی مراحل قانونی، نسبت به جمع آوری نذورات و کمک های مردمی و خیران برای ساخت این حسینیه اقدام کرده اند و اکنون هم زیرسازی این بنا انجام شده است، نسبت به دستور توقف ساخت و بدون پاسخ ماندن این موضوع از سوی شهرداری و شورای شهر گلایه کردند.این ساکنان که برای دریافت پاسخ و تعیین تکلیف درخصوص این مجتمع فرهنگی مذهبی در شورای شهر حضور یافته بودند، با وعده برگزاری جلسه و بررسی این موضوع در روز یک شنبه (امروز)، شورای شهر را ترک کردند.
البته با این وجود رئیس شورا در این باره توضیحاتی را به اصحاب رسانه و همچنین شهردار داد و گفت: در خصوص ساخت این حسینیه تعدادی از ساکنان مخالف و تعدادی هم موافق هستند که صرف نظر از تعداد موافقین و مخالفین، باید این موضوع از نظر ضوابط و قوانین مورد بررسی قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه دغدغه ساکنین پیگیری برای ساخت این حسینیه به منظور کار فرهنگی است که البته دغدغه بجایی است، افزود: اما دو مسجد امام جعفرصادق(ع) و سیدالشهدا(ع) در فلکه اول و سوم سجادشهر در نزدیکی این خیابان قرار دارد.
تقی زاده افزود: آخرین مصوبه شورای شهر در این مورد این بود که اگر زمین دیگری وجود داشته باشد، شورای شهر برای ایجاد کاربری مذهبی با راه و شهرسازی مذاکره کند و یا هم فضای فعلی پارک از کاربری فضای سبز به فضای فرهنگی مذهبی تغییر پیدا کند. محمدعلی جاوید شهردار بیرجند هم در این خصوص گفت: مهم ترین چالش در ایجاد حسینیه، ایجاد ترافیک است که باید محل مورد نظر از این حیث مورد بررسی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*