افزایش سرقت از خودرو در بیرجند

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند روز گذشته در اولین نشست با خبرنگاران به تشریح عمده وظایف دادستان در حوزه های مختلف پرداخت و گفت: براساس مصوبه شورای برنامه ریزی دادگستری خراسان جنوبی مقرر شده در فواصل زمانی مشخص جلسه شورای اطلاع رسانی با حضور خبرنگاران برگزار شود تا عموم مردم نسبت به حق و حقوقشان اطلاعات بیشتری کسب کنند چرا که در حال حاضر حقوق عامه مردم بسیار مظلوم واقع شده است. سید حسین مقدس در ادامه از خبرنگاران و هم چنین عامه مردم خواست بصورت حضوری وکتبی مشکلات و دغدغه های اجتماعی را در حوزه های مختلف به دادستانی منتقل کنند تا با بررسی موضوع، اقدامات قانونی لازم در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد قوه قضائیه که باید ۱۰۰ درصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند، افزود: انقلابی بودن به معنای تندروی نیست بلکه به معنای عادلانه، صادقانه، منصفانه، قاطعانه و  بدون رو دربایستی عمل کردن است که این موارد سر مشق همه دادستان ها است.
دادستان باید حقوق عامه مردم را فریاد بزند
وی در ادامه به وظایف دادستان پیرامون ۴ موضوع حقوق عامه مردم، فضای مجازی، پیشگیری از وقوع جرم، حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد و اذعان داشت: دادستان باید در حد مقدورات حقوق عامه مردم را فریاد بزند تا حقوق تضییع شده آنها که ممکن است در حوزه جاده، خیابان ، معابر ، پارک ، بوستان و .. باشد، احصا شود.
وی با اشاره به ماده ۲۹۰ و بند ۲ ماده ۱۵۶ قانون اساسی بیان کرد: در این مواد قانونی تکالیف دادستان مشخص شده و اینکه اگر دستگاه های اجرایی و اشخاص حقوقی و حقیقی اقدامی انجام دهند که حقوق عامه مردم تضییع شود دادستان مکلف است تذکر کتبی بدهد و در صورت استمرار باید این موارد به دادستان مرکز استان منتقل شود تا پیگیری های قانونی بعدی صورت گیرد و یا اینکه اگر در اجرای پروژه های زیرساختی خسارتی به بیت المال وارد شود دادستان باید ورود پیدا کند و با دادن تذکر کتبی آنها را از عواقب کار مطلع سازد.
در جرائم فضای مجازی هیچ تسامح و تساهلی
 صورت نخواهد گرفت
دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در ادامه با اشاره به مخاطرات فضای مجازی و اینکه دشمن بدنبال دریدن پرده های حیا در جامعه است، گفت: فضای مجازی بلایی شده برای جان ، روح و شرافت جوانان ما بنابراین هیچ گونه تسامح و تساهلی در این زمینه صورت نخواهد گرفت.
فضای مجازی در خراسان جنوبی رصد می شود
مقدس با تاکید بر اینکه فضای مجازی در خراسان جنوبی با همکاری پلیس فتا در حال رصد کردن است، افزود: قضاتی در همین راستا در تهران آموزش هایی را دیده اند تا پرونده های مربوط به فضای مجازی و جرائم رایانه ای را رسیدگی و رصد  کنند. وی در ادامه به بیان  دو هشدار در حوزه فضای مجازی پرداخت و اذعان داشت: بسیاری از افراد بخاطر اینکه هویتشان شناسایی نشود از خدمات اینترنت اشتراکی استفاده می کنند که در همین راستا به مسئولان مراکزی که چنین خدماتی دارند توصیه شده مشخصات استفاده کنندگان خود را ثبت کنند چرا  که در صورت وقوع جرم، همان مسئول باید پاسخگو باشد. وی هم چنین در هشدار  به افرادی که جو جامعه را در فضای مجازی ملتهب می کنند، گفت: در صورت وقوع جرم این افراد تحت تعقیب قرار می گیرند و برخوردهای قضایی نیز در انتظارشان خواهد بود.
نارضایتی در حوزه امنیت اجتماعی
وی با بیان اینکه در حوزه امنیت اجتماعی نارضایتی های زیادی وجود دارد، افزود:  از جمله این اعتراضات موضوع عفاف و حجاب است که به رغم اینکه دادگستری در مقابل سایر دستگاه های فرهنگی متولی، کمترین وظیفه را در این زمینه دارد ولی در واقع بیشترین دامنگیری را داشته زیرا اقدامات دستگاه های متولی بازدارنده نبوده است.
دادستان عمومی و انقلاب بیرجند از سگ گردانی در خودروها، عدم رعایت حجاب در وسایل نقلیه، نصب ضبط صوت های خاص و غیر متعارف  در ماشین ها و ایجاد مزاحمت صوتی  برای مردم بعنوان گوشه ای از نارضایتی های اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: اگر اینگونه حرکات منجر به جرم شود افراد تحت تعقیب قرار می گیرند و خودروی آنها توقیف خواهد شد.
 با قاچاقچیان حرفه ای بشدت برخورد می شود
مقدس به نظارت بر اماکن عمومی مانند قلیان سراها اشاره کرد و اذعان داشت: بیشتر جوانان بیکار و معتاد به این مراکز مراجعه می کنند که با همکاری پلیس امنیت و اطلاعات اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و مواردی از تعطیلی هم داشته ایم. وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: مواد مخدر یک آسیب جدی و منشا بسیاری از معضلات مانند طلاق است که حاشیه شهرها مکان مناسبی برای اسکان خرده فروش ها است و دستگاه قضا با قاطعیت با این موارد برخورد می کند. وی به کشف ۵۷۶ کیلو گرم مواد مخدر در روز شنبه اشاره کرد و ادامه داد: با قاچاقچیان حرفه ای  مواد مخدر بشدت برخورد می کنیم. وی با بیان اینکه سرقت های خرد بویژه از خودروها بسیار زیاد است، گفت: طلا فروشی ها، بانک ها و موسسات به سیستم دوربین مدار بسته مجهز شده اند.
از ارزش های دینی و اسلامی بعنوان
 خطوط قرمز نظام با قاطعیت دفاع می کنیم
وی با بکار بردن این عبارت که از ارزش های دینی و اسلامی بعنوان خطوط قرمز نظام با قاطعیت دفاع می کنیم، اذعان داشت: با افرادی که ارزش ها را در گفتار و رفتار مورد هجمه و لطمه قرار دهند در وهله اول از راه تذکر وارد می شویم که در صورت ادامه با قاطعیت بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد .
مقدس در مورد اظهارات اخیر استاندار خراسان جنوبی و ورود دادستانی به موضوع اینگونه پاسخ داد که : ما این مساله را بررسی خواهیم کرد و هنوز برای ما این موضوع  محرز نشده و ما باید بعنوان یک دستگاه مستقل و بی طرف موضوع را رسیدگی کنیم و به تکلیف قانونی خود عمل خواهیم کرد. وی در مورد برگزاری کنسرت ها و ورود دادستانی در برخی موارد اذعان داشت: اگر برگزاری کنسرت همراه با گناه و هنجار شکنی باشد مخالفت می کنیم. وی به برگزاری شورای حفظ حقوق بیت المال اشاره کرد و افزود: در مورد اراضی ملی و منابع طبیعی دستاوردهای خوبی داشته ایم چرا که عده ای در حاشیه شهرها برای کسب منفعت اقدام به زمین خواری و کوه خواری می کنند. وی بنا به درخواست خبرنگاران در مورد رسیدگی به وضعیت کودکان خیابانی و کار ادامه داد: این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت. مقدس هم چنین در مورد ورود دادستانی به موضوع تصادفات جاده ای و کشته شدن مردم در جاده مرگ اینگونه پاسخ گفت که : در این زمینه نامه نگاری های زیادی با ارگان های مختلف داشته ایم که موضوع در دست پیگیری است و امید می رود به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*