اخبار خراسان جنوبی/بارش پراکنده برف و باران درخراسان جنوبی

پیش بینی حدود ۲۰۰ مسجد در خراسان‌جنوبی برای آیین اعتکاف/۲

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: ۱۸۸ مسجد در خراسان جنوبی برای مراسم اعتکاف پیش بینی شده است.

حجت الاسلام رضایی افزود: با توجه به اینکه ۳ سالی است مراسم اعتکاف به خاطرپیش بینی حدود ۲۰۰ مسجد در خراسان‌جنوبی برای آئین اعتکاف ویروس کرونا برگزار نشده است گفت: امسال بعد از گذشت ۳ سال استقبال مردم از این مراسم بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی مساجد استان ثبت نام را شروع کردند افزود: ثبت نام به صورت رسمی از شنبه آغاز می‌شود.  

ثبت نام از متقاضیان در  مراسم اعتکاف تا روز پنج شنبه ادامه دارد. 

برنامه های دهه فجر در خراسان جنوبی هر چه باشکوه تر برگزار شود/۲-۳

  استاندار در جلسه ستاد بزرگداشت دهه فجر استان: در دهه فجر دستاورهای نظام و خدمات دولت بازگو شود تا مردم با این خدمات بیش از گذشته آشنا شوند.

استاندار در جلسه ستاد بزرگداشت دهه فجر استان با اشاره به اینکه شعار امسالبرنامه های دهه فجر در خراسان جنوبی هر چه باشکوهتر برگزار شود این دهه “ایران استوار، ۴۴ سال افتخار ” است گفت: دشمن در تلاش است تا دستاوردهای نظام را کوچک و مشکلات را بزرگ جلوه دهد که باید در دهه مبارک فجر دستاورهای نظام و خدمات دولت بازگو شود تا مردم با این خدمات بیش از گذشته آشنا شوند.

آقای قناعت با اشاره به اینکه دشمنان ایران اسلامی در تمام این سالها به دنبال ضربه به  کشور بوده اند گفت: شکست توطئه های دشمنان و رشد و پیشرفت ایران اسلامی نشان از استواری ایران دارد که باید به این اقتدار افتخار کرد.

طالبی معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استاندار هم با اشاره به برنامه ریزی و آمادگی کمیته های مختلف برای برگزاری با شکوه برنامه های دهه مبارک فجر  گفت: باید در دهه فجر دستاوردهای نظام برای مردم بیش از پیش تببین شود .

بارش پراکنده برف و باران درخراسان جنوبی/۲-۳

کارشناس هواشناسی از بارش پراکنده برف و باران از عصر امروز در استان خبرداد.

زارعی با بیان اینکه شب گذشته در تمامی شهرستانهای استان به جز طبس وقوع یخبندان رخ داده و دماهای زیر صفر درجه ثبت شده است، گفت: مطابق با الگوی نقشه ها و خروجی مدلهای پیش یابی ، با نفوذ توده هوای ناپایدار جوی به تناوب از عصر امروز تا صبح  دوشنبه بارش خفیف تا ملایم باران و برف قابل پیش بینی است که در گذرگاههای کوهستانی تشکیل مه سبب کاهش دید افقی خواهد شد.

کارشناس هواشناسی از ماندگاری هوای سرد تا اوایل هفته آینده در منطقه خبرداد و افزود: تداوم یخبندان شبانه نیز در اکثر نقاط استان پیش بینی شده که کاهش مصرف انرژی توصیه می شود.

 

 

 

تنیسورهای خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور/۲

تنیسورهای خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور به میزبانی فارس برای کسب مدال رنگی هنرنمایی می‌کنند.
در این ماراتن ملی تیم تنیس روی میزخراسان جنوبی متشکل از مهیاد قدیمی و مهبد قدیمی با سرپرستی و مربیگری حسین قدیمی مربی از شهرستان طبس به دنبال کسب مدال رنگی هستند.
مسابقات قهرمانی تنیس روی میز کشور با شرکت بیش از ۱۵۰ ورزشکار به میزبانی استان فارس از امروز در شهرستان لارستان آغاز شده و به مدت ۲ روز ادامه می‌یابد.

 

 

 

۲ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب کجی نهبندان شدند/۲

 ۲ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب کجی نهبندان شدند

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان گفت از ابتدای زمستان تاکنون ۲ هزار گونه پرنده مهاجر میهمان تالاب کجی نمکزار شده اند.

امیر کوهستانی اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخمگذاری پرندگان است و هر ساله خصوصاً در فصل مهاجرت، میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل زاغ بور، آبچیلیک پاسبز، آبچیلیک پاسرخ، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید، خوتکا و اردک سرسبز بوده است.

وی افزود: در حال حاضر برای تغذیه پرندگانی، چون کبک، تیهو و باقرقره ۲۰۰ کیلوگرم دان در زیستگا‌های این پرندگان به ویژه در مناطق برف گیر توزیع شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهبندان ادامه داد: تالاب کجی یک تالاب فصلی است که با ریزش باران و جاری شدن رودخانه‌های حوزه آبگیر تالاب و جوشیدن چشمه‌های کرانه تالاب، از اواسط پاییز شروع به آبگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های زمستانه پارسال باعث آبگیری ۸۰ درصدی کجی شده بود، گفت: با وجود ریزش‌های جوی اخیر، تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها ۱۰ درصدی آبگیری شده که امیدواریم با وقوع بارش‌های بیشتر این میزان به حد مطلوبی برسد.

 

 

 

 

خسارت ۴۳۴ میلیارد تومانی سرما در خراسان جنوبی/۲

خسارت ۴۳۴ میلیارد تومانی سرما در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت سرما و یخبندان اخیر ۴۳۴ میلیارد تومان خسارت به گلخانه‌ها و اراضی زراعی و باغی استان وارد کرده است.

مهدی جعفری با بیان این که این میزان برآورد از ۷ شهرستان استان جمع آوری شده اظهار کرد: برآورد خسارت ها به مدیریت بحران استانداری تحویل داده می شود.
وی همچنین گفت: ۲۲ فرودرین امسال هم خسارت سرمازدگی و طوفان گرد و خاک به بخش کشاورزی خراسان جنوبی ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شد.
وی افزود: این خسارت به باغات و محصولات زراعی در اسفند پارسال و فروردین امسال به دلیل کاهش محسوس دمای هوا در ۱۱ شهرستان برآورد شده و بیشترین خسارت سرما و طوفان گرد و خاک به بخش باغات و بویژه محصولات عناب، انار و پسته، زردآلو، آلو، سیب و گلابی و در بخش زراعی به محصولات گندم، جو و یونجه وارد شد.

 

 

 

 

هشدارهای معاون استاندار به شورای شهر بیرجند/۳

هشدارهای معاون استاندار به شورای شهر بیرجند

 نامه‌های بازدارنده شورای شهر و فرمانداری بیرجند خطاب به شهردار برای توقف برخی پروژه‌های عمرانی شهری هر چند به مفاد قانونی مستند شده بود اما معاون استاندار در جملاتی هشداری چنین عنوان کرد که شورای شهر حق دخالت در امور اجرایی شهرداری را ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان گفت: بهسازی معابر شهری از جمله تغییر آیلند خیابان مدرس بیرجند براساس نظرات کارشناسی کمیته فنی و پلیس راهور بوده است.
علیرضا عباس‌زاده افزود: مصوبات شوراها باید طبق قانون اجرا شود اما شورای شهر حق دخالت در امور اجرایی شهرداری را ندارد.

وی گفت: تمامی مصوبات شورای شهر موشکافانه بررسی می‌شود و اگر تشخیص دادیم که شورای شهر در امور اجرایی قصد دخالت دارد، پیگیری خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: اولویت بازگشایی خیابان‌ها ارتباطی با شورای شهر ندارد بلکه تشخیص با کارشناسان شهرداری است.

وی گفت: تصویب بودجه شهرداری از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است و امسال به طور دقیق بودجه را بررسی خواهیم کرد.

عباس‌زاده افزود: البته شورای شهر می‌تواند ناظر بر عملکرد شهرداری باشد اما اعضای شورای شهر بیرجند درخصوص شرح وظایف و مدیریت، نظرات دیگری داشته و تصور می‌کنند به همه جزئیات امور باید تسلط داشته باشند.

وی گفت: بازگشایی یک خیابان براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج و به نفع عامه مردم است لذا در اولین فرصت، طرح بازگشایی خیابان عدل باید با ورود کمیته فنی، تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار متر مربع زمین هم برای ساخت پارکینگ در خیابان طالقانی بیرجند به تملک شهرداری درآمده است.

وی ادامه داد: موضوعات ترافیکی ابتدا باید در شورای ترافیک شهرستان مصوب شود و بعد از کارهای کارشناسی شورای ترافیک استان به آن ورود پیدا می‌کند.

عباس‌زاده عنوان کرد: در همه شهرهای استان هرچه در شورای ترافیک شهرستان تصویب می‌شود باید شورای ترافیک استان هم مصوب کند وگرنه قابلیت اجرایی ندارد.

وی گفت: مصوبات کمیسیون ماده پنج با موضوعات ترافیکی هم به مصوبه شورای ترافیک نیاز دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: باز کردن معبر جدید در شهر بیرجند براساس مصوبات کمیسیون ماده پنج نیازمند هماهنگی بین بخشی است تا کمترین مشکل ترافیکی ایجاد شود.

وی گفت: بسیاری از تعابیر شورای شهر بیرجند از موضوع اراضی ارتش اشتباه بوده و کمیسیون ماده پنج براساس قانون مصوبه ایجاد معبر را داشته که باید اجرا شود و اگر شورای شهر اعتراضی دارد از راه قانون ورود پیدا کند.

 

 

 

 

با وجود تاکید استاندار برای پاسخگویی مدیران استانی به رسانه‌ها؛

برخی مدیران استانی خراسان جنوبی «پاسخگو» نیستند/۲

جواد قناعت: وقت گذاشتن برای مردم از شاخص‌های مدیریت در دولت مردمی است/ رسانه‌ها را اتاق فکر خود می‌دانم/ مدیر غیرپاسخگو از جنس مردم نیست

پاسخگویی به سبک برخی مدیران خراسان جنوبی

برخی از مسئولان با وجود وظایف قانونی خود پاسخگوی رسانه‌ها نیستند و این در حالی است که رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی، پل ارتباطی بین مسئولان و مردم به‌شمار می‌رود و استاندار نه فقط در روز معارفه که در جلسات مختلف بر انجام این وظیفه حساس تاکید کرده است اما به عنوان مثال یکی از معاونان وی که در ستادهای مختلف نیز مسئولیت‌های مهمی دارد در پاسخگویی تعلل می‌کند.

در تعریف مسئول می‌گویند: کسی که وظیفه، تکلیف و تعهد انجام کاری دارد و در برابر انجام آن نیز باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی نه تنها به مقام ارشد بلکه باید پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها نیز باشد.

پاسخگو نبودن مسئول به مطالبات و تماس‌های خبرنگاران به ۲ دلیل می‌تواند باشد یا هیچ حرفی برای گفتن ندارد یعنی هیچ عملکردی نداشته که بخواهد آن را ارائه دهد یا اینکه به اندازه‌ای کار می‌کند که فرصتی برای پاسخگویی ندارد. اگر دلیل اول، علت عدم پاسخگویی مسئول است که باید توبیخ و برکنار شود و اگر مسئول به دلیل دوم نمی‌تواند پاسخگو باشد که در اینجا توجه به چند نکته ضروری است.

اول اینکه وقتی فردی مسئولیت کاری را می‌پذیرد باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد و بداند که در کنار تمام فعالیت‌ها و درگیری‌های روزانه باید فرصتی هم برای پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشد و اگر توانایی این کار را ندارد، بهتر است که مسئولیت را نپذیرد، دوم اینکه هیچ مسئولی به آن اندازه سرش شلوغ نیست که بگوید اصلا فرصتی برای پاسخگویی ندارم، سوم اینکه پاسخگویی به رسانه و خبرنگاران نیاز به زمان زیادی ندارد، چرا که حداکثر زمانی که برای یک مصاحبه تلفنی نیاز است بیشتر از ۱۰ دقیقه نخواهد بود و از طرفی پاسخگو نبودن مسئول به معنای این است که وی اهمیتی به رسانه و افکار عمومی نمی‌دهد.

مسئولانی در استان خراسان جنوبی هستند که پاسخی به خبرنگاران نمی‌دهند و جای تاسف اینکه حتی برخی از معاونان استاندار نیز پاسخگوی خبرنگاران نیستند و نکته اینجاست که اگر مسئولان ارشد استان پاسخگوی خبرنگاران نباشند چه انتظاری از سایر مسئولان و مدیران می‌توان داشت؟

در جلسه‌ام، تماس می‌گیرم

خبرنگار امروز خراسان جنوبی از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بطور متوسط ماهانه دو پیامک حاوی سوال و حداقل چندین تماس با معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی داشته تا در مورد موضوعات مختلف استان و بویژه مرکز استان با این مقام مسئول مصاحبه چند دقیقه ای داشته باشد که تنها جوابی که دریافت کرده این بوده که:

“متأسفم، الآن نمی‌توانم صحبت کنم.”
“در جلسه‌ام. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرم.”

خبرنگار ما در این تماس‌ها و پیامک‌ها سوالاتی در مورد پروازهای استان، پروژه انتقال آب، راه آهن، وضعیت اراضی پادگان ۰۴، پروژه های نیمه تمام استان، وضعیت مصوبات سفر. اول هیات دولت و…. را مطرح کرده که در هیچ کدام از این موارد موفق به مصاحبه تلفنی نشده است.

دو ماه پیگیری برای مصاحبه حضوری

علاوه بر این خبرنگار ما بعد از اینکه موفق به مصاحبه تلفنی با آقای معاون نمی شود از مهر ماه جاری بطور مرتب از طریق روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی پیگیر مصاحبه حضوری می‌شود تا بتواند برای اولین بار یک نشست تخصصی با حوزه معاونت عمرانی داشته باشد که بازهم این پیگیری‌ها بی‌نتیجه می‌ماند و از طریق روابط عمومی بطور مرتب عنوان می‌شود که در حاشیه جلسات سوالات خود را بپرسید.

در نهایت به برکت سفر دوم هیات دولت به خراسان جنوبی در اواخر آذرماه جاری نشست خبری معاون عمرانی استانداری برگزار، جلسه‌ای که بیشتر مطالب و سوالات مطرح شده پیرامون سفر هیات دولت و مصوبات دور اول بود و باز هم به سوالات مختلف خبرنگاران در سایر حوزه‌ها پاسخ داده نشد.

بعد از این تاریخ هم خبرنگار ما چندین تماس با معاون عمرانی استاندار داشته که باز هم پاسخش “متأسفم، الآن نمی‌توانم صحبت کنم.” بوده است.

پاسخگو نیستند

البته عدم پاسخگویی به خبرنگاران مختص برخی معاونان استاندار نیست و مسئولان دیگری نیز هستند که پاسخی برای خبرنگاران ندارند و حتی این رویه در بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و نماینده‌ای که در سال اول نمایندگی خود پاسخگوی خبرنگاران بوده و بعد از گذشت یکسال از فعالیت خود دیگر تمایلی به پاسخگویی به رسانه‌ها ندارد.

هر چند مسئولانی هم هستند که پاسخگویی به رسانه را وظیفه خود دانسته در برابر سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند که از حق نباید گذشت.

نکته دیگری که در این رابطه باید گفته شود این است که برخی از مسئولان در حالی از نداشتن فرصت برای پاسخگویی، سخن می‌گویند که مصاحبه با مقام‌های ارشد و مافوق آن‌ها خیلی راحت‌تر است.

استاندار : عدم پاسخگویی قابل قبول نیست

استاندار خراسان جنوبی در جلسات مختلف از جمله شورای اداری مرداد ماه سال جاری عدم پاسخگویی مدیران را غیرقابل قبول دانسته و گفته: این در شأن مدیران نیست که پاسخگوی اصحاب رسانه نباشند.

جواد قناعت به مدیران و مسئولان ارگان‌ها تاکید کرده است که باید گزارش عملکرد به رسانه‌ها دهند و از رسانه‌ها نیز درخواست کرد تا مطالبه‌گری را پیشه راه خود دهند؛ اما ظاهرا برخی از آقایان مدیر خود را از استاندار بالاتر می‌دانند و به رسانه‌ها و یا بهتر بگویم به مردم پاسخگو نیستند.

مدیر غیرپاسخگو از جنس مردم نیست

استاندار خراسان جنوبی هم‌چنین در اولین نشست با مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه استان گفت: مدیری که پاسخگوی اصحاب رسانه و مطالبات جامعه نباشد، از جنس مردم نیست و در دولت سیزدهم جایگاهی ندارد.

قناعت افزود: اینکه می‌گویید مدیری جواب نمی‌دهد یا برای پاسخگویی باید ساعت‌ها پشت درب اتاقش معطل شوید، این همان فاصله نجومی دولت و مردم است که مورد قبول ما هم نبوده و این مدیر از جنس مردم نیست.

لزوم کاهش فاصله دولت و ملت

وی هم چنین در این جلسه اذعان داشت: آنچه از همه بیشتر مردم را ناراحت کرد علاوه بر اینکه به سفره و کسب و کار مردم آسیب زد، آسیب به اعتماد مردم بود و دولت سیزدهم می‌خواهد این اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کم کند.

وی تصریح کرد: بنابراین هر مدیری که پاسخگوی اصحاب رسانه و مطبوعات نباشد یعنی از جنس مردم نبوده و جای او در دولت سیزدهم نیست.

مدیران هر لحظه پاسخگو باشند

استاندار خراسان جنوبی از دولت سیزدهم به عنوان نوید رهایی از تفکر غیرانقلابی یاد کرد و گفت: اگر قرار است استان پیشرفت کند باید خبرنگار در چارچوب اخلاق، انصاف، منطق و نقادانه حرف بزند، مدیر هم نباید آرام و هر لحظه باید پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت مردمی یعنی مدیر دستگاه اجرایی باید از جنس مردم باشد افزود: برخی افراد چون کم‌تحرک هستند تصور می‌کنند کار جهادی، کار بی‌حساب و کتاب بوده و کارشناسی شده نیست.

قناعت، وقت گذاشتن برای مردم را از شاخص‌های مدیریت در دولت مردمی برشمرد و گفت: رسانه‌ها باید دل بسوزانند که می‌سوزانید و باید مشکلات و مطالبات مردم را در کنار نقاط قوت انعکاس دهید.

استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف اساسی، کلیدی و خطیر رسانه‌ها را اعتمادسازی بین مردم دانست و گفت: برخی مدیران با عملکرد خود باعث شدند اعتماد مردم به نظام کمرنگ شود و رسانه‌ها باید این اعتماد را برگردانند.

وی با بیان اینکه نقد باید منصفانه، بدون کم و کاست و حب و بغض باشد افزود: علاوه بر اینکه باید به چالش‌ها و مشکلات استان پرداخته شود در کنار آن توجه به راهکارها نیز مهم است.

عذر بدتر از گناه

قناعت با این پیشنهاد که هر رسانه می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان را دنبال و پیگیری کند گفت: انتظار دارم مدیران کم‌تحرک را به تلاش و تکاپو وادار کنید چرا که پاسخگو نبودن مدیران عذر بدتر از گناه است.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها ظرفیتی برای استان هستند اما شاید این موضوع را برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی درک نکنند.

رسانه‌ها را اتاق فکر خود می‌دانم

استاندار خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها را اتاق فکر و مشاور امین خود می‌دانم و این به نفع ما، استان و مردم است و اگر رسانه‌ها و مدیران با همدیگر همراه و همسو باشند، استان و مردم بُرد می‌کنند.

وی افزود: ما رسانه‌ها را در مقابل خود نمی‌دانیم بلکه در کنار خود می‌بینیم و رسانه‌های مختلف نیز ضمن حفظ استقلال خود باید پیشرفت و تعالی استان را هدف عالی قرار دهند.

 

 

 

وزرای جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی از نمایندگان خراسان جنوبی تذکر گرفتند

اخطار نمایندگان خراسان جنوبی به وزرا/۲

بی‌توجهی استاندار خراسان رضوی به مصرف گاز سبب اخطار اسحاقی به وزیر اقتصاد شد

اخطار نمایندگان خراسان جنوبی به وزرا

 نمایندگان فعال شهرستان‌های قاینات و زیرکوه و نهبندان و سربیشه به وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی و راه تذکر دادند.

 در میان دلایل تذکر اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه به وزیر اقتصاد، بر لزوم توجه استاندار خراسان رضوی به مصرف گاز برای جلوگیری از بحران ها تأکید شده که توجه این نماینده مجلس به وضعیت سخت مردم استان در بحران اخیر گاز را نشان می دهد. او در اخطار به وزیر اقتصاد با استناد به اصل بیستم و هشتاد و چهارم قانون اساسی، بر حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی مجلس و دولت تأکید داشت.

لزوم افزایش یارانه مردم استان
وی با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از این سرمایه اجتماعی به عملکرد وزیر اقتصاد بر می‌گردد، گفت: با وجود گزارش وزیر در خصوص تحقق صددرصدی بودجه، این تحقق برای مردم استان خراسان جنوبى مشهود نیست و لذا نسبت به اصلاح در رویه‌های تدوین و اجرای بودجه تأکید می‌شود.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه گفت: اصلاح پرداخت یارانه‌ها و افزایش یارانه مردم استان و استان‌های مشابه به دلیل برخوردار نبودن از زیرساخت‌های رفاه، درخواست از استاندار خراسان رضوی در جهت توجه به موضوع گاز برای جلوگیری از مواجه شدن با بحران، توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، عدالت در حقوق و دستمزد، ساماندهی کارکنان دولت، معلمین حق التدریس، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، خرید خدمات آموزش و پرورش، رتبه بندی معلمان و کادر سلامت از دیگر موارد مطرح شده در این تذکر قانونی اساسی بود.

اخطار های نخعی به ۲ وزیر

رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در نطق دیروزش به وزرای راه و جهاد کشاورزی تذکر داد.

نخعی از بی برنامه بودن وزارت جهاد کشاورزی برای تحول بخش کشاورزی کشور و روند کند و بی تأثیر طرح های کشت قراردادی، الگوی کشت و توسعه گلخانه ای انتقاد کرد و خواستار ورود مسئولان برای رفع ابهامات موجود در خصوص واردات نهاده های دامی و کالاهای اساسی و عدم تخصیص اعتبارات طرح های زیربنایی در حوزه عشایر و همچنین تسریع اجرای مصوبات سفرهای رئیس جمهور در حوزه کشاورزی شد.
او گفت: آمار کشته ها و زخمی های حوادث رانندگی محورهای نهبندان- بیرجند و سربیشه- درح بیشتر شده و ضرورت دارد، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر راه و استاندار خراسان‌جنوبی به تعریض و دوبانده سازی این محورها توجه ویژه و سریع داشته باشند. نخعی اقدام اروپا در قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریست ها را نیز امضای سند شکست مفتضحانه اروپا در مواجه با ملت ایران دانست.

 

 

 

سامانه خرید آسان از کتاب فروشی ها در کشور راه اندازی شد/۳

 

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از راه اندازی سامانه خرید آسان از کتابفروشی های سراسر کشور خبر داد.

محمود رمضانی اظهار داشت: در راستای دستیابی به اهداف دولت مردمی در زمینه تحقق عدالت فرهنگی و نیز حمایت از کتابفروشی های سراسر کشور با استفاده از ظرفیت فضای مجازی این سامانه توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران طراحی و راه اندازی شده است.

معاون امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: کلیه فرهنگ دوستان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی که دارای شماره تلفن همراه به نام خود باشند؛ می توانند به سامانه c.ketab.irمراجعه و با مطالعه راهنمای خرید و ایجاد رخ نما در سامانه مذکور از یارانه ای یک میلیون ریالی معادل ۲۵ درصد قیمت تا سقف خرید ۴ میلیون ریال از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شود.

وی اظهار کرد: خرید از این سامانه صرفاً به صورت غیرحضوری امکان پذیر بوده و هر خریدار می تواند برای دریافت هر بسته پستی نیز از مبلغی به عنوان یارانۀ ارسال از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره مند شود.

 

 

 

 

 

ثبت‌نام ۲ هزار نفر در خراسان جنوبی برای گوشت تنظیم بازار/۳

ثبت نام ۲ هزار نفر در خراسان جنوبی برای گوشت تنظیم بازار

مدیر کل پست خراسان جنوبی از ثبت‌نام بیش از ۲ هزار نفر در سامانه پست سام برای خرید گوشت تنظیم بازار در بیرجند خبر داد.

حسین ظهوری با اشاره به اینکه از ۲۰ دی تا کنون بیش از ۲ هزار نفر در سامانه پست سام برای تهیه گوشت تنظیم بازار در بیرجند ثبت نام کرده اند گفت: این فرآیند در شهرستان قاین نیز در حال انجام است و تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.
او با اشاره به اینکه توزیع گوشت توسط بخش خصوصی و تحت نظارت اداره کل پست خراسان جنوبی انجام می‌شود، ادامه داد: کلیه درخواست‌های سامانه، روز بعد از ثبت نام توزیع می‌شود.

ظهوری گفت: عملیات توزیع گوشت در شهرستان بیرجند از دیروز افزایش یافته و سامانه اینترنتی پست سام با توجه به ظرفیت موجودی و اعلام شده توسط سازمان تعاون روستایی روزانه تا سقف ۵۰۰ مورد شارژ می شود.

 

 

ماراتن جهانی پیش روی نجمه خدمتی/۳

ماراتنی جهان پیش روی نجمه خدمتی

 سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان جنوبی گفت: بانوی تیرانداز استان خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی پیوست تا در رقابتی جهانی برای ایران نقش آفرینی کند.

محمدحسین خسروی عنوان کرد: نجمه خدمتی در اردوی آمادگی تیم ملی تیراندازی با تفنگ‌ بادی جمهوری اسلامی ایران، تجربه های بین المللی را دوباره به کار می گیرد تا افتخاری دیگر در مسابقات قهرمانی جهان بدست آورد.
وی گفت: خدمتی در دوره پیشین جام جهانی ۲۰۲۲ تیراندازی که در برزیل برگزار شد در قالب تیم ملی تفنگ زنان به همراه فاطمه امینی و فاطمه کرم‌زاده با گردن‌آویز برنز بر سکوی سوم رقابت‌‌ها ایستاد
وی افزود: این بانوی ورزشکار استان برای این دوره از مسابقات در رشته تیراندازی‌ با تفنگ‌بادی در مجموعه ورزشی آزادی تهران و زیر نظر مریم‌ طالبی تا ۲۷ بهمن تمرین می کند تا آمادگی لازم برای حضور در این ماراتن جهانی بدست آورد.

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی:

ارائه ۵۹ کد خدمتی ویژه معلولان توسط بیمه سلامت

ارائه ۵۹ کد خدمتی ویژه معلولان توسط بیمه سلامت

مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت :۵۹ خدمت درمانی مورد نیاز معلولان تحت پوشش بیمه سلامت است و جامعه هدف در همه بخش‌ها از این خدمات بهره مند می‌شوند.

محمد علی اربابی اظهار داشت: برای استفاده از این کد خدمت‌ها مددجویان بهزیستی باید بیمه پایه داشته باشند تا در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

به گفته وی همه ایرانیان می‌توانند برای بیمه شدن اقدام کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و اگر فردی از لحاظ بیمه مشکل دارد با مراجعه به بیمه سلامت مشکل را رفع کند.

وی تصریح کرد: در این مرکز هر فرد بر اساس نیاز خود خدمات درمانی و بیمه‌ای دریافت می‌کند و بر اساس تفاهم نامه‌ای بیمه سلامت با بهزیستی خدمات به جامعه هدف ارتقا یافته است.

وی با اشاره به اینکه خدمات بیمه‌ای از ۹ به ۵۸ کد خدمت افزوده شده است، گفت :۱۵ کد خدمت مربوط به اعضای مصنوعی، ۱۱ گفتار درمانی، ۹ کد شنوایی سنجی، هفت خدمت بینایی سنجی، پنج خدمت فیزیوتراپی، و ۶ کد مربوط به خدمت توانبخشی است.

اربابی گفت: برای معلولان مشمول این خدمات هزینه‌های پرداختی کد خدمت‌ها ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی و خصوصی است.

وی ادامه داد: انجام این کار کمک شایانی به کاهش هزینه‌های درمان مددجویان بهزیستی می‌کند و از آنجایی که بیشتر خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود این تفاهم نامه برای معلولان در کاهش هزینه‌ها تأثیر بسیاری دارد.

وی افزود: برای اینکه خدمت در سطح استان با کیفیت خوبی ارائه شود فراخوان‌هایی داده شده و با تعدادی از مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد شده است.

به گفته وی با حدود ۶۰ مرکز توانبخشی در استان قرار داد منعقد کرده ایم و باید جامعه هدف از همه خدمات ارائه شده آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: ارائه این خدمات منوط به استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی است خدمات در سلامتی و ارتقای زندگی معلولان تأثیر زیادی دارد و چون درمان این قشر مستمر است می‌تواند در کاهش هزینه‌ها اثرات خوبی داشته باشد.

اربابی اظهار کرد: طیف وسیعی از جامعه معلولان از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند که تفاهم نامه بیمه سلامت با این مرکز می‌تواند منجر به ارائه خدمات مورد نیاز معلولان شود.

وی یادآور شد از فرصتی که در دولت سیزدهم فراهم آمده باید برای حداکثر تلاش در این زمینه بهره بگیریم. استان خراسان جنوبی استقبال بسیار خوبی در استفاده از خدمات جدید بیمه سلامت دارد و جزو استان‌های پیشرو در ارائه خدمات به معلولان هستیم.

وی افزود: باید نیاز مددجویان به طور دقیق احصا شود تا از کد خدمات تعیین شده بتوانند استفاده کنند.

 

 

 

 

تجلیل از ۲۰ برگزیده مرحله استانی رویداد ایده شو/۳

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: ۲۰ برگزیده مرحله استانی رویداد ایده شو تجلیل شدند.

مراسم اختتامیه رویداد استانی ایده شو به منظور ارائه طرح‌ها و ایده‌های برتر همچنین تقدیر از برگزیدگان با حضور جمعی از مسئولان، مخترعان و نخبگان در مجتمع غدیر بیرجند برگزار شد.

ایمانی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این رویداد در حوزه‌های کشاورزی، آب، معدن، فنی مهندسی، فناوری اطلاعات، فناوری‌های جدید و صنایع دستی از مهر امسال در چهار شهرستان زیرکوه، بیرجند، سربیشه و سرایان آغاز شد.

او افزود: در فراخوان استانی ایده شو ۸۰ طرح به دبیرخانه رویداد رسید که از این تعداد پس از داوری‌های انجام شده ۲۰ طرح به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند.

ایمانی حمایت مادی و معنوی از طرح‌ها و ایده‌ها را از اهداف اصلی برگزاری این رویداد ذکر کرد و گفت: کمک به ساخت نمونه‌های اولیه، تولید و رساندن محصولات به مرحله تجاری‌سازی از اهداف بسیج علمی است.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با ابراز امیدواری به اینکه حمایت از طرح‌های فناورانه مخترعان و نخبگان برکات خوبی به همراه داشته باشد گفت: در مرحله پایانی این رویداد سه طرح به عنوان طرح‌های برتر و سه طرح به عنوان طرح شایسته تقدیر انتخاب شد.

او همچنین از حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد ملی نخبگان در برگزاری رویداد استانی ایده شو تشکر کرد و خواستار تداوم این حمایت‌ها از جوانان نخبه شد.

زینلی مدیر عامل شرکت کویر تایر بیرجند هم که مهمان این نشست بود، گفت: نخبگان نسبت به نبود حمایت‌های لازم گلایه دارند، اما نباید در مقابل بی‌مهری‌ها خسته شوند.

او با تأکید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از قشر جوان نخبه افزود: براساس منویات رهبر معظم انقلاب علم باید به فناوری، فناوری به صنعت و صنعت به توسعه در کشور وصل شود.

زینلی عنوان کرد: کشور ما در سطح جهان ۱۳ درصد منابع و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، اما از لحاظ اقتصادی کمتر توسعه‌یافته بوده، زیرا علم به فناوری و صنعت وصل نشده است.

کارآفرین نمونه کشوری گفت: براساس منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی ۴۱ دستورالعمل داریم و اگر بتوانیم براساس آن راه را پیدا کنیم حتما به مقصد خواهیم رسید.

او تصریح کرد: عرصه‌های تشویقی برای مخترعان و نخبگان علمی در کشور کم است، اما کسی که در عرصه علم و فناوری گام برمی‌دارد می‌تواند به قله‌های بلند توسعه و پیشرفت دست پیدا کند.

زینلی گفت: اگر بخواهیم به پایداری در عرصه‌های دانش‌بنیان دست پیدا کنیم باید شعار “ما می‌توانیم” را محقق کنیم.

 

قاچاق کالا در خراسان جنوبی ۴۸ درصد افزایش یافت/۲

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌های بخش قاچاق کالا و ارز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد را در خراسان جنوبی نشان می دهد.

حسین حسن‌پور اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال در بخش کالا و خدمات سه هزار و ۲۶۰ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی استان شده است و سه هزار و ۲۰۷ پرونده هم مختومه شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه درصد عملکرد در بخش کالا و خدمات ۹۸.۴ بوده است، افزود: متخلفان این بخش به پرداخت ۵۰۷ میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۹۵۷ هزار ریال محکوم شدند.

حسن‌پور با اشاره به پرونده های قاچاق کالا و ارز در استان، گفت: در این بخش چهار هزار و ۵۲۷ پرونده طی ۱۰ ماهه نخست امسال وارد شعب تعزیرات حکومتی شده است و چهار هزار و ۳۹۴ پرونده هم مختومه شده است.

وی درصد عملکرد این بخش را ۹۷.۱ درصد عنوان کرد و افزود: میزان محکومیت متخلفان بخش کالا و ارز ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۲۹۱ هزار ریال است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم در بخش کالا و خدمات و هم قاچاق کالا و ارز افزایش زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم، تصریح کرد: در بخش قاچاق طی ۱۰ ماهه نخست سال گذشته سه هزار و ۳۹ پرونده وارد شعب تعزیرات شده بود و سه هزار و ۳۸ پرونده هم مختومه شده بود که این رقم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کالا و خدمات هم سال گذشته ۲ هزار و ۲۴۷ پرونده وارد شعب تعزیراتی شد که امسال نسبت به پارسال ۴۵ درصد افزایش نشان می هد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی عنوان کرد: در بخش بهداشت نیز طی ۱۰ ماهه نخست امسال ۴۹۷ پرونده وارد شعب تعزیرات حکومتی شده است و ۴۶۶ مختومه شده و متخلفات به پرداخت هشت میلیارد و ۳۶۵ میلیون و ۹۴۸ هزار ریال محکوم شدند.

پایداری شرایط تأمین و توزیع گاز در خراسان جنوبی/۲

مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: هم اکنون شرایط تأمین و توزیع گاز در استان عادی است و مشکلی وجود ندارد.

محمودی مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون عمده دغدغه تأمین گاز نیروگاه‌ها و برداشتن محدودیت از صنایع است، گفت: از ۴ بهمن تاکنون به دلیل همراهی مردم و صرفه جویی در مصرف گاز،   مصرف روزانه در استان  به طور متوسط حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در حال تغییر  و شرایط عادی است.

او افزود:  به دلیل تأمین بخشی از گاز نیروگاه‌ها و صنایع، رعایت صرفه جویی از سوی مردم ضروری است.

محمودی عنوان کرد: هنوز زمانی برای برداشتن محدودیت صنایع به دلیل تأمین گاز بخش خانگی تعیین نشده است.

 

 

 

 

 

قیر به راه‌های روستایی آماده آسفالت می‌رسد/۳

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور قول تخصیص قیر به راه‌های روستایی آماده آسفالت خراسان جنوبی را داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان خسروی اسفزار نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس به همراه جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار باهدف درخواست تقویت اعتبارات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان صورت گرفت.

در این دیدار امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به منظور اورهال کردن ماشین آلات راهداری شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف قول مساعد داد.

او همچنین وعده داد تا برای روکش راه‌ها و تأمین قیر طرح های احداث راه‌های روستایی آماده آسفالت اقدامات لازم صورت گیرد.

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان نیز در این دیدار حضور داشتند.

 

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی:

قبوض گاز مشترکان خراسان جنوبی بازنگری می‌شود

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: با دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قبوض گاز مشترکان استان و کشور که براساس تعرفه پلکانی صادر شده است، بازنگری می‌شود.

رحمان محمودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر براساس دستور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران صدور قبض جدید برای مشترکان استان و کل کشور متوقف شده است تا بررسی و بازنگری لازم انجام شود.

وی بیان کرد: اینکه بازنگری در تعرفه‌ها چگونه خواهد بود هنوز نحوه اعمال آن به ما اعلام نشده و در صورت ابلاغ به مشترکان اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه براساس قانون بودجه سال جاری باید قیمت حامل‌های انرژی در کشور اصلاح شود گفت: براساس مصوبه هیات وزیران تعرفه گاز از ۱۶ آذر ماه به‌صورت پلکانی در صورتحساب‌های مشترکان اعمال شده است.

وی افزود: بر این اساس تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله نخست قرار دارند، نسبت به پارسال افزایشی نداشته و بازبینی قبض‌های صادر شده نیز شامل این مشترکان نمی‌شود لذا این افراد باید نسبت به پرداخت قبوض گاز خود اقدام کنند.

محمودی تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران، فقط تعرفه گاز مشترکان پرمصرف یعنی از پلکان چهارم به بعد افزایش یافته، بنابراین این افزایش تعرفه گازبها به‌صورت پلکانی و تعرفه هر پله به‌ازای مازاد مصرف پله‌های قبلی محاسبه شده است.

وی گفت: پس از انتشار قبوض جدید، افزایش قیمت اعمال شده باعث اعتراض مردم در خراسان جنوبی و سراسر کشور شد که در پی این اعتراض شرکت ملی گاز ایران دستور داد تا اطلاع بعدی قبض صادر نشود تا نسبت به بازنگری آن اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اضافه کرد: بازبینی قبوض جدید شرکت گاز تا پلکان سوم را شامل نمی‌شود زیرا قبض گاز این افراد نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و بازنگری فقط مربوط به قبض‌های صادر شده پلکان چهارم به بعد یعنی مشترکانی است که الگوی مصرف را رعایت نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا قبوض جدید گاز در حالی صادر شد که موج سرما از حدود سه هفته قبل و طی ۲ مرحله وارد خراسان جنوبی شده که کاهش شدید دما و افزایش مصرف انرژی همچنین اُفت فشار گاز را در این استان به دنبال داشته اما با همراهی عموم مردم، مصرف انرژی مدیریت شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم ۲ روز پیش در جلسه مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان گفت: دستورالعمل افزایش قیمت قبوض گاز در زمان مناسبی اجرا نشد و روال اعمال تعرفه‌های جدید گاز در استان نیز باید به شکل کارشناسی‌تر اصلاح شود.

جواد قناعت اظهار داشت: در شرایطی که وزیر نفت قول پرداخت قبض برق برخی مشترکان را داده اجرای مصوبه افزایش قیمت گاز اثر روانی خوبی ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه دی امسال موج شدید سرما را پشت سر گذاشتیم و مصرف گاز خود به خود افزایش یافت زمان مناسبی برای اعمال نرخ‌های جدید مصرف گاز نبود لذا اجرای این مصوبه به آینده موکول و حتی در قبوض تخفیف در نظر گرفته شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم انعکاس اعتراض مردم به شرکت ملی گاز ادامه داد: اصلاح پلکان‌ها و افزایش سقف مصرف گاز از مواردی است که باید برای مشترکان خراسان جنوبی به شکل کارشناسی‌تر بازنگری شود.

 

 

طنین فریاد مردم خراسان جنوبی در محکومیت اهانت به قرآن/۲

 نمازگزاران خراسان جنوبی امروز همزمان با سراسر کشور با حضور در مصلی‌های نماز جمعه اقدام سخیف و ننگین اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اجتماع اعتراض‌آمیز برای محکومیت اهانت به ساحت قرآن کریم در مصلی‌های نماز جمعه سراسر استان برگزار شد و نمازگزاران با مشت‌های گره کرده و سردادن شعارهای انقلابی، توهین به مقدسات دینی در کشورهای اروپایی را محکوم کردند.

نمازگزاران در مصلی المهدی (عج) بیرجند با شعارهایی همچون «الله اکبر»، «قرآن کتاب نور است از دشمنی به دور است»، «در سایه ذلت مستکبران شیطان اهانت می‌کند به قرآن» خشم و انزجار خود را از این اقدام ابراز داشتند.

 

راسموس پالودان” یک شهروند تندرو و اسلام ستیز سوئدی – دانمارکی روز شنبه اول بهمن در اقدامی موهن، یک نسخه از قرآن را در مقابل ساختمان سفارت ترکیه در پایتخت سوئد سوزاند. او برای این کار خود از مقامات سوئد مجوز گرفته بود.

این اقدام غیرانسانی شهروند اروپایی از سوی کشورهای مسلمان به شدت محکوم شد.

 

 

 

 

هفتم بهمن و ثبت یک روز تاریخی در بیرجند

 تاریخ بیرجند آن روز را فراموش نمی‌کند و نسل به نسل و سینه به سینه این واقعه مرور می‌شود؛ بعد از گذشت ۴۴ سال همچنان زنده و پویاست روزی که “علی سندروس” و “محمود سورگی” شهید شدند.

به گزارش ایرنا آن روز از میدان ابوذر تا میدان شهدا فعلی شهر بیرجند مملو از جمعیت مردمی بود که به عشق اسلام و امام خمینی (ره) آمده بودند تا ثابت کنند خون بر شمشیر پیروز است، آمده بودند تا لوحی از دین‌خواهی، استقلال‌طلبی و کرامت انسانی را بنگارند که همیشه تاریخ بدرخشد.

صدای اذان صبح هفتم بهمن‌ ۱۳۵۷ بسان طبل رشادت‌ها و فداکاری‌ها در گوش مردم این دیار که فضای خفقان‌زده و نظامی داشت پیچید و بعد از اقامه نماز مردم کم کم برای حضور در تظاهرات ضد شاهنشاهی شال و کلاه کردند.

شب قبل فرماندار وقت بیرجند اعلام کرده بود مردم به خیابان‌ها نیایند در غیر این صورت دستور تیر مستقیم خواهد داد اما مردم متدین و با صلابت این خطه به خیابان‌ها آمدند و پشت سر علما، بزرگان و روحانیون منطقه علیه رژیم ستمشاهی فریاد زدند.

تظاهرات از سمت خیابان ۶ بهمن (میدان امام فعلی) به سمت خیابان فرح (طالقانی فعلی) و سپس میدان کوروش (ابوذر فعلی) ادامه داشت و علما جلودار مردم بودند، آیت الله نابغ آیتی، آیت الله ربانی، حجت‌الاسلام شهاب و حاج آقای عبداللهی در صف اول حضور داشتند.

شعارهای تند مردم هر لحظه شدیدتر می‌شد، استقبال مردم به حدی بود که ابتدای جمعیت در میدان ۶ بهمن (میدان امام فعلی) و انتهای جمعیت در خیابان طالقانی فعلی بود.

بیرجندی‌ها راهپیمایی و حرکت خود را از حسینیه پایین شهر به سمت خیابان طالقانی آغاز کردند و این در حالی بود که نیروهای نظامی در مقابل مردم مسلح و آماده تیراندازی بودند.

در این بین یک روحانی شجاع و جسور به نام حجت‌الاسلام واحدی با صلابت تمام به میان جمعیت رفت و گفت بگو «مرگ بر شاه» و جمعیت با صدای بلند همراهی کردند؛ گویی شهر بیرجند ۲ هفته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به لرزه درآمده بود.

شهید علی سندروس

یکی از تظاهرکنندگان آن روز “علی سندروس” نام داشت که ۱۴ بهار از عمرش گذشته و به همراه برادرش آمده بود. او و دیگر مردم مقابل ژاندارمری بیرجند پای خود را به زمین می‌کوبیدند و شعار می‌دادند.

گفته می‌شود زمانی عشق علی به شهادت بیشتر شد که یکی از دوستانش به نام “محمدتقی خاکشور” در این راهپیمایی‌ها به شهادت رسید و او نیز آرزو کرد که خدا شهد شیرین شهادت را نصیبش کند.

وقتی نیروهای مستقر در ژاندارمری واقع در خیابان شهدا فعلی به سمت مردم تیراندازی کردند یک تیر نیز به علی سندروس اصابت کرد و خونش به زمین ریخته شد. مردم او را به بیمارستان رساندند اما قبل از رسیدن به بیمارستان، به خیل شهدای انقلاب پیوسته بود.

بالاتر از ساختمان ژاندارمری جوان ۱۷ ساله‌ای به نام “محمود سورگی” که او هم جزو تظاهرکنندگان بود به همراه برادرش و جمعی از مردم در خرابه‌ای کنار میدان حکیم نزاری پناه گرفته بودند که توسط ماموران ژاندارمری دستگیر شد و مورد اصابت ضربات شدید سر نیزه و قنداق تفنگ قرار گرفت.

محمود در همین حال ناجوانمردانه با شلیک گلوله به شهادت رسید و خون دیگری در خیابان‌های بیرجند ریخته شد، پس از آن نیروهای رژیم برای متفرق کردن مردمی که در فاصله میدان حکیم نزاری تا میدان ۶ بهمن (میدان امام فعلی) بودند اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کردند.

خون شهدای هفتم بهمن در بیرجند این روز را تبدیل به روزی ماندگار در تاریخ مبارزات مردم این دیار کرد و نامشان در فهرست ۱۴ شهید انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی از جمله شهید محمدتقی خاکشور، محمدعلی راستگو مقدم، سید هاشم کوشه‌ای، محمود میری و پرویز حسینی قرار گرفت.

هفتم بهمن روز به یاد ماندنی این خطه ولایی که آفتاب آن با دو نام سندروس و سورگی طلوع می‌کند، طلوعی که غروبی ندارد و امروز با گذشت ۴۴ سال خانواده‌ها، روایتگر خاطرات آن روزها می‌شوند.

هفتم بهمن و ثبت یک روز تاریخی در بیرجند

مادر شهید علی سندروس خاطرات هفتم بهمن را این گونه توصیف کرد: شب قبل یکی از اقوام ما از ژاندارمری تهران تماس گرفت و گفت فردا در تظاهرات بیرجند شرکت نکنید چون قرار است تیراندازی شود، در جواب تلفن گفتیم چشم اما دیرمان می‌شد که فردا شود و به خیابان برویم.

خواب شب قبل از شهادت

نرگس حسینی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همان شب علی ۱۵ ساله‌ام در خواب آرام و قرار نداشت، نگران شده بودم که شاید مریض شده و درد دارد او را از خواب بیدار کردم که گفت خواب خوبی می‌دیدم نباید من را بیدار می‌کردی.

وی گفت: تا صبح به فکر بی‌قراری علی بودم که اگر خدایی ناکرده تب کند او را به درمانگاه برسانیم اما انگار او خواب شهادتش را می‌دید و از این بابت ابراز خشنودی می‌کرد.

مادر شهید سندروس اظهار داشت: صبح فردا علی از همه زودتر بیدار شد و برای رفتن به تظاهرات خود را آماده کرد، همه اعضای خانواده عازم تظاهرات شدیم و مسئولیت پسران با پدرشان و دخترم با من بود.

وی افزود: زنان نیز پشت سر مردان به راه افتادند و شعارهای کوبنده سر می‌دادند، هرچه می‌گذشت شعارها کوبنده‌تر و محکم‌تر می‌شد و فریادهای “مرگ بر شاه، مرگ بر شاه” روحیه ماموران را به هم می‌ریخت و تهدیدها هم در مردم اثری نداشت.

حسینی‌نژاد گفت: با طنین‌انداز شدن شعارها صدای تیر هوایی آمد و جمعیت پراکنده شد ولی صدای شلیک ادامه داشت و انگار تیری بر قلبم خورد، درد را حس می‌کردم، همراه خیلی از بانوان به خانه‌های واقع در حاشیه خیابان پناه بردم اما قلبم گواهی دیگری می‌داد.

وی افزود: دخترم را در جمعیت گم کردم، شلوغی‌ها که کم شد به خانه برگشتم، هیاهو و انبوه مردمی که در کوچه رفت و آمد داشتند شک من را به یقین بدل کرد.

مادر شهید گفت: علی در مسیر راهپیمایی و جلوی ژاندارمری با شلیک گلوله در حالی به شهادت رسید که برادر کوچکش را به آغوش گرفته بود، قبل از آن دوستش او را صدا می‌زند و می‌گوید که “سندروس” فرار کن، شاید هم که وقتی نام او آورده می‌شود ژاندارم‌ها او را با برادر بزرگتر اشتباه گرفته و به او شلیک کرده‌اند.

پسری با اخلاق و مهربان

وی آهی کشید و ادامه داد: علی از بچگی مظلوم، مهربان، سر به زیر و حرف شنو بود، با شروع فعالیت‌های انقلابی، او و برادر بزرگش پا در این راه گذاشتند و پس از مدرسه و کمی استراحت راهی قرار با دوستان و یکی از معلم‌هایش می‌شد تا برای پخش اعلامیه و گرفتن نوارهای سخنان امام خمینی (ره) با هم هماهنگ باشند.

حسینی‌نژاد گفت: آن قدر اشتیاق داشت که می‌گفت امام که به ایران بیاید با معلم و یکی از دوستانم برای دیدنشان به تهران می‌روم اما قبل از آمدن امام به آرزویش و شهادت رسید.

وی افزود: این شهدا با اینکه جوان بودند اما چراغ راهمان بودند و به روشن شدن فکر و اندیشه ما کمک می‌کردند بنابراین هیچ گاه مانع‌شان نمی‌شدیم بلکه همه خانواده با هم برای حضور در راهپیمایی عازم می‌شدیم.

اکنون که ۴۴ سال دلتنگی بر او و خانواده‌اش گذشته است، این مادر شهید گفت که همچنان افتخار می‌کند پسرش در راه ظلم‌ستیزی و تحقق نظام اسلامی از این دنیا به دیدار معبود شتافته است.

شهید محمود سورگی

محمود سورگی نیز روز هفتم بهمن ۱۳۵۷ در راهپیمایی باشکوه مردم بیرجند به شهادت رسید و شاید ۱۸ سال هم نداشت. او تا کلاس ششم ابتدایی نظام قدیم درس خوانده و پس از آن برای کمک به پدر و مادرش در کشاورزی و قالی‌بافی به روستا بازگشته بود.

برادر شهید که چند سالی از او کوچک‌تر و در راهپیمایی‌ها همراه و شاهد شهادت او بوده است آن روز را به خوبی به یاد دارد و برایمان روایت کرد.

هفتم بهمن و ثبت یک روز تاریخی در بیرجند

“شاهی سورگی” که آن روزها در بیرجند درس می‌خواند، پایان هفته به روستای سورگ می‌رفت و از آنچه درباره وقایع انقلاب دیده، شنیده و خوانده بود برای برادرش محمود تعریف می‌کرد.

وی ۴۴ سال بعد از آن روزها به خبرنگار ایرنا گفت: محمود در جمع برادرانم از همه ما بهتر بود، اخلاق بسیار خوبی داشت و با اینکه بچه بودم نماز خواندن را به من یاد داد همچنین احترام او به والدین زبانزد بود و علاقه زیادی به آنان داشت.

سورگی عنوان کرد: برادرم اخبار رادیو را گوش می‌کرد و من هم که آخر هفته‌ها به روستا می‌رفتم مسائل مربوط به انقلاب را منتقل می‌کردم که در روزنامه‌ها چه خوانده‌ام چرا که روزنامه اطلاعات، وقایع آن زمان و اعتراضات مردمی را می‌نوشت و از طرفی اطلاعات و آگاهی سیاسی‌ محمود زیاد بود و می‌گفت که رژیم شاه به درد مردم نمی‌خورد و باید حذف شود.

وی گفت: آن زمان بریده روزنامه‌ها را روی مقوا می‌چسباندیم و به روستاهای دیگر می‌رفتیم و برای مردم می‌خواندیم، مردم به‌خصوص جوانان را به شرکت در راهپیمایی تشویق می‌کردیم هرچند خیلی‌ها می‌ترسیدند اما پدر و مادرم از رفتار و کارهای انقلابی‌ ما اطلاعی نداشتند.

این برادر شهید افزود: برخی مردم روستاها از فعالیت علیه حکومت هراس داشتند بنابراین فعالیت ما مخفیانه بود و تا بعد از شهادت محمود، پدر و مادرم متوجه نشدند او چه می‌کرد و برای اینکه پدر و مادرم مانع او نشوند به آنان نمی‌گفت.

وی گفت: بیشتر نوارهای سخنان امام خمینی (ره) را از مسجد آیتی بیرجند می‌گرفتم و گوش می‌کردم، خبرها و اعتراض‌ها در شهر زیاد بود و در مساجد به ما می‌گفتند که جوانان را به خط انقلاب دعوت کنیم.

سورگی ادامه داد: من و برادر شهیدم مانع فعالیت انقلابی یکدیگر و حضور در راهپیمایی‌ها نمی‌شدیم چون اطلاعات ما زیاد شده بود که در همه شهرها خبرهایی است.

وی گفت: اوایل کار زمانی که ساواک شهید راستگو را به شهادت رساند تا حدودی هراس داشتیم اما با زیاد شدن اطلاعات‌مان و تعداد انقلابی‌ها و مردم دلگرم بودیم و دیگر ترسی به دل راه نمی‌دادیم.

اوج راهپیمایی‌ها از اواسط دی ۵۷

برادر شهید سورگی با بیان اینکه اوج راهپیمایی‌ها در بیرجند از اواسط دی ۱۳۵۷ بود گفت: محمود در روستا سرگروه دوستانش بود و بیشتر در روزهای تعطیل برای راهپیمایی می‌آمد اما در روز شهادتش هم تنهایی به جاده زده و با این که قسمت زیادی از راه را پیاده آمده بود اما سرانجام با یک موتورسیکلت، خودش را به بیرجند رساند.

وی افزود: مسیر از سه راه اسدی به طرف مسجد آیتی و کشمان بود و دولت وقت، حکومت نظامی اعلام کرده بود اما جمعیت زیادی در راهپیمایی حاضر بودند.

سورگی اظهار داشت: در میدان ابوذر فعلی برادرم را پیدا کردم و نیروهای نظامی همه جا مستقر بودند، از میدان ابوذر به طرف میدان شهدا می‌رفتیم در حالی که گل همراه داشتیم تا به نظامی‌ها بدهیم و آنها را جذب کنیم مردم هم شعار می‌دادند “ارتش به این بی‌غیرتی؛ هرگز ندیده ملتی” که با این شعار نظامی‌ها عصبانی‌تر شدند و تیراندازی شروع شد.

او گفت: در خیابان حکیم نزاری به اندازه یک خودرو کفش و چادر از مردم دیده می‌شد و با شروع تیراندازی هر یک به طرفی می‌دویدند، من و برادرم هم به سمت خانه‌ای رفتیم اما گفتند جا نیست و به خرابه کنار قنادی پناه بردیم.

برادر شهید سورگی افزود: در خرابه پنهان شده بودیم که ماموری داخل آمد و محمود را گرفت و از او خواست به امام بد بگوید اما برادرم برعکس مرگ بر شاه را فریاد زد و مامور سر نیزه را در بدنش فرو کرد، چند ضربه زد و ما را کشان کشان به داخل میدان برد، محمود با وجود جراحت با او درگیر شده بود و در همین هنگام، مامور دیگری تیری به طرفش شلیک کرد.

وی گفت: من هم به طرف او رفتم اما با باتوم به سرم زد و در جوی خیابان رها شدم، زمانی که به خود آمدم لباس‌هایم به خون برادرم آغشته بود.

سورگی اضافه کرد: روزهای اول شهادتش خیلی سخت گذشت به‌خصوص که تفاوت سنی ما زیاد نبود و وابستگی زیادی به هم داشتیم، هنوز وقتی از میدان شهدا می‌گذرم خاطره شهادت او برایم زنده می شود و تنم را می‌لرزاند.

وی گلایه‌ای هم مطرح کرد و گفت: بارها اعتراض کرده‌ام که چه چیزی در استان به یاد شهدای انقلاب نامگذاری شده تا حداقل نسل جوان با آنها آشنا شوند و بدانند در بیرجند و خراسان جنوبی هم مردم علیه رژیم ستمشاهی ایستادند و شهید دادند!

برادر شهید سورگی افزود: شهدای دیروز درخت انقلاب را کاشتند، شهدای جنگ این درخت را با خون خود آبیاری کردند و به ثمر رساندند ما نیز باید ادامه‌دهنده راه شهدا باشیم و نگذاریم به اسلام و انقلاب لطمه‌ای وارد شود.

 

 

مدیرکل توسعه،‌ تجهیز و نوسازی مدارس خراسان جنوبی:
رفع کمبود فضای آموزشی بیرجند نیازمند توجه ویژه به خیران/۴

مدیرکل توسعه،‌ تجهیز و نوسازی مدارس خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه لازمه رفع کمبود فضای آموزشی توجه ویژه به خیران است، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران کمبود فضای آموزشی در سایت‌های مسکن و حاشیه شهر بیرجند استفاده شود.

 محمود چاوشان در شورای آموزش و پرورش بیرجند با اشاره به کمبود فضای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر و حاشیه شهر، اظهار کرد: در شهرستان بیرجند که مرکز استان است سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز ۴.۸۴ مترمربع است در حالی که سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در کشور هم اکنون ۵.۲۲ مترمربع است که با استاندارد تعریف شده کشوری نیز حدود یک مترمربع فاصله دارد.

 

مدیرکل توسعه،‌ تجهیز و نوسازی مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در حاشیه شهر بیرجند ۲.۱۳ متر مربع است، تصریح کرد: اگر سال ۲۰۰ کلاس درس احداث و جامعه دانش‌آموزی بیرجند ثابت باشد سالانه ۲ تا ۳ دهم به سرانه اضافه می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه لازمه رفع کمبود فضای آموزشی توجه ویژه به خیران است، تأکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران کمبود فضای آموزشی در سایت‌های مسکن و حاشیه شهر بیرجند استفاده شود.

 

چاوشان با اشاره به اینکه ۱۱ پروژه آموزشی با ۹۲ کلاس درس و مساحت ۱۰ هزار مترمربع با کمک خیران نیک‌اندیش داریوش گنجی و علیرضا رضایی در حال احداث در بیرجند است، افزود: پروژه ۱۲ کلاسه شهرک امام علی(ع) در چهکند و پروژه ۶ کلاسه حاجی‌آباد تا مهرماه ۱۴۰۲ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

 

مدیرکل توسعه،‌ تجهیز و نوسازی مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین پروژه ۱۲ کلاسه روستای دستگرد در حال احداث است که امیدواریم سریعتر به اتمام برسد.

 

مجید بهدانی، مدیر آموزش و پرورش بیرجند نیز در این نشست با بیان کمبود کلاس درس در روستای حاجی‌آباد، امیرآباد و چهکند، اظهار داشت: در کلاس های فعلی نیز ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز بدون امکانات کارگاهی آزمایشگاهی مشغول تحصیل هستند که اگر برای سال آینده فضای آموزشی مورد نیاز فرهم نشود مجبور خواهیم شد برخی از این مدارس را دوشیفته کنیم.

 

گفتنی است، فروش اموال اسقاطی مدارس روستایی آموزش و پرورش بیرجند، نامگذاری یک از میدان‌ها و پارک‌های شهر به نام خیر نیک‌اندیش داریوش گنجی، تأمین فضای هنرستان پسرانه هنرهای زیبا و انسداد مبادی بیسوادی از دیکر دستور کارهای ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان بیرجند بود که مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

بسیار مهم و فوری

فرصت فوق العاده ظرفیت محدودباعرض سلام وادب با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته برای راه اندازی پروازهای عتبات استان خراسان جنوبی به استحضار می رساند ؛ اولین پرواز روز سه شنبه مورخ ۱۱ بهمن ماه از مشهد اعزام و برگشت آن به بیرجند خواهد بود لذا عزیزان متقاضی دارای گذرنامه می توانند با شرایط استثنایی پرواز مشهد به نجف و نجف به بیرجند با قیمتی حدود ۱۳ میلیون تومان حداکثر تا ۹ صبح روز شنبه به آقای جلیلی مدیرعامل شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی استان ۰۹۱۵۸۶۴۲۴۵۵ آمادگی خود را اعلام نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*